Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

Bo godt i Lenoir, North Carolina
Jan Kronsell
Brøndby
27. feb. 2016

Bo godt i Lenoir, North Carolina

I november 2015 besøgte jeg den lille by Lenoir (udtales Lanor med 'o' som i "kors") i det nordvestlige North Carolina. Jeg brugte byen som udgangspunkt for udflugter i området, hvor der er rigtigt meget at se.
The Irish Rose Bed & Breakfast i Lenoir, NC

Bed and Breakfast i Lenoir

Jeg havde hjemmefra bestilt værelse i fem nætter på et Bed and Breakfast ved navn The Irish Rose. Det skulle vise sig at være det absolut hyggeligste sted, jeg endnu har boet i USA – ikke for at forklejne andre B&B, hoteller og moteller, jeg har boet på i tidens løb. På samme tur havde jeg i øvrigt også boet på et andet B&B, langt ude på landet uden for den meget lille bebyggelse Ferguson, som også var hyggeligt, men The Rose, overgik altså alt hvad jeg hidtil har prøvet med flere længder. At jeg ikke er ene om det synspunkt, kan bekræftes af, at de fleste af gæsterne hos Rose er gengangere, hvilket jeg opdagede, når jeg talte med dem. Flere ville simpelthen ikke bo andre steder, når de var i det område. Irish Rose har adresse på gaden Harper Avenue og ligger på hjørnet af denne gade og Beall Street NW. Parkeringspladsen bag huset nås netop ad Beall Street. Der er ikke mulighed for at parkere på Harper Avenue. Lige overfor The Rose ligger en af de møbelfabrikker, om Lenoir tidligere var berømt for, men nu er der ikke mange tilbage.
The Irish Rose er et lille sted med kun 3 værelser, som til gengæld er pænt store. Da jeg havde bestilt i god tid, havde jeg fået "det bedste værelse", Lorraine's Retreat, som har "en suite badeværelse". De to øvrige værelser, Darlene's Hideaway og Gail's Sanctuary har også separate badeværelser, men man skal lige runde gangen, for at komme til dem. Værelset var pænt stort med en stor 4-poster bed, et skrivebord, sofa, lænestol og et tv-møbel, med dvd-afspiller. Badeværelset var ca. 25 kvadratmeter med badekar på løvefødder, brusekabine og to håndvaske, bløde håndklæder og tilsvarende badekåber. Alle værelserne ligger i øvrigt på 1. sal og man skal op ad en trappe, så det er måske ikke det bedste sted, hvis man har problemer med at gå. Man får i øvrigt sin egen nøgle, så man kan komme ind, også hvis man kommer sent hjem, ellers hvis Rose ikke lige er hjemme, når man kommer.
I stueetagen findes spisestue, dagligstue, bibliotek, køkken og ejeren, Roses, egne værelser. Spisestue, dagligstue og bibliotek kan man benytte som man har lyst. I biblioteket er der såvel bøger som dvd-film, som man kan se der, eller tage med op på værelset. Morgenmaden indtages i spisestuen og bestilles dagen før, ved hjælp af en "menu", hvorfra man kan vælge, hvad man vil have og hvornår det skal serveres (5.30 var ikke et problem). Pas på de tyske pandekager – dem er der gods i. Selv om jeg ikke er kostforagter, kunne jeg ikke spise mig gennem bare en enkelt. Æg, bacon, pølse, toast, kaffe, te og juice foruden morgenmadsprodukter som cornflakes osv. er også blandt mulighederne. Frisk frugt er altid en del af morgenmaden, og skal ikke bestilles.
I stueetagen findes også en slags bryggers, hvor der står to køleskabe med drikkevarer i form af øl, vand og hvidvin, som man bare kan tage for sig af. I køkkenet kan man selv lave kaffe, espresso mm., og her står også rødvin, som jo ikke skal være køleskabskold. Jeg tilbragte en del tid i dette køkken med at hyggesnakke med Rose, som udover den naturlige gæstfrihed, var utroligt sød og imødekommende. Jeg blev faktisk inviteret på kaffe, når jeg kommer forbi til sommer, selv om jeg ikke skal overnatte i byen. Rose er oprindelige canadier, men har boet i Chicago og Florida inden hun valgte at åbne sit B&B her langt ude i det landlige North Carolina.
Vil man bo på Irish Rose, skal man være ude i rimelig god tid, da det ofte er fuldt hus. Den første nat (tirsdag til onsdag) var jeg den eneste gæst, men de øvrige nætter var alle værelser booket. Google har en serverfarm i byen, og mange af de tilrejsende Google ansatte, vælger at bo hos Rose. Også andre forretningsfolk bor her. Det betyder, som Rose selv sagde, at hun har en rigtig god wifi-dækning i hele huset. Forretningsfolk vil ikke nøjes med mindre. Det er til gengæld ikke et sted for familier med små børn. Man kan således ikke medbringe børn under 12 år (for at sikre de voksne gæster ro), og heller ikke kæledyr.
Prisen var til at leve med. I november 2015 kostede et værelse $ 125 pr. nat plus skatter og afgifter, hvilket efter min mening er en fornuftig pris med det, der er inkluderet. Jeg kan kun anbefale stedet på det varmeste.
På vej ud i det ukendte inden det blev mørkt.

Udflugtsmål fra Lenoir

Udflugter fra Lenoir
Lenoir er amtssæde i Caldwell County og ligger forholdsvis centralt for andre småbyer i området. Fra Lenoir er der mindre end 30 miles til byer som Blowing Rock, Boone, Morganton, Hickory og Wilkesboro som alle har forskellige seværdigheder at byde på, og ca. 40 miles til Statesville, Moravian Falls m.fl. Der er under 100 miles til større byer som Asheville, Winston-Salem og Charlotte.
Er man til gamle kirkegårde, er der mange sådanne i området, hvor man kan gå omkring og dels se på de gamle sten og mærke historien, og dels nyde freden og roen. Inden for en radius af omkring 50 miles fra Lenoir finder man også adskillige vingårde og vinerier, hvis man er til den slags.
Blue Ridge Parkway er heller ikke langt væk, og det samme gælder ædelstensminen i Hiddenite, hvor man selv kan lede efter ædelsten. Også andre seværdigheder som fx Linville Falls, Linville Caverns, Grandfather Mountain og Brown Mountain, hvor man kan være heldig at se mystiske lys om aftenen, ligger inden for rimelig køreafstand. Selv tog jeg også en tur til Davy Crockett Birthplace State Historic Park i Tennessee, en tur på knap 100 miles hver vej. På hjemvejen tog jeg en afstikker til Elizabethton i Tennessee og besøgte Sycamore Shoals State Historic Area, som ligger ved nogle strømfald på Watauga River. Her er der opført en kopi af det hedengangne Fort Watauga på et sted, hvor Cherokeeindianerne i 1775 indgik en skæbnesvanger traktat med nogle engelske jordspekulanter. Den førte til 18 års krig mellem stammen og de hvide.
På en udflugt i bjergene vest for byen lykkedes det for mig at komme så langt ud i naturen på små grusveje, at selv min ellers trofaste og glimrende gps mistede orienteringen og bad mig om at køre 300 fod den ene vej, lave u-vending, køre 300 fod den anden vej, lave u-vending og så fremdeles. Da jeg mødte en lokal, den eneste på hele turen, spurgte jeg ham om hjælp, men han havde tilsyneladende aldrig selv været uden for bjergene, for uanset hvad, jeg spurgte om, vidste han ikke, hvordan jeg skulle kommer dertil. Til sidst lykkedes det dog for mig at finde tilbage til nogenlunde civilisation, selv om det i mellemtiden var blevet helt mørkt, en landsby med en benzintank, og godt for det, for på det tidspunkt var der kun brændstof nok tilbage til yderligere 7 miles. Mens jeg holdt på tanken, kunne jeg se på kortet, at jeg var endt i den stik modsatte retning af, hvor jeg egentlig var på vej hen, så meget havde gps'en været på vildspor. Fra tanken virkede gps's mere sikker, og jeg kom godt tilbage til Irish Rose, om end et par timer senere end planlagt.
Se om attraktioner på fx http://www.westernncattractions.com/
Biblioteket hos Irish Rose

Det gamle domhus i Morganton, nu museum.

Hibriten Mountain, der højestge bjerg i kæden Brushy Mountains, ligger inden for Lenoirs bygrænse.