Flere rejsetips om Hanoi

• Oplevelsesrejse i det nordlige Vietnam

20.11.11: Peder Kammeyer Sørensen
    Vi var 16 dage i Vietnam i juni måned og havde oplevelser - der til trods for at vi rejser meget - var helt unikke.
  • Hanoi

23.10.11: Lise Gartmann
    Jeg har altid drømt om at komme til asien, og der er mange steder som jeg ønsker at opleve, men i samråd med to veninder, blev vi enige om at det skulle være Vietnam, og mest i nord...
  • KOTO restaurant Hanoi

28.05.11: nette kornerup
    Vietnam byder på mange spændende sights - og mange lækre og anderledes retter.
    En af de helt store og gode oplevelser for mig var besøget på restaurant KOTO on Van Mieu.

Læs mere om rejser til Hanoi

Victoria Express - lukustur til Sapa
Margrethe Bohnsen
Harboøre
4. feb. 2010

Besøg Sapa i det nordlige Vietnam

Rejsetip omkring vores 14 dages rejse til det norlidge Vietnam. Et af højdepunkterne var togturen og opholdet i Sapa.
Vandretur i bjergene med lokal guide

Victoria Express - skøn tur med luksustog

Vi var på rejse i Vietnam i forbindelse med, at vores søn var ansat der i et halvt år. Rejsen gik i første omgang til Hanoi, hvortil vi ankom mandag den 2. november 2009. Allerede onsdag aften drog vi videre med nattoget til højlandet, nærmere betegnet til Sapa. Vores søn havde valgt, at selve turen til Sapa i sig selv skulle være en oplevelse, og det blev det!

Vi blev guidet på plads i Victoria Express-toget, ren luksus efter vietnamesisk standard. Efter indlogering i egen kabine med plads til fire, kunne vi gå i spisevognen og indtage vores middag i omgivelser, hvor man tænker "gamle dage" eller ren filmoplevelse. Dejlige vietnamesiske retter blev serveret af søde tjenere, der gjorde alt for at få os til at føle os velkomne. Alt efter temperament kunne vi så trække os tilbage til vores "soveværelse" og få en nogenlunde god nats søvn. Det var jo trods alt ikke IC3, men lige som tog i Danmark, da vi var børn, det rullede en del og vi kunne tydelig mærke sammenføjningerne.

Men søvn blev det til. På hovedpuden var der aftenen i forvejen lagt en fin stofpose med vand, tandbørste og -pasta til hver. Vi blev vækket tidlig morgen i så god tid, at morgentoilettet kunne nåes inden vi nåede endestationen Lao Chai. Her blev vi modtaget med varme vaskeklude til at tørre ansigt og hænder, hvilket faktisk også var sket inden påstigning aftenen før. En uvant men dejlig oplevelse. Herefter afhentning i minibus og køretur fra Lao Chai til Sapa i den tidlige novembermorgen, hvor solen lige var på vej op over bjergene og der lå en let dis i dalene. En skøn, skøn tur inden morgenmaden.
Turen gik også langs floden

Vandretur i bjergene omkring Sapa med lokal guide

Vel ankommet til Sapa - og efter indlogering på det skønne Victoria Spa Hotel - var det tid til afslapning før næste dags vandretur. Vi havde fået anbefalet en lokal guide og aftalt med hende, at vi skulle mødes næste morgen. Mødetiden var sat til kl. 9.30 og Mimi var mødt op.

Mimi var kun 20 år og tilhørte Black H'mong stammen, og derfor også iført "stammedragten. Inden vi drog af sted måtte vi på det lokale marked, hvor Mimi købte ind, så hun kunne lave mad til os på turen. En meget interessant oplevelse, hvor alt blev nøje inspiceret og lugtet til. Maden måtte vi så selv bære i rygsækken, da Mimis højde, eller mangel på samme, umuliggjorde at hun havde alt for meget i rygsækken.

Allerede på vej ud af byen gik det op for os, at vi ikke kun havde "lejet" Mimi, men at der altså også hørte yderligere tre piger til pakken. Den ene pige havde sågar en lille pige i kurven på ryggen - og af samme grund gik hun med parasol på hele turen. Men det blev en fantastisk tur ud i bjergene i det skønne vejr - vel omkring 30 grader. Vi vandrede på stejle skråninger, langs og i vandløb, mødte en nedstyrtet vandbøffel, der havde måttet lade sit liv i styrtet.

Undervejs fortalte Mimi om naturen og hendes stamme på en meget levende måde. Lidt uforståelig til tider, så vi måtte have ørerne godt slået ud. Mimi havde nemlig aldrig gået i skole, men lært sig engelsk af fortrinsvis amerikanske og australske turister, hvilket man tydeligt kunne høre på hende. Mimi undlod også tit de spidste par bogstaver i et ord, men efterhånden blev vi gode til at gætte betydningen.

Omkring middagstid nåede vi en lille "restaurant" eller hvad vi nu skal kalde det. Men der var ly for solen og en stol at sidde på. Mimi lavede den skønneste vietnamesiske ret til os med masser af grønt, stegte nudler og små stykker oksekød, og fint portionsanrettet til hver af os. Der var både noget for øjenene, smags- og lugtesansen. Dejligt efter den lange vandretur, og hele retten forsvandt som dug for solen.

Derefter gik turen videre, og vi fik lejlighed til både at besøge en amerikansk ledet skole og til at slappe af ved et vandfald oppe i bjergene, hvor vandet var særdeles rent og meget koldt. En lokal guide kan i den grad anbefales!