Flere rejsetips om Grand Canyon

• Grand Canyon - Road trip

29.08.15: Jim Thorup
    Dette rejsetip dækker et seks dages solo road trip Las Vegas tur-retur på ca. 1.500 kilometer, hvor et af hovedformålene var at besøge det ikoniske Monument Valley - et sted der filmisk altid har været et magisk uvirkeligt sted.
  • En rundtur til seværdigheder i Arizona

27.08.14: Jan Kronsell
    Arizona er en af de største stater i USA med sine knap 300.000 km2, og med kun 6,5 millioner indbyggere er der masser af ret øde steder, ikke mindst i Mojave og Sonora ørkenerne.
  • Helikoptertur med landing i Grand Canyon

23.01.14: Anne Ejler Højriis
    I september 2012 besluttede vi at rejse 3 uger til Californien, og at se Grand Canyon stod allerøverst på vores ønskeliste. vi undersøgte mulighederne, og fandt ud af, at selvom det alt i alt kostede ca.

Læs mere om rejser til Grand Canyon

• På vulkaner, blandt store træer og i regnskov i USA

17.11.14: Hans-Chr. Fleng
    Fra 15. august til 14. september kørte vi rundt i det nordvestlige hjørne af USA. Vi havde lejet et motorhome i Seattle og kørte derfra østover mod Glacier Nationalpark, videre sydpå mod Craters of the Moon.
  • Oregons natur

16.10.14: Hans-Chr. Fleng
    Lige hjemkommet fra en 4 ugers rundtur i motorhome, hvor vi bl.a. kørte i staten Oregon, vil jeg lige gøre opmærksom på et hæfte, som vi fandt på den allerførste RV campingplads, vi besøgte i Oregon.
  • 25 dages rundrejse i USA i et C30 motorhome.

14.10.11: Hans-Chr. Fleng
    Fra 23. august 2011 til 17. september 2011 besøgte vi:
    Rocky Mountains National Park, Badlands National Park, Black Hills National Forest, Devil’s Tower National Monument, Bighorn National Forest, Bear Tooth Highway, Cody, Yellowstone National Park, Grand Teton National Park, Flaming Gorge National Recreation Area, Dinosaur National Monument, Zion National Park, Bryce National Park, Dixie National Forest, Capitol Reef National Park, Arches National Park, Mesa Verde National Park, Black Canyon of the Gunnison og Denver.
På skovcamping i Bryce Nationalpark
Hinnerup
10. juni 2010

Hvad slægtsforskning kan fører til i USA!!!

Brug Internettet til at finde fjerne slægtninge - og tag så over og besøg dem. Vi startede i Phoenix, Arizona og sluttede i Seattle, Washington. 5.715 km på 3 uger i et motorhome - herligt!!
Grand canyon i aftenlys

Besøg hos en nyopdaget slægtning

Vi blev afhentet i Phoenix lufthavn og boede hos Joyce og Less (grandfætteren) fra torsdag til mandag morgen. I de dage kørte Less os rundt i området bl.a. til den gamle westernby Old Tuson, hvor bl. a serien "Det lille hus på prærien" blev optaget. Vi besøgte også hans ene søster, der boede inde i Phoenix.
Mandag morgen blev vi sat af hos Cruise America i Phoenix, hvor vi skulle hente vores lejede motorhome. Vi havde hjemmefra bestilt den mindste model, men ville gerne have en et nummer større. Det havde de dog ikke, men hvis vi ville, kunne vi få den største model C30 - en vogn på 9,5 meter og beregnet til 7 personer (vi var kun 2). Det skulle ikke koste ekstra, så vi sagde da pænt "ja tak" og startede ud med retning mod Grand Canyon. Første overnatning var i byen Sedona midt imellem Phoenix og Grand Canyon.
Min tip-tip-tipoldefars gravsten

Grand canyon, over Zion nationalpark til Rockville

Vi nød udsigten på kanten af Grand Canyon og forærede os selv en helikoptertur ud over "dalen", der var ufatteligt stor smuk. Herefter satte vi kursen mod Zion Nationalpark med en overnatning i byen Kanab lige ved grænsen til Utah.

Næste dag kørte vi endnu en ufattelig smuk tur ind igennem Zion NP og videre til byen Rockville, hvor min tip-tip-tip oldefar ligger begravet. Han døde i 1872, men graven eksisterer den dag i dag med gravsten og det hele. Han rejste til Amerika i 1852 og stiftede ny familie derovre. 4 sønner, som i dag er stamfædre til de folk vi er kommet i kontakt med, dels i Canada og dels i Amerika. I Canada deltog vi i 2004 i en fætter/kusinefest, hvor jeg "fik" ca. 250 nye slægtninge. Det var overvældende. Nå tilbage til Zion, hvor vi overnattede i Springdale og tog en gratis bustur ind i selve nationalparken. Her må man ikke selv køre, men der kører miljørigtige busser ind og ud af parken hver 6 min.
Inde i Antelope Canyon

Fra Zion, over Bryce og Page til Monument Valley

Vi kørte fra Springdale den samme rute ud, som vi kom ind i Zion NP og satte kursen med Bryce NP. Her overnattede vi på en skovcampingplads = en plads, hvor der ikke er el, vand eller afløbsfaciliteter til motorhome. Man bruger det, der er med i bilen. Bryce er også fantastisk. Vi gik en lang tur ned i parken imellem de høje røde klipper. Efter at have udforsket alle de navngivne klipper (det gør man altså også i Amerika) kørte vi videre mod Page, hvor vi overnattede.

Dagen efter bestilte vi en guidet tur til Antelope Canyon - et udtørret flodleje hvor vandet har eroderet sig vej ind igennem klipperne. Vi var med på 11.30 turen, der hvor solen skinner næsten lodret ned igennem de huller, der er i loftet på grotten. Dagen efter satte vi kursen mod Monument Valley - også et kendt landskab fra adskillige Cowboyfilm.
Canyonland NP

Fra Monument Vally over Moab, Arches NP til Gunnison

Efter at have set lidt på Monumenterne, kørte vi nordpå til byen Moab, hvor vi overnattede. Dagen efter besøgte vi Arches NP med stenbuer så store som en fodboldbane på langs og adskillige- også navngivne klippeformationer. Vi gik op og så den flotteste stenbue. Den har Utah brugt som symbol bl.a. på deres nummerplader. Dagen efter kørte vi til Canyonland NP, hvor man kan se de mest fantastiske slyngninger, som Colorado floden har lavet her. Her gik vi en lang tur langs kanten af kløften. Vi kørte nu via Hanksville, hvor vi overnattede for dagen efter at køre nordpå til byen Gunnison, hvor vi skulle besøge Less' anden søster Joan og hendes mand. Vi overnattede hos dem og kørte videre mod Salt Lake City. Her boede vi midt i byen på en campingplads, tæt på mormonernes tempel, som vi var inde at se. Dog ikke selve templet. Der må man ikke komme. Vi overværede mormonernes tabernaclekor, der øvede sig til den ugentlige radioudsendelse søndag formiddag.
Yellowstone River

Fra Salt Lake City over Grand Teton NP til Yellowstone NP

Vi har nu forladt de røde klipper og køre nordpå mod snetinderne og Yellowstone. Vi smuttede lige over dæmningen til Antelope Island, en ø midt i Den Store Saltsø. Her var stille og en flot udsigt, lige et sted til at nyde sin morgenmad.

Efter et par overnatninger undervejs nåede vi Yellowstone NP. Vi var lige en smut oppe i Grand Teton NP og ville, under normale omstændigheder kunne køre derfra direkte op i Yellowstone NP, men på grund af meget sne i foråret, var vejen derop endnu ikke ryddet, så vi måtte tage turen vest om Grand Teton bjerget og køre til Yellowstone af vestindgangen. Vi have et par overnatninger i parken og kørte meget rundt til de forskellige seværdigheder, der er derinde. Det dampede lystigt fra alle mudderhullerne og gejserne og der var et farveorgie omkring de forskellige udledninger af kogende eller meget varmt vand. Vi så to Grizzly bjørne på meget stor afstand, men var tæt på Bison, Ulve, Ræve og forskellige slags hjorte.
Ren reklame for en tur med et motorhome

Fra Yellowstone til Seattle

Nu var tiden kommet til at køre vestpå mod Seattle. Det var også turens længste dagsmarcher. Den længste var på 582 km med pauser indlagt. Det lyder slemt, men er det faktisk ikke. Vi sidder højt i sådan en vogn og kan se noget mere end hvis vi "bare" kørte rundt i en alm. personbil.

Sidste overnatning før Seattle var på en skovcampingplads, nok turens mest hyggelige, lige ned til en skovsø, hvor en af vores naboer fangede den største fisk, jeg tror jeg har set. Han boede med familien i to små iglotelte og anede ikke, hvad han skulle gøre med det monstrum af en fisk. Vi boede 3 nætter i Seattle, hvor vi den sidste dag afleverede motorhomet, spiste middag i Space Needle, Seattles vartegn fra verdensudstillingen i 1962. Vi besøgte også verdens største fabriksbygning - Boeing flyfabrikken - i sandhed stor. 8 porte, hvor igennem der kun køre et fly med vinger og indenfor, bag hver port var der plads til 8 fly med vinger.
En livsstil? I hvert fald en vanedanner

Så er vi hjemme igen.

Som skrevet: Vi kørte 5.750 km med en bil, der kørte 3.77 km pr. liter, til en literpris a Dkr. 4.72, så det var ikke så slemt. Bilen var let at køre og trafikken i Amerika er venlig. Det glider bare og alle er hjælpsomme, hvis man lige er kommet på "udflugt" og så holder man fartbegrænsninger. Ingen slinger i valsen der. Alle kører med fartpiloter, så der var næsten ingen overhalinger, da alle kørte med samme fart.

Hvis jeg må reklamerer, så kan mange af vores billeder og dagbogen fra turen ses på vores hjemmeside: www.fleng.dk

Tak for opmærksomheden. Jeg håber det har været en appetitvækker til en tur i motorhome i Amerika. Vi skal i hvert fald prøve det igen.