Flere rejsetips om Florida

• En af USA's mindst besøgte nationalparker er virkelig et besøg værd

27.07.16: Jan Kronsell
    Dette rejsetip handler om en af de mindst besøgte nationalparker i USA's 48 sammenhængende stater. Dry Tortugas National Park har kun omkring 60.000 gæster om året.
  • Til træf i Leesburg

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Havde det været i Danmark, så var dette enorme mc-træf uden tvivl blevet forvist til Lars Tyndskids Mark. Men det er ikke Danmark. Det er Leesburg i Florida, hvor hele midtbyen i forbindelse med afholdelse af ”20TH ANNIVERSARY LEESBURG 2016 BIKEFEST” er forbeholdt bikere og deres mageløse maskiner.
  • Mig & Harley Florida rundt

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Vi har hjemsøgt Orlando Premium Outlet og forsynet os med mærkevarer til særdeles attraktive priser. Vi er blevet lænset for masser af dyre dollars i Universal City og Islands of Adventures.

Læs mere om rejser til Florida

Florida - "The Sunshine State"
Hanne Petersen
Aalborg
28. feb. 2013

Florida - "The Sunshine State"

Når kulden bider i kinderne herhjemme er det fantastisk at kunne tage turen til "The Sunshine State" og blive beriget med sol, varme og gode oplevelser.
Læs her om vores 14 dages rundtur i det sydlige Florida – afrejse sidst i januar 2013. Via FDM Travel havde vi (to voksne tæt på de 40..:-) hjemmefra bestilt flybillet, bil og de første 6 overnatninger. Og så var det ellers klar afgang…
Tålmodighed

Er det første gang du er i USA (vi har prøvet det før...) så hav tålmodigheden med dig den første dag...at komme igennem Imigrationen (husk udskift af din ESTA ansøgning) tog ca. 1½ time, at få udleveret bilen 1 time og så er det lige med at finde den rette vej, når man kommer ud fra lufthavnsområdet. Nå, men manden fik den bil han havde håbet på - en Chevolet Impala - så det gav lidt plus på kontoen.
Bout tour Miami

Miami

Vi havde hjemmefra booket 3 overnatninger på et "budget hotel" lidt uden for det centrale South Beach. Vi fik, hvad vi betalte for (men det var vi også klar over hjemmefra), men kan sagtens anbefales til andre. Beach Place Hotel ligger ved Surfside - 5 min. i gåafstand til stranden og med gratis parkering. Vi havde undersøgt hjemmefra at der gik bus direkte ind til det centrale South Beach (rute S – 2 USD pr. person pr. vej) - lidt afhængig af trafikken tog det en god halv time. Men at køre bus sammen med de lokale kan også være en oplevelse.
Dag 3 i Miami havde vi hjemmefra booket en heldags tur (kl. 9 -18) via Miami Tour Company: Først med en lille bus rundt til de centrale steder i Miami og efterfølgende med båd rundt omkring Miami. Pris 69 USD pr. person. Det er en god måde at få set Miami på - og selvom det selvfølgelig kan blive en lang dag - så ville vi ikke have været dagen foruden.
På vej til The Keys

Fra Miami tog vi turen syd over til The Keys - spændt på at se, hvad der ventede os forude! Highway 1 til Flordia City er primært tæt trafik i Miami - efterfulgt af en større vej med store butikker/industri på hver side. Ikke en specielt pæn tur. Om det er bedre at tage ”motorvejen” er vi svar skyldige på. Turen på det første lange stykke af The Keys er også meget "bykørsel" over øerne og meget beplantning på begge sider af vejen. Men "paradiset" venter heldigvis forude og den sidste strækning ud til Key West er en oplevelse!

Solnedgang stemning på Key West

Key West

På Key West havde vi også booket et "budget hotel", men ”budget” fordi det lå lidt uden for centrum. Banana Bay Resort & Marina var super hyggelig. Det ligger midt på øen (nord) - og ud til vandet, men ikke med badestrand. Afstanden ind til centrum er ca. 40 min. på gåben, men vi bestemte os for at leje cykler i to dage og det kan bestemt anbefales. Der er mange cykeludlejere at vælge imellem - vi valgte den lokale ”Bike Man” 5 min. fra hotellet, som vi kunne handle lidt med (Pris 43 USD for to cykler i 2 dage). Det er fantastisk at kunne cruise afsted på Key West på sin cykel med bedstemor sæde og bredarmet styr...rundt omkring til de forskellige seværdigheder - op og ned langs gaderne - ud på molen og en tur på stranden.
Udsmykning i særklasse

På Key West kan alt ske - og alt sker: Kæmpe store krydstogt skibe, høns der løber rundt i gaderne, en mand der sidder og maler sin bil som et andet maleri, hjemmeløse der ligger og sover på gaden, alverdens køretøjer både med og uden motor, coyote ugly bar, levende musik, gøglere på solnedgangspladsen - ja, der er alt - og det skal bare opleves!
The Keys - on the road

På vej til The Everglades

For ikke at få for lange køredage og for at kunne starte fra morgenstunden i Everglades, valgte vi denne dag kun at køre til Florida City. Hjemmefra havde vi kun booket de første 3 overnatninger i Miami og på Key West, så vi var nu "on our own". På vej over The Keys gjorde vi stop øst for The Seven Mile Bridge ved Knight Keys. Her gik vi ud af den gamle bro (lavet om til gangbro), som går parallel med den nye bro. En flot gå – og man bestemmer jo selv, hvor langt man vil gå ud af broen. Inden vi kom til fastlandet gjorde vi også stop ved John Pennekamp Coral Reef State Park (entre USD 9), hvor vi slappede af et par timer ved vandet. Det er fine parkerings- og toiletforhold og lille besøgsmuseum. Vælg også gerne rute 905 tilbage til fastlandet fra Key Largo. På vej til The Keys opdagede vi vejen for sent, men den er nem at finde fra Key Largo (vejskat ca. 3-4 USD)
Alligatorer lige for fødderne af os

The Everglades

I Florida City overnattede vi på Ramada Inn - nemt, for det er bare lige over i krydset, så er du på vejen til The Everglades (entre 10 USD). Når man har en "dansk farmer" bag rattet, så er der på vej ud til Visitor Centeret lidt landbrug af kigge på. Vi gjorde stop ved Visitor Centeret for at danne os et overblik over, hvad der var at se i The Everglades. Vi fandt ud af, at 20 min. efter var der en gratis guided tur ved Royal Palm. Den guidede tur tager en god times tid og helt klart anbefales. Først får man lidt historie om bl.a. forskellen mellem alligatorer og krokodiller og vandstanden ”i” The Everglades. Så går man sammen på Gumbo Limbo Trail – max.2 km rute på ”gangbro-stier”. Der var masser af alligatorer og andre flotte dyr - og fint at få et par ord med på vejen af guiden om både dyr og fauna. En anden pudsig ting på stedet var, at mange af bilerne havde fået lagt en presenning over sig - det viste sig, at det var fordi grippene (som vi så mange af der!) gik rundt på bilerne og havde for vane at pille antenner mv. ud. Så er I advaret..:-)
Bout Tour Ten Thousand Island

Med et par stop undervejs - bl.a. frokost ved Long Pine Key og udsigtpunkt ved Pa-hay-okee overlook tog vi turen helt ud til Flamingo. Det var fint vi gjorde det, men den største oplevelse ved The Everglades var for os helt sikkert den guidede tur ved Royal Palm.
Ved eftermiddagstid kørte vi ud af parken igen og videre nordvest ad Tamiami Trail. Vi gjorde ingen stop undervejs og var lige efter solnedgang (kl. 18) ved Everglades City. Her overnattede vi på The captains table lodge og fik aftensmaden på restauranten lige ved siden af. Både hotel og restaurant kan anbefales.
Næste morgen kørte vi en kort tur rundt i byen (som for øvrigt er rigtig hyggelig - de var ved at gøre klar til byfest) og herefter de få kilometer ud til Visitor centeret ved Everglades Gulf Coust.

Fra Visitor centeret kunne man tage to typer bådture ud i området. En 6 personers båd ind i tætbevokset natur - eller som vi valgte en tur i en lidt større båd ud i mellem The ten thousand Island (1½ time og USD 30 pr. person). En flot tur, hvor vi både så delfiner, ørne og hvide pelikaner.

I Visitor centeret fik vi anbefalet at gøre stop ved Big Cypress Welcome Center (her så vi en søko) og ved HP Williams (godt picnic sted). Selvom det var i modsat retning i forhold til, hvad vej vi skulle, var det kun en omvej på 10-15 km. - og en omvej værd.

Sanibel Island

Hjemmefra havde vi læst os til at de flotteste strande var på Sanibel Island. Men hvad var det for et sted - og skulle vi "slå os ned" på Sanibel eller inde ved Ft. Meyers Beach. Vi valgte Sanibel ,og den beslutning har vi ikke fortrudt! Der er betalingsvej til øen - 6 USD. Det første der møder én på øen er en færdselsbetjent, der dirigerer trafikken, men mere herom senere. Jeg havde på forhånd udset et hotel til os på West Gulf Drive, men det var lidt i overkanten af, hvad vi havde forstillet os prismæssigt - sammenholdt med at der ikke var så meget hygge. Tilfældigt endte vi på Anchors Inn & Cottages som ligger ved hovedvejen, som går langs midten af hele øen. Vi fik en lejlighed (større end alle de andre..:-) og havde 4 herlige dage her. Stedet har charme også selvom det ikke ligger ud til vandet. Der er ingen egentlig bymidte på Sanbiel, men hovedvejen er dér, hvor alle butikscentre ligger - små centre, lidt gemt væk fra vejen. Rigtig mange lejer cykler og kører både til stranden og til butikscentrene på disse (Der er cykelsti alle steder). Vi valgte den første aften af gå de 15 min. over til Jerrys supermarked, hvor de for øvrigt har en god restaurant. Der var mørkt, da vi skulle tilbage og overhovedet ingen gadelys...jeg siger jer, der var mørkt. Vi tænkte, at det også var de amerikanere, der skulle køre til alt og derfor ikke mente det var nødvendigt med gadelys. Men senere fortalte en lokal os, at 2/3 af øen er naturområde og det blandt andet var pga. af de mange trækfugle, at der ingen gadelys var - og ingen lysregulering (og derfor færdelsbetjent..:-). Ja, så giver det hele jo lige pludselig mening – men det stod der altså ikke lige i turistbogen..:-)

Der er betaling for P-plads ved de fleste strande på Sanibel (2 USD pr. time), men hotellet havde en søster afdelingen nær stranden ved Bowman Beach, så her kunne vi parkere gratis. Men stranden ved fyrtårnet er også et hyggeligt sted og her vi var heldige at se delfiner. Og fordelen ved en ø er jo, at her kan man altid finde læ. Sanibel er ren afslapning: flotte og ikke overfyldte strande, fantastiske muslinger og konkylier. Ja, man lever lidt sin egen "verden" derude. Selvom der er de mest fantastiske strande (det gælder også i Miami og Key West), så var der stort set ingen mennesker ude at bade. Efter sigende fordi ”de” synes det er for koldt på denne årstid. Men de gange vi var ude, var det som havde det været i Danmark om sommeren. Så du skal ikke nøjes med at dyppe tæerne – kom bare helt under!
Tværs over Florida

Fra Sanibel og tværs over landet til Ft. Lauderdale valgte vi at tage rute 80 forbi Lake Okeechobee. Når du først er ude af Ft. Myers er vejen ikke ret trafikeret og der er gode muligheder for at se lidt landbrug undervejs. Bl.a. så vi en del sukkerrørs marker (lille stikvej rute 720 ved Shamnee). De høstede sukkerrør blev transporteret væk via jernbane og det var åbenbart også tid for afbrænding af marker (sikke en røgsky!). Der er et stort dige op til søen, men den egentlige sø kan man ikke se - alene marsk område. Vi kørte videre ad rute 27 og inden vi fandt et hotel i Ft. Lauderdale, gjorde vi stop ved Sawgrass Mills Mall.
Strandpromenaden i Ft. Lauderdale

Ft. Lauderdale

I Ft. Lauderdale fandt vi et hotel i første række ud til stranden - i gåafstand til restauranter nær Beach Blvd/Las Olas Blvd og med flot udsigt over havet. Ikke et hotel at skrive hjem om, så det lader vi være med. Men det er en fordel af bo syd for Sunrise Blvd da trolley bussen kører hertil. Det koster 1 USD at køre med bussen og det er nemt at komme omkring med den - bl.a. ind langs Las Olas Blvd, hvor vi også gik ad Riverwalk. Ind langs Las Olas Blvd er der kæmpe både – den ene større end den anden! Kommer du gående ad Las Olas Blvd så gør stop ved bageren ”Gran Forno Bakery”, 1235 East Las Olas Blvd...efter 14 dage i USA kan man nemt komme til at savne sprød langtidshævet brød..:-) Mums – det var godt!
Fra Fort Lauderdale er der en passende afstand til lufthavnen i Miami. Vi kørte af rute 95, som helt sikkert var hurtigere end Highway 1, men puhh..der var tæt og stærk trafik. Vi fandt aldrig ud af, hvordan betalingssystemet på deres ”motorveje” virkede (kørte ikke på dem) og vi var i tvivl om der var betalingsvej det sidste stykke ind til lufthavnen. Vi kørte derfor af ved afkørsel 6A og fungerede fint. Man kører noget kun rundt i lufthavnsområdet (vi gjorde i hvert fald) når man følger vejen til ”car return”. Afleveringen af bilen til biludlejningen fungerede helt uden problemer.
Sanibel Island

Vi kørte samlet små 1500 km. (kun én chauffør, da afstandene ikke var så store). I modsætning til tidligere ture i USA nød vi ikke at skulle køre så lange strækninger. Hvis man er ok til at kigge kort og ok med at køre lidt forkert, så kan man sagtens klare sig uden en GPS. Skal man købe en derovre koster den ca. 800 DKK. Best Buy er et fint sted at købe elektronik - husk deres tilbud ændrer sig hver søndag, så slå til med det samme, hvis du ser noget på tilbud...:-)

Til dem, der har interesse for det, så beløber turen sig med fly, billeje, overnatninger, dagstur i Miami og brændstof (og uden lommepenge) sig til ca. kr. 27.000.

Håber vores rejsetips har givet inspiration til at tage en tur til det sydlige Florida. Vi nød i hvert fald vores tur og blev bekræftet i, at Florida er andet end "Disneyland" og overfyldte seværdigheder. Vi havde godt vejr alle 14 dage (25+) - der var en del blæst nogle af dagene, men stadig en god temperatur.

Kommentarer til rejsetippet om Florida

Herlige rejsetips!

11/03 2013 Yvonne Pedersen
Rigtig mange gode tips vi kan få glæde af.
Vi rejser til Miami i maj og skal se mange af de samme ting, som I har set. Derefter kører vi videre til "musikstaterne", i alt 1 måneds ferie.
Vi har været i USA før og glæder os - også denne gang - til at opleve en masse.
(Har selv tilrettelagt/bestilt).

Rigtig god rejsebeskrivelse der inspererer og tage til Florida på ferie.

06/03 2013 Lisbeth Petersen
Ja, der spares også penge, ved selv at tilrettelægge ture, og et stort + at man kan bestille en del hjemme fra.