Flere rejsetips om Hawaii

• Fantastisk rundrejse i USA!

09.01.14: Pia
    I oktober 2013 var min mand og jeg på rundrejse i USA! Vi startede med 5 dage i New York, den fedeste by i verden! Det er et rigtig godt tidspunkt at rejse til NY pga vejret, der stadig byder på varme (omkring 22 grader) NY er stedet hvor der skal shoppes igennem og alle de fantastiske bygninger skal opleves! Vi tog toget til og fra lufthavnen, det er utrolig let og vi sparede omkring 60 $, det er en fantastisk tur hvor man rigtig kan følge med i hvordan man nærmer sig Manhatten og Freedom Tower!
    Efter NY gik turen til Honolulu hvor vi havde 2 overnatninger! Oahu (Honolulu) er utrolig smuk, men også turistet.
  • Hawaii - på tre meget forskellige øer!

07.05.13: Ole Thomsen
    Efter nogle lange flyveture, landede vi endelig i Honolulu hvor vi gik tidligt i seng.
    Næste dag havde vi "fri" så vi kørte lidt rundt med de gratis busser og slappede ellers bare af.
  • Hawaii - mit paradis

19.03.13: carsten andreasen
    Vi har været 3 gange til Hawaii og besøgt de fleste af øerne bl.a Oahu , Kauai, Maui og Big Island og hvis det var op til mig flyttede vi derud permanent.

Læs mere om rejser til Hawaii

• Jul i London

22.09.11: Karl Aage
    London er altid et besøg værd. Hvis du er træt af London er du træt af livet. December i London er helt speciel. Juletræet på Trafalgar Square skal ses.
Krydstogt til Hawaii
Karl Aage
Sæby
17. maj 2011

Krydstogt til Hawaii

Efter en lang flyrejse - når man mellemlander i Los Angeles er der stadig 6 timers flyvetid - mødes man i Honolulu lufthavn af lokal musik og får en blomsterkrans om halsen .
Der er en tidsforskel mellem Hawaii og Danmark er på 12 timer.

Vi kørte ind til et dejligt hotel på Waikiki Beach og havde 4 dage her inden vi tog på krydstogt. Vi oplevede den specielle stemning på øen og var rundt og se en del.

Vi tog på tur til Polynesian Cultural Center, der er et friluftsområde med karakteri-stiske ting fra de 7 polynesiske lande. Hawaii, Samoa, Aotearoa (New Zealand), Fiji. Tahiti, Marquesas og Tonga.

Der er 3 Interstate veje på Hawaii. Det et svært at forstå da Interstate veje jo er veje der kører gennem flere stater. Vi fandt ikke broen til Californien.

Vi kørte fra Waikiki på sydkysten og langs østsiden, der er regnsiden, op til Polynesian Cultural Center.

Vi kom forbi mange steder der var brugt i filmoptagelser, bl.a. er en stor del af Jurasic Parc optaget ved bjergene og store græssletter.

Vi startede med at gå ind til Aotearoa (New Zealand). Her skulle vi spille et spil med pinde som de indfødte spiller. Dernæst skulle vi have en tatovering, så vi lignede de indfødte.

Vi skulle nu smage ”Poi” der er en slags nationalret på Hawaii. Det er lavet af Taro rod der bliver knust i en morter. Det smager ikke af så meget, men det har den fordel at det kan holde sig i måneder og faktisk kommer til at smage bedre jo ældre det er. Man tog det med når man sejlede ud fra øerne til de andre polynesiske lande og det kunne tage flere måneder på havet. Så var det godt at have
noget med, så man ikke kun skulle spise fisk.

Næste land havde vi slet ikke hørt om, nemlig Marquesas. Her så vi også at de dansede for os. Her inddrog man nogle mænd fra publikum i den voldsomme dans.

Vi skulle nu sejle ned af en kanal inden vi skulle spise Luau – de hawaiianske traditionelle buffethvor der samtidig vises et show med dans og sang. Vi sejlede bla. a. forbi Tonga, med deres figurer.
Herefter var der spisning. Vi fik alle en Lei (blom-sterkrans om halsen ved indgangen.

Maden var meget lokal og der var bl.a søde kartofler – de var lilla. Der var også en del fisk og kylling mellem de mange retter.

Det var nu tid til at gå tid den store scene. Som VIP gæster var der reserveret plads til os lige midt for scenen og nogle få rækker fra kanten. Rigtig gode pladser.

Det var et flot show med optræden fra alle landene, ilddans, fællesoptræden m.m.

Inden vi næste dag skulle ombord på Pride of Aloha – vort krydstogtskib – ville vi ud og se Pearl Harbor og USS Arizona Memorial. Vi tog bybussen derud og så dermed noget af byen.

Japanerne angreb Pearl Harbor den 7. december 1941 tidligt om morgenen og de sænkede en hel del af USA's krigsskibe. USS Arizona Memorial blev ikke hævet og samtlige 1177 ombord mænd
døde, og ligger stadig i skibet, der står på havets bund.

Inden man kommer ud til Arizona Memorial skal man se en film der fortæller hele historien og der vises autentiske filmklip og billeder.

Mindesmærket er bygget ovenpå USS Arizona, men rører ikke skibet noget sted. Skibet betragtes som en kirkegård og dermed et sted man ikke taler højt o.l. Vi blev sejlet derud i en hurtiggående båd og var der ca. i 15 minutter.

Alle navnene på de døde på USS Arizona er listet op på væggen.

Det kan ikke undgås at det berører en når man ser de mange navne listet op. Det står dog ikke i forhold til de 60.000 navne på Vietnammuren i Washington. En af vore medpassager på Pride of Aloha fortalte dog, at den krig USA har deltaget i, hvor der er flest døde, er den amerikanske borgerkrig hvor mere end 500.000 døde.

Næste dag
Vi sejlede til Kauai i nattens løb og var i havn i Nawiliwili ved 7 tiden om morgenen. Vi skulle være i Nawiliwili 2 dage, altså med en overnatning i havn.

Vi tog om eftermiddagen på en tur, som var arran-geret af skibet. Vi kørte off-road ca. 80% af ti-den, så det var med at holde ved håndtag mm. Vi kørte først til en udslugt vulkan. Her så vi bl.a. op mod det sted i verden hvor der falder mest regn om året, nemlig Mt. Waialeale hvor der falder 488 inches eller 1240 cm (12,4 m) pr år i gennemsnit. Vi var ikke oppe på bjerget.

Herefter kørte vi ud til kysten hvor vi så nogle flotte strande. Et kort hvil ved Poipu Bay Golf Course, der så fantastisk ud.

Videre ud til havet hvor vi havde et lille stop hvor vi fik kolde drikkevarer, chips og kager/slik.

Her tog en af guiderne os med ud langs kysten på limstensklipperne hen til Djævelens åndehul. Når bølgerne kom ind og slog mod klipperne, kom der et lufttryk fra neden, akkurat som når man ser
Marilyn Monroe hvor skørtet står op.

Næste dag gik vi op i den by vi var lagt ind til i nattens løb – Nawiliwili.

Endnu en nat hvor vi sejlede. Vi havde sejlet den længste tur på vort krydstogt. Helt ned til Hawaii – eller Big Island som den også hedder. Det var en dejlig indsejling til Hilo og vi var tidligt oppe og ude på dækket, for at spejde efter hvaler. Vi så da også et par hval-haler, da vi nærmede os havnen.

Vi havde bestilt en heldagstur ud til den aktive vulkan Kilauea. Vi var hurtigt fra borde og kom derfor hurtigt med en bil. Det viste sig senere, at vi var meget heldige med denne chauffør. Han var indfødt på øen og kunne fortælle os en hel masse. Han standsede en gang for at plukke frugter, som han fortalte os kunne kurere alle sygdomme. En anden slags frugt var fantastisk mod mange hudsygdomme og bl.a. havde det hjulpet ham selv mod hårtab.

Vi kørte ud til en lille plads, hvor lavaen senest var kommet til i september 2006 ved seneste større udbrud. Der var en have med mange forskellige planter og også et Lua (der betyder toilet) ikke at forveksle med Luau, der er den fest vi var med til på Polynesian Cultural Center.

Den aktive vulkan Kilauea kunne komme i udbrud hvad øjeblik det skulle være, men det var den langsomt løbende lave den sendte ud. De fleste kunne derfor nå at flygte, hvis der kom et udbrud. Ved seneste udbrud var der mange huse der forsvandt under lavaen og som det ses, gik det også ud over vejene.

Vi kørte til den østlige del af vulkanparken. Det var et sted der var åbent for nylig og kun fordi guiderne respekterede de betingelser der var stillet for at køre hertil, bl.a. at man ikke måtte parkere der, men alene sætte gæster af og hente dem igen. Vi havde fået at vide at vi kunne risikere at skulle gå 10 km ind til den flydende lave og så 10 km tilbage, men vi kom alene til at gå 3 km hver vej. Det var en dejlig overraskelse.

Vi gik ind over noget der lignede et månelandskab. Det var sort, men også sølvskinnende. Det sidste skyldes, at der dannes glas øverst når lavaen størkner. Vi skulle derfor have handsker på, så vi ikke skar os, hvis vi skulle være uheldige og falde.

Et par guider gik i forvejen for at finde hvor vul-kanen i dag lukkede lava ud. Vinden var væk fra os, så vi kunne ikke lugte noget. Da vi kom hen til stedet de anviste var vi ikke i tvivl. Der var meget varmt hvis man kom for nær, men vi var heldige at vi ikke havde det for varmt og der var heller ingen svovllugt. Vi fandt hele tiden nye steder hvor lavaen strømmede ud og det var meget fascinerende at stå bare og kigge på det.

Lavaen der komme ud af Kilauea er den langsomt løbende, det vil sige ca 5 m i timen. Der er også en slags der løber 90 km i timen, og så er det ikke sjovt at være i nærheden.

Efter ca. 10 min. kan man gå på lavaen. Man skal ikke stå stille da der stadig er varmt, men det er størknet.

Lavaen var meget sølvfarvet. Det kunne danne de mest mærkelige formationer. Det var ret fascinerende bare at stå og kigge på det, mens det kom op af jorden og derefter se det løbe lige så langsomt hen ad jorden. Mens vi stod der kom der rigtig me-get lava op. Det kom flere steder og det startede hele tiden nye steder.

Flere steder stod der nogle master med mærkelige anordnin-ger på. Han forklarede at det var tsunami varselssirener. 1. april 1946 havde en tsunami taget et helt hospital med patienter, læger og sygeplejersker og trukket alt ud i havet. Flere skoleklasser havde været ved stranden og da tsunamien kom og trak sig tilbage lå der jo mange fisk på sandbunden og børnene gik ud for at samle dem sammen. De forsvandt så ud igen da bølgen kom tilbage med fornyet kraft og derefter trak sig tilbage igen. Der havde også været en stor tsunami 23. maj 1960, så det var noget man var meget opmærksomme på. I Hilo var der også et stort tsunamimuseum.

Om aftenen da vi sejlede, sejlede vi ned forbi vulkanen Kileaua, så vi kunne få et glimt af at lavaen løb ned i vandet. Skibet drejede 3600 så alle kunne få det at se. Det var blevet mørkt så man kunne se de røde steder hvor lavaen kom ud af bjerget.

Vi sejlede nu i nattens løb til Kona, der ligger på den anden side af Big Island. Her lå vi ude på havet og skulle derfor med tenderbåd ind til byen.

Vi var enige om, at det var meget bedre med filipinsk besætning som der er i Middelhavet, end her hvor det er amerikansk. Amerikanerne forstår ikke hvad service er. Vi skulle således hver eneste aften bede om et vinkort. Tjenerne vidste intet om de vine de havde og vi var typisk det eneste par tjeneren havde pr aften, der købte vin.

Natten bragte os til Maui hvor vi lagde til i Kahului. Flot indsejling.

Næste dag startede med lidt regn, men vi havde bestemt os for at leje bil og køre til den mere spændende side af øen, nemlig til Lahaina. Vi fik en dejlig bil og kunne nu køre mod Lahaina, hvor vi ville på hvaltur (Whalewatch)

Ned til havnen og finde en båd. Det var nu ikke så svært, der var mange udlejningsbåde og vi tog med en der sejlede kl. 11. Der var inkluderet 2 drinks og snacks i vores billet. Der var ikke for mange med båden, så vi kunne få gode pladser under hele turen. Både på øverste dæk og forneden, når man ville stå foran og dermed så tæt på vandet som muligt.

Vi var faktisk ikke sejlet ret langt ud før vi så de første hvaler. Et fantastisk syn at se halen, flappen, ryggen mm. Helt ekseptionelt er det når de springer lidt op af vandet.

Man må ikke sejle tættere end 100 m. til hvalerne, men svømmer de imod båden, skal man ikke flytte sig. Så er det fordi de er nysgerrige og vil undersøge det mærkelige der er foran dem.

Hunnerne tager ned til Hawaii for at føde. Når de har født tager de ikke føde til sig før de igen er tilbage i Alaska. Ungerne har ingen læber og drikker derfor mælk ved at hun sprøjter det ind i munden på dem. 100 liter af gangen.

Næste dag var vi tilbage i Honolulu og cruiset var til ende. Vi skulle gå fra borde i Honolulu i hold og vi var sat til 8,15, så vi var rimelig tidligt oppe for at få morgenmad. Vi havde lejet bil og efter nogle forviklinger, og lidt regn, kunne vi hente bilen ved Hertz, og køre nordpå på den vestlige side af øen.

Kort efter vi var ude af Honolulu skinnede solen fra en skyfri himmel. Vi gjorde vort første stop ved Dole farmen. Dole der producerer forskellige slags frugt, bl.a. ananas og bananer har omdannet den oprindelige farm til en slags udstillingsområde.Man kan smage ananas, komme på tog-tur rundt på området og gå på tur i en anlagt have med mange slags ananas.

Efter togtur mm var det tid til at køre videre. Mahalo betyder tak på hawaiiansk. Det hawaiianske alfabet har kun 12 bogstaver og primært vokaler. Det er a, e, h, i, k, l, m, n, o, p, u og w. Alle bogstaver udtales derfor. Nationalfisken hedder noget så specielt som humuhumunukunukuapua’a. Det er en rektangulær triggerfisk.

Vi kørte nu videre nordpå. Vi havde læst at de bedste surfsteder skulle være på nordkysten af Ohau. Der var også mange der surfede og vi stoppede og så på.

Det var en god strand og vi sad lidt og nød den mens vi så på surferne. Vi havde forestillet os, at vi kunne bade og snorkle, men det var ikke muligt. Vi kørte derfor videre nordpå. Her kom vi til en rejerestaurant som vi havde læst om. Vi fik en dejlig ret med store rejer, ris mm. Hertil en sodavand. Vi var jo kørende.

Vi var kommet forbi en lille strand et par gange. Der var uforholdsmæssig mange mennesker på stranden, så vi stoppede for at se hvad det var. Det viste sig at være 3 havskildpadder. Vi blev på denne strand en tid for at se på skildpadderne.

Vi talte med en dame der skulle se efter at folk ikke generede skildpadderne for meget. Hun fortalte at de som regel kom skildpadder op hver dag for at sove på stranden. Der kunne være fra 1 til 10 skildpadder og til tider lå de på stranden i mange timer og andre gange blot i 10 minutter. Man forventede at den ældste af disse 3 var 30 år gammel og for første gang skulle til en fransk ø 800 km væk for at lægge æg. Skildpadden havde en sender sat fast på ryggen så man kunne følge den.

Det var nu tid at køre tilbage mod lufthavnen, få afleveret bilen og checke ind.

En dejlig og oplevelsesrig tur var slut. Det er en helt fantastisk måde at opleve Hawaiiøerne, da de ligger så tæt at det vil tage alt for lang tid at pakke og pakke ud hvis man skal flyve mellem dem.

Krydstogt, Krydstogt

Kommentarer til rejsetippet om Hawaii

lang rejse

28/08 2012 Susanne Bertelsen
Men kan også flyve til New York og booke en krydstogt derfra og til Hawaii med øer. Prøv Norwegian, supergodt selskab.

Arrangør

05/07 2011 Karl Aage
Vi havde selv bestemt hvad vi ville, men det var Scandinavian Cruise Center i Århus der havde bestilt for os. Det fungerede perfekt.

Hvem havde arrangeret?

22/06 2011 Hanne sørensen
Havde I selv arrangeret rejsen?