Flere rejsetips om Alaska

• Cruise op langs Alaskas kyst

13.01.12: Else Jean Jensen
    Jeg vil varmt anbefale en cruise op langs Alaskas kyst. Vi sejlede med Holland American Line og fik de mest fantastiske naturoplevelser - og 4 retters gourmetmad hver aften i restauranten.
  • Alaska - Langt ude.....

14.12.11: Naija Høy
    ..eller bare tæt på horisonten?

Alaska er langt væk - men ikke langt ude!
    Der er virkelig noget at komme efter!

Skoven føles næsten uendelig.
  • Alaska Marine Highway System

30.09.11: Hans-Erik Friis Eriksen
    Netop hjemkommet fra fem ugers ferie i USA, er der mange indtryk, der trænger sig på. Vi har besøgt adskillige fantastiske nationalparker, men det, der nok står aller tydeligt i erindringen, som en anderledes oplevelse, er vores tur med Alaska Marine Highways til Juneau i Alaska.

Læs mere om rejser til Alaska

Sapphire Princess
Jens Ove Nielsen
Silkeborg
14. juli 2009

Fantastisk krydstogt til Alaska

Er man til vild natur og dyreliv er et krydstogt til Alaska en fantastisk oplevelse. Netop ved at sejle kan man besøge steder, der ellers er utilgængelige.
Skovhuggershow

Inside Passage

I 2006 var vi på krydstogt fra Vancouver langs kysten via den såkaldte ”Inside Passage.”

Vi havde bestilt en kahyt med egen balkon, så der var god mulighed for at sidde og se på det flotte landskab.

Vores første stop var den lille by Ketchikan. Byen har en facinerende beliggenhed – den er bygget på en stejl bjergside langs vandet og har en særlig farverig og travl havn. Saxman Native Village er en by med en pulserende Tlingit indianerkultur og bemærkelsesværdige totempæle. Vi havde kun et kort ophold, men der var alligevel tid til at se et skovhuggershow.

Den amerikanske ørn

Det første dyreliv

Da vi forlod Ketchikan så vi de første eksempler på det dyreliv, vi senere skulle opleve.

Der var en stor flok Bald Eagles, der kredsede over havnen eller sad i de høje træer ved kysten.
En pukkelhval vender

Hvalsafari

Alaskas hovedstad, Juneau, var engang et centrum for guldgraverne. Det smukke landskab opleves enten på en gåtur i området eller med den hurtige sporvogn op ad Mt. Roberts. Man kan i øvrigt kun komme til Juneau med skib eller båd. Der er ingen veje til byen.

Vi havde valgt en hvalsafari med garanti for at se hvaler, og det kom til at holde stik.

Efter kort tids sejlads så vi de første spækhuggere og senere så vi pukkelhvaler. De er svære at fotografere, fordi de holder sig under vand så længe, og ingen kan vide på hvilken side af den lille båd de dukkr op igen.

Mendenhall Glacier

Den første gletcher

Mens vi var på hvalsafari, var der udmærket vejr, men da vi kom tilbage til land begyndte det pludselig at styrtregne.

Heldigvis holdt det op netop som vi kom til aen storslåede Mendenhall Glacier, der er den største tilgængelig gletsjer til lands i Alaska.

Mendenhall Glacier er 12 miles lang og 1-1/2 miles bred. Den kan være op til 800 feet dyb.
En flot sort bjørn

There is trash at the rest area

Det sidste stop på krydstogtet var den lille by Skagway, der har formået at bibeholde indtrykket fra guldfeberdagene. Byen er bevaret som en nationalhistorisk park og har en af de ældste, eksisterende smalsporede jernbaner.

Vi havde bestilt en heldagsudflugt med bus til Yukun og White Pass. Vi sad ret langt fremme i bussen og kunne høre guiden tale med andre guides over radioen. Vi kunne ikke forstå, at han hele tiden spurgte om nogen af de andre havde set noget trash. Pludselig blev der en livlig trafik på radioen og ved en rasteplads fik vi set hvad trash betød på guide-sprog. Det var simpelthen kodesprog for sorte bjørne, og vi fik trash for alle pengene. På en rasteplads så vi ikke mindre end 4 sorte bjørne vandre rundt.
Lamplugh Glacier

Glacier Bay

Krydstogtets højdepunkt var helt sikkert en hel dag i solskin i Glacier Bay National Park. Det er et fascinerende, islagt og øde område, der er fyldt med massive gletchere, som strækker sig fra det isdækkede St. Elias og bjergkæden Fairweather til de majestætisk dybe blå fjorde. Parken har desuden et fantastisk marinliv, som inkluderer pukkelhvaler, havoddere, marsvin og spættede sæler.

Vi tilbragte hele dagen i området, og havde fået nogle rangers ombord, så der var løbende information om de forskellige gletsjere. Vi fik også set (og hørt) når store stykker is brækkede af gletsjererne.

Høje bjerge i Denali National Park

Denali National Park

Vi sluttede krydstogtet med et besøg i College Fjord der rummer en af verdens største samlinger af tidevandsgletschere – 16 af dem er opkaldt efter Ivy Leagues kollegaer i Harriman Ekspeditionen, som opdagede dem i 1899.

Vi gik fra borde i Whittier der et mindre samfund, som fungerer som havneby for den største by Anchorage.

Her ventede et specielt Princess-tog på os, og så gik turen ellers forbi Anchorage og ind til Denali National Park. Her skiftede vi til bus, der tog os ind i nationalparken, hvor vi var så heldige at se en rigtig Grizzly (den brune bjørn, der er meget større end den sorte). I parken ligger USA´s højeste bjerg Mt. McKinley på 6.187 meter. Desværre var vejret ved selve bjerget ikke så godt, så vi fik aldrig et rigtig godt udkig til bjerget. På hotellet kunne vi ellers blive vækket midt om natten, hvis vejret pludselig klarede op, men det skete ikke.

Vi kørte med bussen tilbage til Anchorage, der er den største by i Alaska med mere end 270.000 indbyggere, og fløj efter en overnatning via Vancouver tilbage til Danmark.

Kommentarer til rejsetips om Alaska

Årstid og temperatur

20/01 2011 Lita Brockhusen
Påtænker et krydstogt og meget gerne til Alaska. Hvornår på året foretog I denne rejse og hvordan var vejrforholdene - temp. o.lign?

Planlægning

12/01 2011 Judith Bentzen
Tak for indlægget. Vi er 4 seniorer, som sidder og surfer på flybilletter og cruise, da vi agter at sejle fra Seattle til Alaska i juni. Nu har vi endnu mere lyst til turen.

Natur

01/08 2009 Annette Kirk
Har aldrig været i alaska. Men en fantastisk dyrerig og storslået natur som her beskrives. Har selv været på grønland og det var også en kæmpe oplevelse. Nok er det ikke ferie med bikini,men det er heller ikke en rejse man bør undgå.