Flere rejsetips om Hawaii

• Fantastisk rundrejse i USA!

09.01.14: Pia
    I oktober 2013 var min mand og jeg på rundrejse i USA! Vi startede med 5 dage i New York, den fedeste by i verden! Det er et rigtig godt tidspunkt at rejse til NY pga vejret, der stadig byder på varme (omkring 22 grader) NY er stedet hvor der skal shoppes igennem og alle de fantastiske bygninger skal opleves! Vi tog toget til og fra lufthavnen, det er utrolig let og vi sparede omkring 60 $, det er en fantastisk tur hvor man rigtig kan følge med i hvordan man nærmer sig Manhatten og Freedom Tower!
    Efter NY gik turen til Honolulu hvor vi havde 2 overnatninger! Oahu (Honolulu) er utrolig smuk, men også turistet.
  • Hawaii - mit paradis

19.03.13: carsten andreasen
    Vi har været 3 gange til Hawaii og besøgt de fleste af øerne bl.a Oahu , Kauai, Maui og Big Island og hvis det var op til mig flyttede vi derud permanent.
  • Skøn privat strand - Lanikai Beach

01.11.12: Anette Pedersen
    Lanikai er en lille perle på Oahu, og absolut ingen turister. Det ligger i forbindelse med byen Kailua. Man skal ud forbi Kailua beach park, og videre ud til et beboet område hvor der er små stier der fører ned til stranden.

Læs mere om rejser til Hawaii

Hawaii - på tre meget forskellige øer!
Janderup
7. maj 2013

Hawaii - på tre meget forskellige øer!

Efter nogle lange flyveture, landede vi endelig i Honolulu hvor vi gik tidligt i seng.
Næste dag havde vi "fri" så vi kørte lidt rundt med de gratis busser og slappede ellers bare af.
Dag to, havde vi booket en bytur hvor vi bla. kom omkring Pearl Habour.
Den ene af bådene, der sejlede frem og tilbage med de mange besøgende.

Minder fra anden verdenskrig.

At sejle ud til Arizona Memorial, kan kun få en til at tænke over de store ofre mange har ydet for at vi i dag kan leve som vi gør.
Selve området minder dog om en stor "pengemaskine", vi blev "gennet" frem i store hold og når så det næste hold ankom var det bare med at komme videre.
Vi havde ikke lejet en bil på øen så vi kunne komme udenfor bygrænsen. Det var nok en fejl for vi blev hurtigt træt af den amerikanske kultur i Honolulu.
Vi fik dog badet lidt i det varme vand, blandt de mange andre turister i lejede liggestole.
Vi havde 4 overnatninger på Oahu, kunne godt havde brugt et par af de dage på den sidste Ø!
Et af utallige vandfald lige ved vejen.

Uberørt natur, på den frodige og grønne ø, Kauai.

Efter 30 min. i et fly, landede vi i Lihue hvor en bil ventede på os. En kort tur til hotellet og så startede ferien/rejsen rigtigt.
Efter et hurtigt tjek-in, udforskede vi hotellets område. Stranden var for farlig til badning, men så var der heldigvis et stort og veludbygget poolområde.
Over 11.meter regn om året.

Regn i stride strømme.

Vi havde 4 hele dage på denne ø, så vi kørte en del. Det er ikke muligt at kommer hele vejen rundt om øen Vi prøvede de meget små veje, for ikke at køre samme vej flere gange (undgik næste grusveje, som bilen ikke måtte køre på:) Turen op igennem Waimea Canyon mod vest var fantastisk, den ender blindt ved Wai`ale`ale.
Vi kunne ikke se noget for skyer og regn på toppen, men turen derop og ned igen, der blev der taget mange billeder.
Canyonen i skyer og regn.

Flottere end "Grand Canyon"

Waimea Canyon er ikke så stor som Grand Canyon, men efter min mening meget flottere. Farvespillet mellem det grønne og det røde er fantastisk. Farverne skifter hele tiden alt efter om der er sol, regn eller lave skyer.
Når det regner skal man dog ikke gå alt for tæt på kanterne, det er meget fedtet og vores sko vejede flere kilo på et tidspunkt.
Vi kørte derop igen en dag senere, der var vejret og udsigten på toppen som den skulle være, som et postkort.
"Det vilde vesten"

Cowboy byer på øerne.

Næste dag skulle vi på vandretur hvor vejen mod nord endte. Vi havde pakket rygsæk og alt var klar, men det havde regnet for meget så stien var lukket, det var for farligt, øv. Vi stoppede så ved flere af de gamle byer på vej tilbage. De minder om dem vi ser på de gamle cowboyfilm. De havde de meget høje facader så butikkerne så større ud end de egentlig var.
Solen går alt for hurtigt ned på disse bredegrader!

Hawai`i, "den store ø"

Hawaii er større end alle de andre til sammen, afstandene tilsvarende meget længere. Der er ikke mange veje på tværs af øen så det kræver planlægning at komme frem til seværdighederne. Vi boede helt mod vest, på et godt hotel med en rimelig strand. Desuden havde poolområdet åbent 24 timer.
USA,s sydligste punkt, "Ka lae"

En lang tur syd om øen.

Første lange tur gik mod det sydligste punkt. Der kunne vi så stå og kikke ud over det endeløse hav og fundere over hvordan de i gamle dage kunne finde vej på det store hav?
Kilauea krateret.

På vulkaner.

Et af vores store mål var nationalparken "Hawaii Volcanoes". Det et et meget stort aktivt område, lidt for aktivt for vejen rundt om krateret var spærret af pga. faren for os turister, ØV. Vi kunne dog sagtens fornemme kræfterne og størrelsen af krateret.
Vejen blokeret af lava.

Naturen bestemmer.

Flere udbrud i nyere tid kunne ses overalt, hele byer er blevet udslette. Vejen på billedet er ikke blevet flyttet eller lavet igen, fordi området længere fremme stadig er meget aktivt.
Den lange tur i vulkaners tegn, slutte noget sent på aftenen. Det bliver hurtigt mørkt,så på de sidste 3 timers kørsel så vi ikke noget af landskabet. (Kørte dog senere den modsatte vej om dagen)
Inde fra et stort lavarør.

Fra lavamarker til regnskov.

Landskabet ændrede sig hele tiden, på den ene side af øen kunne der være meget tørt, på den anden grønt og frodigt. Nogle steder gik skoven helt ned til vandet, andre steder endte kysten brat med høje klipper mod det brusende hav.
På Mauna Loa, med Mauna Kea i det fjerne.

"Verdens højeste bjerg"

Vi kunne se Mauna Kea fra hotellet, en morgen kunne vi se toppen, så var det bare afsted.
Turen gik på "Saddle road" imellem de to toppe.
Vi besluttede at køre op på Mauna Loa først, vejen var lidt svær at finde, tror ikke at de er så interesseret i at få for mange turister derop. Det første stykke af vejen var elendig, der var advarsler om hvor farlig vejen var osv. Efter ca. 1km blev vejen god og de sidste 19 km opad gik ok. Vejen er smal, men vigepladserne kommer tæt på hinanden. Vi kunne ikke komme helt op til toppen med bil og vores kondi i 4000m højde var ikke til den store aktivitet. Udsigten mod Mauna Kea, der målt fra foden under havet er over 9000meter højt, var fantastisk på sådan en klar dag. Vi var de eneste deroppe og mødte kun en bil på vej ned.
Til bryllup i det grønne.

Romantikken blomstrer.

Vi var så heldige at overvære et dobbelt bryllup ved stranden på en af vores ture rundt på øen.
Skarp kontrast mellem det grønne og det sorte.

Strandene på øerne.

Ved de fleste gode badestrande ligger der hoteller, hvor man skal igennem en kontrol der spørger til ens ærende. Mange andre steder er ikke egnet til alm. badning de er simpelthen for farlige, men snorkling, dykning og surfing er der rig mulighed for,hvis man har lyst og evner til det.
En havskilpadde kom forbi.

De lokale og strandlivet.

En havskildpadde ville lege med de badene. Der blev taget billeder helt tæt på, den tyggede bare videre på det grønne på stenene.
På de store offentlige strande er der livredder tårne, og de holder et godt øje med de badene. Til tider kom der store bølger og de blev advaret for ikke at blive suget ned.
Inde fra en "Kona kaffe" butik.

Sidste dag på Hawaii.

Vi skulle med en aften flyver, så vi kørte lidt rundt i bakkerne omkring Kona. Mange solgte kaffe lige ved siden af markerne. Vi smagte på forskellige bønner, købte nogle med hjem. Nu kan vi så sidde på vores terrasse og drømme os tilbage til Hawaii mens vi dufter til en kop friskmalet/brygget "Kona kaffe"

Rejsen gik fra den 22/3 til den 7/4 2013.
Er man til vandring, er det ikke tidspunktet, (pga. regn) det stå der ikke så meget om i bøgerne.
Skulle vi gøre rejsen om, ville vi nøjes med to overnatninger i Honolulu og så have 7 på den store ø.
Alt i alt en dejlig tur, trods den lange rejsetid derud.