Flere rejsetips om Orlando

Frederikssund
24. nov. 2010

Coast to Coast juni 2007

I juni 2007 indfriede vi en gammel drøm om at krydse USA på motorcykel. Det blev næsten 3 uger med fantastiske oplevelser, uforglemmelige minder og gode nye venner.
På vej mod New Orleans under truende uvejrssky

På vej ind mod New Orleans høres Harleyéns buldrende motor iblandet torden fra det uvejr, som trækker op bagfra. Hele dagen har ellers været kørt i strålende sol, men uforståeligt hurtigt ændres vejret til noget, man bestemt ikke forbinder med motorcykler. Tankerne kredser om områdets voldsomme historie, og vi er glade, da vi når hotellet, inden det bryder løs
Coast to Coast juni 2007

I 2007 indfriede Karen og jeg en fælles drøm – en tur på motorcykel tværs over USA. Vi valgte at købe en pakkerejse, da ingen af os havde været i USA før, og fordi vi fandt det trygt og komfortabelt at have en guide med bagagevogn. Den samme ide havde 8 andre gode mennesker fået, så vi var 10 spændte rejseglade, som dagen efter ankomsten fik vores flotte Harleyér udleveret. Karen og jeg havde talt om at køre på hver sin mc, men af hensyn til økonomi og det, at vi jo kunne tale sammen om vores oplevelser, mens vi kørte, valgte vi at dele en Electra Glide.

Rejsen startede i Orlando, hvor vi langsomt vænnede os til den lidt anderledes motorcykel. Harley har aldrig været vores drøm om en motorcykel, men skal man krydse USA, skal man køre Harley – eller Mustang, men det må blive en anden gang.

Turen ind til New Orleans viste os, at selv om der var gået næsten 2 år, siden Katrina fejede ind over den mexicanske golf,  var der stadig mange tydelige tegn på dens hærgen. Huses fundamenter stod som sørgelige tegn på, at her engang levede mennesker med den smukkeste udsigt – en udsigt som også rummede en stor fare.
Coast to Coast juni 2007

Vi passerede Floridas sumpe og oplevede en smuk og fascinerende tur med flodbåd ud til alligatorerne, som skipper lokkede til sig ved at udstøde en ubeskrivelig lyd og smide skum fiduser i vandet. Der var flere i selskabet, som var glade for, at dyrene blev nede i vandet, men her havde skipper også en lille trumf i baghånden: En baby-alligator, som vi fik lov at holde!

Fra film kender vi alle sammen de lange lige landeveje gennem de øde områder i det sydlige USA. Alligevel forekommer det helt utroligt, at man kan køre så lang tid uden at møde modkørende. Efterhånden som vi kom længere vestpå, ændredes landskabet til mere og mere ørken. Når man ser på et kort over USA, er det let at få den tanke, at statsgrænserne er tegnet med en lineal. Vi var derfor ganske forundrede over, at der flere gange var markante forandringer i naturen netop ved grænserne. Dette er i sandhed et storslået land. På en stor del af rejsen kørte vi parallelt med grænsen til Mexico, og i den amerikanske by, Nogales, efterlod vi motorcyklerne for at spadsere over grænsen til Heroica Nogales, som mexicanerne har valgt at kalde deres del af den næsten sammenvoksede by.

Undervejs mod vores mål i Los Angeles kom vi gennem minebyer, spøgelsesbyer og den berømte cowboy-by: Tombstone, hvor vi spiste spare ribs på en restaurant, hvor selveste Wyatt Earp angiveligt spiste nogle af sine måltider. Vi så White Sands, som virkelig er så hvidt som is, små tornadoer, som var frække nok til at krydse vejen lige foran os og rigtig ørken med sand så fint som sahara. I vores jagt på USA's bedste burger måtte vi sande, at det først var på næstsidste etape, vi fandt den. I den mest morsomme lille burgerbar – sammenbygget med en lille købmandsbutik – stod ”mutter” selv i køkkenet. Hun var inkarneret John Wayne fan og havde endda et billede at John Wayne, som var signeret af hans revisor – da hun nu ikke havde haft held til at møde helten selv. Vores næstsidste nat tilbragte vi på øen Coronado ud for San Diego. Her emmede af penge, og stemningen var ”rigtig” USA med San Diegos flotte skyline lige overfor.
Coast to Coast juni 2007

Efter vi nødtvungent havde afleveret vores flotte Harley og måtte tilbringe den sidste tid uden den behagelige fornemmelse af tændingsnøglen i lommen, måtte vi endda tåle at se en meget stor gruppe med deres netop afhentede motorcykler parat til en tur i modsat retning – og var vi klar til at bytte med dem; JA til enhver tid!

I dag tænker vi ofte med længsel på Harleyéns rummelige sæder, de lange støvede landeveje, amerikanernes imødekommenhed, friheden, varmen, kammeratskabet og meget mere. Vi vil varmt anbefale  læserne at kaste sig ud i et road trip til USA.