Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

San Fransisco
Flemming Jensen
Herlev
8. nov. 2009

USA - 45 dage gennem 13 stater - 10500 km.

Pensionisttilværelsen er nu ikke så tosset endda - vi kan drømme længe efter sådan en tur gennem USA.
Nissan Altima 2,5 S - en ok bil

Atlanta - Georgia

Det var lidt skræmmende at starten i Kastrup blev afbrudt midt på startbanen. Det viste sig heldigvis kun at være en sensorfejl, så efter 2 timers venten kom vi endelig afsted.

Atlanta Airport er enorm - 5 stationer i Metro for at få sin bagage var en overraskelse.

Vi havde læst lidt dårlig kritik af Hertz Rental Car i Atlanta og det kom desværre til at passe. Bilen vi havde bestilt 8 måneder i forvejen havde man ikke klar, og efter at være præsenteret for flere modeller hvor bagagen ikke engang kunne være kunne vi efter 1 1/2 times venten endelig komme videre til vort motel.
Bjørn i Great Smokey Mountains

Cherokee og Great Smokey Mountains - North Carolina

Som navnet fortæller er det et spændende sted hvis man interesserer sig for indianerkulturen.
Vi besøgte Oconaluftee Indian Village hvor Cherokee-indianerne fortalte om deres liv og viste hvordan de bla.a. lavede kanoer (produktionstid ca. 1/2 år).

Fortsatte til Great Smokey Mountains, som er den mest besøgte nationalpark i USA, hvor vi bla.a så familien Ogle's gård (de første tilflyttere til området ca. 1870).
En bjørn i vejsiden skabte bilkø, fordi alle ville fotografere.
Gravstedet på Graceland

Tennessee

Da vi elsker Country musik var et besøg i Dollywood næsten et must. Selvfølgelig er der meget Tivoli i det, men også god musik, hvor bla.a. Dolly's familie spiller. og de fortalte os at vi kom en dag for sent, for Dolly havde været der dagen før. Det kunne ellers have været en ekstra oplevelse.
Næste store oplevelse var Nashville hvor man ikke skal snyde sig selv for en Country-koncert i Grand Old Opry (1. række midtfor på balkonen - 58 dollars).
Country Hall of Fame havde specialudstilling med én fra vores tid - Brenda Lee. - Vi anbefaler også at man besøger Broadway om aftenen med små hyggelige steder med rigtig god musik.
Næste stop Memphis med spændende kendte steder. Køb en Platinium billet til Graceland (33 dollars) så kan man gå rundt for sig selv så længe man har lyst.
Besøgte også Sun Studio og Beale Street og en tur med hjuldamper på Mississippi-floden stod også på ønskesedlen.
Waylan's Ku-Ku, Miami, Oklahoma

Arkansas, Missouri og Oklahoma

De næste dage var mest prærieland hvor det starter med små gårde men efterhånden bliver til store ranches med masser af kvæg.
Route 66 går gennem Miami, Oklahoma - køb en burger på Waylan's Ku-Ku - supergodt.
Kansas

Besøgte "The Little House on The Prairie" - børnebørnene havde spurgt om vi ville tage et billede hvis vi kom forbi, men ellers synes vi ikke det er omvejen værd.
Dodge City, som er berømt (eller berygtet) fra det vilde vesten, og hvor Wyatt Earp var sherif er blevet en stor by, men man har bevaret lidt af western-stemningen i Boot Hill-museet som er et besøg værd.
Se også de store opsamlingsfarme, hvoraf flere har plads til ca. 50000 stk. kvæg.
Mesa Verde Nationalpark, Colorado

Colorado

Naturen bliver flottere og flottere jo længere man kommer in i Colorado. Vi havde tidligere besøgt Royal Gorge Bridge nær Canon City, men måtte lige se verdens højeste hængebro igen - 321 m. over kløften - og så kan man se bunden igennem brædderne. hvilket gav nogle gisp rundt omkring.
Videre over 11000 fod højt bjergpas til Black Canyon of The Gunnison - en perle af natur.
Dagen efter ad One Million Dollar Highway over yderligere tre 11000 fod's pas hvor man ikke må undlade at besøge den gamle velbevarede mineby Silverton hvor smalspors-jernbanen fra Durango ankommer.
Endnu en perle er Mesa Verde Nationalpark hvor Anasazi-indianerne byggede huse i bjergene for mange hundrede år siden.
Grand Canyon

Utah og Arizona

Utah har utroligt mange smukke områder - vi startede dagen med Natural Bridges Nationalpark, fortsatte til Gooseneck's Nationalpark og fortsatte gennem Monument Valley - vi havde været der i 1992, men kunne ikke få nok af den smukke natur.
Dagen efter var det så Grand Canyon hvor vi brugte det meste af dagen til at nyde det flotte landskab i 30 gr. varme og skyfrit - da vi var der i 1992 var "The Hole in the Ground" skjult af dis og tåge.
Derefter overnatning på Lake Powell Resort på grænsen mellem Arizona og Utah.
Emerald Bay, Lake Tahoe

Utah, Nevada og Californien

Vejene gennem Utah's og Nevada's ørken er lange og ensformige, men der er alligevel en vis charme ved at køre næsten helt alene i flot natur og med høj himmel.
Næste store oplevelse var Yosemite Nationalpark med så mange skønne naturscenerier undervejs at man næsten glemmer tiden. Vi var blevet rådet til at køre til Glacier Point og det var en rigtig smuk udsigt, man skal bare huske på at der fra Yosemite Village kun er ca. 3 km i fugleflugt, men over 50 km. i bil, hvoraf de 8 km. var på jordveje, så det var mørkt inden vi kom ud af parken, og vi måtte have en overnatning på et resort i Buck Meadows, hvor vi fik presset prisen ned fra 165 til 140 dollars - det kan man nok kun gøre uden for højsæsonen.
Næste dag gik turen til Lake Tahoe - husk at køre rundt om søen og især stoppe op ved Emerald Bay med en betagende udsigt.
Big Sur, Highway 1

San Fransisco til Los Angeles ad Highway 1

Man taler altid om San Fransisco, men glemmer lidt Sausalito lige nord for Golden Gate Bridge. En skøn gammel fiskerby, og selv om det nu er en turistmagnet har den alligevel bevaret lidt af sin gamle charme. Kør helt ud i den anden ende af byen, så havner man lige under Golden Gate og med en flot udsigt til skyline i San Fransisco.
Vi valgte at bo uden for byen i San Bruno, det er ingen sag at køre ind hver dag, og det er jo de kendte steder man besøger, såsom Fisherman's Wharf med bla.a. Shoppingcentret Pier 39 med de flere hundrede sæler i havnen, Lombard Street som siges at være verdens mest snoede gade og Chinatown med mange sjove restauranter og forretninger.
Highway 1 langs Stillehavet er en utrolig flot køretur, man skal blot huske at give sig god tid til at stoppe op og nyde det. Besøg bla.a. Monterey's Cannery Row og nyd solnedgangen ved Lover's Point. Spiste frokost på Whale Watcher's Cafe og var heldige at se en hval langt ude, så navnet levede op til sit ry.
Kunne ikke dy os for det store kolde bord i Solvang (14 dollars) - havde været hjemmefra en måned og var lidt træt af burgere.
Fisherman's Village, Marina Del Rey

Los Angeles

Fik værelse i 4 døgn på Super 8 nær Venice Beach, som er et spøjst sted med mange sære typer, men meget underholdende at se på.
Besøgte Autry Western Museum som er nabo til Zoo i en skøn park, hvor folk mødes med madkurvene i weekenderne.
Besøg også Dodger Stadium (Baseball) og bliv ikke forskrækket over at skulle betale 15 dollars ved indkørslen - det er kun et depositum som bliver tilbagebetalt ved udgangen.
Undlad heller ikke at besøge Farmers Market og Grove Shopping Center som ligger i forbindelse med hinanden og som har både sporvogn og gadekær.
Santa Monica Pier og 3rd Promenade (som Strøget) ligger ikke langt fra hinanden og er også spændende steder at besøge.
Nyd også en frokost i Fisherman's Village i Marina Del Rey, og husk at få et stempel på regningen, så er parkeringen gratis.
Glimmerverdenen omkring Hollywood skal selvfølgelig også ses - Sunset Boulevard - Rodeo Drive med bla.a B&O forretning - Highland Center med det berømte Hollywood-skilt i baggrunden og husk også at køre på Mulholland Drive med de store villaer og den flotte udsigt.
Los Angeles til Nevada

På vej sydpå skulle Queen Mary ses - et kæmpe passagerskib, som nu bruges til hotel. Videre langs Long Beach og ind over San Bernardino bjergene til Big Bear Lake, som ligger i 2300 m. højde (kun 5 gr. om natten)
og videre gennem ørkenen til Barstow, hvor man skal huske at besøge Route 66 museum, med gamle billeder fra dengang i 50-erne. Derfra videre til Calico Ghost Town, en gammel mineby som er delvist bevaret.
Syd for Barstow kørte vi ind på et stykke af Route 66 hvor bla.a. Bagdad Café ligger, men vejen er meget dårlig og der er ikke meget at se mere. Den dårlige vej gav også et stenslag, som i løbet af dagen "krøb" halvvejs hen over forruden så vi måtte have byttet bil i Las Vegas.
X-Scream, Las Vegas

Las Vegas

Fik værelse i Las Vegas på Best Western Mardi Gras - 7 døgn med morgenmad for 520 dollars. Stedet kan varmt anbefales, men husk at bede om værelse mod pool-området. Hotellet har shuttle-bus til The Strip hver hele time, og metroen kører lige uden for døren. The Strip er selvfølgelig oplevelsernes gade, og de fleste hoteller har restauranter med rimelige priser - f.eks. Paris med kæmpebuffet til 25 dollars og hvor selv brudepar med gæster stod i kø.
Tag også en tur op i Stratosphere Tower - elevator til toppen (350 m) på 30 sekunder - med flot udsigt, og de mest hårdhudede prøver X-Scream, en slæde der kører ud over kanten af tårnet.

Vi har familie i Las Vegas og kender derfor byen efter flere besøg, men folk glemmer som regel den skønne natur uden for byen. Prøv at køre til Red Rock Canyon (ca. 30 km. uden for byen) - et rigtig skønt naturområde med røde bjerge og canyons.
Husk! det er også vigtigt at få bekræftet sine flybilletter inden hjemrejse.
Det øde Nevada

Slut på en lang rejse

13 stater - 45 dage - 10500 km.
---------------------------------------

Så lang en tur kræver god planlægning, og det startede hos FDM i Rødovre, som desværre lukkede midt i det hele, men Lyngby sørgede for resten. Vi bestilte fly, bil og første overnatning hjemmefra og lod tilfældet råde resten af turen. Økonomien spiller selvfølgelig også en rolle, så vi brugte så vidt muligt Super 8-moteller (gennemsnitspris 65 dollars), som vi har god erfaring med, og de er alle med morgenmad - ikke det store, men godt nok til at starte dagen. Vi har før kørt efter Rand Mc'Nally-kort, men havde denne gang købt en GPS med USA-kort hjemmefra (Garmin til 1599 kr) og det virkede helt perfekt.
For at få rabatter er det vigtigt at man selv spørger efter dem. Få først en rate og bed derefter om rabat (AAA - Show Your Card - Senior), som regel mindst 10%. Vi har sparet mindst 2000 kr. på turen ved at spørge. Konklusion - en lang og oplevelsesrig tur uden nogen besværligheder, så tag roligt af sted.

Road trips

Kommentarer til rejsetips om Områder

Ih hvor dejligt

17/10 2010 Britta Poulsen
Det var fantastisk at høre om jeres dejlige tur. Tror stadig - efter 9 år - at det også bliver vores tur - men nu som seniorer. Da vores datter m.familie bor fast i USA og har flyttet rundt i flere stater, har vi ikke haft tiden og muligheden for at køre ud på egen hånd, men det kommer vi til - helt sikkert. Vi vil også helt sikkert skæve ret meget til jeres og andres fantastiske beskrivelser. On the road 66, men vi bliver også nød til at besøge Maine - har nogen lidt ideer i dette område? TAK for denne.

2 unge par på tur

20/01 2010 Ali og Louise
hej,jeg skal arbejde i østkysten, Baltimore i 10 uger og eftr det har jeg tænkte mig at få Louise ud til Usa og holde to ugers ferie. jeg kunne godt tænke mig at flyve til vest kysten, lej en bil og så opleve en del. er der nogen der har råd og tips hvad jeg skal se o hvad jeg skal være opmærksom på?? vi er begge to 26år.Hilsen Louise og Ali

Fremragende rejsebeskrivelse

13/12 2009 Jens
Flot rejsebeskrivelse. Har set mange af de steder I beskriver. Det er ganske vist nogle år siden, men jeg genkender det I har oplevet. Er selv rejsekonsulent, ganske vist i et andet rejsebureau, har været i FDM- Travel tidligere, og Jeres opdaterede priser i USA kan jeg bruge i mit daglige arbejde. Tak for det. Venlig hilsen Jens

super fed tur

20/11 2009 niels ourø
det er en super tur til usa mange flotte steder har selv været i las vegas i 2006 hilsen niels ourø

Ren nostalgi!

14/11 2009 Ulla
Jeg blev helt nostalgisk ved at læse om jeres herlige rejse! Var selv på en måneds ferie i Californien, Nevada, Utah og Arizona i 1994 og oplevede mange af de ting, du beskriver - vil SÅ gerne derover igen! Vi var også i Monterey Bay Aquarium, hvor de bl. a. har de sødeste havoddere - det kan varmt anbefales!

Rettelse og pris

13/11 2009 Flemming Jensen
Til Peter Godiksen - tak for rettelsen, man skal lære så længe man lever. Til Inger - vi har ikke regnet 100% på det, men ca. 60000 kr. ialt (vi skulle jo også have brugt penge på kost herhjemme). Forøvrigt foregik turen så vidt muligt på 2-spors veje for at få mest muligt ud af den flotte natur - vi kørte højst 100 km. på motorvej.

hej

12/11 2009 jens
vi var i usa og hawaii nov 2008, kanon oplevelse, var i 4 vest stater, så osse san fransisko, vegas osv hilsen jens og elisa fra aalborg

Pris?

12/11 2009 Inger
Hvor meget koster sådan en tur ca.? Det ville være en kanon oplevelse med sådan en tur.

Fin tur

12/11 2009 Peter Godiksen
Blot en lille rettelse, som følger : I San Francisco og fishermans wharf /pier 39,samt ude under Golden Gate Bridge og hele kysten ned forbi Monterey er det Sea Lions i hundredevis = Søløver ret typisk med deres lyd- og altså ikke sæler. Pelikan fuglen ses også i store flokke i samme område. Begge i princippet dyr, som vi i Europa blot kan se i zoo.

Fed tur

12/11 2009 Jannie Valbjørn
Lyder godt nok som en dejlig tur og en kæmpe én på opleveren!