Flere rejsetips om New York

Gistrup
18. marts 2009

Efterårsferie i New York

Man kan nå at opleve en masse i en intens, godt planlagt og vidunderlig uge i New York.

Travlt fra morgenstunden

Først skulle vi aflevere vores multi-handicappede datters ting, hvor hun skulle være i aflastning, mens min søn, min mand og en af vores venner og jeg skulle på en drømmeferie til New York. Så vi var tidligt oppe, for ikke at glemme noget. Hun skulle jo have alt med, som der kunne blive brug for, mens vi var væk.

Først da det var i orden, tog vi bad og gjorde os klar. Jeg havde bestilt en taxa til kl. 10. Godt afslappede satte vi os i taxaen, men allerede 2. gang vi skulle dreje, blinkede chaufføren til den forkerte side, og han kørte ogås en omvej, men det værste var dog, da han kørte mod Vadum, i stedet for at køre mod lufthavnen, og han ikke kunne vende pga autoværn i midten af vejen. Utroligt, at en chauffør ikke kan finde vej til lufthavnen, men vi nåede lige præcis flyet og ankom fint til Kastrup.

Ventetid i Kasturp Lufthavn

Vi havde god tid i Kastrup, så vi fik købt lidt blade osv. derefter satte vi os hen til gaten, men ½ time før afgang til München var vores fly ikke kommet, heller ikke på skærmen.

Der besluttede vi så, at vi måtte op til informationen, hvor der bare var så mange mennesker, at jeg tænkte, vi bliver nød til at snyde foran, ellers når vi ikke vores fly. Men pludselig blev vi kaldt sammen med en del andre passagerer. Det viste sig, at vores fly til München stadig var i dernede pga tåge, og vi skulle omdirrigeres til Frankfurt og med et fly til JFK lufthavnen i New York. Vi havde ellers bestilt en bil, som stod og ventede i New Ark, hvor vi skulle være landet.

Ankomst til New Ark

Flyve-turen gik fint, og vi ankom kun 1 time senere, end hvis vi havde været med den planlagte maskine fra München.

Vi tog et Airtrain fra lufthavnen og til bil-udlejningen, en rigtig god og let løsning.

Vi bestiller altid bil med gps, så det var nemt at plotte adressen på vore hotel ind, og så køre dertil for at sove til næste morgen, hvor vi spiste morgenmad på hotellet, inden vi kørte mod Buffalo.
Smuk natur

Buffalo

Som tidligere skrevet, er vores ferier meget intense, da vi ikke bare kan tage på lange ferier, når vores multihandicappede datter ikke kan komme med, men skal i aflastning.

Først skrev vi adressen på vore hotel i Buffalo ind på gps'en, og så kørte vi nordpå.

Sikke en flot natur, vejret var så flot, og vi havde 26 grader hele ugen. Farverne på træerne er så intense, at de ikke kan sammenlignes med noget, jeg tidligere har set i naturen, så vi nød naturen. Samtidig var der god plads på vejene, så vi bare kunne cruise.

Vi ankom til hotellet som lå lige ved Niagara vandfaldene. Fra værelset kunne vi se vandfaldene. Fantastisk. Vi var der tidsnok til, at vi kunne komme på en guidet tur til Canada.

Der var fantastisk god servie på hotellet, og manden i receptionen vidste godt, hvor Danmark lå, han havde været her som soldat for mange år siden. Herligt.
Niagara Falls

Niagara Falls (Canada)

Bussen hentede os på hotellet, en frisk chauffør Al præsenterede os for de andre passagerer ved at sige. "We've got compagny from Denmark!." ret sjovt.

Bussen kørte så til Canada over broen som forbinder USA med Canada, og der kunne vi jo rigtig se vandfaldene.

Vi kom helt tæt på Niagara Falls, fik taget mange flotte billeder, var nede under vandfaldet, fik blandt andet fortalt en historie om en ældre kvinde, som ville sejle udover vandfaldet i en tønde. Hun tog sin sorte kat med, og de overlevede, men da de kom ud af tønden var katten blevet hvid!

Al kunne fortælle en masse, og han var utrolig spændende at høre på.

Vi var også oppe i et højt tårn, hvor vi kunne se hele vejen rundt, og turen sluttede med, at vi spiste og kunne købe suviniers, inden vi godt trætte og mættede af spændende indtryk krøb i seng for at sove.
Pynt til Halloween

Shopping

Næste morgen gik vi en tur ud på en lille ø, hvor vi også kunne se vandfaldene. Der var så flot og vi så en masse egern, som min søn tog en masse billeder af.

Så kørte vi mod Albany, hvor vi skulle overnatte næste nat. På turen gjorde vi nogle stop for at shoppe. Vi fandt et stort shopping-center, hvor man kunne købe alt, der var mange små og store butikker, og alt er jo billigere end i Danmark, så der blev købt t-shirts, Levis, sko, undertøj og lidt madvarer til turen.

Naturen var også pragtfuld på denne tur, og vi så en masse pynt til Halloween, da amerikanerne jo går meget op i det. Min søn var helt vild med det.
Frihedsruten i Boston

Boston

Næste dag ankom vi til Boston. En utrolig smuk by. Faktisk er det nok den mest europæisk-prægede by, vi har været i på vores ture i USA.

Vi tog undergrundsbanen ind til cemtrum, hvor vi så fulgte noget, de kalder frihedsruten. Der er lavet en rød streg på jorden, som vi bare skulle følge til fods, og der var meget at kigge på.

Nogle ældre amerikanere kontaktede os, da vi stod og ventede på toget. De fortalte en masse, og vi talte rigtig godt med dem. I det hele taget oplever vi amerikanerne som meget åbne, varme og imødekommende.

Vi så også området med universitetet, som jo er en hel bydel for sig selv. Til aften fandt vi en lokal burgerbar, som stod højt på top 10 listen. Og jeg må sige, maden var virkelig lækker, fedtfattig og hjemmelavet.
Tyren ved Wall Street

New York City

Så kom dagen, hvor vi skulle til selveste New York. Der var sørme meget trafik, så da vi kom til hotellet, lod vi bilen stå der og tog bus, taxi og undergrund, når vi skulle omkring.

Da vi kom op på gaden fra undergrunden, blev vi helt overvældede, SÅ STORT, så mange mennesker, så meget trafik.

Hvor skulle vi starte? Vi havde 3 hele dage, og der er bare så meget at se. Men heldigvis var vi 4 personer med rigtig mange fælles ønsker, så det var bare at komme igang.

Vi var i Empire State Building. Der var ikke lang kø, måske pga årstiden. Wow, sikke en udsigt, man kan jo se alt derfra, og man er jo rigtig højt oppe.

Selvfølgelig to vi også den gratis færge til Staten Island. På den måde så vi Statue of Liberty, Brooklyn Bridge, hvor vi senere gik en tur over.

Ved Ground Zero forventede vi lidt for meget, men da de er igang med at bygge noget nyt der, var der ikke nogen mindeplade eller andet at se.

Selvfølgelig skulle vi også i Wall st., rigtig spændende, da finanskrisen jo var på sit højeste.
Broen fra filmen "Home Alone 2" i Central Park

Central Park

Endelig skulle vi på Fifth Avenue, Times Square, Broadway og i Central Park.

Der var rigtig meget politi, og brandbilerne kørte også tit, men vi kunne ikke se noget udsædvanligt, så jeg spurgte en betjent, om der var noget galt, men han svarede, at det var træning som følge af 11. september 2001.

I Central Park så vi selvfølgelig stederne, som vi havde set i "Home Alone 2" filmen, den store sø, hvor alle jogger i de kendte amerikanske film, og vi slappede af og hyggede i det skønne vejr.

Hjemturen

Næste morgen kunne vi lige nå at købe ting, som vi ville have med hjem. Vi shoppede i et kæmpe outlet-område med alle mulige mærkevarer til godt priser.

På vej i lufthavnen afleverede vi bilen, tog et airtrain og var ved gaten i rigtig god tid.

Det var dejligt at komme med flyet, men vi holdt og ventede på at få lov til at lette i 1 time, og så gik turen fint til München, hvor vi selvfølgelig var forsinkede, så vi ikke nåede vores fly til Kastrup. For det ikke skal være løgn, var de næste 2 fly overbookede, så inden vi landede i Aalborg, var vi næsten 8 timer forsinkede, og så manglede en af vores kufferter!

Vel hjemme

Da vi kom hjem godt trætte og mætte af en pragtfuld ferie, var det meget sent, så vores søn kom i seng, og vi satte os ind til computeren, hvor vi lagde alle billederne ind, imens vi spiste flütes og delte en flaske rødvin, som var det, vi havde i huset.

Den manglende kuffert kom næste eftermiddag.

Næste ferie

Allerede der var vi enige om, at vi skal til New York igen. Måske bliver det igen til efteråret. Min mand fylder rundt der, og så er det måske en god idé at se noget mere af New York, som jeg aldrig tror, vi bliver færdige med, der vil altid være noget nyt at se.

Road trips

Kommentarer til rejsetips om New York

Ferie med mange farver

23/03 2009 Torben Jensen
Efteråret i New York og Massachusetts byder på behagelige temperaturer, samt en mosaik af berusende farver. Det skal opleves.

Glad ferie

23/03 2009 Marianne Boesvang
Det er en rigtig god beretning, min mor har skrevet om vores fantastidke tur til New York. Jeg fandt en masse på internettet om de forskellige steder, vi så, da vi kom hjem.

Anmeldelse

22/03 2009 Annette Færgemann
Syntes det var en sød og kort beskrivelse af turen

Beskrivende fortælling

21/03 2009 Steen Boesvang
Det lyder som om de har en god og spændende tur

Spændende og beskrivende beretning

Det lyder meget beskrivende og man kan læse at de har haft en rigtig god tur.