Flere rejsetips om Los Angeles

Læs mere om rejser til Los Angeles

Det vestlige USA er en naturoplevelse, der går under huden.
Anna-Mette Frederiksen
Skovlunde
15. jan. 2011

Det vestlige USA er en naturoplevelse, der går under huden.

Vi brugte den første uge af vores ferie til at besøge familie, vi aldrig før havde mødt, så vores rejse startede i Chicago, Phoenix og San Diego alle tre steder hos vores fantastiske familie, Vi havde desværre ikke tid til at se San Diego (det må blive en anden gang) vi havde lejet en bil fra San Diego, så vi kørte herfra.
Vi valgte at få FDM til at tilrettelægge vores rejse rundt i det vestlige USA, dog havde vi et par ønsker undervejs, som ændrede vores rute lidt. Vores tur gik fra L.A gennem Palm Springs, Grand Canyon, Bryce Canyon, Zion, Las Vegas, Hover dæmningen, Tree Rivers, Yosemite og San Francisco på 14 dage, en stor oplevelse, dog kunne vi have brugt et par dage mere flere steder. Vi mødtes med nogle venner i L.A., som vi fulgtes med turen rundt.
De to dage vi tilbragte i L.A var der koldt og overskyet, vi ankom i sommertøj, så det ene par lange bukser og den varme trøje vi havde med blev fundet frem. Indbyggerne fortalte, at på denne årstid oplevede de ofte "the marine layer" (havgus) derfor kulden. Vi var derfor ret glade for at forlade L.A. og køre mod Palm Spring og varmen. Billedet er fra Palm Springs, hvor vi spiste morgenmad på denne restaurant - det var ligesom at træde ind en film fra 50`serne. Fantastisk sted.
En mini bid af Grand Canyon

Næste stop Grand Cayon

Grand Canyon er et fantastisk sted og ufattelig stort, man skal bare oplevede det selv. Det tager helt pusten fra en når man står på kanten og ser ud over det kæmpe hul i jorden. Det er en god ide at have et par dage ved Grand Canyon, så man har tid til at gå tur ned i Canyon, vi var lidt presset i tid, så vi nøjes med at se den fra oven, selv om vi havde to dage her.
Fantastiske formationer i Bryce

Næste stop Bryce Canyon

Fantastiske farver som hele tiden ændrede sig i lyset
og Grand Canyon er stort og flot, men vi var vilde med det her sted, som var lidt nemmere at forholde sig til fordi det er tættere på.
Røde sten i Zion

Næste stop Zion

Et lige så fantastisk sted, vi havde to dage i Zion, vi gik små vandre ture i Zion - en flot oplevelse.
Flamingo Hotel

Næste stop Las Vegas

Vi boede på Flamingo Hotel, inde i midten af hotellet var der en fantastisk have med vandfald, klipper (måske kunstige) og rigtige flamingoer og der svømmede store karper rundt i vandet. Overvældende som resten af Las Vegas - oplevelsesværdigt - selv om vi er mest til natur og mere ro. Et godt hotel med gode senge og mod et rimeligt beløb en rigtig god morgenmads restaurant, hvor der var "tag selv bord".
Vi gik selvfølgeligt rundt om aftenen i Las Vegas og fandt en rigtig god restaurant som alternativ til fast food, den lå inde bag Tresure Island, hvor der blev udkæmpet et slag. Vi kom ind i en stor hal, hvor der også lå butikker. Vi betalte et beløb ved indgangen og kunne så frit tage alt det mad vi kunne spise, der var bl.a. frisk lavet Sushi, Italiensk mad, Amerikansk mad m.m. og en isbar, hvor der også var kager og selvfølge refill på drikkelse, hvilket var skønt i den hede der var. Dagen efter nåede vi lige ind i M og Ms store butik, en sjov oplevelse. Las Vegas er en stor penge maskine, men man bestemmer jo selv, hvor mange penge man vil bruge.
Hover Dam

Næste stop Hover Dam

Vi var nødt til at se Hover Dam, som levere alt strømmen til Las Vegas, et imponerende bygningsværk, man kan komme ind og få en rundvisning på en times tid.
Udsigten fra toppen af Monorock

Næste stop Tree Rivers

Vi kørte til Tree Rivers, hvor vi mødte nogle af vores venners familie, de havde et udsigtspunkt, som vi måtte se: Monorock, en kæmpe klippesten, hvor der var hugget trapper ind i, der var en fantastisk udsigt til alle sider og ned over dalen.
God trappe op ad Monorock

Monorock

Familie venlig trappe også for dem, der lider af højdeskræk ( jeg kender til det).
Alt er bare stort i USA, selv træerne

Red Woods

Vi kørte gennem skoven med de fantastiske Red woods. Maden som vores venners familie havde med, var anbragt i sikre jernbokse (der var flere af dem), mens vi besteg Monorock, da familien kunne fortælle om flere tilfælde af bjørneangreb mod biler med mad i. Bjørnene kan lugte sig frem til maden, selv en pose chips, en vigtig information, når man begiver sig ud på egen hånd.
Et af de fantastiske vandfald i Yosemite

Næste stop Yosemite

Yosemite var endnu en fantastisk natur oplevelse.
Der var bare rigtig mange turister, det var første gang vi havde den fornemmelse, at det var svært at komme til.
Men stadigvæk et fantastisk skue.
Sidste stop San Francisco

En by man bare taber sit hjerte til, der er så mange spændende ting at se på.
Vores hotelrum i Zion

Vores erfaringer

Vi havde bestilt en bil gennem FDM, som lejer ud gennem Hertz - en Crysler til 7 personer (vi var 4 voksne i vores familie). En fantastisk bil med automatgear, det er vi ikke vant til, men det blev vi hurtigt glade for og med en installeret "never lost" der fungerede upåklageligt. Man skal dog være obs. på at de angivne tider ikke tager højde for kø, eller det ubekendte terræn og selvfølgelig vores egen indlagte pauser, så beregn 2 timer ekstra og afstandene i USA er store, større end man regner med, vi blev snydt af det et par gange og ankom ganske sent til vores hotel.
Man kan sagtens selv booke hotellerne over nettet, når man kender sin rute. Ulempen ved at booke på forhånd er, at man er bundet af en bestemt rute og fordelen er at vi jo havde vores pladser, selv om vi ankom sent. Vi lod FDM booke for os og har gode erfaringer med det. Vi sov på gode hoteller uden den store luksus, men sengene var gode og det er vigtigt for os. Vi rejste med vores to voksne børn på 20 og 25 og vi sov alle 4 i samme rum, som hele vejen igennem var queensize beds dvs. størrelsen på sengene er 140x200 m. det fungerede fint (vi har en søn og datter og de synes det var helt ok at sove i samme seng.) det gør jo rejsen billigere.

Vi fulgtes med et hold venner +datter, som havde lejet deres egen bil og da vi havde booked hjemmefra lå vores soverum ved siden af hinanden på næsten alle hoteller.
Vi købte en flamingo køleboks fra starten af, til kolde drikke. Det er uundværligt på de lange køreture. Man kan købe isterninger ved alle tankstationer og butikker. Vær opmærksom på, at en flamingo kasse med is i danner kondens i bunden, så der bliver fugtigt, man kan jo overveje at købe en lidt dyrere model af hårdt plastik.
God ide at have en lille skarp kniv med i kufferten samt dybe og flade plastik tallerkner og bestik, når man bliver træt af maden på restauranterne.
Hvis man skal besøge mere end 3 nationalparker kan det betale sig at købe et årskort, det er billigere, men det er ikke noget man får oplyst.

Vi anbefaler at man køre turen fra Bryce til Zion om dagen, det er et fantastisk sted.
Man kan hente gratis kort og mapper over de forskellige nationalparker hos den Amerikanske pendant til FDM (AAA), hvis man er medlem af FDM.
Det var dejligt at rejse med vores voksne børn, der nød turen lige så meget som vi og vi er ikke så tætte på hinanden i DK, så det var en intens tur på flere måder. Amerikanerne er søde, hjælpsomme og nemme at komme i kontakt med. Så var vi heldige at møde vores amerikanske familie (min mands grandfætre og grandkusiner) De var fantastiske, så er der noget familie i USA, du aldrig har dyrket så se at komme igang, det giver oplevelser for livet.
Det er ikke sidste gang vi skal til USA :-)

Kommentarer til rejsetippet om Los Angeles

Horseshoe Bend er et ekstra plus på turen

19/04 2012 Anne-Marie Skov Lidsmoes
Er man på vej fra Grand Canyon til Bryce Canyon kører man højst sandsynligt igennem Page ved Lake Powell.
Lige før Page ligger der et helt fantastisk udsigtspunkt "Horseshoe Bend" som er Coloradofloden der lige laver et hestesko-formet sving og midt i ligger der en klippe med helt fladt plateau. Man parkerer ved parkeringspladsen og går ca. 1½ km op og lige ud og står så og har den mest fantastiske udsigt. En veninde anbefalede mig at stoppe her da jeg kørte ca. samme tur i aug. 2010 sammen med en ven og vi var ikke skuffede over stoppet!

God beskrivelse og flotte billeder

18/12 2011 Søren Lynnerup
Man kan godt få " blod på tanden", når man har læst jeres beskrivelse - spændende.

Vi går og sysler med tanken " se USA på kryds og tværs", men er lidt i tvivl, om vi skal skal leje en en full-size camper eller benytte bil + hotel. Vi er 6 hhv. 2 x bedsteforældre ( i deres absolut bedste alder )+ 2 x vosne børn/svigerdatter og 2 gutter på 8 og 10 år.

Mvh/ Søren L

Dejlig beretning

04/02 2011 Lisbeth
Allerførst vil jeg komplimentere jer for den enkle og gode beskrivelser... vi (mand og to børn), besøgte min familie ( mor, tre søstre med børn og mænd) august 2010.. det var en dejlig tur..min ældste lillesøster nød at vise os alle rundt, vi boede i San Diego hos min søster, og i Palm springs hos min mor... var ude at se en masse i San Diego og omegn ( glæd jer), vi var også i Vegas og boede i freemont street, på hotellet golden nugget, hvilket var et dejligt hotel. vore børn som også er i tyverne begge to og en pige og dreng, sov også på værelset sammen med os... det var ret hyggeligt.