Flere rejsetips om Californien

Odense
20. aug. 2013

På rundtur Californien og 3 andre stater

Vores familie på 4 (Mor, Far og 2 voksne sønner) startede på en drømmerejse til det vestlige USA i juli måned. Der ventede 19 skønne dage "over there".
Det er 3. gang USA besøges, så vi havde pakket vores uundværlige GPS ned. Den er købt i USA med kort over hele landet. Skal man leje GPS i USA i mere end en uge, er det billigere at købe en. Vi fløj fra Kastrup via Heathrow og landede midt på eftermiddagen i San Francisco. Vi fik vores lejede bil udleveret (efter nogen ventetid). Så gik turen forbi et Walmart (stort supermarked) hvor vi bl.a. købte en billig flamingokasse, som skulle være køleboks for kolde drikke turen igennem. På alle hoteller er det muligt at få gratis is, så køletasken er god. Vi fandt hurtigt vores hotel "Donatello", som er placeret midt i byen, tæt ved Union Square. Virkelig lækkert hotel, som ikke er billigt.- men alle pengene værd. Efter en god nats søvn var vi klar til at udforske området. Vi valgte at køre til vindistriktet Napa Vally. Vi så mange vinmarker og mange steder kan man komme ind og få en rundvisning. Også et af de mange outlets blev besøgt på turen. Der er mange penge at spare på diverse mærkevare.- så vores næsten tomme kufferter blev fyldt godt op. Næste dag havde vi hjemmefra booket sejltur til Alcatraz (der er tit helt optaget flere uger frem). Vi havde valgt kl. 11 og det viste sig at være fint. Det er nemlig tit tåget om morgenen i San Francisco og ikke specielt varmt. Man bliver grebet af stemningen i det gamle fængsel og deres audio-tur på ca. en time er meget informativ. Ca. 3 timer senere var vi tilbage i San Fransisco og fik bl.a. set Fishermans Wharf, Pier 39 med søløve (der var kun én denne dag), China Town, Golden Gate og meget mere. Det er en utrolig hyggelig by, hvor afstandene ikke er større end man kan gå rundt. Vi nøjedes med at nyde synet af kabelsporvognene, da der var mere end 1 times ventetid. Sørg for at handle godt ind med drikkelse og spiseligt inden turen går videre. De næste steder er priserne skruet godt op, det samme gælder benzinen.
Yosemite

Næste stop var ved Nationalparken Yosemite. En flot og frodig park, hvor man bliver kørt rundt i busser. Mange bor i selve parken hvor alle madvarer placeres i specielle aflåste bokse pga. bjørne. Husk at bestille hotel i rigtig god tid.
Guldgraverlandsbyen "Bodie"

Så gik turen videre til Mammoth Lakes. Køreturen igennem Yosemite er fantastisk flot.- hvis man er til bjergkørsel. Vi gjorde holdt ved en forladt guldgraver-landsby "Bodie". Absolut et besøg værd. Mammoth Lakes kan vi ikke anbefale som et spændende sted, men som overnatningssted mellem Yosemite og Las Vegas er det fint.
Las Vegas

Da vi kom til Las Vegas regnede det.- 3 uger før havde der været varmerekord. Vi havde valgt et hotel (Tahiti Village Resort & Spa) som lå lidt uden for hovedgaden "The Strip". Der kørte gratis shuttlebus til byen hver halve time og der var dejlig fredeligt med et skønt pool-anlæg.- meget børnevenligt. Las Vegas er flot om aftenen- lys, farver og mange mennesker. Alt kan lade sig gøre i denne by. Her finder man også flere store outlets, med alt hvad hjertet begærer. Mere end 2 dage i denne specielle by er ikke nødvendigt.
Tag en helikoptertur over Grand Canyon

Vores største oplevelse på hele turen var en helikoptertur fra selve Las Vegas ud over Hoover dæmningen og med stop i Grand Canyon. Her fik vi champagne-picnic :=). Vi kan anbefale turen: Helicopter Air And Floor Landing med SUNDANCE HELICOPTERS. Det er en dyr tur, men alle pengene værd!!! Man bliver kørt frem og tilbage til ens hotel i limousine.- bedste Las Vegas stil
Bryce

Så kom vi til Bryce Canyon. Vi boede på hotellet Ruby Inn’s med dejligt udsyn til en lille sø. Også her var der gratis shuttlebus (og billetten fra Yosemite som er gyldig i 8 dage kan også bruges her). Vi kørte ind i parken.- og hold da op. Vi har aldrig set så flot natur før. Røde klipper i alle tænkelige faconer. Vi gik en tur ned i området. Det var stejlt og rigtig varmt.- men så utrolig smukt. Vi fandt et sjovt sted at spise aftensmad. Et motel med restaurant hvor ikke 2 borde eller stole var ens.- Men hold da op noget lækker mad. Det var så godt så vi måtte derhen dagen efter igen :=)
Grand Canyon

I Grand Canyon boede vi inde i selve nationalparken. Parken er højt beliggende og synet ud over kløften er fantastisk flot. Også her kører der shuttlebus. Vi spiste på en restaurant i parken og fik alle tiders dejlige måltid mad, og tilmed til en overkommelig pris.
På rundtur Californien og 3 andre stater

Efter et par dage i byen Laughlin (som ikke kan anbefales) ankom vi til Los Angeles.- vores sidste stop. Vi havde valgt et hotel, som lå ca. 3 min gang fra "Walk of Fame". Dejlig centralt. Hjemmefra havde vi købt billetter til en baseball-kamp. Det kan anbefales at opleve. 54.000 amerikanere på et stadion, som starter med at synge deres national-melodi.- det er bare stemning.
Guided tur i Los Angeles

Den ene dag havde vi reserveret en bustur med guid rundt i hele Los Angeles. Der er vildt meget trafik og man holder tit i kø. Så busturen var dejlig afslappende. Og så gjorde det jo ikke noget at guiden snakkede fra vi steg ind i bussen til vi blev sat af på vores hotel 6 timer senere. Hvad han ikke vidste om de kendte er ikke værd at vide. Vi fik set Venice Beach, Beverly Hills, Hollywood skiltet og mm.
På rundtur Californien og 3 andre stater

Den sidste dag tog vi i forlystelsesparken Six Flags, som ligger lidt nord for Los Angeles. Bedre og vildere rutchebaner findes ikke. Midt på eftermiddagen kørte vi mod lufthavnen med et stop på "Fatt Burger". Vi kan kun sige "prøv dem". Det tog ca. 2 minutter at aflevere bilen hos Alamo (den dejlige store 7 personers bil kommer vi godt nok til at savne) og det blev tid til at sige "Good bye America".

Det lærte vi af turen:

Nogle erfaringer vi har gjort os:

Book en STOR bil med masser af plads

Pak kun lidt i kufferten, så der er plads til outlets-køb.

Tag evt. en stor kniv, bestik mm med,- så det er muligt selv at sørge for en frokost

Find et centralt beliggende hotel i San Fransisco.

Bestil billetter hjemmefra til diverse oplevelser i god tid

Fyld køletasken op med is og drikkelse til køreturene

Læs hjemmefra om de forskellige parker og planlæg hvilke I vil se (vi missede Sequoia National Park, da vi troede den var beliggende et andet sted)

Find et godt hotel i Los Angeles, som ikke behøver ligge så centralt som vores (pengene kan bruges på så meget andet)

Kommentarer til rejsetippet om Californien

Bustur i LA

29/08 2013 Pia
Hej.
Vi bestilte busturen via vores hotel. De var ovenikøbet så søde at vise os en brochure fra stedet, hvori der var en rabatkupon på 5 dollar pr person. Vi blev hentet på hotellet og også kørt tilbage uden ekstra beregning. Kig på denne hjemmeside: http://lacitytours.com/Welcome.htm#losangeles og find turen: LA City Tour, Movie Star Homes & Beaches | 5 ½ Hours - 5 Stops. Vi kørte i en fin ny bus med dejlig aircon :=) Der er meget stor forskel på bussernes kvalitet.
Hilsen Pia

Bustur i LA

29/08 2013 Christina
Hvor bestilte i busturen i LA?

Helikpoter-tur

29/08 2013 Pia
Hej Pernille.
Vi bestilte turen via denne netside: http://www.grandcanyontours.com/heloairgd.htm og den koster ca. 340 dollar pr person. Vær opmærksom på hvor helikopter-turen starter fra, når du evt. bestiller. Nogle starter nemlig med en bustur på 40 min til Boulder City Airport, og så flyver man ikke over selve Las Vegas by, som virkelig er en super oplevelse. Om man sagtens kan få et "last minute offer" skal jeg ikke udtale mig om.- men vi så det ikke. Vi fløj effektivt i knap 2 timer og var "nede" i Grand Canyon i ca. 30 min. der var plads til 6 personer udover piloten og alle havde et fint udsyn. Ville ikke bytte turen for noget.
Hilsen Pia

Helikoptertur

29/08 2013 Morten Christensen
Hej Pernille
Mit råd til Jer vil være at vente med at finde en helikoptertur til i er i Las Vegas. Det vrimler med tilbud og man kan altid finde et "last minute offer" Jeg har betalt 99 USD pr. person, men det var så godt nok uden bobler :-)

helikopter tur

28/08 2013 pernille
Dejlig beskrivelse :-)
Hvad kostede jeres helikopter tur, vi har kigget på den samme tur, men kan ikke helt gennemskue priserne.