Flere rejsetips om Florida

• En af USA's mindst besøgte nationalparker er virkelig et besøg værd

27.07.16: Jan Kronsell
    Dette rejsetip handler om en af de mindst besøgte nationalparker i USA's 48 sammenhængende stater. Dry Tortugas National Park har kun omkring 60.000 gæster om året.
  • Til træf i Leesburg

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Havde det været i Danmark, så var dette enorme mc-træf uden tvivl blevet forvist til Lars Tyndskids Mark. Men det er ikke Danmark. Det er Leesburg i Florida, hvor hele midtbyen i forbindelse med afholdelse af ”20TH ANNIVERSARY LEESBURG 2016 BIKEFEST” er forbeholdt bikere og deres mageløse maskiner.
  • Mig & Harley Florida rundt

22.06.16: Sven-Erik Nielsen
    Vi har hjemsøgt Orlando Premium Outlet og forsynet os med mærkevarer til særdeles attraktive priser. Vi er blevet lænset for masser af dyre dollars i Universal City og Islands of Adventures.

Læs mere om rejser til Florida

Kolding
29. nov. 2010

Harley Davidson Road Trip - Daytona Bike Week, Florida

Vores 2. tur til USA med vores egne Harleyer, blev en oplevelsestur til Florida. Selv om den kun var på 16 dag, så blev det den dyreste tur vi har været på. I Florida er der ikke de flotte naturoplevelser som på vores øvrige ture, men overalt kan man finde gode og flotte oplevelser.
Selv om vi selvfølgelig havde brugt meget tid på planlægningen, så fik vi et par overraskelser, og nogle ting gik ikke helt som de skulle, men vi havde en pragtfuld tur.
Overraskelserne starter i Orlando

Alt gik næsten som planlagt. Vi havde fået oplyst, at motorcyklerne var velankommet til speditøren i Orlando, men da vi selv nåede frem til Orlando, sidst på aftenen, og fik set de første palmer, manglede der kun en vigtig detalje. Vores container med 23 motorcykler.
Den var ankommet til havnen i Charleston i South Carolina, men manglede lige det sidste stykke.
Vi var 35 personer med på turen, og skulle under hele turen bo i 3 huse med swimmingpools i Daytona Beach, 130 km fra lufthavnen. En lang tur uden motorcykler. Problemet blev løst ved, at vi lejede nogle minibusser og kørte til husene i Daytona, for herefter at stå tidligt op næst dag og hente motorcyklerne.
Så er vi snart klar....

Da vi ankom til speditøren var alt stille, men vi kunne genkende vores container som nu var ankommet. Vi fik den åbnet, og med glæde konstateret, at nu var vi samlet igen.
Vi fik losset pallerne, pakket ud og de fleste motorcykler var klar til en tur i varmen.
En enkelt Harley havde desværre ikke forstået ordren, for den ville ikke starte. Den måtte dog give op og starte, efter en lang tur efter en gaffeltruck. Ned til tanken for at få fyldt benzin på, så vi kunne komme tilbage til husene. Desværre gav den ikke op. Selvom den havde fået frisk benzin i tanken, havde den ikke tænkt sig at køre her i Florida. Vi var nogle stykker der blev ved vejsiden sammen med ”maskinen” og dens ejer, mens de øvrige deltagere kørte tilbage til Daytona.
Hello I’m Zack, can I help You?

Så får I historien om amerikansk hjælpsomhed: Hello I’m Zack, can I help You?
Og det gjorde han så. Han kom forbi i sin personbil. Jeg henter lige min TRUCK, så kører vi Harleyen hjem til mig, så kigger vi på sagen. Det gjorde vi så. Han tog godt imod en flok danske bikere i sit hjem og sin garage. Her er køleskabet, gør som om I er hjemme. (Det gjorde vi naturligvis ikke, men nød et par kølige øl). Da Zack og vores egne eksperter måtte give op, gav Zack ikke op. ”Jeg har en kammerat der har et værksted i den anden ende af byen, han kan helt sikkert hjælpe os!”. Telefonsamtale. Harleyen op på Zacks truck igen, og så en tur gennem Orlandos forstæder. Vi ankom til et lille lokalt Harley-værksted hvor de var i fuld gang med 3 Harleyer på liftene. Straks vi ankom, blev en taget ned, og vi fik pladsen. Os der ikke har den rigtige forstand på mekanikken, fik en god middag på restauranten ved siden af. Efter et par timer gav maskinen op, og kunne starte som alle de andre, hvorefter også vi kunne komme tilbage til Daytona.
Når man tager til Florida (for første gang), så har man ikke regntøj eller varmt tøj med. Det har vi næste gang. Da vi kørte fra værkstedet begyndte det at regne. Det gjorde det hele vejen til Daytona. DET VAR DEN KOLDELSTE DAG I 51 ÅR I FLORIDA, da vi kørte, uden regntøj, 130 km til Daytona.
Daytona Bike Week og omegn.

Efter startbesværet, var vi nu klar til det motorcykeltræf i verden, hvor der er flest mennesker Daytona Bike Week. Størst, fordi der altid er mange turister i Daytona. Verdens største Harley-træf vil altid være i Sturgis, South Dakota.
Som i Sturgis, er det også motorbanen der kan tage æren for at festen blev til noget. Her startede det i 1937 med en 3,2 miles bane på stranden. Centrum af byfesten er Main Street hvor alle musiksteder, barerne og T-shirt butikkerne er samlet, ligesom der er et hav af motorcykeludstillere, bla. mødte vi OCC, Orange County Choppers. Vi fik ikke skæld ud.
Daytona Bike Week strækker sig over hele kommunen.
Det er et rigtigt bikertræf hvor der er musik, fest og farver i en hel uge. Derefter bliver Daytona Beach et helt almindeligt turiststed. De så vi mandag, da vi kørte turen ned ad Main Street, da var festen slut.
Vi skulle have 16 dage til at gå, og da vi jo ikke kommer her hvert år, ville vi opleve hele omegnen. Og efter træffet også se på nogle af Floridas andre seværdigheder. Og så var der også lige to der skulle giftes.
Rundt om byen er der opbygget nogle områder, hvor der afholdes lokale fester. Det mest populære er Iron Horse, som vi selvfølgelig besøgte.
World Famous Iron Horse Saloon – der mødes man også.

Et træfområde hvor der hele tiden er 15 – 20.000 mennesker samlet til en fest. Pladsen ligger ca. 10 km fra byen. Et lille dannebrog på vores dansk indregistrerede Harley, med verdens største øldåse i baggrunden. Det billede er vi helt vilde med. Dannebrog kunne godt have været noget større.
Øldåsen er midtpunktet på en kæmpe bar på 1. sal. Under baren er der plads til nogle få af alle de motorcykler der kommer i løbet af dagen. Vi fik en plads. Den dejlige store øldåse er også midtpunkt på den store festivalplads omkring baren. Hele vejen rundt er der små scener med god musik og hyggelige barer med kolde øl og god mad. Hele festen foregår på en mere stemningsfyldt måde end på Main Street. Derfor er dette sted også utroligt godt besøgt.
Vi besøgte også mange af de lidt mindre steder i området, hvor der kun var et par tusind på én gang.
En lidt længere udflugt.

Når vi nu er kommet til Florida, så skal vi da også lige køre den der tur til Key West! Det var vi 4 par der prioriterede højt, så en morgen kl. 6.00 begav vi os ud på den 700 km lange tur til Key West. I forhold til Danmark, så er vi meget syd på. Dag og nat er ca. lige lange hele året rundt. Vi starter i mørke og i solopgangen får vi morgenmad på en rigtig truckerrestaurant med pandekager, sirup og hvad der eller hører til. Meget mætte, kan vi sagtens klare den lange tur.
Mariana holder styr på, at vi kun holder meget korte, nødvendige pauser. Det går fint ned igennem Florida, og rigtigt godt på den store brede motorvej rundt om Miami. Så stor motorvej har vi aldrig før kørt på.
Fra Florida til Key West, kører man over 43 broer og lige så mange øer. Vi holder frokostpause på Key Largo, på Caribbean Club, hvor der er sommer, varme og byfest. Og det var lige her hvor man i 1947 optog filmen Key Largo, med Homphrey Bogart. Igen er vi der hvor det skete.
En verdensberømt solnedgang

Efter en god stemningsmættet frokost på Caribbean Club går det videre mod Key West, hvor vi vil opleve verdens mest berømte solnedgang. Der er i øvrigt meget i USA der er ”World Famous”
Nu er det jo ikke motorvej, men en helt almindelig 2 sporet vej over alle øerne og broerne, så vi kommer selvfølgelig i tidsnød. Vi ankommer til Key West ca. 5 minutter i solnedgang. Den var faktisk begyndt uden os. Vi får smidt Harleyerne lige uden for havneområdet og kommer løbende, lige tidsnok til at se det, som det hele drejer sig om: Solnedgangen ved Key West. Og den er flot, men alligevel. Da solen når ned under horisonten, bryder alle de andre ud med en klapsalve, som vi kun har oplevet, da Kolding bliver danske mestre i håndbold. Vi er i Amerika. Og vi kan nu godt forstå, hvorfor Solen gør det hver eneste dag.
Efter 4 forsøg, finder vi et hotel med plads til os alle 8, hvorefter den står på aftensmad. Restauranten kan anbefale den lokale specialitet, som vi nyder i fulde drag: Kæmpe hummere. ”Possibly The World’s Largest Lobster”. Det var de største som vi har spist, og vi nød dem.
Efter en aftentur på Hemmingways stamværtshus, Sloppy Joe’s Bar, er dagen og natten fuldendt. Det lille værtshus er i dag et kæmpe musiksted, pænt besøgt, god musik, og en stemning som man ikke kan løsrive sig fra. En idyllisk tur gennem byen til hotellet. Nattemperatur på 20 grader.
Bikertur over The Florida Keys

På vej tilbage fra Key West kommer vi igen forbi alle broerne, også dem, der ikke bruges mere, efter at jernbanen er nedlagt. De står der stadig, man har fjernet det midterste fag, så broerne ikke kan bruges. I 1912 blev Key West ”landfast” med åbning af jernbanen. I 1935, på Labor Day, ødelagde en orkan det meste af jernbanen, der ikke blev genopbygget. I stedet blev det til landevejen, der åbnede i 1938.
Vi nåede solnedgangen i går. I dag skal vi ikke nå noget. Bortset fra, at vi skal nå at nyde de flotte broer som vi ikke nåede på udvejen og have god til turen over Seven-Mile Bridge. Se vejskiltene der advarer om alligatorer på vejen. Krabbeklør til frokost på en restaurant der ligger ude over vandet. Det er en rigtig bikertur, hvor vi ikke er de eneste fra Daytona Bike Week, der vil have denne oplevelse. Det giver en pragtfuld stemning med dejlige Harleyer der kører forbi hele tiden på vores tur over The Keys.
Nu skal vi ud i naturen. Da vi når tilbage til Miami, overnatter vi på et hyggeligt motel. I morgen er det alligatorerne i Everglades det gælder.
Alligatorpark med ”vilde” alligatorer.

Inden vi kørte ind i Everglades National Park, besøgte vi en alligatorfarm hvor der var alligatorer i alle størrelser, fra næsten nyudklækkede gulstribede unger til fuldvoksne pensionister der var på efterløn i parken.
Den største oplevelse var en flot tur i airboat ud i sumpen, hvor vi oplevede de vilde dyr på nært hold. Og det er lige så sjovt som det ser ud til på film. Vores airboat-driver fortæller om alligatorens lille hjerne, der er lidt større end en ært. Når den somme tider angriber et menneske, skyldes det en misforståelse. Når man svømmer en tur, kan den kun se hovedet, så den tror, at det er en lille svømmefugl, som den kan klare i en mundfuld. Vi fik det gode råd: Hvis du møder en alligator på din svømmetur, så skal du dykke ned mod bunden. Når den følger efter, så ser den hvor stor du er, og mister interessen. Det gælder ikke hvis det er en krokodille. Den vil slås uanset din størrelse. Alligatoren har en rund snude imod krokodillens meget spidse snude. Det er selvfølgelig svært at se, nå kun øjnene kan ses over vandet.
Harley Davidson Road Trip - Daytona Bike Week, Florida

Efter sejlturen var der en flot opvisning med slanger og alligatorer og vi fik mulighed for selv at kæmpe mod kæmpe Anakondaslanger og næsten fuldvoksne alligatorer.
Vi lærte også, at de store kræfter kun gælder når alligatoren bider kæberne sammen. Den har næsten ingen kræfter når den skal åbne munden. En stor voksen alligator kunne guiden holde munden lukket på med kun én hånd om snuden. Det er da rart at vide, hvis man får noget i klemme. Uanset dette, så slår den meget hårdt med halen, så man skal være lidt forsigtig. På trods af dette, overlevede vi sammenstødet med alligatoren. Det kan godt være at det ser ud som om den har tape om snuden, men det husker jeg ikke i kampens hede.
Efter en smagsprøve på alligatorkød gik turen ud i naturen i selve Nationalparken.
Den særprægede natur i Everglades National Park

Selve nationalparken er på størrelse med Fyn, men dækker kun ca. 1/5 af hele sumpområdet Everglades. En kæmpe naturoplevelse, selvom der ingen bjerge er. Det er helt fladt, men med mange spændende og forskellige områder med åbne sumpområder, tætte skove og mangroveskov med de meget specielle rødder.
Som i alle nationalparkerne, har man sørget for, at publikum kan komme rundt og opleve. I dette sumpområde er der etabler et kæmpe system af trægangbroer. Mellem ½ - 1 km ved hver seværdighed. Der er også plancher overalt, der fortæller om de muligheder der er, lige der hvor man er nu.
Vi havde kun én dag, så vi prioriterede 3 steder. Royal Palm, hvor vi så rigtig mange forskellige fugle, ikke alle 300 arter der findes, men alligevel mange fugle, som vi aldrig har set før. Svømmende skildpadder og selvfølgelig alligatorer og måske en krokodille.
Harley Davidson Road Trip - Daytona Bike Week, Florida

Pa-hay-okee Overlook, hvor der er bygget et tårn, så man rigtigt kan fornemme dette særprægede område. Ved Hahogany Hammock, gik gangbroerne ind til verdens største mahognitræ. Det skulle alle områdets myg også se på samme tidspunkt som os. Og de var tørstige. Else gad ikke tælle flere myggestik da hun nåede til 25. Husk rigeligt med myggespray inden en tur ind i skovområderne.
Vi kørte turen hele turen ud til havet ved Flamingo og tilbage igen, så vi oplevede alle de ændringer der sker i naturområdet.
På vej til Daytona måtte vi sande, at man ikke når alt det man gerne vil. Der er længe mellem alt og dagene er korte.
Efter besøget i parken, var vi klart til en overnatning på et hotel, når vi havde fået lidt benzin på tanken.
En lang regnvejrsdag i Florida

Da vi nåede den første tank efter parken, kunne en trucker fortælle, at der ville komme meget regn næste dag. Vi valgte derfor at fortsætte, selv om det blev mørkt og meget koldt. Efter 100 km fandt vi et middelmådigt motel hvor vi overnattede.
Næste dag skulle vi bevise, at vi var rigtige bikere. Vejret blev som lovet. Det øsede ned. Man slæber jo ikke regntøj med til Florida!!!!! Efter 50 miles måtte vi søge ly i et supermarked. Vi var gennemblødte og støvlerne beviste at de var vandtætte. Vandet løb ikke ud.
Vi fik købt tørt tøj, regntøj og plasticposer i støvlerne. Igen mødte vi hjælpsomheden i USA. Ekspedienten sørgede for, at vi fik vores våde tøj i poser, og der blev åbnet en ekstra kasse, så vi ikke behøvede at stå i kø, inden vi skulle ud i regnen igen og fortsætte vores tur hjem til huset. Vejrguderne havde åbenbart besluttet, at alle månedens 100 mm regn skulle falde på én dag. Efter 394 km ankom vi meget kolde til huset, til dagens lyspunkt: Den udendørs jacussie var varmet op og vi fik serveret velfortjente drikke. Det endte med at blive endnu en god dag.
Ræs på Daytona International Speedway.

Vi fik også set Daytona International Speedway. En stor flot motorbane, en af de hurtigste i verden. Der er plads til 200.000 tilskuere, hvilket der dog ikke var denne dag. Vi var heldige, at der blev afviklet finaleløb for 600 cm3 motorcykler. Daytona200. Vejret var helt i top, så vi fik endnu en fantastisk oplevelse.
Vi nød det hurtige løb, hvor de mange motorcykler kørte de 200 miles, 68 omgange på ca. 2 timer.
Den største oplevelse fik vi dog inden løbet startede. Nationalsangen, imens Stars and Stripes blev hejst over dette flotte stadion.
Efter løbet fik vi nydt endnu mere af det gode vejr og af Bike Week omkring Main Street. En dag fyldt med motorcykler, musik, kolde øl og mange dejlige indtryk.
Turister på Kennedy Space Center.

Som turister fik vi en kæmpe oplevelse på Kennedy Space Center. På vej derned, får vi øje opsendelsen af en raket. Selv om vi er langt væk, er det et flot syn. Den lille prik med den lange hvide hale efter sig.
På selve centret, fik vi en busrundtur hvor vi så de kæmpe bygninger hvor raketterne samles. Affyringsramperne så vi på afstand.
I det store center hvor de store affyringer styres, var det hele iscenesat så vi fik oplevelsen af, at vi var der mens det skete. Videoskærme og lyde der viste det stres der er lige før det sker. Selv de store ruder havde de fået til at klirre, efter 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, FYR.
Vi fik fortalt historien om første mand på månen. Den officielle historie. Vi så en hel Saturn V raket ophængt i en kæmpe hal. Vi så også kopier i naturlig størrelse af rumkapsler og rumfærgen. Jeg var noget forbavset over, hvor lille den var i virkeligheden.
OgsåiI US Astronaut Hall of Fame var der rigtigt meget at se og høre på. Derudover var det muligt at prøve en flysimulator og prøve en centrifuge, der gav en påvirkning på 4G. Så bestemmer man ikke ret meget over sin krop.
Harley Davidson Road Trip - Daytona Bike Week, Florida

Så skal vi hjem. Vi kører tilbage til Orlando, finder speditørterminalen hvor trucken står klar med containeren. På 2 timer var alle 23 cykler pakket på paller og sat pænt på plads i containeren. Trucken kører nord på til Charleston. Tror vi.
Vi kom alle sikkert gennem sikkerhedskontrollen i Orlando. Til London hvor vi holder en lille pause på 6 timer. 29 timer efter starten i Orlando er vi hjemme ved klubhuset i Kolding. Efter en pragtfuld ferie med Harleyerne.
Så skal vi bare vente 6 uger, så er motorcyklerne hjemme igen. Tror vi. Efter 5 uger spørger vi speditøren om tidspunkt for ankomst. Den er på vej, siger de, men efter et par uger finder vi ud af, at den holder i Miami!!
Vælg altid din samarbejdspartner med omhu! Den rigtige samarbejdspartner er en af forudsætningerne for en vellykket tur. En inkompetent speditør kan koste dig mange penge. Det er fra nu af, det bliver rigtigt dyrt.
Det blev den dyreste tur.

Vores ”speditør” havde fundet ud af, at han kunne spare nogle penge ved at køre containeren til Miami i stedet for den lange tur til Charleston.
Miami er den travleste havn og den havn med mest kontrol i hele USA. En vågen tolder fra US Customs And Border Protection havde fået bid. De havde jo ikke tjekket containeren da den kom ind, så de kendte ikke så meget til vores danske motorcykler.
Af papirerne kunne han se, at vi skulle sende 23 gamle motorcykler til Danmark. Af papirerne fremgik det også, at de var forsikret for $ 500.000. Han kunne jo godt regne ud, at det var 23 gamle motorcykler ikke værd. Da han ikke er vandt til at regne med en registreringsafgift på 180%, havde han kun en konklusion på den høje forsikringssum:
Vi har efterladt de gamle Harleyer, stjålet nogle nye og vil smugle dem med tilbage til Danmark. Det var en god fangst. Det kunne vi læse på deres hjemmeside.
Da de havde travlt, blev containeren sat på lager til senere undersøgelse. 3 måneder senere. Så gik der nogen mere tid, så var vi nogle der fik et anbefalet brev fra USA. ”Vi har beslaglagt din Harley. Hvis det ikke betyder noget for dig, behøver du ikke gøre noget, så bliver den solgt på auktion”.
Gennem et dansk advokatfirma, fik vi kontakt til en advokat i Miami, der på vores vegne kunne protestere mod beslaglæggelsen.
Vi lærte en del om deres regler og fik fortalt dem om vores regler. Efter megen korrespondance frem og tilbage, fik vi et forlig, hvor vi hver skulle indbetale $ 1.500 til en fond mod kriminalitet i Miami, så kunne vi få det meste af vores last frigivet. Den 30. november kunne Erling og Lars rejse til Miami og få frigivet motorcyklerne. Fik dem pakket i en container og sikret, at de kom med skibet hjem til Danmark. Vi fik dem hjem i januar 2006, næsten et år efter vi havde sendt dem af sted.
De samlede udgifter til fonden, advokat i Danmark, advokat i USA, leje af container mens den stod på lager, løb op i kr. 500.000,00, så det blev vores dyreste tur.

Kommentarer til rejsetippet om Florida

Leje af Harley en god ide

13/08 2011 Ole Moesby
Ja det var godt nok en dum afslutning på en fed ferie, jeg var sammen med 4 venner selv i Florida efteråret '09 hvor vi lejede 5 stk Harley hos Eaglerider,
og det spillede bare, de var højst 2 år gamle, og de kørte fantastisk, vi var forsikret på alle måder og gav ca. kr 6.200 pr Harley med fri miles og vi kørte 11 dage.
Vi blev som alle andre totalt bidt af det frie liv på nakken af vores Harley og er så småt begyndt at planlægge næste tur i oktober¨'12

Dyre Harleyèr

03/12 2010 Kim Bonnesen
Kan sagtens sætte mig in i hele denne beretning , da jeg selv var på besøg om Søndagen på denne tilbagevendede BIKE - OKTOBER FEST på Daytona Raceway. OG wow en oplevelse ..... B.la. masser af "trikes" og flere "choppere" som var bygget til "monkey" arme = 2 meter fra sædet. Så også flere V8 maskiner :-) Desuden en super tur til den berømte Daytona Beach for at bade i Atlanterhavet. Husk ikke at snyde dig selv for besøget på Kennedy Airforce and Spacecenter - For hvem har lige prøvet at være en tur oppe i en RUMFÆRGE ? ..... Og så var det nok den billigste dag for sightseeing i og omkring Orlando ( brugte en hel dag på turen , ingen forretninger , ingen andre entre udgifter , men bare en køretur og indgang til center) Husk at beregne en hel dag på denne tur og smut inden moskitoerne starter med at bide! MEN sidder lige her og tænker på om det ikke er billigere at købe en Harley i USA end at sende den frem og tilbage uden de rigtige dokumenter? - Vil da selv undersøge denne mulighed - næste gang jeg skal til området og helt sikkert prøve på MC også !!