Flere rejsetips om Yellowstone

Odense
13. nov. 2012

Naturparken Yellowstone Wyoming

Jeg vil gerne fortælle om vores oplevelse med naturparken Yellowstone Wyoming .
Vi besøgte parken sidst i april 2012 og vi vidste intet om, hvordan en naturpark i USA var indrettet eller fungerede på dette vores første besøg i USA.
Sammenlignet med Fyn der udgør et areal på knap 3000km2. har Yellowstone Nationalpark 9000 km2 .
Gennem FDM havde vi bestil flybilletten og bilen, resten var op til os.
Vi har ikke haft nogen problemer med at finde hotelværelser på strækningen Billings/ Salt Lake City/ Las Vegas og San Francisco mellem 50 – 90 dollars …Hvis prisen var for høj efter vores målestok …var det næste hotel.
Hotellerne ligger oftest sammen i et lille område og er let at finde og ses f.eks. fra motorvejen.
Kort over Yellowstone - Billings og Little Bighorn Battlefield

Vores plan

Var at køre fra Billings i Montana, som vi fløj til og køre ad(90) til Yellowstone.
Vi ville køre gennem parken over et par dage – Overnatte i parken og derefter køre over et af de to pas, for at komme til næste punkt på tur… Black Hills (Crazy Horse og Mount Rushmore i South Dakota).
En meget vigtigste ting at huske er, når man besøger Yellowstone, så sørg for altid at have mad med. Der var ingen steder, vi kunne købe mad i parken (på dette tidspunkt) og vi havde selvfølgelig ikke garderet os, ud over hvad man nu har liggende efter en fly tur (Ankom natten før og overnattet på et hotel i Billings Montana – hvor vi havde fået den lejede bilen udleveret).
Vi kørte ad vej 90 fra Billings ved afkørsel nr. 333 - til landevej 89 - Parken var åben og der skulle ikke betales entre.
I dalen på vej ind i parken så vi marker fulde af rigtig mange heste . Fantastisk.
Kun få mennesker mødte vi, men det er jo også et meget stort område og først på sæsonen.
Bison

Vi oplevede at se mange bisoner

Bjørnemor med to unger. En canadisk sort ulv helt oppe ved vejen – hvor vi kørte. Betagende så stor den var og vi så mange andre dyr.
Bjerge, skove og dale. F.eks. et træ der stod midt i den rivende flod, hvor det havde slået rødder i en stor sten og flere af den slags. Et underligt syn.
Man skal have god tid i parken og tage de små veje – væk fra den normale trafik – og køre ”bag om”.
Nogle enkelte veje var åben på dette tidspunkt – men mange var lukkede pga. sne (husk sidst i april).
Kogende sø

Mange stop på vejen

Vi så Mammot Hot Spring og vandrede rundt i damp og sne.
Så på formationerne af aflejringerne, lugten af svovl – lyden af sydende… spruttende –piblende varmt væske – luften var lun af forår og forundring.
Ud fra de steder- på vejen, hvor der var spændende ting at se, var der parkeringspladser, toilet og stisystemer der førte hen til og igennem det interessante område der kunne ses.
Old Faithful op til 40 meter i udbrud

Old Faithful

Derefter kørte vi til Old Faithful, som var meget længe om at vise sit show - op til 1½- 2 timer.
Der er bænke, hvor man kan side og vente.
Men der er mange andre gejsere på vejen dertil at se på… og smukke kogende søer og vandløb i de klareste blå og gyldne farver og mudder der kogte boblede
Morning Glory

Vi ville gerne se Morning Glory – men havde svært ved at se, hvad vi skulle gå efter, hvor vi kunne finde den.
Vi spurgte dem vi mødte, men vi kunne ikke få rigtig information og nogle havde også hørt, at den var dækket med megen snavs og ikke var værd at gå efter.
Vi måtte helt ind i turistinforations huset, der ligger på stedet (ved Old Faithful), for at spørge om vej - lige før lukketid.
Sådan finder du` Morning Glory:
Gå rundt om Old Faithful – forbi huset(og info. Skiltet). Turistinformation huset ligger(på venstre side) af dig og Old Faithful på højre og fortsæt lige ud af gangsystemet ca. 4 km-der ligger den`- længst ude og er blevet gjort så fin ren.
Den er utrolig smuk med sine grønne og gyldne farver i sit spøgelsesagtige kogende vand .
Gå ikke glip af denne tur længst væk på stisystemet.
Mange Gejser

På vej til og fra Morning Glory

På vejen ud til den, er der meget at se på. Gejsere der springer og syder og varme kilder - også på tilbagevejen, hvor en anden vej kan følges - til venstre når du går fra Morning Glory… turen ender ved Old Faithful igen.
Vi fik forevist et storslået rullende tordenvejr med lyn, buldren og regn, på vores meget hurtige hjemtur til Old Faithful og hvor den lune bil stod.
Vi overnattede i West Yellowstone… Eneste overnatningsmulighed i hele området, på dette tidspunkt – Der var let at finde hotelværelse – priserne var de samme som andre steder i USA.
(At køre fra Billings og se alt det, der skulle ses på vej til Old Faithful og Morning Glory. Overnatte i West Yellowstone er for meget på en dag).
Set i bakspejlet i særdeleshed uden mad og vand.
Men vores oplevelser blev nok også forstærket af vores situation.
Den brudte "vinge" på isglætcheren ved Lower Falls

Lower Falls

Parkens veje danner ligesom et stort 8 tal, hvor vi kommer ind for oven (”kl. 11”) og køre ned ad venstre side.
Old Faithful og Morning Glory ligger (på den venstre nederste cirkel ” kl. 8” ) og West Yellowstone (hvor vi overnattede) ligger (” kl. 10”) på nederste halvdel.
Så hvis vi ville se området her ved Old Faithful og Morning Glory – måtte vi køre vejen igen næste dag og det fravalgte vi, da der ingen overnatningsmuligheder var der (info fra turistkontoret på stedet) og vi ikke ville køre hele ottetallets cirkel rundt forneden – kl. var efterhånden blevet omkring 19 – 20.
Vi så mange familier køre ind i parken på dette tidspunkt – kort før solnedgang. Nok fordi dyrene kommer frem der.
Næste morgen var der faldet 10 cm sne og alt var tyst i West Yellowstone.
Det smeltede dog hurtigt.
For stadig at tage 8-tals-kort- beskrivelsen ligger vandfaldet (” kl. 1”) på nederste cirkel.
Her var det så vi kørte mod Lower Falls, for at komme over et af passene og ud af Yellowstone mod Black Hills.
Der var en stor oplevelse at se Lower Falls, pga. den stadig havde sin is glætcher på (vanddampene fra vandfaldet, som var frosset til en is ring – selv om den var brudt i midten på dette tidspunkt) ….Det har vi aldrig set før.
Det var lige som to store vinger på begge sider og man kunne se den, havde været rundt om vandfaldet som en ”vinge” hvor vandet fossede under
Lower Falls 94 meters fald i dybet.

Her kunne vi stå tæt på vandmasserne,

Følge de gule-tons-tunge- vandmassers styrte i afgrunden - 94 m ned i dybet – og følge floden så lang øjet kunne række i den kæmpe gule og orange, røde Yellowstone Grand Canyon.
Her ved vandfaldet var vejen spæret, da passet var lukket pga. sne.
Den vej vi havde tænkt os at køre ud af parken var altså lukket her. Vi måtte pænt køre tilbage over Billings igen.
Vi kunne jo ha` spurgt os for, men vi havde ikke næret nogen som helst tvivl, om at vi ikke kunne komme over passet - når vi nu kunne køre ind i parken uden problemer – men sådan skulle det ikke være.
Little Bighorn Battiefield Matl. Mon

Crazy Horse og Custer ved Little Big Horn

Vi vendte om og tog turen tilbage ad landevej 90 og nok engang så vi - alle hestene.
Det er rigtigt dumt at ærgre sig, for nu så vi alle tingene igen – bare fra en anden vinkel.
På den første hotelovernatning efter Billings, om morgenen kort før vi forlod hotellet, hilste vi og talte med en rigtig vaskeægte nulevende indianer, der boede i det kæmpe store reservatet i staten Wyoming.
Det er rigtig hyggeligt at små snakke med folk der lever på stedet og høre hvad de laver og hvilken tanker de går og tumler med i hverdagens USA.
På denne strækning en tidlig morgen – uden et levende menneske nogen steder.
Så vi stedet hvor Crazy Horse og hans krigere udslettede (senere General) kaptain Georg Custer og hans 7. kavaleri (260 soldater) ved Little Big Horn i 1876.
Snestorm over prærien

I snestorm.

Vi så stenen der var sat og kirkegården med navne på de mennesker, der havde oplevet at stå der` på samme sted, mange år før os og med lidt fantasi, kunne vi se deres fortvivlede kamp for livet.
Her en tidlig morgen i begyndende snestorm og hvor vi stadig kunne se mile vidt over den steppeklædte kuperede mat grønne prærie (pga. sneen) hørte vi Sioux-høvdingen Crazy Horses heste komme farende i sne - vindens fremstormen.
Dette havde vi ikke oplevet – hvis vi var kørt over passene.

Kommentarer til rejsetippet om Yellowstone

Fremragende beskrivelse

03/01 2013 G. Christiansen
Jeres beskrivelse gør, at jeg glæder mig meget til at opleve parken næste år, og det bliver med jeres fremragende beskrivelse af parken i hånden. I fortjener hver eneste stjerne.

Naturparken Yellowstone Wyoming

16/11 2012 Torbjørn og Rita Johansen
Helt sjovt at læse FDM kommentar til Yellovstone her på forsiden af - denne side...har ikke set det før nu.
Det er jo en gentagelse af min historie.
Jeg vil lige sige at vi kunne ikke købe noget som helst mad - på dette tidspunkt - alt var lukket der var kun Turistinformationen der var åben, og de informerede os om det samme.
Også at der var ikke muligt at komme rundt til søen...der var ingen overnatningssteder på den strækning - på den tid vi var der den 28/4 2012.
Vi betalte jo heller ikke for at komme ind...jeg tror vi har været der i afslutningen af deres vinterperiode.
Aligesvel var det en kæmpe oplevelse - så forunderligt. Ting der kun kunne ses på dette tidspunkt f.eks. den brudte gletsjer ved Lower Falls.
Da vi kom tilbage efter at have set Morning Gloria - var alle huse mørke og menneske forladte - lukket.
Men se engang hvad FDM har skrevet her....
"Rundt i Yellowstone"
"Yellowstone er på størrelse med Sjælland og Lolland-Falster og det meste af parken er ikke umiddelbart tilgængelig. Men en række veje formet som et otte-tal fører rundt til de største seværdigheder. Alt efter hvilket verdenshjørne, du kommer fra, vælger du en af de fem indgange ind til parken. Yellowstone ligger imidlertid så langt mod nord, at det kun er om sommeren, alle veje i parken er åbne. Om vinteren er de fleste veje spærret af sne, så det kun er den nordligste indgang fra Montana, der er åben. Juni, juli og august er højsæson med flest turister."

God og sjov beskrivelse

14/11 2012 Mona
God og sjov beskrivelse af hvordan man kan opleve yellowstone. Det må have været en ekstra oplevelse med snevejret indimellem selvom det gav jer en omvej. Vi var i Yellowstone i sommeren 2010, og synes det er et fantastisk sted, ville gerne opleve det på en anden årstid også. Der er da flere muligheder for at købe mad i parken, bl.a. i Mammoth Hot Spring og i General Store ved søen. Se hvordan vi oplevede turen: http://www.fdm-travel.dk/usa/usa-2-voksne-16-dage-4780-km-og-9-stater.html