Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

PÅ VEJ - USA og Canada
Grindsted
30. sept. 2011

PÅ VEJ - USA og Canada

Sommerferie: 31 dage USA og Canada – 9000 km – 10 nationalparker – 14 stater.
Det var en oplevelse denne gang at se Grønland i dagslys, alle de tidligere gange var passagen af Grønland sket om natten, alt var så tydligt i det klare sollys, smukt land.
Lækker dyt, 3,5 liter- masser heste

LEJET BIL

Som altid havde vi hjemmefra over nettet lejet bil hos Alamo, et selskab vi har været yderst tilfredse med, denne gang fik vi en lækker Chevrolet med masser plads til vore store kufferter i bagagerummet, det eer en stor fordel ikke at have for meget bagage synligt i bilen.
San Francisco

Efter en mellemlanding i Minneapolis landede vi i San Francisco. Her fejrede vi min 60 års fødselsdag med en sejltur under Golden Bridge et flot bygningsværk fra 1932 og rundt om fængselsøen Alcatraz, vi havde en skøn tur i bragende solskin.
Da vi kom i land travede vi rundt på Pier 39 hvor der findes mange spændende butikker, vi smagte på frisklavet fudge, uhm, det er lækkert, men bestemt ikke ”light” spise. Ved Pier 39 ligger mange sæler og dovner i solen
Et andet MUST

Det er en speciel følelse at sidde i de gamle kabelvogne og køre op og ned ad de stejle gader. Ved endestationerne bliver vognene kørt ud på et drejespor, hvor konduktøren og billetkontrolløren drejer vognen rundt ved håndkraft, hvorefter den er klar til en ny tur.
Vi måtte også prøve at køre en tur på Lombart Street, som er den mest krogede gade i verden, den var fyldt med blomster og for enden står folk på nakken af hinanden for at videofilme bilerne på vej ned.
YOSEMITE NATL.Park

Ved indgangen til parken købte vi et parkpas til 80 dollar, det er en god investering, for så kan man køre gratis ind i alle de mange andre parker, blot vis kortet.
Yosemite var lidt af en skuffelse, vi kørte ind til Yosemite Village, vandfaldet var tørret ud og vi syntes at skiltningen i parken var lidt dårlig, vi gik en tur i 38 graders varme, .
Lige ud så langt øjet rækker

Death Valley

Death Valley var til gengæld en stor oplevelse, det blev varmere og varmere og til sidst endte vi på 118 grafer F som er 50 C og så i skyggen, fik at vide at det bestemt ikke var særligt varmt (for os vikinger var det bestemt hedt), det virker voldsomt når man stiger ud af bilen. Der var mange smukke bjerge at se på. På skiltene langs vejene stod, at man skulle slukke for airconditioneringen i bilen, når man skulle køre op i bjergene, da motoren kunne risikere at brænde sammen i den høje varme og det ville være for egen regning og risiko at blive hentet i ørkenen, der var også mange vandbeholdere langs vejene af samme grund.
Model ?

SÆRE BILER

Ved en af holdepladserne i ”Dødens Dal” så vi nogle særprægede biler, det er nye bilmodeller, som bliver afprøvet under ekstreme forhold, og så er stedet helt rigtigt, yderst ekstremt.
LAS VEGAS

Las Vegas var næste stop, vi travede op og ned ad The Strip om aftenen i 39-40 graders varme , en speciel by men det virkede som om den halve by var en stor byggeplads, hver en meter bliver udnyttet på turister.

BELLAGIO

Foran hotellet Bellagio stod en masse mennesker, vi blev nysgerrige og snart skulle vi opleve det fantastiske springvand bevæge sig til musikstykker, der var forskellig musik hver 20. minut, en god oplevelse i den ellers lidt stressende by.
Enormt bygningsværk

HOOVER DAM

Hoover Dam blev bygget i 1932, man har virkeligt været forudseende med dette bygningsværk, som leverer strøm til Las Vegas og store dele af det sydlige Californien.
ROUTE 66 / GRAND CANYON

Vi boede i 3 døgn på Route 66 i Williams, vi fandt et værelse på Howard Johnson, i et meget fredfyldt og grønt område i byen. Fra Williams kørte vi i 3 dage frem og tilbage til Grand Canyon som er vildt stort og bestemt ikke til at overse på mindre tid, det er umuligt at forklare ”hullet i jorden” som man kalder det, det skal ses og opleves. Det var planlagt hjemmefra, at vi skulle flyve over Grand Canyon, men på grund af dårligt vejr ventede vi mange timer i lufthavnen, prøvede så næste dag, men måtte til sidst opgive turen, surt show.
Imponerende fugle

CONDOR

Den amerikanske Condor er en fantastisk fugl, den var ved at være uddøde, men man har avlet dem og har genudsat 76 fugle i Grand Canyon, de har et vingefang på 4 meter, enorme fugle, som er flotte at se, når de ”sejler” på opvindene langs kanterne af ”hullet”.
Vi så 14 fugle svæve rundt på opvindene.
BRYCE NAT’L PARK

Denne park er helt speciel med de mest fantastiske klippeformationer i en speciel rød farve. Vi boede på Harolds Inn ikke langt fra indgangen til parken, udenfor vinduerne i spisestuen hang sukkerholdige flasker og det svirrede med kolibrier i alle regnbuens farver, utroligt som de små fugle kan svirre med vingerne.
 UTAH

På kirkegården i Ephraim lå mange skandinaver begravet, de havde bosat sig her i 1870’erne, Olsen, Jensen, Kristensen i og i byen så vi de samme navne på butikkerne, så der må være mange efterkommere i området mange generationer senere.
Det "lille Tempel"

SALT LAKE CITY.

I Salt Lake City gik vi straks hen til Templet, som jeg havde forventet var stor, det var det bestemt ikke, specielt ikke ved siden af den skyskraber, man har bygget ved siden af og som er mormonernes administrationsbygning. Vi travede rundt på et museum, som viste lidt om mormonernes rejse fra øst mod byen. Utroligt hvad de har været igennem.
Inde i midtbyen spiste vi en lækker frokost i den enorme Joseph Smith Memorial Building omgivet af mange folk, hvor herrerne var i habit og med slips, vi følte os lidt underligt påklædt, men det var en god frokost og til en rimelig pris.
KONCERT

Vi oplevede en gratis koncert i Templet spillet på det store orgel med over 13000 piber, det var fantastisk at lytte til dette og især den suveræne akustik og så spillede organisten Dejlig er jorden.
AFTON - WYOMING

Vi ledte efter en frisør , fandt en, men samtidigt så vi noget meget specielt i byen Afton. Hen over hovedgaden (highway 89) var en bue lavet af over 3000 Elk-gevirer. Buen havde et spænd på 75 feet og vejede omkring 15 ton. Hvis man skulle genopbygge denne bue i dag, ville det koste over 300.000 dollars.
Buen for fodgængere - imponerende

GRAND TETON NAT’L PARK

I denne park nød vi synet af de over 4000 meter høje bjerge med sne på toppen. Fra denne park er der kun få miles til Yellowstone parken.
Flot han

YELLOWSTONE NAT’L PARK

Denne park er på størrelse med Sjælland, Lolland og Falster tilsammen, altså enorm og der var utroligt mange dyr at se. Vi så snart de første elge, bisonokser og Elk’e, de stod langs vejen og man kunne næsten røre ved dem, desuden fiskehejre, ørne, bjørne og andre dyr.
Et andet must i parken er geyserne, den mest kendte Old Faithfull må man bare se, selv om den kun varer 5 minutter, og virker med 90 minutters interval. Vi boede i byen West Yellowstone, ved indgangen til parken fik vi udleveret en liste med hoteller og moteller, så vi kunne bare vælge da vi kom til byen, det var meget let at finde noget ledigt, selv om det nu var først i september.
Elk

MAMOUTH

I den nordlige del af parken så vi store flokke med Elk’e, i flokkene var der op til 11 dyr, så parkens rangere havde travlt med at styre fodgængere forbi dyrene, for på denne tid af året begynder hannerne at komme i brunst og så bliver de farlige, de er jo på størrelse med vores kronvildt, ikke nogen at spøge med eller komme i vejen for.
NORRIS GEYSER BASSIN

På den sidste tur i parken så vi et område med utroligt mange varme kilder og geysere, der stank af svovl men farverne var ubeskriveligt flotte.
Udsigten fra stuen, bare det var min

MONTANA

I staten Montana er der skønt og storslået natur, sikke vidder. Mange film er optaget her bl.a.Hesteviskeren. Her boede vi privat hos en Samojed opdrætter på hendes ranch. Vi sov i en lækker , skøn cabin bygget af hele træstammer, ranchen er med 250 hektar jord, 60 stk kvæg, 9 heste og mange hunde, hun passer det hele alene og jobber i byen 3 dage om ugen for at få lidt socialt samvær. Men – udsigten fra hendes stue over de sneklædte bjerge ville jeg give meget for at have, det var ”bjergtagende” smukt.
FLATHEAD LAKE

Videre nordpå til FladheadL lake, hvor vi fandt et motel som lå ved vandkanten, solnedgangen med kaffe og nybagt kage og lyden af vandets klukken, og med morgenmad samme sted næste morgen, skønt.
Bighorn Sheep på vejen

CANADISKE GRÆNSE

Fra Fladhead kørte vi til den canadiske grænse, grænsebetjenten fortalte, at vi var hans 2. danske par samme dag. Vi kørte til BANFF, det var koldt og med lyn og torden, og det endte med stærke byger.
Banff er en meget besøgt by, den minder om skisportsbyer sydpå, det var ikke let at finde et sted at bo, men til sidste lykkedes det.
ROCKY MOUNTAINS

Vi handlede lækker frugt og grønt inden vi kørte mod Lake Louise. Det ene spektakulære syn af sneklædte bjerge viste sig efter det andet. Vi tog en gondoltur op til et skisportsted, hvorfra der var udsigt til søen. Vi var oppe i 2200 meters højde, solen skinnede og man kunne næsten høre fregnerne gro. Herfra kørte vi til den berømte sø, som er præcis så tyrkis som alle siger.
LAKE LOUISE

Søen er opkaldt efter dronning Victorias datter, og Victoria gletsjeren spejler sig i søens tyrkise vand, et syn som folk siger et et MUST, det forstår vi godt, for det skal opleves., et uforglemmeligt syn.
GOUSE MOUNTAINS

Vi kørte med the Tram, en stor gondol til Gouse Mountains. Til toppen 1200 meter oppe, herfra er der en flot udsigt ud over Vancouver. Vi så en Grizzlybjørn og overværede et lumberjackshow, hvor 2 konkurrerede mod hinanden med økser, save, kædesave og de kravlede 60 feet op ad træstammer på 16,2 sek. Da vi fandt bilen igen var der en parkeringsbøde på den, en fin souvenier.
POULSBO

Det tog en time at krydse grænsen til USA, der var lange køer. Vi tog færgen over Pudget Sound til Kingston. Her var alle byens værelser udlejet, så vi kørte videre til Holliday Inn i Poulsbo. Denne by viste sig at være en lille norsk by i USA, grundlagt at udvandrere fra Norge, overalt så det norske islæt. Hos bageren købte vi wienerbrød ”danish” som de kalder det, men her hed det wienerbrød
HURRA FOR FDM

Vi tog færgen til Vancouver Island til hovedbyen Victoria i fuld solskin og stille hav. Vi prøvede at finde et billigt værelse i byen men da det var ved at være sent på dagen endte det med et værelse på et hostel med meget lidt plads. Bilen måtte vi placere på et parkometer, som var gratis til næste morgen kl.8, kufferterne måtte vi lade blive i bilen på grund af pladsproblemer i værelset.
Næste morgen tidligt op for at flytte bilen, men den ville ikke starte. (den havde kun kørt 18.000 miles) Det viste sig at vores køletaske havde brugt al strømmen. Jeg mødte en utroligt flink mand, som ringede til den lokale automobilklub, de fik vores FDM numre og i løbet af 15 minutter kom de kørende, satte kablerne til og så var vi kørende igen, hurra for FDM.
VICTORIA

Victoria er en smuk by men meget engelsk på mange måder, det føles som at gå rundt i en engelsk by. Vi så bl.a. verdens største permanente julebutik, da vi havde set den tror jeg det er rigtigt.
Vores stue

FRASER HOUSE.

Ud fra en liste med Bed and Breakfast fandt vi et sted i Comox, der var dog udlejet men hun kendte lige et par rundt om hjørnet, og der endte vi hos et ægtepar på vores egen alder. Vi havde hele underetagen i deres villa for os selv, og havde her en lille ferie i ferien, dette var dejligt at slappe totalt af uden at skulle pakke hele tiden, vi syntes vi så godt om stedet at vi blev et ekstra døgn. I deres baghave havde de et bassin med guldfisk, dette var med hegn omkring og over for om natten ved 3 tiden tændtes en lampe i haven og midt på græsplænen så jeg en stor han vaskebjørn, et utroligt syn, han ville gerne have fat i Len’s fisk.
WHALEWATCHING.

Da vi ikke oplevede at flyve over Grand Canyon på grund af dårligt vejr, besluttede vi os til at vi ville på whalewatching. Vore værtsfolk bookede os til en sejltur fra Campbell River på spidsten af Vancouver Island hvorfra vi skulle afgå næste morgen kl.7.45. Meget tidligt op og afsted 6.30, vi havde fået en picnickurv med af vore værtsfolk.
Der er fart på

HANSEN ISLAND

Hurtigt efter starten så vi en stor han sortbjørn som ledte efter fisk langs bredden, han var bare stor. Senere så vi fiskeørne og efter nogle timers sejlads endte vi ved Hansen Island hvor vi så 7-8 Spækhuggere i deres rette element, det var skønt at se og en stor og gammel drøm, der gik i oplevelse.

DELFINER

På vejen hjem sejlede vi med 50 km/timen og pludseligt var vandet rundt omkring båden levende, det var omkring 200 delfiner, der sprang omkring os. Det gik stærkt og de var meget tæt på båden, længere fremme så vi yderligere 2 hvalarter, Dall’s som kan skyde en fart på 70 km/t, det var ikke sociale dyr så dem så vi ikke så tæt på, senere så vi en flok af Harbour Porpoise ,som også er meget sky dyr. Alt i alt var dette en tur som kostede er firelænget bondegård, men var formuen værd.
MOUNT RAINIER NAT’L PARK

I denne park så vi det imponerende Mount Rainier som er en bjergtop med 26 gletsjere omkring, imponerende. Det kan anbefales at køre en tur rundt om bjerget og se alle gletsjerne, utroligt flot.
Mount Olympus i tågen

TILBAGE i USA

Før vi sejlede tilbage til USA besøgte vi igen en Samojedopdrætter, hyggeligt.
I Staten Washington besøgte vi Olympic Natl’s park hvor vi så Mount Olympus, derfra kørte vi ud til Stillehavet.
Space Needle

SEATTLE

Vi parkerede bilen ved Space Needle som vi var oppe i, det tog kun 41 sekunder til toppen og en fantastisk udsigt til Mt. Rainier, Mount Baker og ud over Seattle. Tårnet og Monorailen under tårnet er begge bygget i forbindelse med verdensudstillingen i 1962.
PIKES MARKET.

En samling af små butikker og med den verdenskendte fiskebutik, jeg kom i snak med en af de handlende og fik ham overtalt til at foretage det de er mest kendt for.
Laksekast

LAKS

Det lykkedes at overtale ham til at kaste med en af de store laks så jeg kunne få et billede af det, det så vildt ud.
Ah, lækker kaffe

STARBUCK

Når man er i Seattle må man selvfølgeligt drikke Starbuck’s kaffe, firmaet stammer her fra byen.
På vej hjem

HJEMTUR

Seattle var en hyggelig storby med atmosfære, vi fløj hjem via Amsterdam til Billund, en ferie fyldt med mange indtryk og med 5000 billeder til at dokumentere indtrykkene.
Det vi har vist her er kun en anelse, men jeg håber vi har givet andre ideer og tips til at foretage en rejse til USA og Canada, for det er vidunderlige lande at rejse rundt i, folk er utroligt hjælpsomme og vi har aldrig følt os utrygge og så har vi altid haft FDM i ”baglommen”. Det er bestemt ikke sidste gang vi har været i USA, jeg mangler stadigvæk omkring 10 stater før jeg har set det hele.
Alt i alt hat turen kostet os omkring 60.000 kr.
Kort over turen

Road trips

Kommentarer til rejsetippet om USA

Lige noget for mig!

09/11 2011 Jørn Bue Pedersen
Hej Marie-Louise. Rigtig fin beskrivelse både i tekst og billeder. Man fornemmer næsten at have været med på den spændende tur som passager. Jeg vil dog gerne gerne følge i jeres fodspor ”live”. Måske i 2012 eller 2013? I har i hvert fald givet mig en masse inspiration. Tak! Mange hilsener Jørn Bue.

Den tur vil jeg også på!!

20/10 2011 Betty
Hej Marie-louise.
Hvor har i set og oplevet meget. De flotte billeder gør et fantastisk indtryk på en, lækre detaljer omkring nogle af sederne.
Varme hilsen Betty

super fortælling og dejlige fotos

13/10 2011 Helle
Hej Marie-Louise og mand..... fantastisk fortælling det eneste jeg godt kunne tænke mig var at man havde et kort hvor I havde tegnet ruten.... så man visuelt kunne se "overblikket".....

dejlig ferie

05/10 2011 PEER TERP MADSEN
DEJLIG TUR VIL SELV AFSTED

dejlig tur spændende læsning

05/10 2011 Peer Terp Madsen
Dejlig læsning spændende tur,,, vil selv på en tur....

Et godt rejsetip

05/10 2011 Karina
En flot beskrivelse af overvældende mange oplevelser på en lang rejse.

God og udførlig rejsebeskrivelse

04/10 2011 Mette
Super godt beskrevet.

Vi må vende tilbage

03/10 2011 Marie-Louise
Vi må jo nok vende tilbage til Yosemite Nat'l park, måske tidligere på året, for vi savnede virkeligt vandfaldet, som folk havde tal om, og så vil jeg nævne at om en uge kommer der 2 videoklip på rejsetippet, de kunne desværre ikke lægges ind på nuværende tidspunkt. (hils)

Flot beskrevet og dejlig foto

03/10 2011 Mona
Hej Marie-Louise. Det er en god beskrivelse af en helt sikkert dejlig tur, som I har haft. Godt med de korte afsnit og de dejlig foto. Mange af stederne har vi været, men vi har også nogle af dem tilgode og her hjælper dit rejsetip os. Tak for det.
Lidt ærgeligt at Yosemite skuffede, måske skulle I prøve det igen. Der ER også dejligt der, specielt udsigten fra Glacier point og de store træer i Mariposa Grove. Mange hilsner fra Mona