Flere rejsetips om Hawaii

• Fantastisk rundrejse i USA!

09.01.14: Pia
    I oktober 2013 var min mand og jeg på rundrejse i USA! Vi startede med 5 dage i New York, den fedeste by i verden! Det er et rigtig godt tidspunkt at rejse til NY pga vejret, der stadig byder på varme (omkring 22 grader) NY er stedet hvor der skal shoppes igennem og alle de fantastiske bygninger skal opleves! Vi tog toget til og fra lufthavnen, det er utrolig let og vi sparede omkring 60 $, det er en fantastisk tur hvor man rigtig kan følge med i hvordan man nærmer sig Manhatten og Freedom Tower!
    Efter NY gik turen til Honolulu hvor vi havde 2 overnatninger! Oahu (Honolulu) er utrolig smuk, men også turistet.
  • Hawaii - på tre meget forskellige øer!

07.05.13: Ole Thomsen
    Efter nogle lange flyveture, landede vi endelig i Honolulu hvor vi gik tidligt i seng.
    Næste dag havde vi "fri" så vi kørte lidt rundt med de gratis busser og slappede ellers bare af.
  • Hawaii - mit paradis

19.03.13: carsten andreasen
    Vi har været 3 gange til Hawaii og besøgt de fleste af øerne bl.a Oahu , Kauai, Maui og Big Island og hvis det var op til mig flyttede vi derud permanent.

Læs mere om rejser til Hawaii

Roadtrip i USA's 50. stat Hawaii
Caroline
Aalborg
23. nov. 2010

Roadtrip i USA's 50. stat Hawaii

Hawaii er for dig, som har en eventyrer gemt i maven...

Aloha

Har man først sat sine ben på Hawaii én gang er det forbi – man er solgt til stanglakrids. Hawaii er eksotisk og fremmed, men man føler sig på intet tidspunkt utryk. Hawaii er kendt for sin aloha, som i dagligdagen bruges som en hilsen, når man kommer og går. Aloha er dog meget mere end det, og på Hawaii er begrebet også noget, man kan have – "to have the aloha spirit". Det er meget svært at definere denne aloha‐stemning, men man kan mærke den lige så snart, man lander i lufthavnen – den er i den salte luft, i folks smil, i plamernes vuggen og bølgernes brusen. Aloha’en er kort sagt alle vegne!Jeg ankommer til Hawaii med min veninde og tager direkte til Waikiki, hvor vi lejer en Chevy Tracker, som er meget slidt, men som passer perfekt til ø-livet og ikke skriger "turist".
Hanauma Bay

Første stop på roadtrippen er Hanauma Bay - en smuk bugt formet i bunden af et gammelt vulkankrater, der er perfekt til solbadning og snorkling. Hanauma Bay er et af de mest populære turistmål på øen Oahu, så det er nødvendigt at se en ca. 10 minutters lang video, der oplyser os om, hvordan vi bedst beskytter de sarte koraller, de smukke fisk og vilde havskildpadder, inden vi får lov at bevæge os ned på stranden.
Mindesmærket placeret over det sunkne skib U.S.S. Arizona

Historiens vingesus

Når vi er på Oahu, er vi selvfølgelig også nødt til at besøge den amerikanske flådebase Pearl Harbor, der ligger på sydsiden af Oahu ca. 10 km. fra Honolulu. Den 17. december 1941 blev Pearl Harbor overrumplet af et massivt japansk luftangreb, som den følgende dag betød, at USA gik ind i 2. Verdenskrig. Mange af de amerikanske flådefartøjer blev under angrebet ødelagt og skudt i sænk, og i dag er det stadig muligt at blive sejlet ud til et mindesmærke, der er placeret direkte over resterne af U.S.S Arizona, der ligger på bunden af havnen, og er et gravkammer for de 1.177 søfolk, der omkom ombord på skibet. Skibet ligger ikke langt under havoverfladen, og det er derfor muligt at se ned på dækket. Flere steder stikker noget af skibet også op over vandoverfladen. Der hviler en højtidelig og stille stemning ved mindesmærket, der er blandet med en hårrejsende fornemmelse af krigens grusomheder.
Lanikai Beach

Verdens smukkeste strand

Lanikai, som ligger på østsiden af Oahu, er i mine øjne verdens smukkest strand. Officielt er den dog "kun" vurderet til at være blandt de 10 smukkeste strande i verden. Her er der rig mulighed for at svømme, snorkle, ro i kajak, surfe og sole sig. Vi tilbringer en hel dag ved stranden, hvor vi blandt andet sejler i kajak ud til en meget lille ø skabt af koraller, der med tiden er blevet skubbet op over havoverfladen. Øen hedder Popoia og er ynglested for fuglene Wedge-tailed shearwaters.
Manoa Falls

Manoa Falls er et smukt vandfald, der findes på den sydlige del af Oahu. Det tager omkring en lille time at hike de knap 3 km. ind til vandfaldet, og det kræver godt fodtøj og en lille smule klatrekundskaber. Turen er i sig selv utrolig smuk, og vi kommer igennem både bambusskov og regnskov. Det føles som om, vi befinder os langt inde i en jungle, og her dufter friskt af nyfalden regn, jord og blomster. Det er et fantastisk syn, der møder os, da vi når frem til det næsten 50 meter lodrette vandfald.
Offerpladsen ved Pu’u O Mahuka Heiau

En banan som offergave

Jeg har besøgt Hawaii en del gange, og det er efterhånden blevet et fast ritual for mig at besøge den gamle hawaiianske tempelplads Pu’u O Mahuka Heiau, som ligger for enden af Pupukea Road på nordsiden af Oahu. I gamle dage blev dette tempel brugt til at ofre dyr og muligvis også mennesker til de hawaiianske guder. I dag kan jeg nøjes med at ofre et stykke frugt til guderne, der, som sagnet lyder, til gengæld vil sørge for, at jeg vil vende tilbage til Hawaii i fremtiden – et besøg her er derfor et must, hvis man bare er en lille smule overtroisk. Fra Pu’u O Mahuka Heiau er der en fantastisk udsigt over Oahus nordkyst, der fuldstændig tager vejret fra mig, hver gang jeg besøger stedet.
Bymidten i Hale’iwa Town

Hale’iwa Town

Min absolutte yndlingsby på Oahu må uden sammenligning være Hale’iwa, der ligger på nordkysten. Byen har en helt særlig vibe, og der vrimler med folk i de små hyggelige butikker, der sælger alt mellem himmel og jord. Hale’iwa har også mange hyggelige restauranter, og vi når både at spise mexicansk, kinesisk og amerikansk under vores besøg i byen. I Hale’iwa har de også Shave Ice, som består af fintrevet is tilsat forskellige sirupper. Det lyder enkelt, men det smager helt fantastisk i varmen.
Waimea Bay

Waimea Bay ligger ikke langt fra Hale’iwa og er en meget smuk men også farlig strandstrækning. Waimea Bay byder nemlig på dramatiske skift fra blikstille vande til vilde bølger og stærke strømme. Om vinteren er bølgerne højest, og selvom der er livreddere på stranden, skal man passe rigtig godt på.
Kualoa Ranch

Kualoa Ranch er Oahus største kvægfarm og bestemt et besøg værd. Ranchen ligger på den nordøstlige side af Oahu og tilbyder en lang række af kortere og længere ture. Vi tager på Movie Sites turen, der fører os langt ind i den smukke dal Ka’a’awa. Her i dalen er der filmet mange store Hollywood blockbusters; blandt andet Jurassic Park, Godzilla, 50 First Dates og tvserien LOST.

Mahalo

Tak for denne gang, eller Mahalo som det hedder på Hawaiiansk. Vores tid på Hawaii er brugt for denne gang, men der er slet ingen tvivl om, at vi vil vende tilbage, så snart muligheden igen byder sig. Hawaii er blevet vores home away from home - og vi har husket at ofre et par bananer!

Kommentarer til rejsetippet om Hawaii

Kørsel på Hawaii

19/04 2013 Heidi
Hej

Tak for en dejlig rejsebeskrivelse.
Jeg skal af sted med en veninde og vil gerne rundt og se forskellige ting. Problemet er bare, at jeg ikke har kørekort, og at min veninde, der har kørekort, aldrig selv har haft bil og derefter er en meget uerfaren chauffør, der kun låner en bil en sjælden gang.

Kan du sige noget om, hvorvidt det ville være helt tosset at køre rundt på Hawaii som ret uerfaren chauffør - f.eks. pga. smalle veje, en anden kørselskultur ...? Vi vil meget gerne kunne komme rundt, men jeg vil på den anden side helst heller ikke have, at turen kommer til at inkludere en bilulykke.
På forhånd tak for din hjælp.

Svar

19/02 2011 Caroline
Hvis du sender mig din e-mail adresse, så vil jeg rigtig gerne hjælpe jer med noget inspiration til en fantastisk Hawaii-tur.

WOW

17/01 2011 Michael
Det lyder fantastisk.
Har I været på andre øer så I har noget at sammenligne med - eller har Oahu det "hele"
Vi vil gerne på en romatisk rejse her i April - Har I nogle flere råd ideer. Vi vil også gerne opleve den spirituelle side af Hawaii