Flere rejsetips om Alaska

Glostrup
30. sept. 2011

Alaska Marine Highway System

Netop hjemkommet fra fem ugers ferie i USA, er der mange indtryk, der trænger sig på. Vi har besøgt adskillige fantastiske nationalparker, men det, der nok står aller tydeligt i erindringen, som en anderledes oplevelse, er vores tur med Alaska Marine Highways til Juneau i Alaska.
Fredag d. 19. august kl. 16 gik vi ombord på færgen "Columbia" i Bellingham, som ligger et par timers togrejse nord for Seattle - man kan også komme dertil med bus.
Vi havde bestilt turen hjemmefra via nettet, da ingen af de rejseselskaber, vi talte med inden vores rejse, havde den forbindelse i deres program.

Alt fungerede perfekt, og straks vi var om bord, fik vi tildelt den bestilte kahyt, ikke luksus, men køjesenge, som var udmærkede, bad og toilet og ikke mindst et vindue, så vi også kunne følge sejladsen. Det var nu ikke fordi vi opholdt os særlig meget i kahytten, for der er rigeligt plads rundt på skibet, både inde og ude.

"Columbia" er en færge, som besejler små byer undervejs, og der er mange forskellige mennesker om bord - ældre ægtepar som os - 60+ - der vil opleve Alaska, lokale rejsende, unge mødre med småbørn, backpackere i alle aldre osv.

Vil man ikke betale for en kahyt, eller har man bestilt for sent, så der er udsolgt, kan man vælge at slå sit telt op på agterdækket, hvor der er plads til 10-15 telte, eller man kan erobre en solseng på det overdækkede soldæk, kaldet solariet, og hvor der er strålevarme om natten. Endelig kan man finde en flystol i videorummet eller et fredeligt hjørne i salonen og slå sig ned der.

Nogle rejsende havde hunde med, som skulle opholde sig i bilerne, men tre gange i døgnet blev der åbnet dertil, så de kunne blive luftet - på vogndækket.

Mange medbragte selv mad - især backpackerne, men der var rig mulighed for at spise om bord i henholdsvis snackbar eller restaurant. Udvalget var ikke stort, men priserne rimelige, og så skulle der hverken betales tax eller drikke penge, idet det var de ansatte forbudt at modtage ydelser fra passagerene (Alaska lov).

Vi havde medbragt diverse bøger, spil etc. til adspredelse på den lange tur til Juneau (2½ døgn), men det blev der ikke rigtig brug for, da vi ustandselig blev distraheret af den smukke udsigt til skovklædte øer med sneklædte bjerge i baggrunden langs Canadas kyst, smalle sunde, små øer og rev og en sjælde gang en hval i det fjerne.

Et par gange om dagen var der foredrag om Alaskas Naturparker, som man kunne overvære. Det var naturvejledere fra fra parkerne, som gav eksempler på, hvad man havde i vente, og det var ganske udmærket.
Første stop på turen var Ketchigan, som vi nåede efter 36 timers sejlads, og derefter lagde vi til i Wangell og Petersburg for korte ophold, hvor der var mulighed for at komme i land.

Vi ankom til Juneau mandag d. 22/8 kl. 04.45, men det var muligt at blive om bord til en time før næste afsejling, så vi forlod færgen kl. 8 efter at have spist morgenmad.

Færgen fortsatte herefter til Skagway, hvor denne rute endte, hvorefterden sejlede tilbage ad samme rute og sluttede i Bellingham fredag morgen.

Vi, der godt kan lide at sejle, synes denne tur var en dejlig måde at ankomme til Alaska på, og så var den et godt alternativ til de alt for dyre krydstogter.

Det skal da også lige nævnes, at Juneau byder på nogle dejlige naturoplevelser, især ved Mendenhall Glacier. Her opleved vi sorte bjørne, der fangede laks i floden, træpindsvin, ørne og naturligvis de små jordegern. I bugten ud for byen var vi på hvaltur, og så en del hvaler, både spækhuggere og pukkelhvaler.

Det var alletiders oplevelse, og vi kan kun opfordre til, at I tager dette med i jeres overvejelser, hvis I søger nye rejsemål.

Lena og Hans-Erik Friis Eriksen
2600 Glostrup
Teltlejr på agterdæk

AMHS har et helt rutesystem til alle udsteder i Alaska.