Flere rejsetips om Californien

Snekkersten
28. okt. 2012

September ferie i det vestlige USA og Canada

Det var vores 9. tur til USA. Vores ønsker for denne tur var at gense nogle velkendte steder, 1 lille uges familiebesøg og så ville vi også se noget nyt natur og enkelte nye byer.
Vi havde planlagt at bruge 4 uger, hele september måned. Vi fløj ind til Los Angeles og hjem fra Seattle. Vi havde reserveret de første 3 nætter på Holiday inn express i Anaheim hjemmefra (hvor vi parentes bemærket har været 3 gange før). Vi valgte at hente lejebilen hos Hertz på 4. dagen af vores ferie. Hertz har kontor 300 meter fra hotellet, så den tur klares nemt gående. Og turen fra lufthavnen til hotellet blev klaret lige så nemt med en lufthavnsbus til 15 USD. Turen varede ca. 45 minutter.
Carsland

Anaheim

Knap ½ kilometer fra vores hotel er hovedindgangen til Disneyland og California adventure Park. Der tilbragte vi de første 2 hele dage. Jeg vil ikke skrive ret meget om de to forlystelsesparker, da der allerede er mange som har gjort det. Det eneste jeg vil nævne derfra er det nye Carsland som er åbnet i år i California. Der var kommet et nyt shoppingområde - Anaheim Gardenwalk – faktisk lige ved siden af hotellet. Hyggeligt med butikker og restauranter samt et stort bowlingcenter.
Millerton Lake

Opholdet i Californien

På turen mellem Anaheim og dagens mål gjorde vi stop ved Pyramid Lake, ca. halvvejs i bjergpasset mod Bakersfield. Her ligger The Vista del Lago Visitors Center som giver et lærerigt indblik i statens Water Project og derfra er der fin udsigt over søen. Vi spiste vores medbragte frokost inden vi fortsatte via Bakersfield til dagens mål hos familien i Madera.
Vores familiebesøg var ca. midt i Californien. 20 km nord for Fresno og ca. 150 km vest for Yosemite. Selvom vi har været i Yosemite før, var det et af de steder der skulle genses. Det blev til en dejlig dagsudflugt hvor vi fra den nye parkeringsplads så Tunnelview i en ny vinkel. Vi gik til Bridal veil falls, derefter en rundtur i Yosemite Village og til Yosemite falls. Hvorefter vi sluttede dagen af i Mariposa Grove med at gå en god tur blandt træerne. Duften af skov og træerne er lige dejlig hver gang. Et andet sted vi gerne ville gense var Millerton Lake State Recreation Area. Her er mere end 60 km kystlinje, flot natur med rigt dyreliv, ikke mange turister og varmt. Søen og parken opstod i forbindelse med bygningen af Friant Dæmningen i 1944. Det oprindelige Millerton Couthouse fra 1867 ligger i parken. Ellers gik de 5 dage med shopping og familiebesøg samt Madera Fair (byfest) som var i byen netop de dage vi var der.
Sundail bridge i Turtle Bay Park, Redding

Nord Californien

På feriens 10. dag kørte vi videre nordpå og så begynder det ukendte at dukke op. Vi valgte at tage en overnatning i Red Bluff. For straks næste morgen at køre til Redding og gå en tur i Turtle Bay Park. Den fascinerende Sundail bridge forbinder visitorcentret med resten af parken. Vi brugte et par timer her inden vi kørte til Lassens Volcanic National Park. Parken har en hovedvej med diverse stop. Vi startede med at se Loomis Museum som ligger lige efter indgangen ved Manzanita Lake. Derfra kørte vi til Summit Lake og spiste vores medbragte frokost. Her er helt stille, ingen smådyr og herligt solskin med omkring 25 garder. Næste stop blev parkeringspladsen ved foden af Lassens Peak (3187 m). Vi gjorde desuden stop ved Bumpass Hell og ved Sulphur Works. Overnatning havde vi bestemt os for i Oregon på Running Y Ranch i Klamath Falls. Et golf hotel i Holiday inn kæden.
Crater Lake

Fra Klamath Falls satte vi igen kursen nordpå fordi vi ville til Cater Lake national Park. Historien om Crater Lake er kort fortalt at Mount Mazama kollapsede for ca. 7700 år side og derved opstod den store sø med det dybblå vand. Der er 55 km vej rundt om Carter Lake. Turen kan gøres i egen bil eller man kan sætte bilen og tage en trolley tur rundt. Vi synes at trolley turen var for dyr (25 USD pr. person), så vi valgt at køre selv og gjorde stop mange steder på turen rundt, sluttende med frokost i Rim Village.
Toketee Falls

Umpqua scenic highway

Vi fortsatte turen på Umpqua Scenic Highway gennem skoven mod Roseburg. På vejen gjorde vi stop ved nogle af de mange vandfald som skulle vise sig at have meget vand i. Første stop Clearwater falls – 9 meter højt vandfald hvor vandet falder udover de mosbegroede sten. Næste stop Whitehorse falls – kun 4,5 meter vandfald af en hel anden type end Clearwater. Så bestemte vi os for en lidt længere tur i skoven op til Watson Falls. Det højeste vandfald i sydvest Oregon – over 260 meters frit fald. Det var ved at være sidst på eftermiddagen, men vi ville nå at gå turen ud til Toketee falls (113 meter fald). En lidt mere besværgelig tur, men hold da op – det er natur når den er mest imponerende. Og så måtte vi køre til hotellet i Roseburg. Helt sikkert man kunne bruge meget længere tid her i Umpqua Forrest hvor mulighederne for at bruge sine ben og samtidig nyde naturen er en god kombination.
South falls i Silver falls State Park

Silver Falls State Park

Næste dag fortsatte vi op ad Hwy 5, og på en rasteplads i udkanten af Salem (som alle jo ved er hovedstad i Oregon) så vi at vi er forholdsvis tæt på Silver Falls State Park. Så vi beslutter os for at dreje fra Hwy 5 og køre til parken, som er Oregons største state park med ”10 magnificent waterfalls in a temperate rain forrest”, som de selv beskriver sig. Parken indeholder også mulighed for camping og har en ”25 miles trail of ten waterfalls”. Vi nøjes med at gå tur omkring to af dem South og Upper North Falls. Tilbage på Hwy 5 fortsatte vi mod vores planlagte mål: Troutdale – en østlig forstad til Portland.
Forfatterens mand ved Multnomah Falls

Historic Columbia River Highway

Grunden til at vi har valgt Troutdale er at her starter Historic Hwy 30 langs Columbia River. Floden danner grænse mellem Oregon og Washington State. Og turen på Hwy 30 er helt ubeskrivelig smuk. Sæt mindst en hel dag af, især hvis I vil tage nogle af de smukke gåture ud til vandfaldene. Turen starter bedst ved at aflægge besøg i Vista House. Her er nogle meget venlige mennesker parat med kort og råd og vejledning om hvad man bedst gør her. Næste stop er Latourell falls (75 meter frit fald), så Birdal Veil falls (30 meter), dernæst Wahkeena falls (73 meter) og gå også en tur op til Upper Wahkeena falls. Næste stop som også blev vores frokost stop var ved Multnomah falls (165 meter). Der er butik og mulighed for at købe mad her. Så stoppede vi ved Horsetail falls (53 meter) og gik en god lang tur til Oneonta falls (30 meter). Bonus for at tage den lange tur er at man kan nyde en smuk udsigt over Columbia River. Og september i solskin og smukke efterårsfarver – det er godt for legeme og sjæl.
Mount Hood forude

Bonneville Dam og Mount Hood

Egentlig ville vi kun have brugt en dag i og omkring Troutdale, men det holdt altså ikke. Vi blev nødt til at tage en dag mere så vi også kunne se besøgscentret ved Bonneville dæmning og køre en tur rundt om Mount Hood. Bonneville dæmningen spænder over Columbia River og forbinder staterne Oregon og Washington. Siden 1938 har kraftværket ved Bonneville Dam leveret billig strøm produceret ved hjælp af vandkraft til hele området. Det er en af de største offentlige fremvisninger af sådanne faciliteter i USA. Corps of Engineers der driver besøgscentret har mange besøgende og der er masser at se og lære på Bonneville Lock and Dam. Vi besøgte også Bonneville fiskerugeri og så hvordan laks, regnbueørred og stør går i store damme. Derefter kørte vi videre på den planlagte en rundtur om Mount Hood. Vi spiste vores frokost i en lille stille by: Parkdale i parken ved Hutson Museum. Men mens vi var der kom det store Mount Hood tog og gjorde holdt ved stationen (eller det er nærmest et trinbræt), folk kom ud af toget og byen blev fuld af liv. Efter den oplevelse kørte vi det sidste stykke vej til parkeringspladsen ved Timberline lodge. Her gik vi en dejlig tur i området.
Mount St. Helens

Mount St. Helens - Johnston Ridge Observatory

Vi startede dagen med at køre nordpå igen ad Hwy 5. Men allerede i Castle Rock drejede vi fra og kørte de 45 km til Johnston Ridge observatoriet. Bemærk at her kan annual national park pass bruges til entreen. Vi startede med at se en film om området og efter filmen bliver forhænget trukket fra og man kan kigge lige ud på vulkanen. Fantastisk. Vi gik op på højen og blev helt betagede af udsigten. Dagens tur fortsatte forbi Seattle og vi overnattede i den nordlige forstad Everett. Det eneste vi så foruden hotellet i byen var Hunan Place hvor vi spiste en rigtig god aftensmad.
Vancouver havn

Ind i Canada - og en eftermiddag i Vancouver

Vi kørte videre ad Hwy 5 og efter 1½ times kørsel kom vi til den canadiske grænse. To biler i kø foran os og 5 minutters snak med grænsekontrollen og vi er inde i Canada. Vi vekslede til CAD i visitor centret lige efter grænsen og fortsatte turen til det hotel i Vancouver som vi havde valgt. Vi ankom til hotellet og fik anvist værelse allerede inden frokost tid. Da vi nu havde eftermiddagen til rådighed i byen, besluttede vi os for at gå en lille tur i den nærliggende Hastings park hvorefter vi tog bussen ind til centrum af Vancouver. Vi tog en tur op i Vancouver Outlook (168 meter høj og udvendig glaselevator). Oppe kunne vi så nyde en 360 graders udsigt til den smukt beliggende by. Dernæst gik vi til krydstogtskajen og slappede af med at kigge på vandflyvere der lettede og landede lige ud for der hvor vi havde sat os.
Suspension bridge, 137 meter lang og 70 meter over Capilano river

Capilano suspension bridge og Stanley Park

Dagens mål ligger i North Vancouver. Vi kom dertil på Trans Canada Hwy 1 via Iron workers memorial bridge. En kort køretur og vi var på parkeringspladsen. Betalings Parkering (5 CAD for hele dagen) og indgang til parken (30 CAD pr. voksen), men så kan man også få mange timer til at gå ved den berømte Suspension bridge (137 meter lang, 70 meter over Capilano river), man kan få guidede ture i treetop adventure med gangstier mellem trætoppene, der er også mulighed for en cliffwalk og story telling center samt nogle totempæle og indianerhistorie. Desuden er der butik og et par gode spisesteder. Da vi havde brugt 7 timer på stedet valgte vi at køre via Lions Gate bridge til Stanley Park og bruge nogle timer i den grønne oase, der har ca. 200 km stier og veje rundt i parken med mange parkeringsmuligheder. Husk bare at indløse parkeringspas ved den første parkeringsplads I holder på. Man kan købe til 1, 2 eller 3 timer i hele parken. Fra den østlige siden af parken er en fin udsigt til Vancouver skyline.
BC ferry set på vejen mellem Canada og Vancouver Island

Tsawwassen til Duke Point og videre til Victoria på Vancouver Island

Da vi havde valgt at tage 3 nætter på et hotel i Victoria, skulle vi finde ud hvordan vi kom til Vancouver Island. Og det viste sig at være nemt og enkelt med færgen fra Tsawwassen. Vi havde ikke bestilt plads, men kom alligevel med den første færge. På havnen i Tsawwassen er der et stort butiksområde som kan bruges når ventetiden skal fordrives.
Sejlturen er rigtig flot. Men på trods af det fine vejr, vil vi anbefale at man lige finder en jakke frem. De 90 minutter som sejlturen varer, bør tilbringes på dækket. Der er en helt fantastisk udsigt til de mange små øer som man sejler forbi. Vel ankommet til Duke Point kørte vi videre ad Trans Canada Hwy 1 til Victoria og fandt vores hotel. Days inn hvor vi får et værelse med udsigt over inner harbour. Vi har planlagt 2 hele dage til at udforske byen, som ved første øjekast virker som en lille venlig og meget ren storby.
Ved indgangen til Beacon Hill Park

Victoria, Vancouver Island - Beacon Hill Park m.v.

På vores første hele dag i Victoria lod vi bilen få en pause og gik en god lang tur. Gennem Beacon Hill Park ned til Dallas Road waterfront trail, langs vandet til Ogden Point og videre til Fishermans wharf, hvor der er 33 husbåde i The Float Village. Derfra via Laurel Point Park og retur til hotellet. I alt ca. 10 kilometer.
Beacon Hill Park er et fantastisk hyggeligt blomstrende sted. Der er en børne-zoo i parken. Vi besøgte den ikke, men helt sikkert et fint sted hvis man har børn med på ferien. Der var mange canadiske gæs og påfugle overalt i parken.
Senere på dagen gik vi en tur i den anden retning – op i selve byen hvor vi bl.a. var på Market Square, Bastion Square og i det store shoppingcenter: The bay. Her kan købes ALT. Centret er på mere end 39.000 m2 og har omkring 90 butikker, store og små. Der findes også en etage med alverdens spisemuligheder. Uret der hænger i centret er et British Empire Clock. Det hænger fra loftet og stammer fra åbningen af det oprindelige center (Eaton Centre) i 1990.
Fisgard Lighthouse

Fort Rodd og Fisgard Lighthouse

I dag besluttede vi os for en lille køretur på 15 kilometer til Fort Rodd Hill and Fisgard Lighthouse National Historic Site. Fortet er en kyst artilleri fort bygget i slutningen af 1890'erne for at forsvare Victoria og Esquimalt Naval Base. Der er en flot udsigt over vandet og længst væk mod syd kan man se de sneklædte bjerge i Olympic National Park. Fisgard Lighthouse er bygget i 1860 og er stadig i drift. Driften har dog været automatiseret siden 1929. Smukt sted.
På vej tilbage til vores hotel gjorde vi stop i det moderne Uptown center i den nordlige del af Victoria. Centret er stadig under opbygning. Den lørdag vi stoppede her, var der underholdning på det store grønne område foran Walmart, så vi tilbragte nogle hyggelige timer her. Parkering foregår i parkeringskælder, så ingen problemer med det. Der synes at være rigelig med pladser.
Læg mærke til den lille vandflyver

Tilbage til USA med Black Ferry line til Port Angeles

Fra vores hotelværelse kunne vi se opmarchbåsene til færgen. Vi havde et par dage før været ovre og bestille plads, så vi forlod Vancouver Island med første færge søndag morgen. Sejlturen på Coho ferry til Port Angeles varer 1½ time. Det er et smukt syn at stå i bagstævnen og se Victoria forsvinde samtidig med at de små vandflyvere venter på at få lov til at lette igen.
Ved ankomsten til Port Angeles ville vi se hvad visitorcentret i Olympic National Park kunne byde på. Og vi brugte eftermiddagen på en tur til Hurricane Ridge. Desværre var området plaget af skovbrande, så der var ikke meget udsigt, men turen frem og tilbage var alligevel det værd.
Vi valgte at overnatte ca. 20 kilometer fra Port Angeles i Sequim. Vel fremme på det helt nye Holiday Inn hotel indtog vi aftensmaden på hotellets tagterrasse med udsigt over marker og nød solnedgangen.
Dagens foto - den springende laks

Madison falls, Solmon Cascades, Sol Duc falls og Marymere falls - alt i Olympic National Park

Vi var tidligt oppe og i gang for vi havde et stort program for dagen. Dagens tur var på ca. 310 km kørende og ca. 10 km gående. En lang dag med mange naturoplevelser i Olympic National park.
Vi startede med at køre til Elwha valley og gå ud til Madison Creek falls. Kort tur, smukt vandfald i skoven. Derefter kørte vi tilbage på Hwy 101, forbi Lake crescent og drejede fra mod Sol Duc. I går blev vi anbefalet at gøre stop ved Salmon Cascades, da der skulle være gode muligheder for at se laksen springe i floden. Grunden til at laksen springer netop nu, er at det er laksens instinkt at søge tilbage hvor de selv er født for at gyde og det skulle netop være i september, oktober måned. Vel fremme ved stedet kom vi i snak med andre der kiggede efter laks. Der var mange i søen umiddelbar før klipperne som de skulle op af. Vi kiggede og ventede. Og endelig så vi en enkelt der sprang. Tilfredse var vi og kørte videre mod Sol Duc Falls. Turen fra parkeringspladsen til vandfaldet var ca. 3 km, så det var en overskuelig tur som gik gennem regnskov. Sol Duc falls består af 3 seperate vandfald som falder ud over klipperne. Der er en bro over floden kort før vandfaldene hvorfra der er alle tiders udsigt.
På vej tilbage gjorde vi igen stop ved Salmon Cascades og gik ud og ned for at sætte os tilrette og vente på de springende laks. Denne gang var vi på stedet i en lille times tid og vi så mange laks der sprang. Så nu var der åbenbart kommet gang i dem. Sjov og anderledes naturoplevelse.
Dagens sidste stop var ved Storm King Ranger Station hvorfra vi gik den 2 kilometer lange tur ud til Marymere falls. Turen starter med at man går gennem en tunnel under Hwy 101, fortsætter gennem regnskov og ender ude ved det smukke, naturlige vandfald. Fra udsigtsplatformen kan man fortsætte op ad nogle trapper og få udsigt til vandfaldets udspring.
Så gik turen tilbage til vores hotel i Sequim. Ved siden af hotellet er en Black bear dinner. Det kan anbefales at prøve en middag på sådan en restaurant (de findes flere steder i USA).
Aftenstemning i Angle Lake Park

Sea-Tac - sidste overnatningshotel og Angle Lake Park

Vi havde valgt at tilbringe de sidste 3 nætter på Holiday inn Express i Sea-Tac. Selvom hotellet ligger mindre end 2 km fra lufthavnen var der ikke det mindste støj derfra. Lige overfor hotellet ligger Angle Lake Park, som er en lille hyggelig park. De 3 nætter gav os 2 hele dage inden hjemrejsen. Og de skulle udnyttes.
Mt. Rainer - ord kan ikke beskrive hvor dejligt der er

Mt. Rainer National Park

Vi valgte at køre de ca. 130 km til Mt. Rainer National Park – Ashford indgangen. Og det skulle vise sig at være en god beslutning. Nogle af vejene var lukket pga. vejarbejde, så vi kunne ikke komme til at køre rundt om bjerget som vi ellers havde håbet på. I stedet matte vi ”nøjes” med at besøge Paradise med Henry M. Jackson Visitor Centeret. Herfra gik vi en rundtur bl.a. til Myrtle falls. Der var bare så dejligt. Klar blå himmel og de smukkeste efterårsfarver. Medbragt frokost med den skønneste udsigt. På tilbagevejen så vi Narada falls og Christine falls. En dejlig måde at slutte denne feries naturoplevelser på.
Space Neddle

Seattle

Selvom vi mest er til naturoplevelser, så kunne vi da ikke være 15 km fra Seattle uden at aflægge byen et besøg. Det gjorde vi så på vores sidste feriedag. Vi startede med at aflevere lejebilen hos Hertz i lufthavnen. Derfra tog i link light rail til Westlake/Seattle. I Westlake skiftede vi til Monorail og ankom til Space Neddle. En tur op i tårnet gav os den flotte udsigt over byen. Vel nede igen gik vi gennem Olympic sculpture park der åbnede i 2007 som en gratis udendørs udstilling. Vi gik videre langs vandet og fandt bagindgangen til Pike Public Market. Foruden de berømte fiskehandlere, der udstråler arbejdsglæde og er blevet foregangsmænd for FISH filosofien som bruges i erhvervslivet, var der mængder af blomster og rigtig meget andet ved salgsboderne. Vi kan anbefale Lowells på 1. sal som stedet at indtage en rigtig god frokost, selvfølgelig fisk (men der var også andet på menuen).
Bagefter gik vi tilbage gennem gaderne til Space Neddle, var en tur oppe i tårnet igen inden vi tog Monorail og link light rail tilbage til Seattle Internationale lufthavn.
Her ankommer det fly vi skal med til London

Hjemrejsedagen

Vi havde fået lov til at vente med check ud fra hotellet til kl. 2 om eftermiddagen. Så vi brugte formiddagen på sove længe, spise morgenmad i ro og mag samt pakke sammen så vi kunne få det hele med hjem. Når man har haft samme bil i 3½ uge, så skal der lidt snilde til at få det hele pakket sammen i kufferterne. Og vi endte da også med at have en kuffert mere med hjem end vi havde med på vej over.
Hotellet har gratis lufthavnsservice, så vi blev kørt lige til døren på den terminal hvorfra vores British airways fly afgik kl. 7 fredag aften. Med et skift i London Heathrow ankom vi i Kastrup lørdag eftermiddag kl. 17.
Her er den bil vi lejede - foto er taget ved Pyramid Lake i bjergpasset mellem LA og Bakersfield

Lidt økonomi

De lidt kedelige, men nødvendige tal: ca. 13.000 for begge flybilletter. Ca. 7.000 kr. For lejebilen som vi opgraderede til en Hybrid bil, hvilket gjorde at vi kun brugte for omkring 1.500 kr. benzin på at køre 5.000 km. Vi lejede bilen uden navigation. Det ville koste ca. 1200 kr. ekstra. I stedet for koster det ca. 600 kr. at købe en TomTom.
Alle overnatningerne på Holiday inn hotellerne har givet os så mange bonuspoint, at vi skal have 3 nætter i London senere på året. Bonuspoint med British Airways har gjort at rejsen til London kun kommer til at koste os lufthavnsafgifterne: 500 kr. for os begge retur.
Annual Pass til National Parkerne kostede 80 USD og har udløbsdato i september 2013, hvilket passer os fint, da vi planlægger tur derover igen til maj/juni 2013.
Køletasken som vi havde fra tidligere år var i opbevaring hos familien i Madera. Den er nu bragt med hjem til Danmark og den kommer med derover igen. For den er ikke til at undvære til kolde drikke og til lidt let frokost når man som os hellere vil opleve naturen end sidde på en restaurant. Det med is til køletasken er intet problem. Der er ismaskiner på alle de hoteller vi bruger.
Vi havde det smukkeste efterårs vejr alle 4 uger

Kommentarer til rejsetippet om Californien

Til Morten

05/11 2012 Mona
Hej Morten
Tak for din kommentar. Der er en helt fantastisk natur nord for San Francisco. Staterne Oregon & Washington er helt bestemt besøg værd, ligesom Vancouver Island også kan anbefales. Og det der med at rejse fra USA ind i Canada og retur til USA igen giver slet ingen problemer. Prøv det !

Spændende tur

05/11 2012 Morten Christensen
Det lyder godt nok som en spændende tur.
Vil da overveje at tage nord for San Francisco næste gang jeg kommer på de kanter.
I øvrigt et flot billede af laksen der springer :-)

forkert

02/11 2012 vivian
ØV,jeg kan se jeg har lavet en forkert anmeldelse med stjernerne.Det er jo helt klart til en fem stjerner.Jeg troede man skulle klikke på hver stjerne :-) Håber det bliver rettet..
Venlig hilsen Vivian.

Fantastisk!

02/11 2012 vivian
Hvor er det et fantastisk godt fortalt.Og mange skønne billeder. Det var også skønt at følge jer på hele turen fra dag til dag.
Det er letlæseligt,og man drages ind i jeres skønne rejse.......

sublimt

02/11 2012 Marie-Louise
Efter at have fulgt jeres rejse på hjemmesiden kan jeg se at det har været svært at udvælge billeder blandt de enormt mange I har taget.
Det er som altid spændende læsning, især når man har været på mange af stederne. Flot