Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

turen  2010
Snekkersten
26. nov. 2010

USA: 2 voksne - 16 dage - 4780 km og 9 stater

Efter at have besøgt Californien, Arizona og Nevada 6 gange med 3-4 uger hver gang, mente vi at det i sommeren 2010 var på tide at se andet af det store land. Da vi fra tidligere ture allerede er velkendt med den store hjælpsomhed, de flinke gæstfrie mennesker, den afvekslende natur og byer med outlet centre, ville vi se mere.
Vi planlagde i alt 5 ugers sommerferie, hvoraf de første 2-3 uger skulle være vores store tur gennem i alt 9 stater. Tre ting ville vi meget gerne se: Mount Rushmore, Yellowstone og Salt Lake City.

Planlægning - BA, Hertz og Holiday inn

Planlægningen hjemmefra og glæden over at skulle afsted er altid en fornøjelse, så med inspiration fra bl.a. FDM travel hjemmeside og tidligere års erfaringer, gjorde at vi bookede flybillet direkte på British Airways hjemmeside ca. ½ år før afrejse. BA hjemmeside er god fordi man kan se hvordan priserne ændrer sig hvis man flytter ud- og hjemrejsedatoer bare en enkelt eller to dage den ene eller anden vej.
Vi bookede bil med indbygget Never Lost (GPS) direkte på Hertz hjemmeside. Og fra tidligere års rejser var vi allerede guldmedlem hos Holiday inn hotelkæden. Så første overnatning blev også bestilt hjemmefra. På denne rejse skulle vi også bruge nogle af tidligere sammensparede overnatninger. Det betød at vi i år fik 6 af 23 overnatninger gratis. Vores anbefaling er så vidt muligt at bruge samme hotelkæde – også af tryghed fordi næsten alle hoteller er ens indrettet, så man ikke skal til at forholde sig til at finde rundt på hotellet, men kan nyde det afslappende ophold fuldt ud. På Holiday inn har vi altid oplevet høj service, gode rene værelser, spa- og swimmingpool og på Express hotellerne en super morgenmadsbuffet.
Vi synes at Denver ville være et godt udgangspunkt de tre ting vil gerne ville se. Og det skulle vise sig at være en god ide. Vi havde planlagt det således at vi landede i Denver international lufthavn ved 6 tiden om aftenen. Efter at have hentet bilen på Hertz lufthavnskontor, hvor vi i øvrigt blev mødt af en smilende og meget venlig betjening , drog vi til hotellet for 1. overnatning.
Denver

Næste morgen var vi veludhvilede og uden jetlag klar til oplevelser. Vi stoppede først ved Walmart for at købe køleboks til mad og drikkevarer. Derefter kiggede vi på Downtown Denver. Vi så Colorado State Capitol building med den tilhørende park hvori også Denver art museum har til huse. Vi var nu ikke på selve museet, men kun en tur rundt i den tilhørende butik. Dernæst kørte vi til Colorado state railroad museum og videre derfra til Dinosaur ridge – en rasteplads hvorfra man kunne få en bustur op ad bjerget fora t se på dinosaur forsteninger. Vi havde en aftale om at møde noget familie sidst på eftermiddagen og det gjorde vi så. De havde købt billetter til en Baseball kamp hvor vi oplevede The Rookies mod Giants San Francisco. Og det var en superoplevelse som vi nok ikke selv havde fundet på.
Denver, Colorado - Douglas, Wyoming

Lørdag morgen kørte vi videre mod vores første mål: Mount Rushmore, men inden da skulle vi lige have en overnatning undervejs. Her valgte vi Douglas i Wyoming. Fra hotellet er der ca. 20 km til Ayres natual bridge park, så den fik vi da lige set inden det var sengetid.
Douglas, Wyoming - Sturgis, South Dakota via Deadwood

Søndag kørte vi videre mod Sturgis i South Dakota, som vi havde valgt til overnatningsby i forbindelse med Mount Rushmore besøget. Før vi nåede til Sturgis gjorde vi stop i Deadwood og her gik vi en tur på Main Street . Da det tilfældigvis var 4th of July oplevede vi en kæmpe parade hvor forskellige biler, motorcykler og gående kastede slik, blomster og andre smågaver ud til os der stod langs ruten. Vi tog også en gratis bustur til Mt. Moriah kirkegården, hvor ”Wild Bill” Hickok og Calamity Jane har deres gravsteder. Der er i øvrigt en god udsigt over byen oppe fra kirkegården.
Sturgis - Mount Rushmore (South Dakota)

Ja, Mount Rushmore var den store oplevelse som vi havde håbet på, men selvfølgelig et meget besøgt sted, der var mange mennesker. Men amerikanerne kan det der med service, så parkering var intet problem. Vi fik set stedet og taget de obligatoriske foto. På vejen til Mount Rushmore havde vi besøgt Rushmore Borglum Story Museum og fået en guided tur med fortællingen om danskeren som skabte det storslåede værk.
Vi ville nu også gerne se Crazy Horse når nu vi var så tæt på. Crazy Horse er også en ”bjergskulptur” , men den er ikke færdigt endnu. Der arbejdes fortsat på det. Det er indianernes modstykke til Mount Rushmore, bare endnu større og med et tilhørende besøgscenter hvor man kan se film om historien om dets tilblivelse og en skulptur af hvordan det skal se ud når det engang bliver færdigt..
På vej tilbage til Sturgis, besøgte vi et lille sjovt sted. House of Scandinavia. Skandinavisk brugskunst og madvarer blev solgt fra et lille rødt hus som ligger lige ved vejen. Og sørme om ikke der kunne tales dansk i huset.
Tilbage til Wyoming (Sturgis - Buffalo)

Vi tog en lille omvej og lagde vejen forbi Devil´s tower. Det var hundekoldt og diset i vejret, så vi blev ikke så længe. Men huskede på, at det er her filmem ”Nærkontakt af 3. grad” er optaget. Det er 260 m højt klippeformation.
Det var meningen at vi ville fotsætte til Sheridan inden overnatning, men et eller andet fik os til at dreje fra i Buffalo. Her så vi et helt nyt Holiday inn hotel og vi fik det sidste ledige værelse. D.v.s. en kæmpesuite til 70 USD.
Så skulle vi da også lige kigge lidt på Buffalo og her fandt vi på hovedgaden et museum Jim Catchell memorial museum, et historisk hotel og nogle fine skulpturer i byens park.

Buffalo - Cody

Cody er en turistby – intet mindre. Buffalo Bill Historical Center med de 5 museer, én indgangsbillet i 2 dage er bestemt et besøg værd. En anden oplevelse er, at der kl. 6 PM er en ”teaterforestilling” foran det berømte IRMA hotel – og ja det er da meget sjovt, men så er det heller ikke mere end det.
Cody - Yellowstone

I dag skal vi så videre til andet mål: Yellowstone. Vi kørte gennem den naturskønne dal og kom til East Yellowstone indgangen. Ingen ventetid ved indgangen og så er vi i YELOWSTONE. Her er bare så flot en natur at det ikke er til at beskrive med ord. Yellowstone er på størrelse med Sjælland og Lolland-Falster. Men vi følger den 8-tals vej som fører gennem parken (Grand loop road) . D.v.s. i dag kører vi kun på det halve 8-tal.
Forbi den store sø, kigger på geysere og ser store bisonokser og søde Moose (elge). Hen mod aften søger vi mod udgangen og overnatter i West Yellowstone (en lille turistby med mange hoteller) lige uden for west udgangen, men inde i staten Montana. Der er nogle gode spisesteder og en hyggelig atmosfære.
Yellowstone

I dag kører vi resten af 8-tals vejen og er tidligt i Upper Mammoth hot spring – et meget smukt sted. Vi besøger Grand Canyon of Yellowstone og vi ser 2 sorte bjørne. Sidst på dagen stopper vi ved Old faithfull. Vi er heldige for den springer lige efter at vi er ankommet. Vi er ved at være trætte af de mange ture som vi har gået i dagens løb på de veltilrettelagte stier i geyserområderne og den lange travetur i Grand Canyon of yellowstone har også sat sit præg.
Vi kører tilbage til West Yellowstone og finder et hyggeligt sted til en sen middag.
West Yellowstone - Salt Lake City

Efter en dejlig morgenmad sætter vi os i bilen til en ca. 750 km. lang tur gennem Idaho til Salt lake City, Utah. I Idaho gør vi stop på en rasteplads med lava formationer ved Molton Rock. Vi ser store kartoffelmarker med sjove vandingsanlæg og lavendelmarker så langt øjet rækker.
Vi ankommer til hotellet i Salt Lake City sidst på eftermiddagen.
Salt Lake City / Antelope Island i den salte sø

Dag 1 i Salt Lake city ser vi på Utah State Capitol building og Temple square. Det er søndag og vi ser mange som skal i kirke i dag. Der er en højtidelig stemning.
Vi når også at køre en tur til Antelope Island som ligger ude i den store saltsø. Man kører derud via en dæmningsvej. Der er en øde natur og fin udsigt til storbyen.

Ol byen fra 2002

Vores 2. Dag i Salt Lake city har vi bestemt os for at vi vil se det Olympiske stadium og hele den by som blev bygget op i forbindelse med vinter OL 2002. Vi fik en guided tur rundt ved skihop bakkerne og vi så hvordan børn træner i skihop over en kunstig anlagt sø. Dernæst kørte vi videre til park City og gik en tur på hovedgaden og fik alle tiders pizza inden vi returnerede til hotellet i Salt Lake City.
En pludselig indskydelse (Bryce Canyon)

Egentlig havde vi ikke snakket om at se mere på denne tur, men vi drejede alligevel fra I15 og ad scenic byway 12 via Red Canyon til Bryce Canyon. Og det er vi glade for at vi gjorde. Det er bjerge og natur som vi ikke har set andre steder.
Fra BryceCanyon kørte vi mod Zion Canyon , men da vi nåede til det sted hvor vi skulle dreje fra var der lige en overnatningsmulighed, så den tog vi.
Zion videre gennem Arizona til Las Vegas

Fra Mt. Carmel kørte vi videre gennem Zion, satte bilen på p-pladsen tæt på Springdale og tog turbussen rund i Zion. Vi stod af og på bussen og gik nogle ture indimellem. Efter Frokost satte vi os i bilen igen og fortsatte vi turen.
Det er ikke fordi vi i planlægningen har haft med i overvejelserne at vi skulle overnatte i Las Vegas, for det har vi gjort nogle gange før, men fordi det passede med kilometerafstanden inden vores sidste etape på turen. Så vi kørte ud af Utah, kort gennem Arizona . Man kører faktisk på I15 uden mulighed for at komme af i Arizona og direkte ind i Nevada.
Vi valgte at overnatte i den gamle del af Las Vegas på 4Queen ved Freemont. Her koster hotelværelserne næsten intet. Og vi viste jo at det 800 meter lange lys- og lydshow om aftenen er noget af det vi gerne vil se igen. Der er musik og glade mennesker på gaden. Og uendelige muligheder for en billig aftenbuffet.
Musik på hotelværelset indtil kl. 1 om natten – men det er hyggeligt. Og vi sover længe næste dag for vi har ”kun” omkring 700 km tilbage. En god morgen buffet og vi er klar til køreturen.

Fra las Vegas til Madera, Californien

Vi kører omkring Red Canyon Rock lige udenfor Las Vegas, men det er mest for at se om det er noget vi skal bruge tid på en anden gang. Vi konstaterer at det ikke behøves. Hvis man er på disse kanter og vil se natur, så kan en tur til Valley of Fire (nord for Las Vegas) anbefales i stedet for.
Vi passerer grænsen til Californien og kører via Barstow, gennem bjergpasset med de mange vindmøller til Bakersfield hvor vi kører på I99 og så er det bare lige ud af vejen og til højre i Madera – alt ser velkendt ud da vi sent om aftenen ankommer hos familien der.

Afslutning

Vi står tidligt op også i ferien. Derfor kommer vi ofte til bestemmelsesstedet i løbet af eftermiddagen og kan få set noget samme dag som vi også har transporteret os. Men alligevel ville vi ikke lægge os fast på om denne tur skulle vare 2 eller 3 uger. Det blev så til 16 dage og vi er klar til at tage yderligere 2½ ugers ferie i Californien inden hjemrejsen fra San Francisco. Men det er en helt anden historie.

Kommentarer til rejsetippet om USA

Det vækker minder

20/09 2012 Charlotte
Sikken en fantastisk historie - vi er for 4 uger siden selv lige kommet retur fra en lignende tur hvor vi boede i Salt Lake City og derfra kørte en tur ned ad I-15 med Las Vegas som målet. På vej tog vi flere fantastiske afstikkere og bookede hoteller undervejs og alt klappede ud over alle forventninger. Så hele denne fantastiske beskrivelse og de skønne billeder vækker lige nogle helt fantastiske minder og vi er helt enige om at vi igen skal på sådan en fantastisk tur.

Wauw

09/12 2010 Susan Eriksen
Fin beskrivelse. Sådan en tur vil jeg osse på.

Flot og velskrevet rejsetip

07/12 2010 Carsten Hansen
Det er et overordentligt velskrevet og fint rejsetip, som mange kan få meget stor glæde af, hvis de skal planlægge en tur til USA, og gerne vil have forslag til, hvor de kan køre, og hvad der er at se på turen. Mange flotte billeder, der gør tippet interessant og spændende at læse.

Fantastisk

30/11 2010 Grethe
Flot og levende beskrevet. Velplanlagt. Velegnet til at være med i en rejseguide.

Godt gået

29/11 2010 Gurli jakobsen
Godt gået søster og svoger, vi er stolte af jer og også lidt misundelige

Fantastisk tur

29/11 2010 Flemming
Planlagt som sædvanlig, det betaler sig

natur-natur-natur

27/11 2010 Bente Ersgaard
Meget dejlig og forskelligartet natur, men også med plads til lidt fornøjelse. Lige efter min smag.