Flere rejsetips om New York

Læs mere om rejser til New York

(Billede indsat af FDM travel)
Marianne Jessing
København
8. okt. 2012

Superoplevelse i fantastiske New York - også hvis man ikke er godt gående

I september (2012) var vi en lille uge i New York og for at skabe os et overblik over byen, tog vi en kombineret tur med NY City Sights (de blå busser).
De havde et tilbud, hvor vi ved at betale $54 kunne købe fem ture, der hver især var prissat til $44. Det kan man jo så tage, som man vil.

Men med dette tilbud havde vi to døgn til at tage turene i og det var simpelthen en helt fantastisk måde at se Manhattan/NY på og samtidig en god måde at finde ud af, hvordan byen hænger sammen og hvor ligger seværdighederne i forhold til hinanden

Guiderne på busserne/båden undervejs var suveræne og man fornemmede, at de mente, at NY var det bedste sted på jorden!

Der var en bustur Down-town (Soho, Little Italy, Mid-town, Finance District, etc.), en bustur Up-town (West-side, Harlem og Central Park), en bustur rundt i Brooklyn, en 90 minutter cruise tur med båd på Hudson/East River og endelig en aftentur med bus til Down-town og Brooklyn.

Hver bustur varede ca. 2 timer og det var muligt at hoppe af/på efter ønske og at skifte fra den ene rute til den næste og således optimere tidsforbruget og nå det hele.

Den største oplevelse var dog uden tvivl aftenturen, hvor man dels kørte rundt på syd-Manhattan, dels kørte over til Brooklyn og så Manhattans skyline med zillioner af lys fra den anden side af floden. Helt ubeskriveligt flot! Det var bedre, end man ser det i filmene - så imponerende!

Eftersom vi kørte i åben bus, var der dog lidt malurt dag 2. Sæderne på busserne er ikke "vandfaste". så tag en plasticpose med til at sidde på, hvis det har regnet tidligere.

Eftersom den ene af os ikke var godt gående, havde vi rollator med på turen. Det skal man ikke være nervøs for, så længe man kan komme op ad trappen til overetagen. Dels hjælper alle, dels er der en helt anden ånd og accept end i DK, hvis der skal gives en hånd i ny og næ, eller hvis ting tager lidt længere tid.

Det er bestemt ikke sidste gang, vi har været i New York. Nu ved vi, hvad man kan se (lovordene står i kø!) og NY City Sights Tours koncept var bare godt. Vi fik så meget ud af vores to dage og vil gerne anbefale det til andre, som ikke har oplevet New York før.

Tip til New York for "næsten" begyndere med fysiske handicap

Som førstegangsrejsende kan det være svært at begå sig i en ny by og især, hvis man har et handicap at tage hensyn til

Men en af de nemmeste steder at komme rundt er New York/Manhattan.

Hvis du vil ud at se byen uden at betale en formue, så tage bus nr 5 fra syd til nord og se alt fra Harlem til Finance District. Det koster €2,25 per person, hvis man ikke har "klippekort".

Vi var to afsted i september og tog sightseeing busser rundt for at få sammenhæng og overblik og høre en professionel guide samtidig. Men vi kunne have fået næsten lige så meget ud af det, hvis vi havde taget en af NYs gode, offentlige busser.

Vi rejser med rollator og hvade diskuteret, om det kunne lade sig gøre at tage rundt med offentlig transport. Kan man komme op i bussen? Er der plads til rollatoren, mv. Og det kan sagtens lade sig gøre. Og faktisk i en grad som oversted vores forventninger. Overalt rejser folk sig for ældre eller personer med handicap. Ingen undtagelse. Og det er en svir, når man ikke skal forvente, at gamle damer bare må affinde sig med at dingle i stropperne undervejs til næste stop.

I Danmark er man jo også vant til, at chaufførerne manuelt skal klappe ramper ud og ind for at kørestole skal kunne komme med. I NY er det automatiseret. Og langt de fleste busser har 1-2 kørestolsbrugere med, både over lange og korte distancer. Kørestolsrampen kører ud ved tryk på en knap og chaufføren eller hjælperen spænder kørestolen fast. Det tager alt i alt under 1 minut - og der er ingen mukkeri. For holdningen er, at selvfølgelig skal folk med handicap også kunne køre med bussen.

Nu kender vi byen lidt bedre, og næste gang tager vi de offentlige busser i stedet for guidede busture. Det er pæne busser og der er god service - og så er der en helt fantastisk god stemning og imødekommenhed overfor fremmede. New Yorks offentlige busser får 5 stjerner i min bog!