Flere rejsetips om Californien

Læs mere om rejser til Californien

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
Californien rundt - med sjælen
Solrød Strand
2. aug. 2012

Californien rundt - med sjælen

Der er rigtigt meget at opleve i Californien og når man læser rejsebeskrivelserne her på siden, så kan man se at vi danskere meget naturligt ofte forsøger at få det hele med nu når vi har taget den lange tur der over.
Dette betyder lange, næsten daglige køreture fra det ene sted til det andet. Dette er da også fint for mange, men jeg har hørt fra flere, der har prøvet dette, at når de kommer hjem igen, næsten ikke kan skelne det ene fantastiske sted fra det andet.
Da vi her i juli 2012 fik muligheden for 16 dage i USA med to af vores børn, valgte vi derfor at vælge fra, i stedet for vælge til og minimere køretiden mest muligt. Dette syntes vi selv var en stor succes - vi kom rundt med sjælen i behold.
Venice Beach

Vejen der over

Vi havde valgt at flyve til Los Angeles og hjem fra San Francisco, så vi ikke skulle køre "frem og tilbage". At flyve hjem fra en anden by har tidligere været en dyr fornøjelse, men i dag kan man godt finde disse billetter til rimelige penge - få evt. FDM til at hjælpe. Vi fløj selv med BA, men bemærkede at også Air Canada har disse billetter. Ofte er envejs leje af biler også belagt med et pænt tillæg, men kører man mellem store udlejningssteder, som de store lufthavne, tager i hvert fald Avis og Hertz ikke noget envejsgebyr.
Vi ankom efter en lang flyvetur til LA sidst på eftermiddagen. Vi havde valgt et hotel kun 15 min fra lufthavnen – og en km fra Venice Beach. Efter en gang aftensmad gik vi alle trætte i seng, så vi kunne blive nogenlunde friske til at opleve Hollywood den næste dag
Man kan ikke komme helt op til skiltet

2. - 4. dagen

Tidligt næste morgen satte vi vores medbragte GPS (GPS'er er dyre at leje i USA og det kan betale sig at købe et USA kort og medbringe sin egen) på "Hollywood Sign" og lod os guide af små snoede villavej op imod det berømte vartegn. Vi blev dog stoppet af en aflåst port - der er ikke længere adgang op til skiltet, men turen op til porten bød nu alligevel på det bedste udsyn til skiltet som vi fandt.
Herefter gik turen til Hollywood Boulevard med Walk of Fame og hvad den ellers byder på. Vi havde - efter råd fra et andet tips her på siden bestilt en guidet tur til alle berømthedernes villaer i Beverlly Hills. En meget sjov tur, der bød på mange historier (mere eller mindre sande tror jeg), men ikke så godt et udsyn til det berømte skilt som vi selv havde fundet :-). På vej hjem til hotellet fulgte vi Sunset Boulevard helt ud til kysten, hvor den ender i Santa Monica med sin smukke promenade. Herefter af Hwy 1 hjem til hotellet.
Næste dag kørte vi til Long Beach for at se et stort akvarium og Queen Mary I, der i dag er et museum. Eftermiddagen bød på afslapning på Venice Beach, hvor far kiggede efter berømthederne fra Bay Watch – forgæves desværre.
4. dagen bød på en af de længere køreture - til Las Vegas gennem et smukt ørken landskab.
Vores hotel i Las Vegas

4. - 7. dagen

Hvor man bor i Las Vegas er op til feriebudgettet, men jeg vil klart anbefale, at man bor på et af de mange hoteller på The Strip - hovedgaden i byen der aldrig sover. Las Vegas er The Strip og man får mest ud af opholdet ved at bo der. Enten elsker man Las Vegas eller også hader man byen. Vi elsker den - den byder konstant på overraskelser og der er underholdning 24 timer i døgnet: søslaget på Treasure Island, vulkanen på Mirage eller springvandet ved Bellagio for blot at nævne et par eksempler. Næsten alle hoteller på The Strip byder på et eller andet og man er mere end velkommen på dem alle uanset om man bor der eller ej. Man må heller ikke snyde sig selv for en aften på Fremont Street i downtown Las Vegas, der byder på verdens største storskærm i loftet på gaden - den er flere 100 meter lang.
Vi har tidligere været i Las Vegas og tog den gang til Grand Caynon, så denne gang fik vi bare tiden til at gå med at opleve byen og med afslapning ved poolen. Men har man ikke set Grand Caynon, vil jeg anbefale at man bruger en dag på at køre ud og ser denne . Det er en fantastisk naturoplevelse og kan på én dag kombineres med Hover Dam (dæmningen). Betyder tiden mere end pengene kan man tage en helikoptertur derud for 99 $ pr. person. Man skal i givet fald IKKE bestille hjemmefra - byen vrimler med "last minute offers".
I Las Vegas – der ellers ikke længere er helt så billig som tidligere – kan man med fordel ligge sine indkøb af amerikanske mærkevarer, da der i byen er hele to store outlets. Vi foretrækker Premium Outlet North, der ligger tæt på downtown og som har alle de gængse mærkevare butikker.
Det blev en varm dag

7. - 9. dagen

Efter Las Vegas skulle den stå på afslapning en dags tid, men først skulle turens længste køretur gennem Death Valley "overståes”. Death Valley er på sin egen barske facon smuk, men kan efter min mening godt ses ved "bare" at kører igennem og lige stoppe et par gange under vejs. Og med termometeret i bilen på 118 grader F indbyder parken ikke til længere gåture ude i naturen :-).
Husk at fylde bilen op med benzin (og vand) inden turen starter - der er én tank i midten af parken og med to - tre timers kørsel til nærmeste konkurrent er det de frie markedskræfter der gælder og det betyder benzin til 6 USD pr. gallon, hvor den ellers pt. koster 3,60 - 4,00 dollar. Restauranten der ligger ved tanken har tilsvarende priser, så har man mulighed for at tage lidt spiseligt med er det et hit.
Efter turen gennem parken tog vi Hwy 395 nord på til en dejlig lille søvnig by der hedder Bishop og som ligger i bjergkæden Sierra Nevada, der i øvrigt indeholder flere smukke nationalparker, som vi desværre ikke fik at se denne gang. Bishop er mest "kendt" for sin årlige muldyrsparade og var en dejlig kontrast til Las Vegas. Her tilbragte vi hele 8. dagen med afslapning ved poolen og et besøg hos den bager som efter rygterne af vide, skulle være dansk ! Han viste sig godt nok at være hollænder, men for en amerikaner er forskellen hvis ikke så stor :-).
Vi elsker i øvrigt disse mindre byer lidt væk fra de fleste turister – de repræsentere på en eller anden måde det mere autentiske USA for os. Vi møder kun venlige mennesker der altid har tid til at slå en sludder af og priserne er ofte 30 – 40% lavere end i centrum af storbyerne.
Forfatteren i Yosemite

Yosemite

Efter en dag med afslapning tog vi Hwy 395 mod nord igen for at svinge mod vest af US 120 gennem Yosemite. Vi skulle have to overnatninger lige vest for parken og det passede derfor fint at se den østlige del af parken på ”transitdagen”.
Yosemite er fantastisk smuk med sine dramatiske klipper og vandfald ingen tvivl om det, men efter at have besøgt parken kan jeg ikke lade være med at sidde tilbage med følelsen af at en anden – for danskerne mere ukendt nationalpark, nemlig Smokey Mountains er smukkere og skulle jeg vælge hvilken af de to parker jeg skulle tilbage til, ville jeg ikke være i tvivl. Læs eventuelt mit rejsetips ”9.000.000 mennesker tager ikke fejl” her på siderne om parken. Dette var lige et lille sidespring for Smokey Mountains hører slet ikke med til en tur i Californien – her er det selvfølgelig Yosemite man besøger.
Den hele dag vi havde til at se parken brugte vi på at køre til Yosemite Valley og gå den lille tur op til Yosemite Fall, der er parkens højeste vandfald. Desværre er vandfaldet næsten tørlagt på denne årstid, men smukt var det alligevel. Og på turen op til det var vi så heldige at se en brun bjørn – en stor unge, der gik og spiste bær. Det var altså stort :-).
Vernal Fall

Vandfaldene

Lidt skuffet over det manglende vand, besluttede vi at tage den noget mere anstrengende gåtur op til Vernal Fall, der er et af parkens to vandfald der ikke tørre ud om sommeren. Efter denne tur var det tid til lidt afslapning ved poolen inden vi tog en tidlig aftenstur til Tuolumne Grove, hvor der er en snes Redwood træer der kan nås på en times gåtur fra p-pladsen.
Familien under et træ

Træerne

Dagen efter skulle vi for alvor ud at se de store Redwood træer, så her kørte vi til Mariposa Grove i den sydlige del af parken, hvor vi tog en guidet rundtur der førte os forbi alle de største træer. Det er fascinerende at tænke på at mange af de træer er 2.500 år gamle.
Efter at have kigget på træer havde vi en to timers køretur til byen Merced, hvor vi havde indlagt en overnatning. Merced er også en af de her herlige lidt søvnige byer om end den har en pæn størrelse. En del af vores indkøb blev lagt her til meget fordelagtige priser.
San Francisco i det fjerne

12. - 13. dagen

På 12. dagen havde vi blot 1½ times kørsel til Monterey, hvor vi kørte 17-miles drive og var en tur i Camel, hvor Client Easwood har været borgmester.
Dagen efter tog vi på hval safari i Monterey Bay, hvor der er rigtigt gode muligheder for at se mange hvaler. Vi så nu ikke så mange, men så da både en blåhval, en knophval og flere delfiner. Efter sejlturen kørte vi af den berømte Hwy 1 til vores slutdestination – San Francisco.
Fishermans Wharf

13 - 14. dagen

Da vi godt ville have pool på hotellet havde vi valgt at bo lidt nord for San Francisco i området omkring Berkeley. San Francisco er lidt at et mareridt i bil (køer og atter køer), så vi tog ofte BARD’en – den lokale udgave af vores S-tog ind til byen.
San Francisco er en dejlig by og den første dag brugte vi på at kører ud til Golden Gate. Det var meningen at vi ville gå over den, men da det ikke var nogen p-plads at finde blev det til en køretur over den i stedet for. Herefter gik turen op til Twin Peaks – byens berømte udsigtspunkt med den snoede vej op til. Desværre var det – som det ofte er i byen – noget tåget, men udsigten var nu flot alligevel. Eftermiddagen brugte vi på Fishermans Wharf og Pier 39 med udsigt til søløverne der bolter sig i vandet. Aftensmaden blev indtaget ”hjemme” i området omkring hotellet til noget mere moderate priser end inde i selve San Francisco.
USS Hornet

Historiens vingesus

For de militærhistorisk interesserede byder San Francisco på hele to højdepunkter, nemlig hangarskibet USS Hornet der ligger i Alameda lige syd for Oakland og et Liberty Skib fra anden verdenskrig der ligger ved Pier 41. USS Hornet deltog i det fleste landgang i Stillehavet i slutningen af anden verdenskrig, Vietnam krigen og var det skib der bjærgede Apollo 11 efter den første månelanding, så det er et skib med historiens vingesus ombord. Liberty skibet er i øvrigt det eneste tilbageværende af sin slags der den dag i dag ”står” i original stand som under krigen.
Golden Gate

15. - 16. dagen og så er det pludselig slut

Efter et besøg på USS Hornet (hvor jeg kunne have fået hele dagen til at gå) tog vi BARD’en ind til byen igen og her brugte vi resten af dagen på en sejltur rundt i bugten, en tur i de klassiske kabelcars og ellers bare at slentre rundt og nyde byen. Det eneste der skuffede os lidt var Chinatown, der i forholdt til andre Chinatowns vi har set, er meget turistet og meget lidt ”orginal”.
På 16. dagen var det tid til at sige farvel til USA for denne gang. Vi skulle med en flyver kl. 17, men inden da kørte vi til Six Flags Discovery Kingdom der ligger lidt nord for San Francisco for at hygge os lidt med en tur eller to i rutsjebanerne. Vi tog af sted mod lufthavnen i god tid – troede vi da – men blev endnu engang overrasket over hvor mange biler der var på motorvejene, hvad de så end lavede der en søndag eftermiddag, men så var der ikke så meget ventetid i lufthavnen og flyet nåede vi da.
En spændende og oplevelsesrig tur var tilendebragt og vi er glade for at vi valgte fra og ikke bare til og ser vi tilbage, så syntes at hver eneste dag alligevel var spækket med oplevelser – og så var sjælen med på hele turen :-) I alt kørte vi ”kun” ca. 1.800 km + det løse på stederne, hvilket vi fandt meget passende på 16 dage.

Kommentarer til rejsetippet om Californien

Hej Inge

25/10 2012 Morten Christensen
Ja, det kan jeg da.
Flyveturen var den største post på budgettet. Det løb op i 26.000 kr. for 4 personer. Billeje var 3.800 kr. + benzin ca. 2.000 kr. Vedr. hoteller så kan man i USA generelt være 4 personer på værelset. Børn op til 17 er gratis og en 3. eller 4. voksen koster typisk mellem 5 og 15 USD ekstra pr. døgn. Vi har aldrig været udsat for at betale det "ekstra" selv om den ælste faktisk er 18.
Konkret betalte vi i Los Angeles 600 kr. pr. døgn. I Las Vegas er det lidt anderledes her koster 3. og 4. person på værelse ekstra, så her havde vi booket 2 værelser, som vi betalte 400 kr. for pr. værelse pr. døgn. Vi boede eller på et af de dyrere hoteller, men havde fundet værelserne med 55% rabat. Bemærk at hotelværlser er mere en dobbelt så dyre i weekends i Las Vegas, så undgå dem (det er ikke dobbelt så sjovt). Ellers er hoteller som f.x Circus Circus endnu billigere.
I Bishop betalt vi 250 kr. pr. døgn, men oppe ved Yosemite måtte vi slippe 1.000 kr. pr. døgn og det endda uden morgenmad :-)
Merced var det billigste sted kun 200 kr., Moterad 800 og i San Francisco 950 kr., men det var for en stor lejlighed.
Mad og drikke regner jeg med ca. tusinde kr. om dagen til 4, men det kan godt gøres billigere. Entre'er kan godt løbe op, men det bestemmer man jo selv.
Håber at du har fået en ide om budgettet :-)

Hvad koster det

25/10 2012 Inge
Hej Morten. Kan du løfte sløret for hvad rejsen har kostet? - og kunne I nøjes med et dobbelt værelse eller var det to eller lejligheder? Det har jo ret stor betydning for prisen.

Udlejningsbil

29/08 2012 Morten Christensen
Kære Lis
Tak for din kommnentar omkring udlejningsbiler.
Jeg har lige tjekket priserne på Hertz hjemmeside og lejer man en bil i Los Angeles og aflevere den i San Francisco, så er der ikke noget gebyr på (det koster det samme som hvis man aflevere den i Los Angeles igen). Men du har alligevel ret for hvis man lejer den i New York og aflevere den i San Francisco, så er der et gebyr og det er 4 gange lejen ! ! !
Konklusionen må derfor være at man skal se sig for !
I øvrigt tror jeg at man altid skal oplyse, hvor man vil aflevere bilen, hvis man vil undgå et gebyr.

Udlejningsbil

28/08 2012 Lis
Hej Morten.
Det med, at Hertz ikke opkræver envejsgebyr på deres udlejningsbiler er ikke min erfaring. Vi har flere gange betalt en "pæn" pris for at aflevere i en anden lufthavn i USA end den, hvor vi hentede bilen. Men det har så også været lufthavne med større afstand imellem end L.A og S.F. Sidst havde vi på forhånd ikke meldt, at bilen skulle afleveres andetsteds, men vi blev charget alligevel, da de modtog den i afleveringslufthavnen (som var L.A)

Godt tip og fin beskrivelse

16/08 2012 Mona
Hej Morten. Dejligt tip med at vælge fra og ikke til i oplevelserne. Jeg synes også, at det er vigtigt selv at kunne følge med. Og rigtigt der er mange ting at se og opleve overthere. Måske derfor vi er på vej derover for 9. gang. Californien er vores mest besøgte stat, men efterhånden har vi været i 15 af staterne.