Flere rejsetips om New York

Beldringe
31. aug. 2008

New York, New York!

9 pm local time, et bump, hvinene bremser og hjulene på amerikansk jord. Fra højtaleren lyder kaptajnens stemme: Velkommen til JFK international airport, New York....
Ankomst

9 pm local time, et bump, hvinene bremser og hjulene på amerikansk jord. Fra højtaleren lyder kaptajnens stemme: ”Velkommen til JFK international airport, New York!” Mens vi stille og roligt takser mod terminalen, læner jeg mig tilbage og lukker et øjeblik øjnene og tænker, tilbage på den grå, triste og mørke søndag i januar i år, da konsulenten fra FDM ringede og sagde at nu havde han fundet flybilletter og den perfekte lejlighed til vores familie (som består af far, mor og 3 børn) på Manhattans upper Midtown. Jeg søgte for sjov bagefter på nettet og kunne ikke finde noget af det stort billigere selv, så det kan varmt anbefales at lade dem gøre arbejdet for jer, man sparer meget tid foran computeren, og kan bruge den tid til at glæde sig og planlægge.

Det boblede i min mave, jeg havde mest lyst til at rejse mig, stikke armene i vejret og råbe YES VI ER HER! Ja, jeg gjorde det nu ikke men sad bare med et smil på læben, ganske uvidende om at den ferie ville blive den mest oplevelsesrige og uforglemmelige ferie i hele mit liv.

Vel ude af security mødte vi det første som tiltalte mig ved dette store land, nemlig venlige, hjælpsomme og imødekommende mennesker. Vi havde gennem FDM også lejet bil hos HERTZ, så vi skulle ikke bruge taxierne som ellers holder på lange rækker. Men det til trods hjalp de os, ja de nærmest fulgte os til det lille airtrain, vi skulle køre med ud til biludlejningsfirmaet. Så fik vi vores bil og kørte ud i natten, i en by, som i sandhed aldrig sover. Klokken var vel omkring midnat og alligevel er motorvejen omkring Køge i myldretiden vand ved siden af dette inferno af biler og kæmpe lastbiler. Men vi havde en GPS med i bilen og det var guld værd, ja vi vil sige en nødvendighed.
Hotellet

De første dage boede vi ude på landet i en lille flække, Pine bush, ca. 2 timers kørsel fra manhattan, på hotel med lille pool. Søndag kørte vi så tilbage til New york og fik afleveret bilen da der jo ikke er meget at bruge den til i byen. Vores hotellejlighed ”Best Western hospitality house” på 49th street mellem 3th avenue og Lexington var kanon, de tre ord: Location, location, location…. Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed passede bare lige her. I kort afstand til masser af de store seværdigheder. Det var en 3 værelses hotellejlighed med køkken og bad, og hver dag blev køleskabet fyldt op til at vi selv kunne lave morgenmad: kaffe, the, mælk, juice, ost og smør, frisk frugt samt brød og noget de derovre kalder ”danish”, tja man kan så diskutere om det smager som vores ”basser”.
New York fra søsiden - Frihedsgudinden

Første dag i byen tog vi en 3 timers sejltur rundt om hele Manhattan, Circle line Boat tour sejler fra 42th street vest. Det er en rigtig god tur, frisk luft og vind i håret mens man får set alle seværdighederne fra søsiden, og man kommer rigtig tæt på alle broerne, hvor især Brooklyn bridge jo er utrolig smuk, og i år har en islænding været med til at lave kunstige vandfald under broen og en 3-4 andre steder i New Yorks havn.
Sejl ud til Liberty island fra battery park og se Frihedsgudinden. Lad dig ikke afskrække af en kø der kan være så lang at man tror det er løgn, det tager faktisk ikke så lang tid at nå frem til færgen. De sejler hver 20 min. og der kan være mange med færgen. Stil jer så forrest i båden og se det storslåede syn af New Yorks vartegn, frihedsgudinden, komme nærmere og nærmere, til i til sidst står der på Liberty island. Det har ikke siden 11. Sep. været muligt at komme op i kronen, men da vi var der i juli 08 så vi på tv at de stærk overvejer at genåbne den.
New York fra oven - Empire State Building

Empire State Building er også noget man bare skal op i når man er i New York. Der er et udendørs observatorium på 86 etage, men der er også nu igen mulighed for at komme op på 102 etager i et indendørs, det koster ca. 15$ ekstra pr person, men det er bare det hele værd.. En ting man dog skal være opmærksom på er at det kan tage uendelig lang tid at komme derop, da der er flere elevatorer og sikkerhedstjek. Men det er det hele værd når man står der, 400 meter oppe i luften og ser byen glimte som 1000 vis af ædelstene i alle farver, ja, så er det så smukt at man næsten får åndenød
Rockefeller Center, top of the rock, med en perfekt udsigt over byen er et must. Empire State Building står smukt og troner op over hele byen og du kigger næsten lige ned i Central park. Bagefter kan du så tage en tur i hestevogn, de kører fra 5th avenue ved den sydligste indgang, og se parken på tæt hold, og gense alle de steder vi kender fra så mange film: ”Alene hjemme”, glemt i New York eller har du set Disneys ”fortryllet” ja, så kan man næsten for sit indre blik se Giselle danse og synge i parken. Slå dig ned på en bænk, eller en klippe ud mod søen og bare nyd det du ser.
Børnenes New York

Legetøjsbutikker er et kapitel for sig selv i New York. F.A.O. Schwart ( på grand army plaza, også ved central parks sydlige indgang ) er et sandt paradis for bamse-elskere i alle aldre, og barbie-dukker i 100 vis til leg og for samlere, ja den butik skal bare ses! Toys r us , på time square, verdens største legetøjsbutik, med et kæmpe pariserhjul og en brølende kæmpe dinosaur er en oplevelse børnene aldrig glemmer.
Men tag så: ”Build a bear ”, gang det med ti, Tænk på magi, og den sødeste amerikanske film du kan li, Put dernæst lidt stjernestøv i og bland det hele i din fantasi. Så er du i du i American Girls Place (609 fifth avenue at 49th street ) Her og vist kun her kan enhver lille/stor piges vildeste drøm om dukker gå I opfyldelse. Dukker med alverdens tilbehør, babydukker, dukker som ligner dig selv, dukker som kan komme til frisøren og få en frisure nøjagtig som pigernes, tøj til dukkerne og til pigerne som er ens, ja det er umuligt at fortælle det hele, men har du piger med SKAL den butik bare ses.

Hvilken lille dreng drømmer ikke om at ligne en rigtigt brandmand ? Så MÅ i bare besøge brandmandsbutikken (17 Greenwich avenue), der kan man købe brandmandregntøj, gummistøvler og brandhatte og meget andet i små størrelser det er såå.. sejt. Som sidegevinst støtter det de efterladte til brandmændene som døde 11. September.

American museum of Natural History, må vist også siges at være et must hvis man har drenge med, der er en hel etage fuld af kæmpe store dinosaurskeletter. Har i set ”nat på museet” vil jeg lige her nævne at det ser ikke ud som i filmen, hvilket børnene syntes var mærkeligt, men det er virkelig imponerende alligevel. Men det er stort kæmpe stort, så sæt god tid af til det.

Broadway og Time square

Time Square med de kæmpestore reklamer, kaskader af lys og farver i et sandt virvar, jeg har aldrig troet reklamer kunne være, ja jeg vil sige flotte, men når man står der, når mørket er faldet på, så er det virkelig imponerende. En tur i teatret på Broadway må i ikke snyde jer selv for, umiddelbart er det mange penge ca. 125 $ gav vi pr. person, men det er alle og jeg mener alle pengene værd. Vi så løvernes konge på minskoff theater, ( som ligger lige ved Time Square), en så stor og flot oplevelse at vi næsten måtte knibe os i armen for at se om, det bare var en meget smuk drøm. Vi købte billetterne i teatret en af de første dage efter vi var ankommet og det er en god ide da de hurtigt bliver udsolgt, men det er nemt bare gå til billetlugen og så hjælper de dig.
Transport

Har man ikke kørt i en yellow cab har man ikke været i New York, de er alle vejne og nemme at få fat på, og så koster det ikke meget en 5-7$ for en rimelig tur. I guide bøgerne kan man læse at de højst må tage 4 passagerer med, men det overholder de ikke, vi kom nemt med alle 5 uden problemer. Men, men vil i føle jer som rigtigt kongelige eller kendte, så tag en limousine. De holder mange steder ved de store seværdigheder, sammen med taxier og cykeltaxier. Det er heller ikke dyrt, vi gav 25$ for en tur fra Empire State Building til 49th Street, i en 10 meter lang sort limo. De kørte ikke efter taxameter vi aftalte bare prisen med chaufføren inden vi kørte.
Mad

Det er billigt og nemt at spise i New York, der er restauranter i alle prislag alle veje. Men vil i prøve en rigtig amerikansk burgerbar skal i på Johnny Rockets (930 3th avenue) en rigtig festlig oplevelse: gode burgere, milkshake og tjenere som stiller sig op på række og synger, mere Amerikansk kan det vist ikke blive. Mange steder kan man også gå ind til en buffet og så selv blande det man har lyst til i en plasticbakke. Man betaler efter vægt og kan så enten spise det på stedet, eller tage det med og spise det et andet sted. Men husk lige det er ikke tilladt at drikke alkohol offentligt. Et andet sted jeg også vil anbefale er på Brooklyn, lige under Brooklyn Bridge, det er en slags frokost restaurant med en pragtfuld udsigt til floden overfor South Street Seaport, Brooklyn bridge og Lower Manhattan. Bagefter må i ikke snyde jer selv for en gåtur over Brooklyn Bridge.
Shopping

POWERSHOPPING får også for altid en helt ny betydning efter man har været i New York, der er ikke meget andet at sige end at, her kan man bogstavelig talt få alt mellem himmel og jord, og så endda til lave priser. Så mit råd her er at tag nu endelig ikke for meget med, gør plads i kufferten eller tag en mindre med og køb en ny derovre de koster heller ikke meget.
Afsked

Turen til JFK tog vi også i limousinen, vi ringede og bestilte ham dagen før fra hotellet og han kom punktligt kl. 16.00, vi gav 150$ for turen fra vores hotel til lufthavnen, en pris vi også havde aftalt på forhånd. Vi havde fået hans visitkort, men hotellerne har også numre til diverse steder hvor det er muligt at bestille kørsel. Mere standsmæssigt kan man vist ikke tage afsked med New York.

Farvel til en by fuld af pragtfulde og imødekommende mennesker, farvel til en by fuld af oplevelser for hele familien men, et helt sikkert PÅ GENSYN, til en by hvor drømmene blev til virkelighed.

Kommentarer til rejsetips om New York

Der må jeg hen igen.

02/09 2008 Claus
Har været i New York før og jeg vil gerne derhen igen. Måske vestkyst med familien.

Tager til NY igen.

02/09 2008 Christine
Har været der et par gange. NU vil jeg derover igen...

Kanon - der må jeg over.

01/09 2008 Claus
Man får virkelig lyst til at rejse til New York, når man næsten kan fornemme at være der, smage på det, ja, opfange alle de spændende indtryk. Kanon - der må jeg over. Claus