Flere rejsetips om Californien

Skjern
30. dec. 2011

Californien og det vestlige USA

I juni måned 2011 rejste vi til San Francisco. Billetter og hotel var god tid i forevejen booket hos FDM.

Vi valgte et centralt hotel i gåafstand til Lombard street og havneområdet med Pier 39, bilen blev først afhentet den sidste aften i San Francisco, billeje og parkeringsafgift blev sparet og kunne bruges til et lidt dyrere hotel.
Havneområdet, Lombard Street og ikke mindst alcatraz er et besøg værd.

Efter 3 dage i San Francisco fortsatte vi til Monterey og kørte mod syd på Highway 1. På grund af bjergskred måtte vi dog vende om og køre samme vej tilbage.

Som dansker skal der jo aflægges et besøg i Solvang, en speciel oplevelse men ikke udpræget dansk.

I Los Angeles synes vi det var en god oplevelse at besøge Universal Studios, sørg for at komme med bussen rundt - det er en stor oplevelse at se kuliserne og høre hvordan optagelserne laves.

Turen gik videre til San Diego med besøg i zoo, Sea World og USS Midway. Der kan sagtens bruges en hel dag i Sea World og zoo. Uss Midway kan klares på ca. en halv dag, man ser og hører om hangarskibet, der er samtidig udstillet en masse fly.

Herfra kørte vi via Palm Springs mod Joshua Tree National Park. Kør gennem parken, den fremmedartede natur er køreturen værd. Vi overnattede i Twentynine Palmes. Den næste dag kørte vi nord på mod Williams, en spændende tur vi kom blandt andet forbi noget der på afstand lignede et stort sneområde, det viste sig dog at være enorme mineralaflejringer. Vi kørte et stykke på Route 66, der var masser af forladte bygninger, trafikken er jo flyttet til de nyere veje.

Efter en god nats søvn kørte vi ned til Montezuma castle, en indianerby bygget ind i klipperne. Vejen tilbage gik via Sedona, et fantastisk flot område. Kør en tur op mod flyvepladsen, der er en fantastisk udsigt over området. Grand Canyon skal selvfølgelig også ses.

Turen gik videre mod Monument Valley, hvis der er tid bør man tage en afstikker omkring Sunset Crater National Monument, som det fremgår af navnet et område med tidligere vulkansk aktivitet.

Monument Valley, Mexican Hat er fantastiske formationer der i stort omfang kan ses fra bilen, vi havde undervejs blæst og sandflugt.

På turen mod Arches National Park tog vi en afstikker til Canyon Lands National Park. Til afveksling et grønt område, gør holdt ved Newspaper Rock, en stor flad klippe med gamle indianske tegninger. Efter en spændende dag i Arches National Park overnattede vi i Green River.

Næste dag gik turen til Panguitch, der er her mulighed for at besøge Bryce nationa Park, på grund af heftigt regnvejr kørte vi dog videre til Zion National Park, et afvekslende naturområde, der kan her sagtens bruges en dag.

På vejen videre til Las Vegas kørte vi en tur igennem Lake Mead State Park, et område med anderledes klippeformationer og en fantastisk udsigt over søen. Under opholdet i Las Vegas kan det anbefales at bruge en del af dagtimerne til at besøge Hoover Dam. Vi boede på Stratosphare, det gav gratis adgang til tårnet. Sørg for at bruge nogle af dagtimerne i byen - hvor det tidligere primært var lyset, er det i dag også de særprægede byggerier der er et besøg værd. Der udbydes mange steder nogle enorme bufetter til billige priser.

Vi valgte at køre sydom Death Valley mod Barstow og besøgte Calico Ghost Town, en gammel sølvmineby. Hvis man tager afsted i sommerperioden er det vigtigt med solafskærmning og vand, der var under vort besøg 47 grader.

Vi fortsatte nordvestpå mod Visalia. I dette område skal man besøge Sequia- og Kings Canyon National Park med bl.a. Big General Sherman, et kæmpe reedwood træ.

Vi fortsatte nordpå til Yosemite National Park, da det var lørdag var der dog utroligt mange besøgende, har man mulighed for at planlægge så man besøger stedet på en hverdag kan det bestemt anbefales.

Vi besøgte efterfølgende nogle småbyer i området, så en stor flyudstilling i Atwatter.

Vi sluttede vort ophold i San Jose. Vi havde en halv dag i overskud og brugte den på et besøg i House of Winchester, en spændende historie og et meget særpræget hus, bestemt en besøg værd.

Efter 26 fantastiske dage gik turen så igen hjemad.

Generelle anbefalinger:

Sørg for at leje en stor bil hvis I skal køre langt, det er ikke ret meget dyrere.

Husk jeres FDM medlemskort - der er gode rabatter da kortet via samarbejdet med amerikanske AAA giver rabat på entreer og overnatninger.

Road trips

Kommentarer til rejsetippet om Californien

Mange gode tips

31/12 2011 Mona
Du kommer her med mange gode tips til hvad man kan se i Californien og omegn. Vi har besøgt de fleste af de steder, som du så godt beskriver og giver dig helt ret i dine betragtninger.
Synd at I ikke fik set Bryce Canyon NP - klippeformationerne her er flotte.
En anden dagsudflugt fra Las Vegas er Valley of fire (ca. 50 km NØ for byen) som bestemt også er et besøg værd hvis man er til flot natur.
Vi har også besøgt Castle Air Museum i Atwater og Winchester mysteric house i San José. Begge dele er dog ikke noget der kalder på nyt besøg, men OK at se en enkelt gang.
Og m.h.t. Yosemite, så ja vælg om muligt en eller flere hverdage - Parken er et dejligt naturområde.