Flere rejsetips om New York

Filskov, 7200 Grindsted
8. nov. 2010

Coast to coast - New York til Seattle

Far, mor og børn på roadtrip, 3 uger fra New York til Seattle, gennem 14 stater i en V8'er.
'Vores' dejlige V8'er

En gang USA, altid USA

Vi er en familie på 4, far Torben 37 år, mor Bettina 40 år og børnene Anne Sofie 15 år og Rasmus 11 år.
Vi havde den glæde i november 2008, at fejre Bettina's 40 års fødselsdag i Californien og omegn. Det var vores første tur til USA, og der forelskede vi os så meget i Amerika og dens befolkning, at vi fik lyst til at se meget mere af dette fantastiske kontinent. på ønskelisten til sommerferien 2009 stod bl.a. New York, Niagare Falls, Henry Ford Museum, ægte amerikansk rodeo, Yellow Stone National park, Mount Rushmore og Boeing flyfabrikkken. Tegner man en rute på kortet som kommer omkring alle ønskerne, giver det et ca. 7000 kilometer langt roadtrip, gennem 4 tidszoner, hvor man det meste af vejen kan køre på Interstate 90. Ferien blev bestilt i god tid, det er dejligt at have noget at glæde sig til, og vi valgte at starte ferien i New York på østkysten og slutte af i Seattle på vestkysten.
Homer simpson fanget i grillen

Til USA uden bagage

Modsat sidste års tur i Californien, som foregik i et dejligt rummeligt motorhome, faldt valget denne gang på en mellemstor personbil, dels på grund af lejeprisen som var noget billigere end et motorhome, specielt her i højsæsonen, og dels på grund af benzinøkonomien, vi skulle jo trods alt krydse et kontinent. vi lander lige før midnat i Newark Airport og desværre skete det der ikke måtte ske, ingen af vores 5 kufferter er med flyet fra Heathrow Airport hvor vi mellemlandede. Et bagagebånd var brudt sammen, og vi kunne nok først vente vores bagage om et par dage, så her stod vi i New York midt om natten, uden vores kufferter, og på dette tidspunkt havde selv Wall-Mart
lukket, så vi kunne ikke engang købe os en tandbørste....den triste stemning blev heldigvis vendt da vi skulle hente vores udlejningsbil hos Hertz. den lille rare kineser-mand der passede kontoret denne sene nattetime, opgraderede os uden beregning til en noget større bil end vi oprindeligt havde betalt for, så vi fik en stor lækker Mercury Grand Marquis V8 med et gigantisk bagagerum, noget der senere på turen kom til at spille en vigtig rolle.
På vej til Manhattan

Stilheden på Ground Zero

Vi havde kun sat 1 dag af til et besøg i New York, så vi valgte at bruge dagen på Manhattan. der er ingen grund til at tage bilen med til Manhattan, så vi vælger at parkere bilen ved Liberty State Park, hvorfra man i nærheden kan sejle med små rutefærger (NY Waterway), direkte over til Manhattan.
sejlturen er forholdsvis billig og man sejler forbi frihedsgudinden, som vi desværre ikke fik tid til at besøge. vi blev meget overraskede over hvor nydeligt og rent alt var på Manhattan, vi havde forestillet os trafik-kaos og et mylder af mennesker. Vi gik på Wall-Street hen til Ground Zero,
som vi var meget spændte på at se, da terror-angrebet 11. september 2001 havde gjort et kæmpe indtryk. det var meget uvirkeligt at stå ved Ground Zero,netop her hvor Twin Towers styrtede i grus. selve ground Zero var hegnet ind, det var p.t. en byggeplads, hvor man er i gang med at bygge det 541 meter høje tårn Freedom tower. Ved siden af Ground Zero ligger et lille museum (Tribute WTC 9/11), til minde om dem der mistede livet ved Terrorangrebet 11. september.
Et besøg værd, men også meget rørende.

Pigerne på vej i Wall-Mart

På stor-indkøb i Wall-Mart og Target

Der var stadig intet nyt om vores bagage, og vi trængte efterhånden til et bad og noget andet tøj end det vi havde haft på uafbrudt de sidste par dage, så vi kørte efter vores besøg på Manhattan, direkte i supermarkedet, klar til at fylde en af deres gigantiske indkøbsvogne. Indkøbslisten var lang, for vores roadtrip er delvis en campingtur hvor vi skal overnatte i campinghytter, så vi skulle ud over tøj også købe 4 x soveposer, puder og køkkengrej. det blev til et par hårde opslidende timer hvor vi alle 4 skulle prøve tøj i lange baner, udvalget var enormt, og man skulle også lige vænne sig til de amerikanske tøj-størrelser som er anderledes end de danske.
Mission completet, vi fik alle købte indtil flere sæt tøj, så vi følte os helt som ægte amerikanere næste morgen da vi stod der i Amerikansk tøj fra top til tå.

Niagara Falls

Camping ved Niagara Falls

Vi kører 650 kilometer nordpå gennem staterne Pennsylvania og New York, et område som på mange måder minder om Danmark. Langs de små hovedveje kan man købe friske jordbær, akkurat som vi kender det hjemmefra, så bliver det da ikke mere dansk.
Vi havde på forhånd booket en enkelt overnatning i en campinghytte (kabin), på KOA’s campingplads, som ligger tæt ved Niagara Falls, de berømte vandfald. Vi kan varmt anbefale KOA’s campinghytter, de er billige, der er altid egen bålplads/grill og det bedste, de er altid udstyret med en lille hængesofa i træ på verandaen, det er så ærke-amerikansk.
Niagara Falls er imponerende, millionvis af liter vand, fosser ud over kanten hvert sekund. Vi sejler en tur ud til vandfaldende iført blå regnslag, ombord på båden ’Maid Of The Mist’. Vi kommer helt tæt på det 670 meter brede Horseshoe Fall, hvor igennem grænsen mellem USA og Canada går.
Vi fortsætter vores roadtrip med en lille afstikker gennem Ontario, Canada, og kører igen ind i USA ved byen Buffalo. Vi bliver ringet op vedrørende vores bagage, som nu endelig er kommet til Newark Airport, men da vi er konstant på farten, og næste overnatning vi har booket er om 5 dage ved KOA i Mount Rushmore, næsten 3000 kilometer fra Newark, giver vi dem adressen dertil og krydser fingre.
Amish-folket på indkøb i Wall-Mart

Amish og vanvittige forlystelser i Ohio

Vi fortsætter vores roadtrip på interstate 90 gennem staten Ohio. Vi tager en afstikker til byen Middlefield, som ligger syd for Cleveland. Den lille provinsby er speciel fordi en stor del af befolkningen er medlemmer af sekten Amish, et folkeslag som stadig lever uden elektricitet, biler, tv og andre materielle goder. Det er et betagende syn at se dem køre rundt i byen i hestevogne, og alle familiemedlemmer er iklædt tøj fra 1800-tallet. Det er uhøfligt at stirre på dem og slet ikke nogen god idé at fotografere dem, men det er svært at lade være når man ser dem parkere hestevognen uden for supermarkedet wall-Mart og de faktisk går ind og køber nøjagtigt de samme varer som vi selv, så lidt moderne er de trods alt.
En af højdepunkterne på turen (bogstaveligt talt), kører vi op til næste dag. Det er forlystelsesparken Cedar Point, som ligger på halvøen Sandusky, nord for Cleveland,Ohio. Vi havde på tv-kanalen Discovery set en udsendelse omhandlende verdens vildeste rutsjebaner, og der blev vi for første gang introduceret for forlystelsen ’Top Thrill Dragster’ som har hjemme i Cedar Point. Forlystelsen er en 900 meter lang ”rutsjebane”, hvor man bliver skudt af sted fra 0-192 km/t på 4 sekunder, suser 140 meter op og ned igen, og det hele er overstået i løbet af sølle 10 sekunder!
Efter godt og vel en times overtalelse af mor Bettina, fik vi alle fornøjelsen af en tur i ’Top Thrill Dragster’, det var simpelthen fantastiske 10 sekunder, eneste minus er den voldsomme belastning af stemmebåndet, det kostede mor Bettina’s stemme hele næste dag.

Down town Detroit

Detroit, bilernes by

Vi kører igen af Interstate 90, og tager en afstikker nordpå gennem staten Michigan. Vores mål er bilernes by Detroit, hvor vi har planlagt et besøg på Henry Ford’s bilmuseum. Vi leder efter et billigt motel men finder intet. Vi får derimod en god oplevelse på et fremragende hotel i forstaden Dearborn, vi oplever nemlig at hvis man tjekker ind sent på aftenen, kan man prutte prisen temmeligt langt ned, det var skønt at sove i en rigtig god seng, når man flere dage i træk havde sovet på en tynd plastik-madras i de ellers skønne campinghytter.
Næste morgen vil vi, inden vi skal på Ford-museet, kører en tur ned til downtown Detroit. Det var som at køre gennem en ægte ’ghost-town’. Storhedstiden som ’Motorcity’, så ud til at være passé. På rad og række fra forstaden Dearborn og ind til Detroit centrum, lå den ene lukkede bilforretning/værksted efter den anden. Faktisk det eneste sted på vores roadtrip vi følte os en smule utrygge. Vi fik nogle timer til at gå på Henry Ford Museet, som selvfølgelig havde udstillet biler i alle afskygninger, og dertil en stor samling af diverse teknologi på hjul. Vi kunne sikkert være blevet der i dagevis hvis ikke lige den kvindelige halvdel af familien tiggede om at komme videre på vores roadtrip.

Aftensmad fra 4 forskellige drive-in's

Fastfood i vejkanten

Vi er på vej sydover igen, ud af staten Michigan og et kort stykke vej gennem staten Indiana, inden vi igen rammer Interstate 90 ved Chicago i staten Illinois. Desværre tillod vores tidsplan ikke et besøg i byen Chicago, vi nøjedes med at nyde byens smukke skyline i fuld fart gennem en bilrude. Den evige jagt på aftensmad sættes igen ind, og det er ikke fordi der er mangel på fastfood restauranter, nærmere mangel på enighed i bilen om hvilken en restaurant det skulle være. Skulle det være Mc Donalds, Burger King, Subway, eller Taco Bell? Det lykkedes os ikke at nå til enighed, så denne aften måtte vi igennem 4 forskellige drive-in (heldigvis ligger restauranterne som perler på en snor), for at indsamle aftensmad, og så kørte vi afsides i majsmarkerne og nød hver vores burger i vejkanten. Endnu engang ærgrede vi os over vi ikke havde lejet et motorhome, som er udstyret med et velfungerende køkken, det kunne spare os mange penge og kalorier!
Men lidt sjov lavede vi dog alligevel med vores storforbrug af fastfood-kæderne, vi holdt statistik over hvilke kæder vi havde spist på og hvor mange gange, det blev sirligt noteret i den lille sorte bog efter hvert besøg.
Majs-paladset i Mitchell

4. Juli, fyrværkeri og masser af majs

Efter en god og billig nat på Motel 6 , fortsatte vi turen gennem staterne Wisconsin og Minnesota. Her er absolut intet andet at se end majsmarker så langt øjet rækker. Det eneste bemærkelsesværdige i landskabet er en masse skilte langs Interstate 90, som alle reklamerede med ’Fireworks’. Vi danskere forbinder kun fyrværkeri med fejring af nytårsaften, så vi undre os over hvorfor man skilter med den slags her midt om sommeren. Vi stiller vores nysgerrighed nær byen Sioux Falls i staten South Dakota og følger en af de store skilte med ’Fireworks’, og bliver ledt hen til flere kæmpestore haller fyldt op med fyrværkeri fra gulv til loft! Vi finder ud af at, amerikanerne i aften, den 4. juli (Independence day) skyder fyrværkeri af. Vi køber en beskeden pakke ’krudt’ til sønnike, og fortsætter vores roadtrip videre vest på. Efter at have tilbagelagt 895 kilometer i dag, blev dette den hidtil længste dag i bilen. Vi er nået et godt stykke ind i staten South Dakota, og tjekker ind på Motel 6 i byen Mitchell, som er kendt for, ja hold nu fast, et majs-palads! Vi har set rigeligt majs de sidste 2 dage, så vi nøjedes med at betragte majs-paladset på behørig afstand.

Her kan købes alt i John Deere souvenirs

Gratis isvand på prærien

Vi står tidligt op, og kan igen se frem til en lang dag i bilen. Vores næste mål er KOA campingpladsen ved Mount Rushmore, ca. 600 kilometers kørsel her fra ’majs-byen’ Mitchell.
Vi har hjemme fra booket 2 overnatninger i en kabin (campinghytte).
Vi fortsætter vest på af Interstate 90, hvor majsmarkerne langt om længe bliver afløst af endeløs prærie, akkurat som det USA man kender fra utallige amerikanske westerns.
Vi er ikke kørt langt før vi ser det første kæmpe skilt på en mark, med reklamen ”Wall Drug”, og dem ser vi flere og flere af, og den ene er mere spektakulær end den næste. På flere af skiltene, som er på størrelse med huse, står der bl.a. ’Free Icewater’. Ifølge mit kort er der mere end 400 kilometer til byen Wall, hvor den meget opreklamerede Wall drug skulle ligge. Det kan gøre enhver nysgerrig med alle de skilte, så vi smutter også lige ind i den lille gudsforladte by Wall for at se ’vidunderet’.
Det viste sig at være én stor souvenirbutik, hvor stort set alt kunne købes, især hylden med John Deere souvenirs var meget iøjnefaldende. Som skrevet på utallige skilte var der gratis is-vand, og det var da også det eneste vi ’købte’ her.
Vi modtager vores bagage efter 7 dage

Glædeligt gensyn med bagagen

Vi fortsætter sydover, og kører igen væk fra Interstate 90 og kører ad rute 44 gennem Badlands Nationalpark. Her er ualmindeligt smukt. Flere steder i parken holder vi og beundrer små søde præriehunde. De er uimodståelige når de sidder der på bagbenene og holder vagt oven over deres huller, en oplevelse vi alle blev vældig betaget af.
Senere på dagen ankommer vi til KOA-campen ’Mount Rushmore’, og vi er meget spændte om det også bliver et glædeligt gensyn med vores bagage, som vi mistede for 7 dage siden i Heathrow Airport i London. Det er ikke løgn at vi stod med tåre i øjnene, da det venlige personale på campingpladsen kom trillende med vores 5 kufferter, sikke en god oplevelse, tak til British Airways og Fedex, som havde transporteret vores bagage de 2800 kilometer, halvvejs gennem USA.
Desværre opstod et nyt problem, vi havde gennem den sidste uges tid indkøbt 4 nye kufferter, tøj, soveposer og alt det andet grej, så nu stod vi der med 9 store kufferter og en del håndbagage, som alt sammen skulle pakkes ned i bagagerummet på en personbil! Havde vi kørt i den Toyota Camry vi oprindeligt havde lejet, ville bagagerummet have været alt for lille, og vi måtte ’dumpe’ noget af bagagen. Men vi var jo blevet opgraderet gratis til flyderen Grand Marquis Mercury med et kæmpemæssigt bagagerum, så det lykkedes os at presse de fleste kufferter derned, og så måtte ungerne også lige sidde med en enkelt kuffert eller to omme på bagsædet.

Mennesker er små når de kravler rundt på Mount Rushmore

Mount Rushmore, en ægte amerikansk oplevelse

Vi holder en lille pause på vores roadtrip, og bliver 2 dage på KOA-campen ved Mount Rushmore. Området omkring Black Hills byder på langt flere seværdigheder end man kan nå at se på en enkelt dag. Vi starter med en tur op til de berømte præsident-hoveder. En stor oplevelse at stå neden for klippen og kigge op på de kæmpemæssige ansigter af 4 tidligere amerikanske præsidenter. Vi fik den ekstra oplevelse at se mennesker kravle rundt oppe på præsidenternes hoveder, da de var i færd med at rydde op efter et stort fyrværkeri fra Independence day (4. juli), det gav os en fornemmelse af hvor store hovederne virkelig er!
Samme dag kører vi en rundtur i Custer State Park, hvor der lever 1500 bisonokser. Her er en utrolig smuk og urørt natur, men alting har sin pris. Vi var blevet vænnet til at stille sulten på de utallige fastfood-restauranter, som plejer at poppe op i horisonten med jævne mellemrum. Men vi er vist kommet helt ud på ’Herrens mark’, og afstanden til nærmeste burgerbar er uendeligt lang. Vi indser at vi bliver nødt til at proviantere i parkens eneste lille souvenirkiosk, så dagens middagsmad bestod af chips, nødder, og chokolade. Da mørket faldt på, gik turen atter op til Præsident-hovederne ved Mount Rushmore. Parkeringsbilletten fra i formiddags gælder nemlig også til aftenens arrangement, hvor kæmpe projektører skulle tændes og lyse bjerget op. Noget man gjorde et stort nummer ud af hver aften, men inden lyset tændtes skulle alle som havde været i krig hyldes på scenen. Til vores store overraskelse var det ca. 100 mænd og kvinder ud af de ca. 500 mennesker der var til stede denne aften. Hele seancen var meget rørende, specielt når alle rejser sig og synger med på nationalsangen.

En ægte cowboy i Cody, Wyoming

Cody vores yndlingsby

Efter et par dejlige dage i Black Hills, kørte vi videre vest på. Næste mål var byen Cody i staten Wyoming. Vi følger naturligvis igen Interstate 90, hvorfra vi i det nordlige Wyoming tager en afstikker til Devils Tower, et 264 meter højt, spektakulært bjerg inde midt på prærien. Der tages entré for at køre ind til bjerget, og i første omgang syntes vi det er nok bare at betragte bjerget på afstand, men er alligevel sikre på, at vi vil fortryde hvis vi ikke kører helt op til bjerget. Det er virkelig den beskedne entré værd at gå en tur rundt om Devils Tower, som faktisk er det inderste af en gammel vulkan. Turen gik videre gennem Big Horn Mountain, til verdens rodeo-hovedstad Cody. Det store Cody Nite Rodeo, var da også årsagen til at vi havde forudbestilt overnatning på byens hyggelige KOA campingplads. Den kvindelige del af familien er ’hestetossede’ og derfor var ægte amerikansk rodeo et ’must’. Vi købte billetter til det store rodeo, som er udendørs og vises hver aften i sommermånederne. Showet startede som alle andre amerikanske sportsbegivenheder med at alle rejser sig og synger nationalsangen, det er lige rørende hvar gang. Cody Nite Rodeo var alle pengene værd, selv den mandlige del af familien havde en kanon oplevelse. Eneste minus, det blev frygteligt koldt da solen gik ned, så husk lange bukser eller et tæppe, så man ikke under showet skal helt ned til bilen og hente det.
Cody er absolut et besøg værd, vi kårede byen til vores yndlingsby, her er en skøn westernstemning i byen, selv byens frisør kører den gamle western-stil, man kan ikke bestille tid, man skal blot sætte sig ind og vente på at der er tid, og priserne er overkommelige, 12 dollar (70 kr.) for en klipning. Meget favorabel pris, så sønnike måtte lige en tur i frisørstolen.
Vandretur i Yellowstone Nationalpark

Grizzlybjørnen i Yellow Stone Nationalpark

Vi forlader byen Cody og sætter kursen mod et af feriens absolutte højdepunkter, Yellowstone Nationalpark. Vi har alle en stor drøm om at møde en Grizzly bjørn, på sikker afstand selvfølgelig. Vi har bestilt 2 overnatninger i en campinghytte på KOA-campen i West Yellowstone, så har vi da et par dage til at lede efter bjørnen. Det er et utroligt spændende område vi kører ind i, men en skræmmende tanke at under os ligger en super vulkan og venter. Man skal godt nok lige vænne sig til den kraftige lugt af svovl, som i første omgang gav grund til visse beskyldninger i bilen, men lugten stammer fra dampene der stiger op fra jorden flere steder i parken, et tegn på at der er gang i vulkanen under os. Vi kører rundt parken i 2 hele dage, langs den store ring-vej. Vi besøger selvfølgelig Upper Geyser Basin, hvor man kan se den kendte Geyser ’Old Faithfull’. Den springer med sikkerhed op med halvanden times intervaller og er et kæmpe tilløbsstykke. Parken har mange andre Geysere, og vi var heldige at se flere af dem springe op. Vi leder stadig efter bjørnen på 2. døgn, vi har set både elg, wapiti og ulve, men bjørne er tilsyneladende svære at få øje på. Kort før vi forlader parken, skal vi lige ind og se den forstenede skov, og her fik vi belønningen, en Grizzly bjørn. Den sad der i græsset ca. 30 meter væk, det var spændende at komme så tæt på dette store rovdyr. Heldigvis var en bevæbnet park-ranger tilstede, de kender jo bjørnenes adfærd, og det gjorde os helt trygge. Vi blev så opslugte af Grizzly-bjørnen, at vi ’glemte’, den forstenede skov, den må vi have til gode, til en anden god gang.

Bilkirkegården i Montana

Gamle biler og flyvemaskiner

Mættet af storslåede natur-oplevelser forlader vi Yellowstone Nationalpark og kører nordpå gennem staten Montana, for at ramme Interstate 90 igen. I en den lille by Gallatin Gateway i staten Montana kører vi forbi en bilkirkegård som ligger helt ud til hovedvejen og som ser så spændende ud, at vi kører ind og spørger om vi må gå en tur blandt bilvragene. Vi går rundt blandt bilerne en times tid og lader os fascinere af gamle flydere, pickup trucks og oldgamle Ford-biler. Vi fotografere stort set alle vragene, og bliver enige om, at det faktisk er en af feriens højdepunkter, og så var det ganske gratis. Næste mål er Seattle, ca 1500 kilometers kørsel endnu, og da ferien er ved at nå sin slutning, bliver de næste 3 dage ’køre-dage’, uden de helt store seværdigheder. Vi kører gennem staten Idaho og kommer ind i staten Washington, hvor vi aflægger flyfabrikken Boeing i Seattle et besøg. En stor oplevelse at se hvordan de laver den 737’er der skal fragte os sikkert hjem til lille Danmark igen.

Vores rute fra New York til Seattle

Personbil eller motorhome?

Vi nåede Stillehavet efter 17 dage, 7000 kilometer og 4 tidszoner, og kan se tilbage på et fantastisk road-trip coast to coast, i en rigtig amerikansk V8 flyder. Når man lejer en bil det ene sted og aflevere den et andet sted kommer man til at betale envejs-leje, i vores tilfælde 500 $ (ca. 3000 kr.), Det er forståeligt nok, bilen skal jo tilbage igen til New York, selv om vores godt nok var indregistreret i Alabama!
Men vores konklusion efter denne tur er, at der er flere ulemper end fordele ved et road-trip i personbil, i hvert fald når man er en familie på 4. Den største ulempe er at man mangler et køkken, som man har det i et motorhome. Det er alt for dyrt at spise ude 3 gange om dagen, og sikkert heller ikke særligt sundt. Vi har siden denne tur været på road-trip i et motorhome i sydstaterne, og der havde vi med ’ombord’, køleskab, fryser, spisebord, så man er helt uafhængig af fastfood og rastepladserne, og der er rigtig mange penge at spare på mad-budgettet. I øvrigt har et motorhome også et velfungerende toilet og bad, en stor fordel da der er meget langt mellem rastepladser med toiletfaciliteter i USA. En anden stor ulempe ved et road-trip i personbil er, at man hver eneste dag skal slæbe sin kuffert ind og ud af motelværelser/cabins og pakke op og ned. I et motorhome pakker man kun ud én gang, og anbringer tøjet i de dertil indrettede skabe.
Men selvfølgelig er der også fordele ved at leje personbil, den er billig i leje, ca. det halve af et motorhome, den er billigere i brændstof, og nemmere at parkere og så ligner man ikke en turist, bilen er ganske anonym modsat et motorhome der er overklistret med reklamen ’Rent Me’.

Kommentarer til rejsetippet om New York

road-trip i 3 måneder

23/02 2011 Bødvar Hjartvarsson
Det var en fin fortælling om en rejse fra New York til Seatel !Vi er en familje på 4 vogsne og 4 børn" 10 til 14 år "der rejser til New York 14 Mars og skal køre runt i USA til den 12 juni 2011 i et mortohome med 8 sidde og sovepladser !

Helt enig...

09/11 2010 Jens Bjargum
Helt enig i jeres vurdering af bil vs. motorhome. De første ture jeg var på i USA var i almindelig bil og overnatning på moteller, men efter at have prøvet motorhome, så er det nu blevet den klart foretrukne måde at rejse i USA. Som du nævner så er det rart at slippe for at pakke og slæbe kufferter hver dag. Det er befriende at have et køleskab med, så man ikke skal på jagt efter restauranter til hvert måltid. Og toilettet kan også være rart at have med sig. Og så er der jo også det, at man kan bo ude i naturen, og der er bedre muligheder for at sidde og slappe af når man er nået frem. På et motelværelse er der ofte kun 2 senge og én stol. Der er det jo en helt anden oplevelse at bo på en campingplads ude i naturen, hvor man kan tænde op i grillen, og sidde udenfor og nyde aftenen. Iøvrigt interessant læsning, da næste sommerferie er booket og kommer til at være en motorhome tur gennem de fleste af de steder i har været. Det hele startede faktisk med at vi havde set programmet om top thrill dragster, og blev enige om at den måtte vi bare prøve.