Flere rejsetips om New York

Helsingør
4. april 2010

4 hele dage Påskeferie i Det Store Æble

Mig og mine forældre rejste til Byen, der aldrig sover, New York i 4 dage i påsken.

Dag 1: Times Square

Den første dag ankom vi til Newark Airport kl. 16:15 lokal tid. Efter en lang kø i paskontrol og sikkerhedskontrol var vi endelige ude af lufthavnen. Vi fik prajet en taxa ind til 32. gade, hvor vi boede. Et stenkast fra Empire State Building. Taxaen tog en halv time, så det var ikke så slemt. Det skal dog lige siges at de er ekstremt dyre at køre til Manhattan i. Det kostede 90 $. Vi kom hurtigt op på hotellet ca. kl. 18:30. og skiftede tøj og børstede tænder. Nu skulle vi lige ud og opleve New York i et par timer.Vi planlagde at tage til Times Square. Så vi gik mod Times Square. Det er en stor oplevelse at se lyset fra de store neon-reklamer. Vi gik en tur ind i Toys'R'Us hvor de havde et pariserhjul inde. Vi gik ikke op i det. Men det var sejt at se at butikken havde så mange etager og et pariserhjul i midten.Vi tog en kop kaffe og en sandwich på en Starbucks-cafe. Og så var det ellers i seng.

Dag 2: Empire State Building og Central Park

Vi tog ned om morgenen ret tidligt. Kl. 07:30 mener jeg det var. Vi havde jetlag, så vi var vågnet meget tidligt. Vi spiste morgenmad på en af de mange morgencafeér i New York. Så gik turen mod Empire State Building. Vi havde hørt der var meget kø, men vi synes overhovedet ikke det var slemt. Et kvarter tror jeg det var. Så mit tip ville være at tage derop om morgenen. Oppefra Empire State Building kunne man se ud over hele New York. Vi var deroppe i 5 minutter tror jeg højest. Vi har været igennem flere dramatiske ting, så vi er ikke så modige.Da vi kom ned på Fifth Avenue igen aftalte vi at shoppe. Så det brugte vi nogle timer på, mens vi kom tættere og tættere på Central Park.I Central Park fik vi set en masse - H.C. Andersen-statuen f.eks. Vi så også en trappe som vi godt kunne genkende fra en film. Stuart Little-filmen. Lige da vi så den kunne vi huske en scene med et fly der flyver rundt omkring trappen. Det var ret sjovt at se. Central Park er helt klart et sted at opleve!

Dag 3: Ground Zero og SoHo

Vi tog om morgenen ned mod Ground Zero i Downtown for at se på det nye Freedom Tower. Da man kom derned fik man virkelig en følelse af hvilke ting der skete d. 11. september 2001! Vi var der i ca. en halv time vil jeg regne med.Nu tog vi til SoHo da min mor havde læst i alverdens guidebøger, at det skulle være et dejligt og roligt sted. Og det levede op til sine forventninger! SoHo var et rigtig fedt sted med mange fede butikker osv. Helt klart et sted at opleve.

Dag 4: Whitney Museum of American Art

Dag 4 var mig og min fars dag. Min mor ville ud og shoppe, men det gad vi ikke. Så vi delte os op. Mig og min far tog til Whitney Museum of American Art. Et specielt spændende sted. Derinde finder man alt fra Andy Warhol, Robert Rauschenburg, Robert Indiana og mange andre navne som jeg ikke kender. Mange af deres værker var ukendte for os, da meget af det var helt nyt. Men en oplevelse - det var det i højeste grad! Vi skulle have været videre til Museum of Modern Art - men det blev det ikke alligevel, da vi var trætte.Vi nåede ikke at opleve meget mere - men en fed rejse, det var det! Man har ikke oplevet verden unden at være i New York!