Flere rejsetips om Alaska

• Cruise op langs Alaskas kyst

13.01.12: Else Jean Jensen
    Jeg vil varmt anbefale en cruise op langs Alaskas kyst. Vi sejlede med Holland American Line og fik de mest fantastiske naturoplevelser - og 4 retters gourmetmad hver aften i restauranten.
  • Alaska - Langt ude.....

14.12.11: Naija Høy
    ..eller bare tæt på horisonten?

Alaska er langt væk - men ikke langt ude!
    Der er virkelig noget at komme efter!

Skoven føles næsten uendelig.
  • Alaska Marine Highway System

30.09.11: Hans-Erik Friis Eriksen
    Netop hjemkommet fra fem ugers ferie i USA, er der mange indtryk, der trænger sig på. Vi har besøgt adskillige fantastiske nationalparker, men det, der nok står aller tydeligt i erindringen, som en anderledes oplevelse, er vores tur med Alaska Marine Highways til Juneau i Alaska.

Læs mere om rejser til Alaska

Tur til en vanvittig stor gletcher
Kent Skovgaard
Viborg
18. juni 2009

4 FANTASTISKE uger i Alaska

En opfordring til at udfordre sig selv fysisk og socialt med naturen som legeplads i Alaska.
så er Chevroleten klar til opdagelse :-)

En måned i verdens skønneste natur

2 kammerater og Jeg rejste for 9 år siden til Alaska for at opleve naturen, vandre og studere byggeri af bjælkehuse.

Vi fløj til Fairbanks en by i det nordlige Alaska som voksede sig stor under arbejdet med at bygge den transalakiske rørledning fra olieudvindingen nord for polarcirklen og ned til USAs nordligste isfrie havn i det sydlige Alaska.

Vi startede med at indlogere os i en lejlighed og gik derefter på jagt efter et passende køretøj til vores eventyr. Valget faldt på en Chevrolet Blazer 4wd som skulle danne rammen om vores opdagelser og oplevelser.

Vi faldt hurtigt i snak med nogle lokale som havde lejet en lille ø ude midt i Ukon River hvorpå de havde bygget nogle intermistiske hytter oppe itræerne for at kunne være i fred for bjørnene om natten. Vi blev enige om at vi ville sejle i kano op til øen, en tur på ca 10 timer, hvorefter vi ville tilbringe de næste 4 dage med at bo på øen, fange fisk og skyde til måls efter tømmer som kom flydende i floden. Til vore selvforsvar havde vi medbragt en riffel og en pistol samt diverse knive i tilfælde af at vi skulle få besøg af en af de lokale grizzley bears. Vi havde 4 uforglemmelige dage på øen med burgers lavet af friskfanget laks stegt over ild og boller bagt på en stor sten midt i bålet.

Efter vores 4 dage på Cranberry Landing sejlede vi tilbage til Fairbanks hvor vi pakkede til næste tur ned til Anchorage, hovedstaden i Alaska. Undervejs til Anchorage så vi nogle af de smukkeste bjerge, vandfald, og gletchere man kan forestille sig. efter et par dage i Anchorage hvor vi så en dansker træne fodbold med sit lokale hold kørte vi hjem til Fairbanks igen. en lille uge blev herefter brugt på at køre rundt og kigge på byggeri af træhuse/bjælkehuse og smage på de lokale øl :-)
3 uge gik turen nordpå til et lille refugie nord for polarcirklen hvor man kunne bade i varme kilder med udsigt ud over de sneklædte bjerge.... en helt uforglemmelig tur.
Det er utroligt svært at koge 4 ugers intense oplevelser ned og vil lade nogle billeder fra turen fortælle resten af historien.

Snyd ikke dig selv for at opleve the last frontier og pak dine vandrestøvler og kom af sted. det kan kun gå for langsomt :-)
Hjemmelavet hytte

Hytten på Cranberry Landing

Bygget i træerne for at beskytte sig mod bjørne.
Guldgraverne

Denne kæmpe maskine blev efterladt da man ikke kunne finde mere guld i området. Den har gravet sig kilometer efter kilometer ind igennem landskabet som er blevet efterladt lignende en kæmpe grusgrav.
Guldgraverby

Efterladt gulgraverby

Under en af vores uttalige køreture på må og få fandt vi denne forladte gulgraverby som taget ud af en western.