Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

Et lille udklip af Yellowstone Parks dyreliv
Stine Sall
Nærum
19. maj 2009

USA - en oplevelse for alle aldre

Er man til en rejse med shopping, natur og seværdigheder kan et roadtrip i USA varmt anbefales. Vi - en familie på 6 - tog afsted i knap 4 uger. Med telt, bil, camping og billige motels er USA et nemt rejseland.

Ferien startede ved Niagara Falls

Inden vi tog afsted, havde vi pakket og genpakket flere gange, indtil vi havde presset telt, overnatnings udstyr udenfor til 6 pers, køletaske og spisegrej, samt tøj til 6 pers i 8 kufferter i alt.

Er man ikke til camping, er hoteller og moteller i den billige prisklasse også at finde alle steder hvor man kommer.

Vi ankom til New York, fik bagage og overnattede på motel. Dagen efter kørte vi mod Niagara Falls, en hel dags tur, men med den bil vi havde lejet, var det ikke det store problem, masser af plads og med musik og underholdning til børn og voksne, gik det fint.

Ankom til Niagara Falls, den Canadiske side, hvor vi fik set vandfaldene, taget en masse billeder, sejlet en tur og var ude og spise.

Det er et fantastisk område og der er masser af turist oplevelser, hvis man er til den slags. Vi tog turen på Maid of the Mist, båden der sejler ud til vandfaldene.

Vi fandt et motel i udkanten af byen til rimelige penge og plads nok til 6 på et 4mands værelse.

Amerikanerne er nemlig til at forhandle med hvad
det angår. Her blev vi kun et par dage, så gik turen videre mod Yellowstone, med stop i forskellige byer på vejen.

Gennemrejse af Detroit, Chicago og Madison Wisconsin

Vi satte kursen mod USA igen, og det gik uden problemer at komme ind.

Vi tog nu turen med en overnatning på motel nogle timer fra Detroit. Dagen efter gik turen videre, vi kørte igennem Chicago, nød Skylinen og ankom til Madison, Wisconsin, som har en helt personlig interesse for vores familie, da vi har boet der i 1 år engang i 95/96.

Her fandt vi en Camping plads en time fra Madison og kørte ellers omegnen tynd, fik set en masse natur og genså mange af vores yndlingssteder.

Black Hills

Efter nogle dage i Wisconsin, gik turen mod Black Hills, Rushmore Mountain og Crazy Horse.

Vi stoppede dog i Bad Lands på vejen, et område hvor jorden er erroderet af vand og man kan se alle lagene i jorden. En tur værd, det ligger ude midt i ingenting og det oplever man især, da man ved indkørselen i den ene ende af området møder tankstationen, der forsikrer dig om at det er vigtigt at du tanker nu, for ellers er der adskellige miles til næste tank.

Vi nåede Black Hills efter at have overnattet på et motel midt i ingenting. Er man til fantastisk natur og ærkæologi er dette lige noget for dig. Der er gamle legender, historier og masser af fantastisk natur at bevæge sig rundt i og bruge tid på.

Vi benyttede igen camping plads, med stor fornøjelse. Man kan næsten altid være sikker på at der er en pool, og dette skader absolut ikke når man har 4 børn med!

Yellowstone Park

Efter Black Hills gik turen mod Yellowstone park og her blev der også gjort stop på turen nogle steder.

Områder som Devils Tower og Sioux falls kan varmt anbefales, her kan man få strukket benene med en vandretur omkring Devils Tower, en gammel vulkan og nyde lyden af vand og synet af mange små vandfald ved Sioux Falls.

Endelig nåede vi Yellowstone Park, efter en god opstigning igennem Rocky Mountains og en sneboldkrig i Juli.

Rocky Mountains et imponerende syn og fantastiske at køre i.

Flere af vejene til Yellowstone Park er spærret det meste af året pga. sne. Vi valgte igen at campere, der ligger flere camping pladser i Yellowstone, næsten alle med rindende vand og toiletter.

Er man ikke til camping ligger der dog også både hoteller og moteller i omegnen, men de skal som regel bookes i meget god tid, da dette er et område der er velbesøgt.

Vi brugte ca. 5 dage i Yellowstone Park og nåede i denne tid at få set flere brune bjørne, måske en Grizzli (det er stadig til debat i familien), adskellige ulve, buffalows, præriehunde, rensdyr, jordegern og en enkelt elg.

Herudover er der mange underjordiske kilde og geyser der skal ses, især Old Faithfull, hvor restauranten på Old Faithful Hotel varmt kan anbefales, hvis man vil spise uden selv at skulle lave mad en dag!

Turen hjem

Efter Yellowstone Park kørte vi med overnatning på en rasteplads og turen mod New York på 2 døgn og nåede frem til New York med 1½ dag tilbage.

Her fik vi lidt sightseeing samt shopping for udsigten over New York skulle da lige nydes og man kan ikke tage til New York uden at have været i verdens eftersigende største Mall.

En tur forbi Madison Square Garden og ned langs vandet på Manhatten med udsigt til Statue of Libertie, skal da være med på programmet.

Da vi satte os i flyveren en eftermiddag 3½ uge efter vi ankom, var vi mættet af oplevelser for hele familien.

Dette er en tur som kan tages uanset om man er et par, har børn med, eller bare venner der er afsted sammen.

Den kan varmt anbefales og jeg ville gerne gøre det igen. Med et lille ønske om at udforske Sydstaterne og Vestkysten en dag også!