Flere rejsetips om Yellowstone

• På biltur i Cowboy staterne - Wyoming, South Dakota, Montana, Colorado

18.01.14: Carl Nielsen
    På hesteryg I Rocky mountins

Hvis du har lyst til at prøve noget ud over det sædvanlige, så skal du prøve en tur på hesteryg ud i ”back country” eller ud i det helt uberørte ”wilderness”

Hvis du har besøgt California, set Gand Canyon, Las Vegas, og de store red woods, så bør dit næste rejsemål i USA, være ”cowboy staterne”

Vi brugte 15 dage med udgangspunkt i Colorado, derefter South Dakota, Wyoming, og Montana.
  • Naturparken Yellowstone Wyoming

13.11.12: Torbjørn og Rita Johansen
    Jeg vil gerne fortælle om vores oplevelse med naturparken Yellowstone Wyoming .
    Vi besøgte parken sidst i april 2012 og vi vidste intet om, hvordan en naturpark i USA var indrettet eller fungerede på dette vores første besøg i USA.
  • Yellowstone Nationalpark - Min favorit nationalpark i USA

27.09.12: Birthe
    Vi har besøgt flere nationalparker i USA, men favoritten er Yellowstone Nationalpark, verdens ælste nationalpark.
    Vi bestilte fly, bil og hotel gennem FDM Travel, dog måtte vi selv bestille overnatning i Yellowstone Nationalpark, da vi ville bo i selve parken.

Læs mere om rejser til Yellowstone

Yellowstone Nationalpark i telt
Hedensted
21. jan. 2012

Yellowstone Nationalpark i telt

Under vores 5 uger lange tur gennem USA fra øst mod vest, havde vi 5 overnatninger i Yellowstone, som skulle være noget anderledes end alle hotelovernatningerne.
Vi indkøbte telt, 4 soveposer og luftmadrasser og 4 lommelygter, så var vi klar - det købes ret billigt i de store supermarkeder, dog skal I ikke gøre som os, købe for billige soveposer. De skulle kunne klare 0 grader, men vi frøs om natten, hvor der den sidste nat var frostgrader, trods vi skrev sidst i juli. Det skal bemærkes at Yellowstone Nationalpark ligger meget højt,
Yellowstone Lake ligger i 2357 m og vi boede med den flotteste udsigt til søen. Medbring gerne skiundertøj til nættterne, vi hørte om nogle i autocamper, der også frøs. Vi havde op til fire trøjer på, huer mm og det var stadig koldt. Om dagen havde vi op til 27 grader, så der er også brug for shorts.
Et af de mange pools

Gejsere og mudpots

Yellowstone er speciel med alle dens gejsere, som kan ses i udbrud med faste intervaller ex Old Faithful. Andre steder langs vejen ses store, kogende mudderpøle. Her må man ikke snyde sig selv for en gåtur ud i området for at se alle de andre mindre geisere og pools, længst ude af stien ligger Morning Glory Pool. Vi brugte vel 4 timer på at gå rundt og se de mest fantastiske pools, alle flotte klare farver.
Solopgang i Hayden Valley

Bjørne i Yellowstone

Her er der mulighed for at møde både grizzly bjørne og sorte bjørne. Vi kontaktede en ranger for at få oplyst hvor der var størt sandsynlighed for at se dem. Man skal huske at holde mindst 100 meters afstand til dem. Vi fik oplyst at de helst kkommer frem om morgenen og inden solen går ned, da temperaturen helst skal være under 50 F, dvs ca 10 grader C. Hayden Valley og øst for Tower Roosevelt skulle der være mulig at se dem. Vi stod tidlig op en morgen, kl 5.00 og kørte afsted. Og vi var heldige, inde på græsmarken i Hayden Valley så vi bjørnemor med sine to unger - det var grizzly bjørne. Iøvrigt en utrolidt smuk solopgang. Så havde vi ikke set bjørnene, havde solopgangen været den tidlige morgentur værd.

Flere Bjørne

Efter at have sovet lidt mere og spist morgenmad på den nærliggende Lodge, tog vi på køretur og trods Rangers anbefalinger, møder vi tre bjørne mere samme dag, den ene ret tæt på, da den stod i vejkanten og spiste. Det stoppede al trafik.
På trods af at vi havde 5 dage i Yellowstone og kørte rundt hver dag, tidligt og sent, så vi ikke bjørne de andre dage. Men istedet Elke ( ligner vores krondyr), egern,rådyr, Coyote &, tusinder af bisoner, m.m.
Der er en fantastisk natur i Yellowstone, flotte floder, vandfald, de har deres egen Grand Canyon, flot på sin egen måde.
Udsigt fra Logden.

Praktiske forhold i telt

På campingpladsen er der grill, hvor aftensmaden kan tilberedes, det er dog et minus at butikkerne i parken har meget lidt kød, så vi grillede pølser to aftener. Måske man kan købe noget kød med, inden I kører ind i parken. Eller kan det mest nødvendige købes i parken, men udvalget er begrænset.
Vi havde købt en køletaske uden strøm og fyldte blot op med is, som kan købes ved købmanden. I de små "byer" er der en lille købmand og div sovenierbutikker og restauranter. Udenfor vores campingplads lå der nogle km væk, en hyggelig lodgde hvor vi indtog vores morgenmad og fik varmet kroppen. Bad var der ikke på vores campingplads, kun koldt vand i hanerne. Vi havde 6 km til nærmeste "badeanstalt", den var dog desværre lukket, mens vi var der - vi kom dog i bad, der var bare 30 km derhen. Lidt specielt, men vi havde alt i bilen af toiletsager mm alligevel, da vi ikke må opbevare noget med lugte (mad, vandflasker og toiletsager) i teltet, da bjørnene kom ned over pladsen flere gange om ugen, for at drikke vand i søen. Så det er ikke noget problem at tage et bad undervejs på dagens tur.

Kommentarer til rejsetippet om Yellowstone

Campingplads i yellowstone

11/02 2013 Annette Spangsberg
Vi boede på campingpladsen Bridge Bay og havde bestilt hjemmefra på deres hjemmeside. Der stod optaget på campingpladserne på nogle oversigtskilte men der var nu rigelig plads. Der er kun koldt vand her så vi kørte 30 km til nærmeste åbne bad. Hvis i vil se mere fra vores tur, er vores hjemmeside åben nogle dage endnu - den bliver snart slettet da den koster. Har taget en kopi. Www.123hjemmeside/usasommer2011. Rigtig god tur. Det er fedt.

TELT

07/02 2013 Thomas
Hej Anette

Det lyder til at har heft en rigtig god tur.

Jeg og en kammeret skal til Yellowstone til sommer. Vi havde også tænkt at ligge i telt.
Hvilken campingplads lå i på og havde i bestilt i forvejen?