Flere rejsetips om New York

Læs mere om rejser til New York

Opskrift på dejlig coktail: godt med New York, blandet med et ordentligt skvat Florida i form af bl.a. Orlando, Key West og Miami
Jannick
Storkøbenhavn
31. okt. 2011

Lad det være sagt med det samme - kombinationen af New Yorks pulserende liv med Floridas tropiske klima og adskillige forlystelser er særdeles anbefalelsesværdig.
Det første øjet fanger, da vi træder ud af lufthavnen i New York er naturligvis gule taxaer. Med andre ord var vi landet det rette sted. Efter kort tids kørsel i taxaen fremtoner Manhattan i horisonten – et fantastisk syn, der gav kuldegysninger og et energi-boost så man ikke følte jetlaggen. Manhattan lå lige forude, og det så ud præcist som man har set det utallige gange i fjernsynet. Derfor virkede det en anelse surrealistisk pludselig at være der.

Før vi vidste af det, kørte vi rundt i Manhattans gader for efterfølgende at køre til vores hotel i New Jersey, Meadowlands. Der gik bus til og fra Manhattan lige udenfor hotellet, hvilket var nemt og bekvemt. Busturen tog ca. 15 min. og for de få dollars en sådan bustur kostede, sparede vi en del penge i forhold til at bo på Manhattan. Med andre ord kan New Jersey være et fint alternativ, hvis man ønsker at spare lidt hotelpenge. Endvidere var det rart at slappe af i mere rolige omgivelser i New Jersey, efter mange intense og oplevelsesrige timer på Manhattan.

Tæt ved vores hotel lå et hyggeligt område med forskellige restauranter, der kan stille sulten på de fleste. Her stiftede vi bekendtskab med ’Outback steakhouse’ 455 Harmon Meadow Blvd. Secaucus, New Jersey 07094., der er en australsk restaurantkæde med dejlige, saftige bøffer, lækkert tilbehør, samt velsmagende desserter i form af cheesecake, gulerodskage og ikke mindst chokoladekagen ’chocolate thunder from downunder’ – findes der et bedre navn til en chokoladekage.

Restaurantkæden findes også på Manhattan, samt flere steder i Florida som vi besøgte senere på turen. Vi blev også glade for restaurantkæden ’Chili’s’, der ikke udelukkende sælger stærkt mad som navnet antyder.
Frihedsgudinden

Rundt på Manhattan

På Manhattans tæt befærdede gader, især omkring større bus og metrostationer, vil i blive mødt af forskellige arrangører, der sælger billetter til busture o.l. Vi købte billetter til guidede busture, hvor vi kunne hoppe på og stige af på opsamlingssteder rundt på Manhattan, hvilket gjorde det nemt og bekvemt at komme rundt og se eks. Ground Zero, Wall Street, Chinatown, Empire State Building, Times Square, Central Park, Harlem, Broadway, samt 5th avenue - shopping-gaden over dem alle. Endvidere var busturene kombineret med en bådtur ud forbi frihedsgudinden og langs Manhattans vestlige kyst, der giver et fantastisk syn af New Yorks skyline. Jeg vil varmt anbefale Jer at lytte til de ovennævnte arrangører, for at høre hvordan de kan optimere ens færdsel mellem diverse seværdigheder på Manhattan.

Times Square

Mere Manhattan

Foruden busture var vi naturligvis også meget til fods for at suge indtrykkene til os. Derfor var det skønt at busturene havde adskillige stoppesteder i nærheden af de mange seværdigheder. Hvad angår Times Square skal I helt klart opleve pladsen både i dagtimerne og aftentimerne. I sidstnævnte tilfælde kommer reklamesøjlernes farvestrålende egenskaber for alvor til sin ret. Endvidere gjorde vi et interessant besøg i M&M’s World i New York, 1600 Broadway New York, NY 10014. Foruden en masse merchandise sælger M&M’s World naturligvis også deres chokolade, hvor farvespektret var enormt. Jeg så M&M’s I adskillige farver jeg ikke havde set dem før.

Efter fem veloverståede dage i New York fløj vi til Orlando, hvormed vi sparede ca. 1700 km kørsel. Ligesom hjem- og udrejsen havde vi bestilt indenrigsflyvningen igennem FDM-Travel, og flyveturen tog ca. to timer.
Sea World

Orlando

Da vi kom ud af lufthavnen i Orlando blev vi ikke mødt af gule taxaer, men derimod det tropiske klima i form af palmer, varme og fugtighed. Her havde vi bestilt ophold i et stort lejlighedskompleks igennem FDM-Travel. Vi boede i ni dage på et dejligt, middelhavsinspireret ressort ved navn ’Tuscana Resort’, beliggende på 1395 Tuscana Lane
Champions Gate, FL 33896, (877) 448-8722. Endvidere ligger det tæt på Sea World, Universal Studios & Islands of Adventures, samt Disney World. Den korte afstand til attraktionerne kombineret med et veludbygget motorvejsnet gør oplevelserne let fremkommelige.

Sea World var en sjov og imponerende oplevelse, især pga. de forskellige shows med dyr, heriblandt Spækhuggerne.
Allé med palmer - kendetegn for Florida

Universal Studios & Islands of Adventures

I de to sideliggende forlystelsesparker ’Universal Studios’ og ’Islands of Adventures’ vil jeg stærkt anbefale at købe ekspres/hurtig billetter, hvormed man kan springe de lange køer over ved mange af forlystelserne. Det er dog ikke umiddelbart nødvendigt at købe ekspresbilletter til alle. Vi var syv personer, der skiftedes til at anvende tre ekspresbilletter, hvilket gav os mulighed for at nyde forlystelserne op til flere gange, samtidig med at vi også sparede lidt penge i forhold til at købe ekspresbilletter til alle. I Universal Studios vil jeg især anbefale at prøve Shrek i 4D, The Simpsons Ride, samt Twister – her får du en følelse af at være midt i orkanens øje. I Islands of Adventures vil jeg fremhæve Spiderman og vandrutsjebanen i Jurassic Park.

Alt i alt var det en fornøjelse at besøge de to parker, hvilket vi gjorde på to separate dage. Det er muligt at købe billetter, hvor I kan gå fra den ene park ind til den anden, men her skal I nøje overveje om det tids- og ressourcemæssigt kan betale sig. Det er nemlig to store parker, så hvis man vil ha’ mest ud af dem begge, vil jeg anbefale at besøge dem enkeltvis. Jeg tror det bliver det for trættende at besøge begge på én dag. Uanset hvad kan de to forlystelsesparker ikke sammenlignes med Tivoli og Bakken – dermed ikke sagt at de er bedre eller dårligere, men derimod en anerkendelse af de fede forlystelser, der er vidt forskellige.
Kennedy Space Center

Vi tog også en tur til Kennedy Space Center, der ikke kun er for folk med astronauter i maven. Vi havde nemlig ingen synderlig stor interesse for rumfart på forhånd, men vi fik i den grad en fed dag fyldt med unikke oplevelser. Eksempelvis prøvede vi ’shuttle launch experience’, hvor du sidder i en rumfærge og med nedtælling bliver sendt ud i rummet. Endvidere prøvede vi også at stå i et af de gamle kontroltårne, hvor de genskabte opsendingen af en rumfærge. Dermed fik man følelsen af at være til stede ved opsendingen. Det føles meget virkelighedsnært. I det hele taget er der mange spændende ting at se i Kennedy Space Center, der naturligvis ligger på et stort område, hvorfor man belejligt fragtes rundt i busser.

Indimellem vores udflugter til diverse attraktioner brugte vi en dag eller to på afslapning ved ressortets poolområde eller at shoppe i outlets, dels for at suge oplevelserne til os, og dels for at nyde klimaet i Florida, der levede op til navnet solskinsstaten. Efter ni dejlige dage i Orlando gik turen i en sydvestlig retning til Cape Coral i Fort Myers.
Cape Coral

Husk afslapning!!!

I Fort Myers havde vi tre overnatninger med det primære formål at slappe af og shoppe i outlet. Jeg vil gerne understrege anbefalingen af at tænke nogle afslapningsdage ind i planlægningen af jeres ferieprogram, da det ellers kan være svært at kapere alle oplevelserne.
Solnedgang, Key West

Key West - nærmest en afstikker til Caribien

Efter lidt afslapning i Fort Myers gik turen til USA's sydligste punkt, Key West. Selve køreturen er en oplevelse i sig selv, når man kører på broerne over ’the keys’ (alle småøerne) på vej ned til Key West. På Key West skal i nyde solnedgangen, eksempelvis på café på molen. Endvidere bør i besøge baren ’Sloppy Joes’, der var Ernest Hemingways favorit. Efter en enkelt overnatning med caribisk stemning satte vi kursen mod Miami, men for at tanke lidt energi til køreturen, nød vi lidt formiddagsafslapning på de caribiske sandstrande på ’the keys’.
Alligator i overfladen

Welcome to Miami

I Miami skulle vi tilbringe rejsens fem sidste dage. Her stod den på en kombination af oplevelser og afslapning, hvilket hele rejsen generelt var kendetegnet ved. Vi nød begge aspekter, og som tidligere nævnt er det kærkomment med lidt afslapning mellem alle de begivenhedsrige oplevelser.

Vi tog til Floridas enorme sumpområde Everglades, hvor vi kørte i airboats på sumpene for at komme tæt på alligatorerne og det øvrige dyreliv. Endvidere tog vi til Miami Beach og Ocean Drive, hvor der er en ubeskrivelig atmosfære. På vej til downtown Miami så vi fascinerende, små øer som eksempelvis Palm Island, hvor der lå eksklusive, middelhavsinspirerede ejendomme med tilhørende både liggende i vandkanten foran huset. Vi antager at Miami’s jetset har bopæl sådanne steder. I Miami ligger også enorme krydstogtskibe til kaj, hvorfra man kan hoppe ombord og eks. tage et smut til det caribiske øhav.
Baseball

Afslutning

Sidst men ikke mindst var vi inde og se baseball, hvilket var en fed oplevelse. Baseball er den eneste af USA's største sportsgrene, der spilles om sommeren. Selvom du måske ikke er baseball-fan, er der grobund for en fed oplevelse. Billetterne købte vi ved indgangen til stadion, og prisklasserne varierer meget, men vi fik ganske udmærkede billetter til $21 pr. stk.

Alt i alt havde vi en fantastisk og uforglemmelig tur til New York og Florida, hvor vi blev utallige oplevelser rigere. Foruden de ovennævnte anbefalinger vil jeg også fremhæve IHOP (International House of Pancakes) og Dunkin Donuts, hvis man har en sød tand. Her kan fås pandekager, vafler og donuts på alle tænkelige måder. Velbekomme og god rejse :-)

Kommentarer til rejsetippet om New York

Samlet budget

07/12 2011 søren Øverup
jeg er netop gået i gang med en planlægning af nøjagtig denne tur som lyder fantastisk. Har bedt om udkast fra FDM -hvor er vi henne rent budget mæssigt, sådan ca. 2vok + 2 bø