Flere rejsetips om San Francisco

• På skinner tværs over USA

07.10.13: Liv Reese
    Hvis du gerne vil opleve USA's massive landskabers udstrakthed så slå lyttebøfferne ud nu: California Zephyr er svaret!

California Zephyr er en toglinje som snor sig knap 4000 km, det vil sige over halvvejs tværs over USA dramatiske landskab.
  • USAroadtrip

11.09.13: Shannet Nielsen
    I 2011 var vi på vores livs rejse ti, USA. Vi havde sparet sammen gennem nogle år. Vi tog afsted med vores 4 teenagere og var afsted i 7 uger.
  • Roadtrip med baby - sådan gør du

10.09.13: Anders
    Motorhome og baby – en fantastisk kombination

Min kæreste og jeg har altid været glade for at rejse. Herunder har vi været på flere fantastiske roadtrips i USA.

Læs mere om rejser til San Francisco

Et af de fede steder på Highway One lige syd for San Francisco
Per Trinhammer
Rønde
23. jan. 2009

San Francisco og omegn i Januar

Mit rejsetip handler om, hvordan man på kun 3 dage kan se noget af det bedste i San Francisco's omegn.
Ja - det er jo bare en fantastisk bro!

Dag 1, søndag efter at være ankommet sidst på dagen lørdag

Vi gik fra vores hotel "Union Square" efter tidlig morgenmad på en hyggelig cafe tæt på hotellet. (hotellet havde vi bestilt gennem FDM – et rigtig godt, hyggeligt og rent hotel. Det har egen parkerings plads til 30$/dag).

Vi satte GPS'en til at finde et punkt nord for "Golden Gate" (En lille by som hedder "Sausalito"). Vær opmærksom på at GPS'en kan have svært ved at finde satellitter inde mellem de høje bygninger - så et almindeligt gade kort kan være en fordel!! - men følger man 101 North havner man på broen!

Efter ca. 30 min var vi ovre på den anden side af broen. Det er ret fedt at køre på broen. Når man kommer på den anden side - kan man tage første afkørsel - og komme til et udsigtspunkt, hvor man kan få et overblik over broen.

Når man forlader denne plads og kommer ud på 101 igen, kan man tage næste afkørsel til "Sausalito". Hvis man kører til venstre mod 101 South, kan man komme op til et udsigtspunkt, som ligger rimeligt højt. MEN vi kørte mod højre og kørte ned til "Fort Barker", som ligger for foden af broen. Det er derfra, jeg har taget foto'et.
Udsigt fra Cafe’en i Sausalito

Dag 1, Videre til Sausalito

Vi fulgte vores GPS – og kørte til Sausalito, som er en hyggelig lille by – med nogle hyggelige forretninger. Var inde på en cafe – som lå lige ned til vandet – med fin udsigt over vandet.
Et par surfer i vandet og et lidt specielt hus ved Stinson Beach

Dag 1, Stinson Beach

Fra Sausalito kørte vi mod ”Stinson Beach” på Highway One. En flot tur med mange hårnålesving og mange steder man kan stoppe og nyde udsigten.

Efter at have spist en sen middag ved ”Stinson Beach” kørte vi af ”Panoramic Highway” tilbage til San Francisco.
Stoppested og vendeplads for cable cars ved hotellet

Dag 1, Cable cars

Cable Cars er en oplevelse for sig og snyder man sig for den tur, fortryder man helt sikkert!!!

De kører hele tiden op og ned af de stejle bakker og stopper ved hvert gadekryds, hvor folk bare hopper af og på. Når så man holder der, kan man nyde de flotteste udsyn ned af de stejle veje med palmer og lys, det er flot!!! Det koster 5 dollar og vores tur starter ved Union Square og slutter ved Fishermanns wharf. Der er andre ruter. Chaufføren er altid i vældig humør, bimler løs med sin klokke, og synger og kommenterer alt på sin vej, det var ret underholdende.
En lille restaurant ø, tror båden til venstre er til gæster ?

Dag 1, Tilbage i San Francisco og Fishermans Wharf

Efter ankomst til hotellet, tog vi en Cable Car direkte fra hotellet og ned til Fishermans Wharf.

Vi skulle jo lige ned til pier 39 og se søløver – men mere interessant var dog en lille ø (se foto) – som indeholdte en restaurant. Vi fandt ikke ud af, hvordan man kommer ombord – men det er nok noget med at bestille i forvejen, også bliver man hentet ved kajen i den lille speed båd til venstre.

Vi spiste på et rigtig hyggeligt sted som hedder ”Albona” – det er bare mad i topklasse – priser og menuer er på nettet, kan varmt anbefales.
En af de mange pladser med egen jukeboks :)

Dag 2. Syd for San Francisco

Lige overfor hotellet lå en restaurant, som hedder ”The Fabulous 50’s” – totalt retro :) så der måtte vi jo bare indtage vores morgen mad.

Det var lidt som at være tilbage i Grease eller Saturday Night fever – og man kunne næsten fornemme Olivia og John – en god start på dagen.
Vi kørte sydpå – og tog 101 indtil første afkørsel til Highway One. Det er bare en fantastisk tur. Vi havde desværre lidt travlt – da vi havde booket en rundtur ved Ano Nuevo – for at se på søelefanter. Det viste sig at være et rigtigt godt valg
To hanner som kæmper ved at slå hovedet mod hinanden.

Dag 2, Ano Nuevo

Vi ankom i god tid – og det var nemt at finde. Bestilling er anbefalet.
Link til Ano Nuevo
Vi var der i perioden, hvor de fødte – som betyder, at man ikke kan komme ned til dem på egen hånd. Det var en rigtig god guide vi havde (de fleste guider var frivillige personer, der bruger et par dage om ugen til at vise rundt). Lidt pudsigt spurte han om vi kendte Hviid’s Vinstue, som vi jo kun kunne bekræfte.

Søelefanter er meget specielle, hanner vejer optil 2,5 ton og hunner lige omkring 1 ton. På billede kan man se to hanner, som kæmper om et harem på ca. 20-30 hunner. Og det går hårdt for sig og de viger ikke, selvom der ligger en unge i vejen.
Lidt sjovt går der en ”Ranger” (opsynsmand) rundt og guider besøgsgrupperne, så de ikke kommer mellem to kæmpende harem’s hanner.

Vi så en han, som forsøgt at komme ind i haremmet – ved at kravle med næsen nede i sandet – så ”han” lignede en hun. Men han blev opdaget – og blev jaget ned i vandlinjen igen :)
Absolut et sted man skal gøre holdt, selvom turen tager mellem 2-3 timer.

Vores plan var at tage optil Big Basin Redwoods State park – men vi satte kursen mod vores hotel i Monterey. Best western ”Beach Resort Monterey” Et OK hotel – som ligger lige ned til stranden, gode værelser og en fin pris.
Det er jo ikke meget man kan se med et lille lomme kamera, men der er en hval på fotoet.

Dag 3, Whale watching ved Monterey

Vi havde bestilt whale watching på nettet ved RANDY'S.  Det var en rigtig fin tur, og vi så mere end 25 grå hvaler samt et par pelikaner, som fløj forbi.

Efter turen var vi inde på én af cafeerne ved Fishermanns Wharf og få lidt Fish and Chips. Herefter gik turen til ”17 Mile drive”
17 Mile Drive, Golf, Sidste hul?? – der er jo nok stor chance for at miste den sidste kugle i Stille

Dag 3, 17 Mile drive

17 Mile drive – er ikke en natur oplevelse som sådan – men med imponerende flotte huse og alt for mange golfbaner – jeg tror hvert hus, har sin egen en golfbane.

Men absolut en tur vær. Og tager man den højre rundt – kan man jo altid køre mod ”Carmel-by-the- sea” – som er en rigtig hyggelig by med mange forskellige forretninger – så konen også kan nå at få shoppet de sidste ting inden turen går tilbage til kolde og dyre Danmark

Det var slut på en kort intens tur til San Francisco (som helt klart skal gøres om – bare med 2 til 3 ugers rådighed).

Hvis man er mere til natur, er vi blevet anbefalet at tage til ”Point Lobos” lidt syd for ”Carmel-by-the-sea” – det er nok mere værd end ”17 Mile drive”
Men vi havde ikke mere tid, og skulle nå en flyver tidligt næste morgen.