Flere rejsetips om Highway 1

Birkerød
21. nov. 2010

Californiens Highway 1 fra San Francisco til Los Angeles

Highway 1 viser fantastisk natur, smukke strande, unikke solnedgange, hyggelige småbyer, dyreliv og meret mere. Kort sagt: En på opleveren.
Åben bil var det bedste.

Highway 1 giver os lyst til at vende tilbage igen.

Vi kørte denne smukke kyststrækning første gang i 1994 og senest i august-september 2010. Første gang havde vi rigtig mange gode oplevelser, men vi havde for travlt, vi skulle jo videre og opleve noget nyt hver dag. Denne gang skulle vi fordybe os noget mere, havde vi lovet hinanden. Det gjorde vi, og vi lejede en flot blå åben Ford Mustang, for vi skulle have det hele med, sol, luft og dufte.
Tågen ved kysten.

Gode stop mellem San Francisco og Watsonville.

Inden vi kører fra San Francisco, får vi fyldt benzin på bilen og købt frugt, vand og sandwich. Det er en god ide at have en køletaske med til proviant, så man ikke behøver forlade den fantastiske natur på grund af sult eller tørst.
Første stop er ved en strand hvor det vrimler med surfere. Vi synes det er fin underholdning, så vi går en tur langs stranden og tager mange fotos. Vi ser flere kæmpe krabbeskjold og lange tangplanter. På stranden ligger en Taco Bell med terrasse, hvor vi drikker kaffe og spiser morgenmad mens vi bliver underholdt af surferne og nysgerrige fugle.
Næste stop er ved Montera Beach, hvor vi også går tur, nyder solen og spiser vores medbragte mad. Vi bader ikke, da her er store bølger og kraftig understrøm. I det hele taget skal man være ekstrem forsigtig, hvis man vælger at bade. Pludselig kommer tågen, det gør den tit herude ved kysten. Vi kører videre, og snart er det fint vejr igen. På 490 Hwy 1 ligger Davenport Bakery Cafe med udsigt til havet og som nabo ligger et fint lille galleri, som netop i dag har fernisering. Det er blevet tåget igen, så vi kigger indenfor. Malerierne er motiver fra Davenports natur, så selv om det er tåget, ser vi alligevel noget flot natur ( og vender jo tilbage en anden gang ).
Vi overnatter på Economy Lodge i Watsonville.
Opgang til Little Room.

Mod Big Sur.

Overfor motellet ligger Red Appel Cafe på 589 Auto Center Road. Her er kø, men da vi kun er to, får vi hurtigt et bord og et kæmpe måltid, bestående af garden omelet og en stak tykke pandekager samt masser af kaffe. Vi er nu klar til at møde kysten igen. Vores mål i dag er området Big Sur, og vi har fået abefalet et overnatningssted der hedder: Deetjens Big Sur Inn & Restaurant på 48865 Highway 1. Vi finder det, men der står no vaccancy, ØV. Jeg prøver alligevel, og minsanten om ikke de lige har Little Room ledigt. Vi er lykkelige og det koster kun 105$. Stedet har flere gamle træhuse, der ligger ved siden af hinanden, værelserne har ikke numre men navne, og her er bare så hyggeligt alle vegne. Stedet har også restaurant, den er lille men oser at god atmosfærde.
Vi får anbefalet en vandretur ved Andrew Molera State Park. Først går vi ca. 1,6 km for at komme ud til en uspoleret og fantastisk strand. På turen langs stranden møder vi en søløve, der nysgerrigt kigger ind på os. Inden vi returnerer til Little Room, spiser vi en god burger på Reedwood Grill ved Fernwood Resort.
Udsigt mens vi spiser morgenmad.

Morgenmad på stranden.

Solen skinner fra en skyfri himmel, så vi må ud og opleve et nyt stykke anbefalet natur. Vi skal finde Pfeiffer Beach, og den kan man kun komme til via Pfeiffer Big Sur State Park. Den ligger godt gemt for enden af en meget smal og noget snoet vej, som er lidt svær at finde. Der er ikke noget skilt, men vi har fået opsnuset, at det er første vej på venstre hånd efter stedet hvor vi spiste burgere i går. Her kan man også købe kaffe og sandwich, hvilket vi gør. Det koster 5 $ at parkere, og så kommer man ud til en fantastisk strand med klipper, sand og næsten ingen mennesker. Den medbragte morgenmad indtages på en træstamme med udsigt til havet, det er godt for sjælen, her er fred og ro, hvilket Paradis.
Lidt længere mod syd ligger et bibliotek til minde om Henry Miller. Det er hans ven Emil, der har boet her, og han donerede stedet ved sin død. Biblioteket er opdelt i små rum med mange malerier, fotos, bøger og andre pynteting. Udenfor er der en skyggefyldt terrasse, hvor man kan drikke gratis kaffe, og læse i en bog eller avis. det er et god sted at tænke tanker. Vær opmærksom på, at der tit er udendørs koncerter og filmfremvisning.
Dyreliv ved kysten.

Kunstcafe og søelefanter.

Efter Big Sur kommer der igen en ubeskrivelig og indtagende smuk kyststrækning, som vi forsøger at suge til os. På 49901 Hwy 1 i et sving, ligger der en kunstcafe, der har så meget anderledes og interressant kunst inde og ude, bestemt et stop værd. Vi drikker kaffe og spiser hotdogs på den udendørs terrasse med udsigt over havet.
Ved Santa Lucia vil vi prøve at få en overnatning på et kloster, vi har hørt om. En meget stejl og snoet vej fører os op til klostret, hvor alt desværre er optaget. Man bør reserverer mindst et halvt år i forvejen, så det må vi huske til næste gang. Klostret ligger højt oppe på klipperne, her er frisk luft og en herlig duft af anis.
Nede igen på Hwy 1 ligger der en godt placeret cafe med motel, men her er også optaget. Vi drikker kaffe og nyder igen den unikke natur og havet. De næste to timer følger vi en smuk rute og ser hvordan naturen forandre sig fra klipper til åbne flade marker, enge og strande. Ved The Piedras Blancas Elephant Seal Colony, gør vi holdt og kommer ret tæt på søløver og søelefanter.
I San Simeon bor vi på Sea Breeze Inn på Hearst Dr. 9065, vi har havudsigt og ser en smuk solnedgang, der giver ro i sjælen.

Hyggelige småbyer ved kysten.

Et par småbyer der er værd at besøge er Morro Bay og Carpinteria. Begge byer har hyggelige butiksstrøg og dejlige strande. Morro Bay har desuden en havnefront, og her er rig mulighed for at se søløver. Vi overnatter i begge byer til en rimelig pris.
Vi vil gerne anbefale et god sted at spise, det er restaurantkæden IHop, hvor vi altid får god mad morgen, middag og aften. Et godt sted at handle er Wallmart, hvor du kan købe alt det du mangler til din fantastiske biltur,(eller til at tage med hjem) madvarer, musik, drikkelse, tøj, foto og ALT andet.