Flere rejsetips om Vestlige

Læs mere om rejser til Vestlige

Multnomah Falls
Jens Ove Nielsen
Silkeborg
10. okt. 2008

Rundt i Washington og Oregon

Den nordvestlige del af USA er et overset område, men både Washington og Oregon rummer mange spændende naturoplevelser.
Crater Lake

I 2005 tog vi på en rundtur i Washington og Oregon. Vi var af sted 12 dage i oktober, og dermed fik vi en del af de meget flotte efterårsfarver at se.

Vi fløj til Seattle, hvor vi tilbragte de første 2 nætter. Seattle er en by, hvor man sagtens kan se de største seværdigheder til fods.

Vi var selvfølgelig oppe idet 184 meter høje tårn Space Needle, og besøgte den originale Starbucks Cafe i Pike Place Market.

Næste dag tog vi færgen til Bainbridge Island, der må have en del nordiske tilflyttere, for der var mange stednavne af nordisk oprindelse. Der var ved at komme gang i efterårsfarverne, så det var en smuk tur. Vi kørte rundt om Olympic National Park, der er en regnskov med store træer og et fugtigt klima.

Vi kørte helt ud til Stillehavskysten og fulgte vejen mod syd. Turen minder om Route 1 i Californien med store flotte sandstrande, men der er mere barsk.

Ved Columbia Rivers udmunding kørte vi ind i Oregon. Vi gjorde ophold i Portland, som er en ganske dejlig by med mange mikrobryggerier, hvis produkter serveres på de lokale restauranter.

Naturen i Oregon er helt fantastisk, og det er bestemt ikke en stat, der er overrendt af turister - i hvert tilfælde ikke om efteråret.

Vi kørte op til et af de smukkeste steder i USA - Crater Lake National Park. Søen blev dannet efter et vulkanudbrud for mere end 7.700 år siden. Det er med sine 592 meter, den dybeste sø i USA, og vandet har en fantastisk flot blå farve.

Vi kørte videre mod nord til Three Sister-området, som er 3 vulkanske bjerge, der alle er mere end 3.000 meter høje. Igen et virkeligt flot område.

Vi kørte helt op til Columbia River, som vi fulgte ind mod Portland. På vejen gjorde vi holdt ved Multnomah Falls, der med et fald på 189 meter er det næsthøjeste vandfald i USA. Det er den største turistattraktion i Oregon med mere end 2 millioner gæster pr. år.

Det næste mål var Mt. St. Helen´s National Volcanic Monument. Det er en aktiv vulkan, der senest var i udbrud i 1980, Ved udbruddet blev bjerget reduceret fra 2.950 meter til 2.550 meter. Man mener, at kraften ved udbruddet svarede til kraften fra 500 atombomber.

Vi kørte op gennem Mt. Rainier National Park og videre til Snoqualmie Falls. Lige ved siden af vandfaldet ligger Salish Lodge. Området er en meget besøgt turistattraktion, både på grund af naturen, men også fordi det var det område, der dannede rammen om TV-serien Twin Peaks.

Herefter fortsatte vi op til Everett. Her havde vi bestilt billetter til en rundvisning på Boeing-fabrikken, hvor man bl.a. fremstiller de helt store 747 og 777 fly. Det foregår i verdens største bygning målt efter rumindhold, mere end 13 mio. m3.

Vi kørte tilbage til Seattle og fløj hjem til Danmark.