Flere rejsetips om Key West

Kastrup
10. okt. 2006

Florida og Key West

Den gang gik turen til Miami, key west, Fort Myers og St. Petersburg. FDM Travel havde hjulpet med planlægningen.

Miami, Key West, Fort Myers og St. Petersburg

Først skal FDM Travel have fortjent ros. Det var anden gang de havde hjulpet os med at planlægge en tur på egen hånd i USA - og begge gange har vi fået excelent behandling og en rejse der har matchet vores (høje) forventninger.

Den gang gik turen til Miami, key west, Fort Myers og St. Petersburg.

Miami: Sovereign hotel, south beach - et udemærket familie hotel, med egen strand, pool og have. Det ligger i den "triste" ende af Art Decco distriktet - der er masser af byggeri i området, og en del forladte hoteller, og der er ikke mange restauranter i gå afstand. Ud over værelseprisen bliver man opkrævet $9.95 pr person for morgenmad, liggestole på stranden og internet på værelset. Morgenmaden er ikke overdådig men ok. Parkering koster $30pr dag.Tips det lykkedes os at forhandle os frem til at vi ikke betalte for de to (store) børn.

Clarion hotel and suites, downtown Miami. Et noget slidt hotel, der er under ombygning. Ligger tæt på forretnings kvarteret (De fleste forretninger er rettet mod den store spansk talene befolkning - det er ikke særligt fasionablet, men der er en god Macy's) Hele downtown er en stor byggeplads, der er noget snavset og der er ikke vanvittigt meget at se - så tag istedet et hotel ude ved stranden ! og så tag bussen/bilen ind til centrum. Parkering ca 20 $/dag

Key west Doubletree Grand key west resort. Et aldeles fantastisk hotel. Kæmpe pool område,bar, to restauranter og flotte værelser. Gratis internet. Hotellet ligger modsat byen, i et område med andre resorts og timeshare. Det råder over egen strand ca 3 km fra hotellet, men der kører en gratis shuttle bus hver time. Ligeledes har hotellet en gratis shuttlebus til downtown hver time fra kl 7 til 23, så man kan roligt tage ned til den fantastisk charmerende by, spise en god middag med vin uden at skulle tænke på at køre hjem. Blir det senere end sidste bus koster en taxa ikke alverden.
Hotellet har også et veludstyret motionsrum til fri afbenyttelse. Parkering ca 15$/dag.

Tips: Der er arrangeres et hav af forskellige aktiviteter i området - tjek priserne , det er jo en turist "fælde" og der er mange leverandører. Husk også at leje af vandscooter, både etc ikke indeholder forsikring - man hæfter selv....

Husk også at se nogen af de andre øer man passer på den utroligt smukke tur ud af hovedvej 1 fra Miami. Turen tager min 3-4 timer. Der kan være meget tæt trafik og der er på store dele af turen en hastigheds begrænsning på 35-45Miles/hour. Er man lystfisker bør man tage nogen stop - det er nemlig også verdens længste fiskemole - den gamle jernbane bro står der stadig (med huller) fra den er der et fantastisk fiskeri efter tropefisk.

Fort Myers: Fra key West kørte vi den lange tur tilbage til Florida og hele vejen tværs over everglades (tip tag den alm landevej (Rute 41) men ser meget mere af naturen der, end US highway 75 (der dog er en noget hurtigere vej) Husk også at stoppe ved en af de utallige Airboat rides og få en tur ud at se på alligatorer og skildpadder. Disse både er en oplevelse. Man passerer også et stort indianer reservat med udstillingsområde.

Vi boede på Country Inn & Suites. Det ligger et godt stykke uden for byen, men tæt på de to fantastiske strande - den ene på den fashionable Sanible island, der nok har verdens fineste og hvide sand - man skal igennem et bælte på et par meter fyldt med konkylie skaller for at nå det utroligt klare og varme vand i den mexicanske golf. Hotellet er et standart amerikansk famile hotel, med gratis parkering og morgen mad incl (vel det der hedder continental breakfast) gratis internet og som nabo et stort outlet mall. Kører man ind mod byen finder man flere gode restauranter og 2 store indkøbscentre (Malls).

Næste stop var Sirata Beach resort i St. Petersburg. Et kæmpe stort resort, med flere pool områder, flere restauranter og en fantastisk strand vel 100 meter bred med det fineste sand , klart og varmt havand med fin sandbund.

Det virker som om klimaet i St.Petersburg er væsentligt bedre end i det sydlige florida. (sommeren er regntid i florida) Vi havde i hvert tilfælde mange flere solskins timer der. Også i dette område er der utallige aktiviteter - men tjek priserne - der er ingen garanti for at hotellets leverandør er billigst...

Parkering er 15$ pr dag. Man kan købe en pakke med internet og strandstole for 15$/dag pr værelse- men det skal gøres når man tjekker ind - vi opdage først tilbudet da vi kom op på værelset..... Tips hotellet charger 10$ pr dag for trådløst netværk - men nabo hotellets er gratis og har en sendestyrke der fint rækker ind til Sirata - så det kan man roligt bruge. Vi vil gerne anbefale hotellet steak restaurant. God mad til en fornuftig pris. Der et stort antal restauranter i området så man kan altid finde noget man har lyst til Iøvrigt ligger St.petersburg stort set lige modsat cape canaveral - så vi så opsendelse af rumfærgen fra balkonen...
Et sted vi gerne vil tilbage til. !

Husk at besøge det berømte Salvador Dali museum i St. Petersburg, det er vel et must. Er man til vilde rutchebaner kan Busch gardens i Tampa (ca 3 kvarters kørsel) anbefales, men vær der tidligt - køerne kan være lange...) Vi kørte tilbage ad US75 igennem everglades igen, der er ca 65 km hvor man ikke kan stoppe.....

Vi fløj frem og tilbage med Lufthansa via Frankfurt - og ud over man skal være i kastrup lufthavn ca kl 5:45 for at nå kl 7 flyet til frankfurt var det en ganske problemløs tur.

Det eneste kiks vi oplevede var Hertz - de har nok USA's langsomste ansatte i Miami kontoret, vi ventede længere i køen der end US Immigration i lufthavnen - også kunne de kunne ikke finde den bil vi havde bestilt! Men I USA hjælper det at klage - efter en kort snak med chefen fik vi i stedet en Lincoln Towncar (super limousine) og en extra tank benzin for den samme pris vi havde betalt for den oprindelige bil. Så vi var godt kørende i de 2 uger. Vær opmærksom på at man på en 2 ugers tur og ca 1500 km bruger flere penge på at parkere end på benzin, selv med en V8 motor...

Med den lave dollar kurs vi har i øjeblikket på under 6kr er et hvert mall et rent slaraffen land - ud over der næsten altid er udsalg er priserne ganske gode. Her vil jeg godt lige givet et godt tip. Hvis man vil handle i Macy's (Usa's Magasin) skal man først gå op i deres gaveindpaknings afdeling. Der kan man få et international guest rabat kort der giver 11% rabat på alle indkøb i alle Macy's afdelinger i USA i en måned mod at vise sit pas. Man får også 11% på alle udsalgsvare, også selv om de i forvejen er sat ned med 70% !
Det er en ferie vi ser tilbage på med glæde - Vi er allerede så småt igang med at planlægge hvor vi skal hen næste gang - men sikkert er det at FDM travel kommer til at stå for det praktiske.

Kommentarer til rejsetips om Key West

Kommentar til Carsten fra Kastrup

26/08 2009 christian harre
Super beskrivelse med de dårlige oplevelser som man kan have med Hertz - sidst vi v afsted fik vi en GPS der hed Hertz Neverlost - den døbte vi Hertz 4everlost. Dejlige mange info om hoteller og indkøbssteder- vil uden tvivl bruge dine tips næste gang jeg skal afsted. 5 stjerner

kommentar til Carsten fra Kastrup

04/01 2009 Tina
Dejlig udførlig rejsebeskrivelse med mange relevante og brugbare informationer. Jeg kom til kun at give en * som bedømmelse - det var en fejl, for den skal da have 4-5 *. Tak for tips :-)