Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
9.000.000 kan ikke tage fejl - Great Smoky Mountains
Solrød Strand
31. okt. 2011

9.000.000 kan ikke tage fejl - Great Smoky Mountains

Jeg overvejede en kort stund at kalde dette rejsetips for "USA's oversete nationalpark", men med et årligt besøgstal på over 9 mio. mennesker, kan man næppe kalde Smoky Mountains for overset.
Faktisk gør besøgstallet den til USA's suverent mest besøgte nationalpark, men for os danskere er den ikke så kendt - jeg fandt da heller ikke et eneste lille tips om den her på siden. Som man vil erfare senere i dette rejsetips er årsagen til at vi danskere ikke kender Smoky Mountains særligt godt ikke at den ikke er helt fantastisk smuk, men nok snarere at den ligger, hvor den gør - nemlig på grænsen mellem North Carolina og Tennessee, hvilket jo gør den lidt isoleret i forhold til de gænge "dansker" rejsemål i USA. Faktisk er langt den overvejende del af parkens 9 mio. besøgende amerikanere, hvilket - på godt og ondt (mest godt) - gør et besøg her meget autentisk amerikansk.
Der ses brusende vandløb alle vegne

Hvad oplever man i nationalparken

Først og fremmest er en tur til Great Smokey Mountains en naturoplevelse. Hver årstid har sin bestemte charme og parken kan anbefales på alle årstider. Der er to højsæsoner i parken. Om foråret er det de vilde blomster - der bl.a. tæller uendeligt mange rhododendron, der trækker folk til og om efteråret er det skovens fantastiske efterårsfarver der trækker. Der er i selve nationalparken flere forskellige træarter end i hele nord europa, hvilket giver nogle meget smukke farvespil. På fauna siden er det særligt den sorte bjørne og elke der "trækker", men der er masser af hjorte, oddere, ørne og salemandere.
Uden for selve parken ligger byerne Gattlinburg, Pigeon Force og Sevierville klar til at opfyldet ethvert ønske om husly, mad og underholdning - bl.a. ligger Dollywood (Dolly Partons alternativ til Disney) her.
Man kan også oplevet et reservat for de oprindelige indbyggere i området - Cherokee indianerne.
Vejen her til

Min kone og jeg var her i midten af oktober og fløj til Charlotte, NC via Washington, men det er faktisk mere naturligt at flyve til Knoxwille, TN - Få FDM Travel til at finde den bedste billet.
I Charlotte havde vi lejet en bil og kørte til Gattlinburg - en smuk tur på 3½ time.
Flere muligheder for overnatning

I og omkring parken er der flere forskellige muligheder for overnatning: Hotel, Bed and Breakfast, hytter, camping og endelig primitive shelters ude i naturen. Og det store udvalg giver dejligt lave priser - selv i højsæsonen.
Vi havde valgt at overnatte 2 nætter på et hotel i Gattlinburg og 3 nætter på et Bed & Breakfast "ude i skoven"
Bemærk den klare himmel

Vores tur

Som forberedelse til et besøg kan det anbefales at få fat i "Smokies Trip Planner", der kan findes på Nationalparkens officielle hjemmeside. Guiden er gratis, ligesom alt adgang til parken er.
Efter en første overnatning i Charlotte kørte vi i vores lejede firehjultrækker (en sådanne kan anbefales, hvis man gerne vil frem alle steder i parken) til selve parken, hvor vi straks lagde ud med at besøge Clingmans Dome, der er parken høeste punkt og det det højeste punkt øst for Mississipi. Fra parkeringspladsen er en kort, men temmelig anstrengende gåtur op til et udsigttårn, hvor man på klare dage kan se til hele 5 stater.
Herefter kørte vi hjem til vores første hotel, da vi skulle tidligt op næste morgen - vi skulle nemlig på en tog tur fra Bryson City med et gammelt restaureret tog fra 1925
Dag 2 mv.

På vejen til Bryson Cyty passere man nationalparkens næsthøjeste punkt Newfound Gap, hvor vi nød en smuk solopgang, inden vi skulle være ved toget kl. 9.00. Vi nåede Bryson City i så god tur, at vi kunne nå at få et solidt morgenmåltid på den lokale morgenmadsrestaurant, bl.a. sammen med byens samlede politistyrke. Togturen var meget smuk og førte os gennem områder, hvor man eller ikke kan komme i bil. Togturen kan bestemt anbefales.
Efter togturen og en frokost i Bryson City kørte vi ud og så flere smukke vandfald, som man kan komme til efter en kortere eller længere gåtur på stier eller trails som de jo hedder. Smoky Mountains er hikerens paradis med over 800 miles af vedligeholdte trails (der er 270 miles veje, for den lidt mere dovne :-)).
Det smukkeste vandfald vi så den dag var Mingo Falls. På vejen hjem var vi så heldige at se en Elk - faktisk en helt lille flok på 6 dyr.
Dagen efter skulle vi på bjørnejagt - ja, altså bare for at se en. Vi kørte derfor til Cades Cove, der er en dal, der ud over en smuk udsigt byder på historiske bygninger og parken bedste muligheder for at se vilde dyr. Turen rundt i Cades Cove er en 11 miles lang biltur på asfalteret vej, men med masser af muligheder for at sætte bilen bruge benene. Vi valgte at hike til Abrams Fall en 5 miles tur over tre bjergkamme, men også med et vandfald der er hele turen værd. På turen hjem stødte vi på en 1 meter lang slange - jeg tror nok jeg var mere begejstret end min kone......
Desværre så vi ingen bjørne
Abrams Fall

Dagene efter

Næste morgen kørte vi så ud til vores Bed & Breakfast der lå i en skoven lige uden for Sevierville. Her blev vi introduceret til Sydens morgenmads traditioner - bl.a coffee cake, som er en friskbagt kage som man lige spiser til en kop kaffe medens man venter på at morgenmaden bliver lavet - french toast fyldt med æbler og så lige lidt flødeskum - med den mogenmad kan man godt springe desserten over om aften :-).
I løbet af dagen besøgte vi Cataloochee, der er en anden dal (og her er det en god ting med firehjulstrækkeren) - igen med masser af naturoplevelser.
Her ud over gik vi nogle trails inden vi nåede til vores sidste dag, der var afsat til shopping :-)
Kan virkelig anbefales

At besøge Great Smoky Mountains kan virkelig anbefales både som det eneste eller i kombination med andre rejsemål på østkysten / Syden og vi syntes bestemt at den er et alternativ til USA's andre smukke nationalparke, som Yellowstone, Grand Caynon o.s.v. og husk: 9 mio. kan ikke tage fejl.