Flere rejsetips om Vestlige

Læs mere om rejser til Vestlige

• Utah Rocks!

19.10.12: Jens Bjargum
    Jeg har for længst opgivet at beslutte mig for, hvilken nationalpark i USA der er min favorit. Når jeg står i Yosemite tænker jeg, at dette er det meste fantastiske sted i verden, men når jeg kommer til Yellowstone er jeg overbevist om, at det er det mest fantastiske sted.
  • Street Rod Nationals

31.10.11: Jens Bjargum
    Når nu du er rejst til USA - bilernes land - hvorfor så ikke sætte en dag af til, at se på fede biler?
  • Rejseplanlægning med Google Maps

22.03.11: Jens Bjargum
    Jeg har tit manglet en måde, at organisere alle de gode rejsetips man støder på rundt omkring. F.eks. når man læser rejsetips her på siden, men også mange andre steder hvor man får gode idéer til ting, man gerne vil se engang.
Balloner i New Mexico
København S
14. okt. 2009

Balloner i New Mexico

Albuquerque Balloon Fiesta er verdens største varmluftsballon festival og et sandt farveorgie der vil kunne fascinere alle børn, unge og ældre.
Med autocamper i vesten

Årets ferie gik 6 uger til det vestlige USA. Vi havde booket fly og en Cruise America autocamper gennem FDM Travel.

Efter flere gange tidligere at have været i USA har jeg lært, at når amerikanerne kalder noget for nationalpark, så er der altid en god grund til det, og det er altid et besøg værd. Så planen for årets ferie var, at se en masse nationalparker i det vestlige USA.

Men udover nationalparkerne så havde jeg også fundet ud af, at der lige mens vi var afsted, blev afholdt det årlige Albuquerque Balloon Fiesta. Så der skulle vi også forbi.

(www.balloonfiesta.com)

Albuquerque Balloon Fiesta

Vi ankom til Albuquerque fredag eftermiddag, den 2. oktober, dagen før festivalen begyndte. Jeg havde på forhånd booket plads til autocamperen, på festivalens campingplads.

Campingpladsen var en oplevelse i sig selv. Campingplads er måske så meget sagt, der var egentlig bare tale om en kæmpe grund, helt uden faciliteter. Men det betyder ikke noget, for autocamperen er fuldt ud selvforsynende, med strøm, vand og spildevandstanke. Men området var kæmpestort. Godt 2000 campere var der plads til, så man kunne sagtens bruge nogle timer bare på, at gå en tur rundt på pladsen, og se de gigantiske autocampere som amerikanerne oftest kører rundt i.
Ud og flyve med luftballon

Uret ringede kl 04:30 lørdag morgen. Man skal nemlig tidligt op, hvis man vil se balloner. Heldigvis boede vi på campingpladsen, som ligger lige ved siden af festivalpladsen, så det tog os kun 5 minutter at komme dertil, med de gratis shuttle busser.

For at få den fulde oplevelse, havde jeg booket en ballonflyvning hos Rainbow Ryders (www.rainbowryders.com). Her kommer man til at flyve sammen med alle de andre balloner ved morgenens Mass Ascension.

Efter at have checket ind hos Rainbow Ryders, begyndte eventyret. Vi fik lov til at hjælpe med at rigge ballonen til, og få den pustet op. Og herefter lettede vi fra festivalpladsen, og fløj rundt i ca. en time ved pladsen, og nød synet af de godt 700 andre varmluftsballoner som gik i luften.

Man kan jo ikke altid helt bestemme hvor en luftballon flyver hen, så det endte med at vi landede midt på vejen. Men alle folk er i byen for at se balloner, så der kom hurtigt massere af frivillige til, som hjalp med hurtigt at få pakket ballonen sammen, så trafikken igen kunne køre.
Beregn flere dage

Efter at have fløjet med ballon, tog vi tilbage til campingpladsen nogle timer, før vi sidst på eftermiddagen igen tog til festivalpladsen.

Om aftenen bliver der afholdt Blow'n'glow, hvor alle ballonerne pustes op, og på skift tændes flammerne, så ballonerne står og lyser i mørket.

Men efter at have ventet i flere timer, blev denne event desværre aflyst, pga. for meget vind.

Det sker regelmæssigt at vejret medfører aflysning af nogle events, så hvis du planlægger en tur til Albuquerque Ballon Fiesta, så er det en god idé at være der flere dage, i tilfælde af at der er aflysninger.
Tidligt op igen

Næste morgen ringede uret frygteligt tidligt igen. I går havde jeg været ude og flyve til Mass Ascension, og i dag skulle jeg se det nedefra, hvilket er en næsten lige så stor oplevelse.

En af de specielle ting ved Albuquerque Balloon Fiesta, i forhold til andre ballonfestivaler er, at man kan gå rundt midt på pladsen mellem alle ballonerne, snakke med folkene, og måske hjælpe lidt til.

Efter et par timer var alle ballonerne igen kommet i vejret, et imponerende syn, og det var tid til at vi satte kursen mod Grand Canyon.

Men kommer jeg til USA igen i starten af oktober, så skal jeg helt sikkert til Balloon Fiesta igen