Flere rejsetips om New York

• New York

17.03.16: Andreas
    1. dag lander vi i New York. Det er varmt, varmere end vi forventede. Vi får hurtigt tildelt en Taxa uden for lufthavnen og sætter afsted mod Times Square, Manhatten.
  • Cool New York Tips - The Rock

07.05.14: Jan
    New York skal ses fra oven og oplagt er det at besøge Empire State Building. Men du bruger timer og dollars på at komme derop.
  • Transport

08.01.14: Hanne Enghoff
    Uanset hvor man rejser hen i verden, så har man brug for at komme rundt på ens rejsemål. Er man back-packer, ude på egen hånd for første gang og som regel med få penge på lommen, eller er man bare eventyrlysten,så kaster man sig ud i de billigste løsninger, der som regel er en kombination af busser og undergrundsbaner, og som man finder ud af at komme rundt med efter man er ankommet.

Læs mere om rejser til New York

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
  • Det måste vara den stora finska kompositör Sebilius

Sagt i det gode gamle quiz program Kontrapunkt og udødeliggjort at Linje 3. Og måske sådan stort set, hvad vi danskere kender til Finland.

Men kun 1 time og 15 minutters flyvning fra København ligger et af vores nordiske broderfolks hovedstad Helsinki – en lille perle, der er overset af mange danskere.
Guds eget land - part 2
Solrød Strand
25. juni 2014

Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
Godt planlagt er halv fuldendt siger man og vi havde bevist valgt at besøge USA her i Memorial Day weekenden, således at vi kunne få ”finansieret” turen med store besparelser på indkøb af bl.a. tøj, som alligevel skulle købes – det var i hvert fald vore ”undskyldning” for at tage af sted :-)
Så sandt - og det bør vi huske !

Freedom is not free

Freedom is not free, som der står ved mindesmærket for koreakrigen I Washington. Friheden har en pris og den pris som Amerikanerne har betalt, har til tider været høj og her den sidste dag i maj måned på Memorial Day, mindes man hvert år de kvinder og mænd der har betalt den ultimative pris for vores frihed. Ud over at weekenden før denne mandag er et godt tidspunkt at shoppe på, er det en stor oplevelse at være i USA på netop denne Amerikanske helligdag og deltage i et af de mange arrangementer der holdes
Så ved man at man er i New York

Start spreading the news, I'm leaving today I want to be a part of it, New York, New York

Vi har været I New York før, men elsker byen og bliver aldrig træt af den. Byen sover aldrig og der er et leben og et liv på alle tider af døgnet, som man ikke oplever andre steder. Flyver man med SAS lander man i Newark lufthavnen i New Jersie. Man kommer nemt ind til byen med en taxa, men med bro(tunnel)penge og drikkepenge løber turen let op i over 100 dollar og så kan turen godt tage en times tid, hvis der er meget trafik. Så vi foretrækker at tage toget ind til Manhattan. Man kommer nemt til togstationen med lufthavnens Airtrain der kører mellem terminalerne og fra togstationen tager man NJ transit ind til Penn Station, hvor man kan skifte til en Subway, tage en taxa eller gå til sit hotel. I skrivende stund (maj 2014) koster en enkeltbillet 12,50 USD.
New York er ikke en billig by at holde ferie i og specielt hotellet er en dyr post på rejsebudgettet. Hvor man bor i New York er en smag sag og op til nævnte rejsebudget, men vi foretrækker at bo centralt på midt Manhattan – gerne i området omkring Times Square. Her er man ligesom i centrum af det hele og skal bruge mindst muligt tid på transport.
Det er nemt at komme rundt i New York med subway’en. En enkeltbillet koster 2,75 USD men jeg vil anbefale at man altid køber et Metrocard der giver ubegrænset afgang til bybusser og subway i 7 dage og som koster 30 USD (+ 1 dollar for kortet) – næste uanset hvor kort tid man er i byen får man hurtigt taget subway’en 10 gange.
Denne gang ville vi gerne en tur op i frihedsgudinden og gense Ellis Island museum. Man skal være hurtig om morgen, hvis man vil sikre sig en af de eftertragtede billetter der giver adgang til frihedsgudinden – de sælges efter først til mølle princippet. Med jetlag vågnede vi alligevel tidligt og efter en god gang amerikansk morgenmad på en lokal deli, tog vi subwayen ned til Battery Park, hvorfra turbåden ud til frihedsgudinden afgår. Vi var heldige og fik billetterne til en tur op i hende og kom med den første båd (der afgår kl. 9.00), så vi var de første på øen, hvor hun står og undgik dermed at skulle stå i lange køer for at komme op og nyde udsigten. Desværre var det temmelig diset den dag, men udsigten var alligevel uovertruffen. Nede under frihedsgudinden er der i øvrigt et lille spændende museum der fortæller historien om hende.
Efter besøgt i frihedsgudinden tog vi båden videre over på Ellis Island, der var 100.000’er af menneskers port til det forjættede land i den store emigrationsbølge fra ca. 1880 – 1924. Et særdeles spændende museum, der på bedste vis fortæller historien om håbet om at finde lykken et nyt sted.
Kendere af "Sex and the City" vil vide hvem der bor her

En greeter

Efter et tips her på siderne havde vi kontaktet Big Apple Gretters, der er en organisation som arrangere private rundvisninger i New York. Det er gratis for turisterne og rundvisningerne foretages af frivillige – ofte pensionister. Vi blev sat i stævne på hjørnet af 14 th Street og 8 Ave af Thomas Couto, en pensioneret socialarbejder der tog os på en særdeles spændende tur rundt i Chelsea og West Village og viste os bydelen, som vi aldrig havde set den (dem) før. Vi gik bl.a. på The High Mile, der er en ”park” der er anlagt på en gammel togbane, der gik højt over byen. Vi så også New York’s smalleste hus. Det er så smalt at det kun har fået et ½ nummer (der var så forklaringen på billedet nedenfor)Ud over rundvisningen fik vi en masse nyttige tips af Tom, som han selv kaldte sig, bl.a. om gode billige restauranter. Turen er som nævnt gratis og det er i øvrigt ikke passende at tilbyde greeteren drikkepenge, men man må gerne donere et beløb til organisationen 
Minder fra den kolde krigs tid

USS Intrepid

For en gammel militærhistorist interesseret som mig (med en tolerant kone ) var det naturligt at ligge et smut for hangarskibet USS Intrepit der har deltaget i såvel 2. verdenskrig, koreakrigen og Vietnamkrigen og som i dag er omdannet til et flydende museum. Det er et rigtigt spændende skib at besøge og skibet byder bl.a. på mange spændende fly, herunder et Blackbird overlydsfly fra den kolde krigs tid. Endvidere er der et concordefly man kan besøge, ligesom der er en særudstilling, hvor man kan komme helt tæt på en rumfærge. Billetten giver også adgang til en atomubåd der ligger ved siden af skibet. Er man mere end almindelig interesseret i hvordan sådan et hangarskib fungere, kan jeg anbefale at man deltager i en guidet rundvisning, hvor man kommer steder der eller er lukket for almindelige besøgende.

Westway Diner

Maden

New York er som nævnt ikke en billig by og da restauranterne skal betale en tårnhøje husleje, er priserne også derefter. På Midtmanhattan er det faktisk ikke billige at spise på rigtige restauranter end i Danmark. Heldigvis er der undtagelser og masser af små lokale deli’er, hvor man kan få en sandwich eller burger til rimelige penge. Specielt vil jeg anbefale Westway Diner der ligger på 8. Ave mellem 43 og 44 th Street. Dette er en lille tidlomme – en ægte amerikansk diner og priserne er særdeles rimelige. Vi spiste morgenmad der to gange og aftensmad en enkelt aften. Man føler sig tryg de fleste steder i New York, men specielt på denne diner, der alle de gange vi var der, var velbesøgt af de lokale politifolk – vel i grunden den bedste anbefaling for stedet.
Intet besøg i New York uden en god burger. Ifølge de lokale indtages byens bedste af slagsen pt. hos Burger Joint på 119 West, 56. th Street – man skal ind i hotellets lobby og restauranten ligge da på venstre side nede i bunden.
Vi havde besluttet, at vi en aften ville indtage aftensmaden i Brooklyn og bagefter tage gåturen over Brooklyn Brigde og nyde skylinen i mørket. Vi faldt her over en italiensk restaurant på 72 Henry St., der hedder Sociale. Det var virkelig lækker mad og der var da også fuldt hus på restauranten. Der ligger i øvrigt mange andre spændende restauranter på Henry St.

Efter aftensmaden fandt vi opgangen til Brooklyn Brigde og nød spadsereturen over broen. 500 meter før vi nåede Manhattan siden blev vi stoppet af en politimand – der var fundet en rygsæk på en bænk 200 meter længere fremme, så nu var fodgængerdelen af broen spærre af og vi skulle med det samme forlade broen, så det var bare med at vende om og tage den lange gåtur tilbage. Men hva’, så fik vi jo udsigten hele 2 gange 
Vi spiste et par gange på nogle af de gode kæderestauranter (TGI Friday, Ruby Tuesday, Olivers Garden ect.), der ligger mere eller mindre direkte på Times Square. Udsigten er ubetalelig og det er madpriserne næsten også og selvom vi nød udsigten – og vil gøre det igen, giver det stof til eftertanke at man kan spise på den samme restaurant og få den samme mad til halv pris, hvis man blot kører 2 km over på New Jersey siden. Men sådan er det – beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed.
Ikke alle er helt enige om hvad New York er :-)

Shopping

Selv tøjbutikkerne på Manhattan er væsentlig billigere end dem herhjemme – dette gælder ikke mindst for de amerikanske brands, som f.eks. Tommy Hilfiger, Lewis, Ralpf Lauren, Nike, Reebok mv., men skal man virkelig spare penge, så skal man ud i et Outlet.
I New York er der to muligheder, det eksklusive Woodbury Outlet, der ligger et par timers kørsel nordvest for byen og det lidt mere folkelige Jersey Garden der ligger ude ved Newark lufthavnen. Har man ikke lejet en bil, kan man komme til Woodbury med en turbus fra det centrale Manhattan der afgår flere gange dagligt. Vi har været i Woodbury flere gange (hvor vi havde bil) og det er et fint outlet med alle de kendte butikker + nogle af det mere eksklusive brands som Giorgio Armani mv., men denne gang havde vi (endnu) ikke noget bil, så vi valgte Jersey Garden. Det ”officielle” måde at komme til Jersey Garden er at tage toget fra Penn Station til Newark lufthavn og derfra tage lufthavnens Airtrain til P4 og her tage en shuttlebus ud til outlettet. Dette koster 25 USD for togbilletten og ca. 5 USD for busbilletten. Vi fandt imidlertid ud af, at man i stedet for kan tage Bus 111 eller bus 115 fra Port Authority bus terminalen (rutebilstationen hedder den hvor jeg kommer fra). Begge busser kører hver ½ time og 111 kører næsten non-stop (så det er bedst at tage denne). Billetten koster 13 USD retur og købes inden for i terminalen inden man stiger ombord på bussen. Bus terminalen ligger på hjørnet af 8. Ave og 42 th. Street.
Vi syntes at Jersey Garden er et rigtigt fint outlet. Der er rigtigt mange butikker og desuden flere ”Final Clearing” butikker, hvor varerne er nedsat med yderligere 80 % (ja firs !). Desuden er der ikke tax på tøj i New Jersey, så der skal ikke ligges 8 – 10% i tax oven i prisen.
Det kan i øvrigt anbefales at man går på Facebook og giver Jersey Garden et ”Like”, da man så modtager en masse kuponer der giver ekstra rabat – ofte yderligere 10 – 15%.
N.Y.'s smalleste hus - ikke stort nok til et helt nummer

Gettysburg

Efter 5 overnatninger i New York var det planen at vi ville leje en bil og kører til Washington med et ”lille” smut forbi de historiske slagmarker ved Gettysburg. Men lige så godt at turen var planlagt, så der kunne shoppes i Memorial Day weekenden, lige så dårligt var det planlagt at det blev på selve Memorial Day at vi ville til Gettysburg. Der ville naturligvis være proppet med mennesker der ”fejrede” dagen og deltog i forskellige arrangementer og kø, kø og atter kø tillod tidplanen ikke, så vi valgte at droppe denne smuttur og i stedet kører direkte til Washington og så få en god ½ dag mere der.
Så kom vi til hovedstaden

Washinnton

Da feriebudgettet nu var ved at småtomt og da vi havde en bil der skulle parkeres helst uden de store omkostninger, havde vi i Washington valgt et hotel ude ved lufthavnen. Her ude koster de under det halve af, hvad de koster i centrum og der er masser af parkerings muligheder.
Her den første dag i byen tog vi Metro’en ind til byen. Stationen lå 200 meter fra hotellet, så det var nemt nok – til gengæld fandt vi ikke Metrosystemet i byen sådan lige til at finde ud af, men måske er vi bare ikke kvikke nok. Det syntes den billetkontrollør vi spurgte til råds i hvert fald ikke  Nå, vi fandt da ud af at komme frem og tilbage…
Vi fik set det Hvide Hus og gik her fra over til Washington Monument (Søjlen) og tog herfra den dejlige gåtur ned forbi World War II Memorial, ned langs Reflecting Pool og ned til Lincoln Memorial.
På vejen tilbage ville vi så besøge Korean War Memorial og væggen med navnene på alle de faldne fra Vietnam. Over ved mindesmærket for koreakrigen mødte vi en sjov fætter, der viste sig at være Ranger i parken. Han stod ud for et skilt hvor der stod ”Ranger Talk” og det var lige hvad han gjorde. Han startede med lidt baggrundsinformationen om Koreakrigen og gav derefter en rundvisning rundt omkring i mindesmærket. At han brændte for sagen var ingen i tvivl om – han fortalte med liv om sjæl. Mest bemærkelsesværdig var det dog nu når der kom en flyver fra Dules lufthavnen bragende hen over os. Alle andre ville have holdt en pause med snakken, men ikke ham her – han talte bare endnu højere og tro det eller lad vær’. Han havde et organ der kunne overdøve selv den største jet 
De mange kors

Arlington National Cemetery

Dagen efter startede vi med at kører ud til Arlinton kirkegården. Den er enorm og man kan ikke nå at se det hele, hvis man går. Vi valgte derfor at tage en guidet rundtur, hvor man bliver kørt rundt på kirkegården. Der er stop ved alle interessante steder og man kan stå af og på lige så mange gange man gider. Det var specielt fascinerende at se hvor mange kort der var lagt en blomst ved. WE ARE THE FREE – BECAUSE OFF THE BRAVE, stod der på en t-shirt og det er altså noget som Amerikanerne husker på.

Efter Arlington National Cementery kørte vi over floden til den idylliske bydel Georgetown, der med sine charmerende huse og beliggenheden ned til vandet bestemt er et besøg værd. Der er masser af forskellige restauranter og cafe’er nede ved vandet.
Forfatteren

Magtens centrum

Intet besøg i Washington uden et besøg i magtens absolutte centrum Capital Hill. Bygningen der rummer repræsentanternes hus, senatet og kongressen. Betegnelsen er forkert, da bygningen faktisk hedder United State Capital og ligger på Capital Hill, men lad nu det ligge.
Man kan komme ind i Capital og få en rundvisning, men det kræver at man har bestilt tid (og billetter) i forvejen, så vi nøjedes med at se den ude fra.
På gensyn

Tid til at sige på gensyn

Næste dag var det så blevet tid til hjemrejsen, men først med SAS flyveren kl. 23.30 så vi havde god tid til at finde New York igen. Og der var derfor tid til at besøge den berømte Smithsonian museums gade. Der er gratis adgang til alle museer og vi fik set Air- and Space museet og et museum om den indianske kultur. Førstnævnte var absolut det mest spændende syntes vi begge.
Først på eftermiddagen satte vi så kursen imod New York igen og ankom så tidligt at der lige var tid til at besøge Jersey Garden igen og få foretaget de sidste indkøb og indtage en sen aftensmad.
Det var tid til at sige på gensyn – ikke farvel, for USA er så skønt et land at rejse i, at vi helt sikkert vender tilbage.
Mæt i krop og sjæl kunne vi herefter sætte os til rette i flyveren ovenpå på en begivenhedsrig uge.

Kommentarer til rejsetippet om New York

Hej Finn

23/05 2016 Morten Christensen
3 uger - det lyder godt nok dejligt :-)
Både New York og Washington er et mareridt i bil og man bliver flået i P-afgifter - også på hotellerne. Så jeg vil klart spare bilen de dage man er i disse byer - også selvom det er lidt besværligt at aflevere og hente bilen. Vi havde bil sidste gang vi var i Washington, men det gør jeg aldrig mere. Vi brugte alligevel kun offentlig transport (efter at have siddet i kø i over en time den første morgen :-()og måtte betale 40 USD i døgnet for parkering i nærheden af hotellet. I Washington er Metroen udmærket og kører til alle de steder man skal se som turist. Jeg har aldrig helt fundet ud af betalings systemet og hvad der er af rabatmuligheder, så her kan jeg ikke give noget råd. Men i New York skal man klart købe et ugekort med ubegrænset antal ture på (se nærmere i rejsetipset). I New York har man på ingen måde brug for en bil - man går rundt og oplever byen og skal man langt kører der en Subway.
Jeg kan ikke anbefale nogle bestemte hoteller, men i New York vil jeg finde noget så tæt på Time Square som muligt, så er man tæt på det meste og i Washington vil jeg kigge i området mellem det Hvide Hus og Bydelen Georgetown. Her er priserne nogenlunde til at betale og man kan gå til det centrale Washington og er tæt på Georgetown, hvor der er masser af cafe'er og restauranter med rimelige priser.
Har I overvejet at tage til Smokey Mountains efter Washington ? Helt fantastisk sted - se evt. mit rejsetips "9.000.000 tager ikke fejl".
God tur

Offentlig transport eller lejebil

21/05 2016 Finn
Hej Morten

Vi er så småt gået igang med og planlægge en 3 ugers tur til det nord/østlige USA sommeren 2017.Jeg har tidligere boet 1 år i Michigan, så har grundlæggende styr på det meste. Jeg er dog lidt på bar bund omkring følgende:.
Vi skal blandt andet til Washington og New York i vel sammenlagt en 7 til 8 dage. Mit spørgsmål er nu - vil du anbefale at bruge offentlig transport, og dermed spare billeje samt p-afgift ?
Ydermere - hvad hedder de hoteller i har boet på og er det noget du vil anbefale ?

Med venlig hilsen
Finn Pedersen

Hej Karina

11/08 2015 Morten Christensen
Vi havde kun 3 overnatninger og det var lige i underkanten. Vi har lige været derover igen med vores søn og havde denne gang 4 overnatninger, hvilket klart er bedre, men man kan faktisk godt bruge 5 :-)
Vedr. hotel boede vi denne gang lige nord for Washington Circle Park - et område midt imellem centrum med Det hvide Hus og hyggelige Georgetown: der ligger mange hoteller i dette område og de er nogenlunde rimelige i priserne. Dette vil jeg klar anbefale frem for området ude ved lufthavnen, da man herfra kan gå både til centrum og til Georgetown og kan undvære en bil. Trafikken er uudholdelig i Washington og parkering - hvis man overhoved kan finde noget - er vanvittigt dyrt.

washington

11/08 2015 karina
hej hvor mange dage havde I i Washington og kan du evt anbefale det hotel som I boede på ?