Flere rejsetips om Naturområder nationalparker

Læs mere om rejser til Naturområder nationalparker

Merced river med yosemite fall i baggrunden
Anette
Beldringe
1. dec. 2009

Yosemite - et sandt paradis

Mit rejsetip handler om Yosemite national park californien. Et pragtfuldt sted, trods advarslerne om mange mennesker i højsæsonen.
Mariposa Grove

Vi kom fra Los angeles og bookede ind på vores hotel i Oakhurst ca 35 min kørsel fra indgangen til den sydlige indgang.
Vi havde på forhånd valgt 2 hele dage til parken, da vi gerne ville se så meget som muligt og samtidig få sjælen med. 1. dag indkøbte vi vandresko til turen i byen, billigt billigt til den gode dollarkurs. Så gik turen mod parken og den første dag opholdt i os i området omkring warwona og i Mariposa grove med de store seguia træer.
Vi købte en guidet tur i åben vogn igennem mariposa grove, men vil sige at man sagtes kan gå en tur i skoven selv og bare betragte de kæmpemæssige træer, det er simpelthen en enorm oplevelse. Efter dette gik turen mod hotellet og en tur i svømmepølen.
Glaciers point

Oplevelser i naturen

Næste dag tog vi afsted kl 7.30, turen ned i dalen var lang med meget trafik og en del skovbrande som gjorde at vi skulle exkorteres derop, lyder værre end det er ;)

Men endelig nåede vi til dalen med de mange vandfald, søer, bjerge, fugle, slanger og endag en bjørn så vi. og flere hundrede Egern.

Vi brugte meget tid bare på at nyde scenerierne, svømme i floden og gåturen til nevada og vernal falls kan varmt anbefales, vi nåede dog ikke helt til toppen da vi også havde en på 8 som ikke kunne gå mere, men husk at tage godt med vand med til turen. Et enkelt sted kan man fylde vand op, men det smager altså ikke så godt.

Dagen var nu ved at gå på held og vi valgt at tage op til glaciers point og se solnedgangen, sikke en oplevelse bare at stå der og se solen gå ned mens farverne skifter i dalen og man kan se alle vandfaldene.
Hjemturen til hotellet

Det var nu mørkt og det var en meget lang og sej tur hjemad 1½ times kørsel ad bjergveje med hårnålesving. Og da vi var kommet ned var der stadig lang vej hjem til hotellet, så jeg vil klart anbefale at man bor inde i parken, hotellerne er lidt dyere men vi vil helt klart anbefale det, da parken er så skøn at man ikke kan få nok og pludselig er dagen væk og så kan det være en laaang vej hjem.

Men Yosemite er et sted man bare skal hen hvis man er i Californien, og selv om man kan læse om at der er mange mennesker, så er det altså større trængsel i Tivoli i juli ;)

Kommentarer til rejsetips om Naturområder nationalparker

Yosemite kommentar

07/01 2010 Anders Nilsson
Visst är det härligt. Har varit i Yosemite 2 gånger och vid första tillfället (länge sedan..) stannade vi i c:a 1 vecka. helt fantastiskt. Jag campade och upptäckte att det hade varit bra med varmare sovkläder(!!), trots att det var mitt i sommaren. det blev mycket kallt på natten. Hade turen att få möta svartbjörnar varje dag. En kväll/natt hade vi bortåt 8-10 björnar som höll sig omkring vår lägerplats. Ska till Californien och bl.a. Yosemite i Maj 2010 och har just börjat planera boende. Vet du hur kvaliten på förläggningarna i Yosemite är? Har du kanske även varit vid Devil's Postpile söder om Yosemite..? Hoppas att det är öppet när jag kommer förbi.

I bør også overveje grand teton / jellow stone.

15/12 2009 Bjørn B. Petersen
grand teton / jellow stone er et vidunderligt sted, vi har været nød til at se det af 2 gange først 2007 og sidst 2009. det ar naturi verdens klasse.