Flere rejsetips om Oregon

• Oregons natur

16.10.14: Hans-Chr. Fleng
    Lige hjemkommet fra en 4 ugers rundtur i motorhome, hvor vi bl.a. kørte i staten Oregon, vil jeg lige gøre opmærksom på et hæfte, som vi fandt på den allerførste RV campingplads, vi besøgte i Oregon.
  • Benzin i USA

Staterne Oregon og New Jersey har en særregel, som betyder, at du ikke selv må tanke din bil op. Tankpasseren forventer ikke drikkepenge for deres service, men man er naturligvis velkommen til at gi' en dollar for ulejligheden.
  • Overnatningspladser autocamper

01.09.11: Lone BAk
    På vores tur rundt i det nordvestlige USA med autocamper, fandt vi ud af hvor de naturskønne og billige pladser til overnatning var. Det viste sig at der masser af pladser i nationalskovene.

Læs mere om rejser til Oregon

Oregon vs. Californien
Anja
København
11. april 2012

Oregon vs. Californien

I sommeren 2011 tog vi på en sommerferie, der viste sig at blive et rejseminde uden lige.
Turen gik til USA og hele baggrunden for turen var familiebesøg i Oregon.
Så her startede i de 4 ugers ferie, som desuden bestod af roadtrip i Californien, et smut til Las Vegas og som sluttede på Hawaii-øerne.

Men det er sådan set ikke de øvrige steder dette tip handler om, selvom de i sig selv var uovertrufne. Det handler om Oregon - for os den mindst del af turen, som vi faktisk ikke havde brugt så meget tid på at planlægge, fordi den jo "bare" var familiebesøg.

Men det viste sig at blive en eminent naturoplevelse, som sagtens kunne matche eks. Californien og den famøse tur nedad af Highway 1.

Særligt kan to oplevelser fremhæves...
Udsigt fra Yaquina Head

Stillehavskysten

Den ene er en tur ud til Stillehavskysten, som vi lå et par timers kørsel fra Corvallis, som var vores udgangspunkt. Køreturen derud gik igennem et fantastisk landskab; kuperede marker, bjerge med grøn bevoksning overalt, skove, små bække, søer og en del høge.

Efter at have passeret en højderyg kom havet og en mindre by til syne for enden af vejen. Byen vi ankom til var Newport, en lille charmerende fiskerby, hvor Oregons stolthed (ifølge vores Oregonske familie), Yaquina Bay Bridge troner frem. Langs den nordligste del af Highway 101 kørte vi op til et udsigtspunkt, der (bogstaveligt og billedligt talt) blæste os omkuld. Yaquina Head med store klippeformationer og en kæmpe koloni af havfugle tonede frem ikke langt fra kysten og sæler lå og dovnede den i solen på klipperne.
En ”lille” havørn kom flyvende ind over os og en frivillig fugleekspert havde indstillet kikkerten på en rede med dunede, nyudklækkede havmågeunger.
Meget natur på én gang og egentlig lidt uventet for os, idet vi havde koncentreret størstedelen af vores planlægning omkring Californien og Hawaii.

Men ikke desto mindre gør det blot oplevelserne i Oregon tifold større. Vidderne ved Stillehavet er imponerende og Vesterhavet er en lille spytklat sammenlignet med dette. Ordene ”amazing”, ”incredible” og ”wauw” blev flittigt brugt!

Men oplevelserne og indtrykkene sluttede ikke her.

Frokosten blev indtaget på en fiskerestaurant i Depoe Bay, hvor udsigten naturligvis(!) var direkte ud til Stillehavet. Vores amerikanske familie har tidligere haft gæster med derud, hvor de fik den ekstraordinære oplevelse at se en gråhval svømme ind i den lille bugt ved restauranten. Men eftersom de fleste gråhvaler emmigrerer til koldere vande i Alaska inden sommeren, skulle chancen for at se hvaler ved kysten være lille.
Maden vi fik serveret var super. Jeg bestilte en grillet vildlaks, som ligesom stort set alle de andre fisk og skaldyr på kortet, var lokal. Smagen var skøn – kødet var meget mørkt i forhold til laks derhjemme og meget magert. Mums!
Og alt imens vi sad der og nød maden og udsigten, så jeg pludselig noget meget stort bevæge sig ude i bugten. Jeg kastede mig nærmest ind over bordet efter kikkerten, efterfulgt af et udbrud. Kort efter kom sprøjtet fra hvalen og så var jeg sikker. Det var en hval! Efterfølgende så vi den to gange mere – formentlig en mindre gråhval. Hvor heldig har man lov at være lige der midt i frokosten!

Overvældede og mætte kørte vi tilbage sydpå af 101 med den smukke kyst til højre for os. Vi gjorde stop ved Devils Punch Bowl, hvor vi igen så et par hvalers vandsprøjt i det fjerne, men desværre kom de ikke til syne. På trods af en sindssyg blæst, var vandet bemærkelsesværdigt roligt, så der var dog ikke så meget ”djævel” over det.

Et par udsigtspunkter mere undervejs, et stop i Newport, som udover at være fiskerby også er en rigtig ferieby. Her kunne man sagtens tilbringe nogle dage. Et par billeder af broen og havnen og så en lille gåtur i byen, hvor vi skulle have set søløver ligge og sole sig, men de var ikke hjemme.

Da vi havde selskab af tidligere forsker i havgeologi, fik vi ligeledes vist beliggenheden på Oregon State Universitys marinevidenskabslaboratorium og deres båd, som sejler overalt i Stillehavet, fra Sydamerika, til Hawaii, til Alaska og indsamler prøver, samt forsker i alt fra havbiologi til havgeologi.

I samme område ligger Oregon Coast Aquarium, som ved anden lejlighed kunne være interessant at se.

Meget, meget trætte kørte vi sidst på dagen tilbage til Corvallis, hvor en lur var nødvendig for at kunne holde os vågen til fyrværkeriet om aftenen. Lidt barbecue i haven og så kørte vi til en mark, hvor flere lokale var samlet i og på taget af deres biler og ventede på fyrværkeriet. Og det var et ganske flot et af slagsen.

Denne dag var i øvrigt vores første (og måske eneste) rigtig amerikanske 4th of July. E
n dag med ubeskrivelig (selvom vi har gjort et forsøg!) mange indtryk af den fantastiske slags!

Et udsnit af Crater Lake

Crater Lake

Den næste oplevelse er Crater Lake National Park. Køreturen til Crater Lake foregik for vores vedkommende fra en hytte ved Crescent Lake. I øvrigt endnu et smukt område, omgivet af søer, skove og smukke vandfald.
En køretur sydpå på ca. 1,5 timer til Crater Lake var denne opleveses kickoff…Nå ja, og så fik vi da lige hjemmelavede blåbærpandekager (lokale bær selvfølgelig) til morgenmad, mens vi kiggede på små woodtigers (meget små egern a la Chip og Chap), der lystigt spiste af foderet på terrassen.

Endnu et helt unikt landskab omkransede os på turen til verdens største naturlige depot af rent vand.

Vi var blevet anbefalet os varmt tøj, da der ville være en del sne i området omkring Crater Lake. Meget mærkeligt at forholde sig til, når temperaturen i skyggen sagde 20 grader celcius.
Resterne af sneen viste sig ret hurtigt, da vi kørte ind i nationalparken. Kæmpe driver af sne lå på hver side af vejen og længere oppe var det kæmpe områder, der var dækket af sne. Vejen op til vulkankrateret var først åbnet 2 uger forinden vores besøg (dvs. i slutningen af juni), da de har haft det største snefald i mange år helt indtil starten af juni – 22 meter! Selvfølgelig skulle vi lige stoppe og kaste med snebolde i 25 graders varme (så nej, varmt tøj var absolut ikke nødvendigt, blot alt alt for varmt!). Og udsigten – tjahh – FANTASTISK!

Mere fantastisk (hvilket man inden ikke tror, er muligt) var dog det første syn af Crater Lake.
Dette naturfænomen kan kun beskrives med facts, resten skal ses!
Kratersøen er opstået efter at vulkanen kollapsede for mange 1000 år siden. Vandet i søen består udelukkende af regnvand og smeltet sne og kombinationen af det rene vand og alger på bunden giver vandet en smuk dybblå farve. Der er ingen naturlig bevægelser i søen, kun vinden kan skabe overfladiske bevægelser. Det betyder stort set blikstille vand og en kæmpe afspejling af den omkransende natur i søens overflade.
Helt utroligt smukt!

Efter en dejlig frokost på Crater Lake Lodge (et lodge nøjagtig som man ser i amerikanske film) gik turen ned igen med endnu nogle smukke pit-stops med view udover søen.

Tæt på hytten fik vi lige lejlighed til at køre forbi et kæmpe landskab af forstenet lava. Bjerge af lava tronede frem bag træerne, et resultat af et ældgammelt jordskælv med efterfølgende strømme af lava op igennem jordens revner. Udover at være et unikt naturfænomen er det også et ret funktionelt naturfænomen – lavaen bliver knust og anvendt til asfalt.
Stillehavskysten ved Devils Punch Bowl

Oregon fremfor Californien?

Californien kan helt klar anbefales, men er man til rå og smuk natur, burde man overveje at bytte turen til CA ud med en tur til Oregon. Vi så en meget lille del af denne stat og har i tankerne at vende tilbage dertil for bl.a. at udforske staten længere mod nord, hvor den møder staten Washington og hvor Columbia River løber og hvor vandfald flittigt huserer. Derudover skulle en køretur længere ind i staten byde på bl.a. sandørken og endnu unikke naturoplevelser på floder og i bjerge.
I øvrigt er Oregon også hjemsted for vindyrkning af druen Pinot Noir, så der skulle også være mulighed for vinsmagning.
Konklusion: Tag til Oregon og bliv betaget af den smukke, smukke natur!

Vi legede i øvrigt bil gennem FDM Travel og Hertz og havde gennem hele turen en meget positiv oplevelse af denne ordning.

Kommentarer til rejsetippet om Oregon

Tusind tak for svaret

17/04 2012 Mona
Jeg har set på et kort hvor det er og glæder mig endnu mere til turen gennem Oregon efter at have læst dit rejsetip. Tak for det.

Vandfald

13/04 2012 Anja
Vandfaldet på det første billede hedder Salt Creek Falls.

Svar til begge

Vedr. fotos:
Desværre giver formularen, hvor man skriver rejsetippet, ikke mulighed for at uploade flere fotos (kun hvis man skriver mere tekst). Har ellers rigeligt med fotos at vælge imellem;)

Vedr. kort over turen:
Vi har et kort over vores samlede tur, men ikke detaljeret og heller ikke i så høj grad fra Oregon, da vi her blev bragt rundt af lokalkendte.
Men jeg husker, at vi kørte ind i nationalparken omkring Crater Lake nordfra, fra Corvallis over Bend. Googlede det lige og tror det må have været denne rute: Route 97 syd til Route 138, vest til parkens nordlige indgang. Det er den vej/indgang, der først åbner sidst på foråret/først på sommeren pga. sneen.

Foto med vandfald:
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske, hvad det hedder, så det må jeg lige vende tilbage med. Men der skulle være mange andre vandfald i samme område (i trekantsområdet mellem Eugene, Bend og Crater lake). Hvis du googler "waterfalls oregon" kommer der utallige hits frem, inkl. fotos.

Lyder interessant

13/04 2012 Mona
Oregeon lyder interessant. Men jeg savner også flere fotos og et kort over specielt turen omkring crater Lake. Vi er på vej derover om et par måneder - skal køre fra Seattle via Vancouver Island til Californien. Hvorfra er fotoet øverst i dit rejsetip ?

spændende tur

12/04 2012 Marie-Louise
Spændende tur, men jeg savner flere billeder