Flere rejsetips om Hanoi

• Oplevelsesrejse i det nordlige Vietnam

20.11.11: Peder Kammeyer Sørensen
    Vi var 16 dage i Vietnam i juni måned og havde oplevelser - der til trods for at vi rejser meget - var helt unikke.
  • Hanoi

23.10.11: Lise Gartmann
    Jeg har altid drømt om at komme til asien, og der er mange steder som jeg ønsker at opleve, men i samråd med to veninder, blev vi enige om at det skulle være Vietnam, og mest i nord...
  • KOTO restaurant Hanoi

28.05.11: nette kornerup
    Vietnam byder på mange spændende sights - og mange lækre og anderledes retter.
    En af de helt store og gode oplevelser for mig var besøget på restaurant KOTO on Van Mieu.

Læs mere om rejser til Hanoi

En tur til Ha Long Bay i Vietnam
Tjæreborg
19. feb. 2010

En tur til Ha Long Bay i Vietnam

To dage i Ha Long bugten
Vores båd på turen

Om Ha Long bugten

Ha Long bugten er et naturskønt område i Tonkin bugten ca 300 km. øst for Hanoi. Ha Long bugten er et mesterværk af naturen, og blev i 1994 erklæret bevaringsværdig af UNESCO. Bugten er fyldt med over 200 kalkstensbjerge, som i særegne former rejser sig op, gennem den jadegrønne havoverflade.
Legenden fortæller om en forhistorisk kæmpe drage, der levede i bjergene. Da den en dag løb mod kysten, lavede dens svingende hale dybe kløfter og dale, og da den dykkede ned i havet blev områderne, der var blevet gravet op af dens hale fyldt med vand, og lod kun de højeste klipper være synlige.
Vietnams svar på Loch Ness.
Gade i den gamle bydel i Hanoi

Hanoi

I Hanoi bor vi på et lille hotel i den gamle bydel.
www.hanoiparadisehotel.com
Et meget spændende sted, hvor gadelivet er i højsæde.
Der er menesker og knallerter over alt, og man skal se sig godt for, når man skal over gaden.
I gå afstand fra hotellet ligger også Hoan Kiem søen. Et meget smukt sted, hvor Vietnameserne dyrker mange fritidsinteresse.
Legenden fortæller om en kæmpe gylden skildpadde, som dukkede op af søen og tog det sværd, som den havde lånt af Kong Le Li i år 1427. Med dette sværd fordrev den de kinesiske besættels tropper og befriede dermed Hanoi.
Der lever stadig skildpadder i søen, og ser man den gyldne skildpadde, betyder det lykke.
Rismarker

Ha Long turen

Da vi har været i Hanoi nogle dage, beslutter vi os til en to dags tur til Ha Long bugten.
Turen med bil tager ca. 4 timer, og går gennem den røde flods delta, ud til Tonkin bugten. En fantastisk tur, gennem rismarker, og små landsbyer der oser af aktiviteter.
Overalt er der grønne rismarker. Ris udgør 90 % af kornproduktionen i Vietnam, og dækker 77 % af de opdyrkede arealer. Stort set alle landmænd dyrker ris. På landet spiser de fleste ris tre gange om dagen. Vietnameserne spiser ca. 240 kilo ris om året, til sammenligning spiser en europær ca. 3 kilo.
Ris kan bruges til meget:
Mad, øl, brændevin, kosmetik, kiks, kurve, måtter, papir og meget andet.
Klippe i bugten

Ude i Ha Long bugten

Da vi kommer ud til bugten stiger vi ombord på en traditionel båd, en såkaldt junke. Ombord venter en herlig frokost med sea food.
Vi får tildelt vores kahytter, som er rigtig flotte med fine badeværelser. Sejlturen ud i bugten er umådelig smuk, svær at beskrive, den skal opleves. Det første stop laves ved en stor drypstens hule og senere på dagen, et stop ved en lille ø, hvor der er mulighed for badning. Solen skinner nu fra en skyfri himmel, så vi nyder livet. Resten af eftermiddagen bruges til afslapning på båden, og vi nyder en fantastisk solnedgang.
Der serveres igen en rigtig god og lækker middag, med alt hvad hjertet kan begære af sea food og andre specialiteter.
Efter middagen går vi op på dækket, og nyder det flotte skue med de mange både, som ligger for anker til overnatning.
Frisør salon på gaden i Hanoi

Næste dag

Vi kryber trætte til køjs, godt mætte af alle de indtryk vi har fået i løbet af dagen.
Næste morgen er der dækket et flot morgenbord, og derefter er det på kajak tur mellem klipperne og ind i grotter. Igen, det skal prøves, det er svært, at beskrive. Der er så mange indtryk.
Efter turen i kajak, sejler skibet stille og rolig tilbage til havnen: Vores bus holder klar, til at køre os til Hanoi. Midtvejs gør vi et lille stop ved en restaurant, så vi kan få lidt frokost og sidst på eftermiddagen er vi tilbage i Hanois pulserende liv

Kommentarer til rejsetips om Hanoi

En tur til Ha Long

25/10 2010 Jørgen Uhd Jepsen
Hej Marianne Det er lant billigere at bestille, enten når I kommer til Hanoi eller på nettet hjemme fra. Vi boede på www.hanoiparadisehotel.com, et godt lille hotel: Det blev booket på nettet hjemme fra sammen med en to dages tur til Ha Long. Turen til Ha Long kostede for fire personer kr. 1.400,- I prisen var transport, frokost da vi kom på båden, aftensmad og morgenmad næste morgen. Da vi var fire fik vi to fine kahytter med bad og toilet. Da vi kørte hjem næste dag var der et stop hvor vi fik en rigtig fin frokost. Maden ombord var super, selv børnene kunne lide det, og den guide vi havde med på turen var god til engelsk, og god til at fortælle om det vi skulle se. Glæd Jer til turen, der er umådelig smuk på Ha Long bugten. Et andet godt tips. Vi rejser en del i østen og bruger altid Air Asia. Bestiller på nettet hjemme. Gør man det i god tid er det meget billige priser de kommer op med, og det er gode fly som afgår til tiden. Med venlig Hilsen Jørgen

Fin og informativ artikel

23/10 2010 Marianne Fribæk
Vi rejser primo januar til Østen og havde tænkt os at tilbringe 6 nætter i Hanoi incl. en 2 dages tur til Ha Long -mit spørgsmål er - skal jeg bestille f.eks turen til Ha Long eller andre udflugter hjemmefra ?