Flere rejsetips om Alaska

• Cruise op langs Alaskas kyst

13.01.12: Else Jean Jensen
    Jeg vil varmt anbefale en cruise op langs Alaskas kyst. Vi sejlede med Holland American Line og fik de mest fantastiske naturoplevelser - og 4 retters gourmetmad hver aften i restauranten.
  • Alaska - Langt ude.....

14.12.11: Naija Høy
    ..eller bare tæt på horisonten?

Alaska er langt væk - men ikke langt ude!
    Der er virkelig noget at komme efter!

Skoven føles næsten uendelig.
  • Alaska Marine Highway System

30.09.11: Hans-Erik Friis Eriksen
    Netop hjemkommet fra fem ugers ferie i USA, er der mange indtryk, der trænger sig på. Vi har besøgt adskillige fantastiske nationalparker, men det, der nok står aller tydeligt i erindringen, som en anderledes oplevelse, er vores tur med Alaska Marine Highways til Juneau i Alaska.

Læs mere om rejser til Alaska

Krydstogt i Alaskas Inside Passage
Odense
22. maj 2011

Krydstogt i Alaskas Inside Passage

Min søster elsker at lægge øre til mine rejsefortællinger, når jeg vender tilbage fra endnu en uforglemmelig oplevelse. Selv er hun ikke meget for at rejse, da hun er bange for at fare vild.
Mit råd til hende, og andre som godt kunne tænke sig en mindeværdig ferie, er at tage på krydstogt. Her er det svært ligefrem at fare vild ombord på skibet, og sker det alligevel, er der altid et hjælpsomt besætningsmedlem i nærheden, som kan hjælpe en tilbage til sin kahyt, eller vise vej til restauranten - eller hvad man nu leder efter. Derudover kan man komme på en masse "shore excursions", hvor man bliver kørt fra a til b og tilbage igen; så igen behøver man ikke at være urolig for at blive væk. Sidst, men ikke mindst, er der mange mennesker, der er lette at falde i snak med på et krydstogtskib, for man kan jo åbne samtalen med det emne, man VED man har tilfælles; krydstogtet. Altså kan man måske også være heldig at finde nogen, man kan følges med på forskellige udflugter.

Selvfølgelig skal man først finde vej til den destination, man skal sejle fra. Men min erfaring er, at er man ikke alt for bange for at åbne munden og bede om hjælp, ja, så er folk altid mere end villige til at assistere. I udlandet hjælper folk også gerne, selvom man måske ikke taler deres sprog til perfektion. Man kommer langt med fagter og smil på læben :)

Selv er jeg ikke speciel søstærk, men heldigvis er der også råd for det. For skulle man have tendens til søsyge, bugner receptionen på et krydstogtskib med søsygepiller. Jeg vil dog lige for tilfældets skyld slå fast, at moderne krydstogtskibe er enorme og derfor ikke vipper ukontrolleret. Er man stadig ikke helt sikker på, om man nu kan klare længere tid på havet, så kan jeg berolige med, at der findes krydstogter fra to dage og op; så kan man jo starte i det små.

Det krydstogt jeg nu vil beskrive, havde en varighed af syv dage. Vi lettede anker i Seattle, Washington, for at sejle med Norwegian Pearl op til Alaska og indtage Alaskas Inside Passage. Vi havde fire stop undervejs (Juneau, Skagway, Ketchigan og Victoria i British Columbia, Canada), inden vi igen lagde til kaj igen i Seattle.
Et unikt hjem på hjul

Seattle

Dagen før vi skulle borde Norwegian Pearl, ankom vi med fly til Seattle. Vi tog en taxa fra lufthavnen ind til centrum, hvor vi havde reserveret et værelse på Executive Hotel Pacific få hundrede meter fra havnen, så vi dagen efter nemt kunne gå ned til havnen med vores bagage.

Allerede på vores lille gåtur fra hotellet til skibet havde vi et par enestående oplevelser. Først faldt vi i snak med en kenyaner, som ønskede os Happy 4th of July, og dernæst stødte vi på en noget anderledes dekoreret lille bus. Sidst nævnte var beboet af et ældre ægtepar, som havde levet i deres mobile hjem "on the road" i 38 år! De havde udsmykket bussen med farverige citater og tjente lidt penge på at give folk lov til at fotografere den. Jeg synes den var ret speciel, så efter en hyggelig snak gav jeg dem $5 til benzin og fik selv lov til at tage et par fotos - og fik tilmed deres velsignelse oven i hatten.
Shuffleboard

Om bord

Efter få minutters gang tårner krydstogtskibet sig op foran os. Vi aflevere vores bagage, som senere vil blive bragt til vores kahyt, og går gennen et security check. Dernæst modtager vi et nøglekort til vores kahyt samt en oversigt over skibet.

Da vi kommer op på pool-dækket, bliver der spillet op til line-dance. Alle kan være med, da dansen bliver gentaget indtil ikke alt for mange ramler ind i hinanden. På sammen dæk er der udendørs barbeque og en kæmpe lagkage i anledning af 4. juli - amerikanerne nationaldag. Efter at have danset og fået lidt vådt og tørt, er vi nu klar til at bese vores kahyt, hvor vi bliver budt velkommen med en flaske champange. Vi pakker hurtigt ud, og er nu klar til at gå på opdagelse på skibets mange dæk.

Ombord er der rig mulighed for både at slappe af og at aktivere sig selv. Der er en basketballbane, en tennisbane, en klatrevæg, bordtennisborde, spillerum, bowlinghal, shuffleboard-baner, teater, læssevis af restauranter og barer m.m. Mad og drikkelse (dog ikke spiritus) er inklusiv i prisen, så det er bare med at bestille bord på en af de mange restauranter, eller finde et bord ved de store buffeter. Vil man gerne være lidt i fred, er der også mulighed for det: skibet er så stort, at man godt kan finde en rolig plet - ellers kan man trække sig tilbage til sin kahyt.

Over alt på vores flydende hotel er der hjælpsomt personale. Vi bliver gang på gang opfordret til at spritte vores hænder, så bakterier ikke bliver spredt. Dette bliver gjort med et smil på læben og ordene "washy washy, happy happy". Hver morgen bliver vi over højtaleranlægget gjort opmærksom på, hvilke specielle arrangementer vi kan deltage i i løbet af dagen. Denne information bliver også leveret via et trykt nyhedsbrev til kahytten. Vi deltager også i den obligatoriske redningsøvelse, skulle der mod al forventning ske en ulykke. Alt i alt er informationsflowet godt, og vi føler os trygge på hele turen.
To pukkelhvaler med åbne gab.

Juneau, Alaska

Efter vores første nat på havet, anløber vi havnen i Juneau, Alaska. Her har min mand og jeg tilmeldt os en bådtur, hvor vi forhåbentligt skal se pukkelhvaler.
Vi bliver hentet af en indianer ved skibet, og kører gennem Juneau i bus til Allen Marine. Undervejs fortæller vores guide, som tidligere har kørt USA tyndt som lastbilchauffør, om stort og småt. Han udpeger guvernørboligen, hvor Sarah Palin hentede sin post en gang om ugen (hun foretrak at bo andetsteds), han fortæller om Juneaus første Wal-Mart og om statens rige blomster- og dyreliv.
Vel ankommet til marinaen bliver vi mødt af bådens kaptajn og en naturvejleder, som under udflugten fortæller os om pukkelhvalernes liv og natur.
Bådens kaptajn kan naturligvis ikke love, at vi ser pukkelhvaler på turen, da han af gode grunde ikke kan være sikker på, hvor de befinder sig og hvornår. Men vi er mere end heldige, og støder på en stor gruppe hvaler bestående af hele 19 individer. Ydermere bliver vi vidner til noget, som ikke er alle forundt: bubblenet-feeding!
Pukkelhvaler jager som oftes alene. Dog sker det, at en gruppe finder sammen og jager i flok. Når dette sker, deler hvalerne sig op i to grupper: en gruppe, der fanger en stime fisk ved at blæse bobler omkring dem; en anden gruppe hvaler svømmer så under den indfangede stime, åbner deres kæmpe gab, svømmer mod havoverfladen, og får på den måde kæmpe mængder af mad.
Det var et helt fantastisk syn, som udspillede sig lige for øjnene af os og som gav gåsehud over hele kroppen. Det var ikke mindre end storslået at være vidne til, og vores tur blev gjort til noget helt særligt pga. af denne naturoplevelse. Når man oplever noget sådan, kryber det ind under huden på en, og man får bare lyst til at opleve mere af samme skuffe. Simpelthen ubeskriveligt!!!

Alaskan huskies

Skagway, Alaska.

Efter vores pukkelhvaleventyr, havde vi svært ved at forstille os, at andre udflugter skulle kunne leve op til vore nu høje forventninger. Men vi blev ikke skuffet. ALLE vores udflugter skulle vise sig at blive fantastiske på hver deres måde! Og den næste, der ventede, efter endnu et døgn på havet, var hundeslædetur i Skagway.

Skagway er en lille by med ca. 900 indbyggere. Om sommeren er den dog ikke nogen soveby, for når de store krydstogtskibe begynder at lægge til kaj, bliver byen besøgt af ikke mindre end 900000 turister!

Som sagt skulle vi opleve en slædehundetur, og som alle andre gange, når vi gik i land, blev vi hentet af en guide, der kørte os til bestemmelsesstedet.
Mange af de amerikanere, der dyrker hundeslædeløb, har almindelige jobs i hverdagen og har derfor ikke tid til at passe et helt kobbel hunde. Derfor sender mange deres hunde til en hunde-camp om sommeren, hvor professionelle hundetrænere passer og træner deres firbenet venner. Og det var lige præcis sådan en camp, vi skulle besøge.
Vores besøg started med en hundeslædetur - på hjul. Selvom Alaska ligger nordligt, er der ikke sne året rundt. Så for at vedligeholde træningen med hundene, bliver vovserne i sommermånederne spændt for vogne med hjul, så de stadig kan træne træk. Og jeg må sige, at jeg ikke kan forestille mig, at det gjorde turen mindre sjov.
Hundene var vilde for at trække vognen (inkl. 6 passagerer og 1 fører), og hundeføren måtte bremse hele turen rundt, for at hundene ikke skulle overbelaste dem selv. Turen var på godt 1,5 kilometer og gav et ganske godt indtryk af, hvor meget et span alaskan huskies kan yde.
Efter turen fik vi lov at hilse på de hunde, der havde lyst, og dernæst fik vi lov at se de nyeste kuld hvalpe. Efter at have nusset og beundret massevis af dejlige slædehunde, satte vi os på nogle udendørs bænke for at høre om The Iditarod: verdens længste og hårdeste hundeslædeløb.
Vores kvindlige foredragsholder deltog selv i slædeløb og fortalte levende om de strabadser og forberedelser et sådan kræver. At løbe hundeslædeløb er ikke en helt billig hobby. Udstyr, hunde og konkurrenceudgifter kan nemt løbe op i $50000, så man skal virkelig være dedikeret. Derudover er det også et plus af være fiks på fingrene, for går slæden i stykker, står man selv for reparationen under løbene.
Tømmer set fra en vandflyver

Ketchigan, Alaska

På vores sidste landgang i Alaska, havde vi reserveret sæder på en lille vandflyver. Charlie, vores pilot, ville flyve os en tur op i bjergene, så vi kunne se bjergsøer og bjerggeder.
Da det er temmelig larmende at flyve vandflyver, blev vi udstyret med "hørebøffer". De skærmede lidt for mortorlarmen og samtidig kunne vi høre Charlie fortælle om steder, vi fløj over.
Vi var heldige at flyve på et tidspunkt, hvor det var skyfrit. Vi så mange bjergsøer og landede også på en enkelt af dem. Vi fik også spottet nogle bjerggeder og betragtede en tømmervirksomhed fra oven. Ketchigan set fra luften var betagende smuk!
Wau!!!

Victoria, British Columbia

Vores sidste stop inden turen gik tilbage til Seattle, var Victoria, British Columbia. Her havde vi endnu engang tilmeldt os en tur på havet - dog håbede vi denne gang at se spækhuggere.
Turen foregik ombord på en katamaran med sørøverflag i masten. Bådens besætning var nu ganske fredelige og tilbød kaffe og varm kakao til dem, der havde lyst.
Efter en go' halv times sejlads kunne vi skimte spækhuggere i horisonten. Vi sejlede stille og roligt lidt tættere på, mens spækhuggerne begyndte at springe op af vandet. Man skulle nærmest tro, at denne specifikke gruppe spækhuggere var trænet i at underholde turisterne, for de hoppede og sprang op af vandet, som blev de betalt for det. Det var et syn for guder, og virkede helt uvirkeligt. Endnu en gang følte vi os ovenud heldige. Tænk at opleve disse giganter så tæt på!
Efter at have nydt synet af spækhyggere i deres rette element, vendte Captain Mike skuden, så vi kunne nå at borde krydstogtskibet inden det kastede anker. Inden vi nåede så lagt, var vi dog heldige at spotte en gråhval - endnu en fabelagtig overraskelse vi ikke havde set komme.
Glacier Bay National Park

Sidste store naturoplevelse på turen fik vi fra skibets dæk. En stille morgen sejlede vi nemlig op langs kysten på Glacier Bay National Park. Naturen her kan kun beskrives som storslået, mens stilheden var nærmest utænkelig.
Pludselig bliver stilheden dog brudt af et sønderdøvende brag! Alle på dæk kigger febrilske på hinanden. Er der sket noget om bord. En bombe? Nej! Det er simpelthen et stykke gletcher, som er brækket af og faldet i havet! Ja, det er svært at forestille sig, hvilket sønderdøvende brag dette naturfænomen kan fremkalde. Og jeg ville da heller ikke have troet det, havde jeg ikke selv oplevet det. Naturens kræfter er enorme, og denne oplevelse fik virkelig de små hår i nakken til at rejse sig!
Tilbage til Seattle

Vi havde 7 utrolige dage ombord på Norwegian Pearl. Vi spise godt, sov godt, fik snakket med folk på dæk og i elevatoren. Turene på land var alle særlige oplevelser, som vi tænker tilbage på med smil i hjertet. Selvom vi tog afsted som par, kan krydstogtferie anbefales til alle. Og, som før nævnt, er det en rejseform, som klart kan tilrådes den eller de, der har betænkeligheder ved at fare vild et fremmed sted.
Er man ikke til hundeslæder og vandflyvere som vi, er der stadig rig mulighed for at opleve noget ganske andet, når skibet lægger til kaj. Mange af vores medpassagerer tog på cykelture, togture, helikopterture eller gåture. Ligegyldigt hvilke interesser du har, kan du være sikker på, at der nok skal være en udflugt, som falder i lige netop din smag.
Jeg håber, at du har fået blod på tanden, efter at have læst mit rejsetip. Hop ombord på et krydstogtskib og fryd dig over, at du kan få lov til at tage et billed af en flyvende måge - ovenfra :)

Krydstogt, Krydstogt

Kommentarer til rejsetippet om Alaska

Svar

26/06 2014 Mette Søndergård
Hej Anny

Vi købte "shore excursions" ombord på krydstogtskibet :)

Bh. Mette

Tak for spændende rejsebeskrivelse

16/05 2014 Anny
Vi har bestilt krydstogt den 23.8 .2014 til Alaska. Vi påtænker helt sikkert at tage en tur med vandflyver, og vil i den forbindelse høre om i selv arrangerede jeres ture (med hvem?) eller om i var med på rederiets.
Er der ellers nogle specielle ture der kan anbefales?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen Anny

PRØV DET

21/07 2011 Marianne Jessing
I min familie ELSKER vi krydstogt! Det er bare så dejligt at sejle runde og opleve med eller i "hotellet". En dag til havs er ingenlunde kedelig - bare alt, alt for kort. Og en tidlig morgen på dækken mellem tropeøer, eller sagte fart mellem gasplatformene i Nordsøen eller ned ad en flod, når solen står op og spiller i bølgerne - det er bare SÅ GODT!

Det er bare fantastisk

21/07 2011 Kurt Klein Taanquist
Vi var selv på denne tur, der dog sluttede i Ancorache, i maj. Fantastiske oplvelser. Det kan anbefales dog må man jo ikke regne med meget varme. Vi fandt guld for 26$.

Godt tip

23/05 2011 Birgitte Nielsen
Hej Mette.
Jeg er en af de faste læsere herinde og rejser selv for det meste alene. Jeg kan kun give dig ret i, at et krydstogt er en fantastisk måde at opleve på. Efter at have læst din beskrivelse, kan jeg næsten ikke vente med at komme afsted igen. Og så håber jeg, din søster (som rejsetippet jo lidt er henvendt til) også kommer afsted :)