Flere rejsetips om Vestlige

Læs mere om rejser til Vestlige

Mt.Teton spejler sig i søen
Hanne Rasmussen
Søndersø
19. juli 2009

3 ugers rejse i og omkring Montana, USA

Med Montana som base oplevede vi Yellowstone og Grand Tetons skønhed, Mount Rushmore i South Dakota og ikke mindst Las Vegas og Grand Canyon.
Prærien i Montana

Turen går til Montana

Montana, Billings, Hysham....- hvor ligger det ? Ja, sådan tænkte jeg, da jeg sendte min søn af sted som udvekslingsstudent til USA. Jeg fulgte selvfølgelig meget med i min søns oplevelser og fortællinger om denne store, tyndt befolket stat mod nordvest, en rigtig cowboy og indianerstat.
Jeg fik lejlighed til at besøge min søn efter afslutningen på skoleåret i maj, og det skulle vise sig at blive en fantastisk oplevelse.

USA er et stort land så derfor valgte vi områder ud, som vi gerne ville opleve : nærområdet omkring min søns by Hysham, Yellowstone, South Dakota, og endelig Las Vegas/Grand Canyon.

Da beslutningen var taget og ferien fra arbejdet på plads gik jeg ind på FDM's rejsebureau i Odense. Her sørgede de for diverse flybilletter, enkelte overnatninger og billeje. Det var med stor tryghed, jeg tog på min livs rejse. (stor tak for FDM's hjælpsomhed).
General Custers slagmark

Oplevelser på prærien

Efter næsten et døgns rejse ankom jeg en sen aften til lufthavnen i Montanas største by Billings - en lille og let overskuelig lufthavn. Selvfølgelig med stor spænding, 3 ugers ferie, og jeg skulle forenes med min søn efter 9 måneder.

Som nævnt havde jeg lejet bil hjemmefra, og det var en god fornemmelse, at jeg var ventet og bilen stod klar.

Min søns by Hysham er en meget lille by med ca 350 indbyggere. Byen ligger ensomt midt på prærien med ingenting og langt til alting, og hvor man virkelig oplever The Big Sky Country. Kan man lide natur, jagt og fiskeri er det bare området.
Som endagsudflugt tog vi til Little Bighorn, et naturskønt område, hvor man kan få genopfrisket historien om General Custer og slaget mod indianerne Sitting Bull og Crazy Hourse. Vi kørte af en vej med No Services dvs. ud på prærien, øde og med de typiske postkasser langs vejen. Enkelte nybyggerhuse er stadig bevaret.

Tæt på vores lille by ligger også Pompey's Pillar. Her fortælles historien om de to opdagelsesrejsende Lewis og Clark. Et skønt og fredfyldt sted, som vi nød meget. Vi besøgte også Billings et par gange. Efter amerikansk målestok en lille by, men stor nok til at have 3-sporede veje. Noget jeg på forhånd var lidt betænkelig ved, men der bliver kørt meget hensynsfuldt. Byen bød ikke på de store oplevelser for os, men har store indkøbscentre, hvor man kan købe alt, hvad hjertet begærer. Og der er penge at spare på visse ting, bla. tøj, og når man så er sulten, så skal man ikke lede længe.
Old Faithful i udbrud

Yellowstone National Park

Efter et par dage gik turen så mod Yellowstone National Park. Da vi gerne ville overnatte inde i selve parken, havde jeg for længst reserveret hotel.
Vi forlod Hysham tidligt om morgenen og tog mortorvejen mod vest. Ca 5 timers kørsel senere,nåede vi parkens nordlige indgang.
Lige før indgangen til selve parken, besøgte vi parkens VisitorCenter, hvor der bla. blev informeret om parkens dyreliv og natur.Det var med store forventninger, vi kørte ind i parken. Håbet om at se en bjørn og andre vilde dyr var vagt!

Straks vi kørte ind i parken, så vi den første flok af Elke og store græssende bisonokser. Længere inde i parken startede sceneriet med massevis af gejsere. Vi var ikke i tvivl om at vi befandt os på et gammelt vulkansk område. Alt sydede, boblede og kogte, simpelthen fantastisk, men også lidt skræmmende. Den mest kendte gejser Old Faithful så vi i udbrud flere gange, speciel flot i solnedgang !
Allerede næste dag var heldet med os, da vi tidligt om morgenen så en bjørn vandre lige forbi os. Wow - der var desuden masser af bisonokser og hjorte.Vi oplevede flere bilkøer, når bisonokser vandrede rundt på vejene.

Udover dyr rummer parken en fantastisk natur med som sagt gejsere, skove, søer, floder, vandfald og kløfter.

Vi tog også turen til det nærliggende Grand Teton - smukke bjerge og søer, storslået natur!

Ja, selv her så vi en bjørn. Er man i nærheden, er disse parker et MUST. Hvilken natur !
Mount Rushmore

Hvem kender ikke Mount Rushmore fra legolang - disse 4 præsidenter udhugget i et bjerg. Virkelighedens Mount Rushmore ligger i South Dakota, og det var vores næste mål.

Turen dertil gik bla. forbi Devil Tower, en vulkansk søjle også kendt fra filmen Nærkontakt af 3.grad. Et fasinerende naturfænomen ! Vi så også marker med de små præriehunde, som underminerer jorden til fare for kvæget. De er dog sjove at iagttage og gøer som hunde.

Selve Mount Rushmore skuffede ikke, et fantastisk stykke arbejde i et kæmpebjerg. Vi besøgte også Crazy Horse monumentet. Det er dog langt fra færdigt,men et spændende projekt. Her så vi Dakotaindianere optræde med dans og musik. Fasinerende og spændende.

I nærheden findes desuden et voksmuseum, som udstiller samtlige amerikanske præsidenter og fortæller deres historie. Har det interesse, er det en fin oplevelse.

Før vi forlod South Dakota gik turen igennem Badland. Endnu engang mistede vi næsten vejret over naturens storhed og vildskab. Et sceneri også skabt af vukaner. Trods områdets råhed så vi en del bjerggeder, som mod naturens love klarer sig på dette golde område.

Vi kunne godt have brugt meget mere tid i Rapid City og omegn, der er meget at se... måske en anden gang !

Grand Canyon

Las Vegas og Grand Canyon

Større modsætning til alle vores fantastiske nuturoplevelser kan næppe være andet end Las Vegas, så vi fløj til Las Vegas, en neonby midt i ørkenen!

Vi havde fundet overnatning på et hotel midt på The Strip. Ganske billig overnatning, måske de forventer at tjene lidt ind på alle deres spilemaskiner, og dem er der virkelig mange af.
Det er en by som er svær at beskrive med ord, jeg tror man skal opleve det...!? Kæmpemæssige hoteller med hver sit tema og med underholdning og forretninger. Og så kan man vist let spille hele sin formue op !!? Man kan bruge dage på bare at gå og kigge. Vi valgte ikke at spille, men brugte penge på at se den uovertrufne musical The lion King. Der er shows af alle slags i byen hver aften.

Da vi ikke er så meget til storbyer i længere tid af gangen, valgte vi at tage på en heldags bustur til Grand Canyon.Turen inkluderede også et stop ved den fantastiske Hoover Dam. Både Hoover Dam og Grand Canyon var fantastiske, men når jeg ved det, jeg gør nu, havde jeg valgt at køre selv og måske bruge et par dage. Det blev desværre lidt for meget buskørsel og for lidt tid ved Grand Canyon.
Bearpaw Pass v. Yellowstone

Vejret

Både før og undervejs på turen var jeg jo priviligeret at kende en amerikansk familie, som har givet mig gode råd.
Bla. skal man huske at tænke på årstiden, når man vælger at rejse i en bjergrig stat med fastlandsklima.
Selv om jeg rejste i maj/juni var der stadig meget sne i visse områder efter en hård vinter bla. i Yellowstone.
Temperaturen på denne årstid svinger meget, jeg oplevede tp i Montana fra ca 3 -28 graders Celcius, så det skal man lige tænke på, når kufferten pakkes.
Vælger man også Las Vegas så husk det luftige sommertøj, her er VARMT.

Det var stort at opleve et hjørne"" USA, og jeg håber, jeg får muligheden for at vende tilbage. Der er store oplevelser i vente.

Kommentarer til rejsetips om Vestlige

Rejser i Midtvesten

14/10 2010 Ole Sveigaard
Det var spændende læsning Hanne Rasmussen. Jeg ville have givet 4 stjerner, men af en eller anden grund kom der kun én frem. Det beklager jeg. Må jeg gøre opmærksom på min bog "Bag de sorte bjerge - en danskers rejse gennem indianernes land"? Bogen er netop udkommet i 2. udgave med masser af nye oplysninger. Bogen er netop en rejseskildring om Yellowstone, Cody, Bighorn Mountains, Little Bighorn, Devils Tower, The Black Hills, Badlands samt indianerreservater i South Dakota. Måske kan den være til nytte for danske rejsende i området. Med venlig hilsen Forfatteren