Flere rejsetips om Ho Chi Minh

Boeslunde
7. okt. 2010

Langs sydkysten i Vietnam

Mit rejse tip går ud på at man nemt og billigt kan komme langt i Vietnam.
CU CHI ligger ca. 30 km fra HCMH

Vi tog til vietnam december måned, væk fra Danmarks kulde og sne og kom til 35 graders varme. Øjeblikkets syn var lettere kaotisk, man skal vænne sig til varmen men også de mange mennesker der er i byens travle og forvirrende trafik. Vi har flere gange været i Vietnam og har aldrig bestilt hotel før vi ankom, man forhøre sig med taxi chafføren om han kender et rimelig godt hotel i nærheden af hvor man skal opholde sig og i løbet af 1 time er man indkvarteret på et dejligt hotel til rimelige penge, denne gang havde vi 3 børn med og betalte den nette sum af 40 dollar pr. nat incl. morgenmadsbuffet.

Vietnam er idag kommet så langt at der er kommet taxier med airconditon ligeledes til billige penge, her vil mit råd dog været at handle med prisen selvom de har taximeter og hvis man cirka ved hvor man skal hen kan man her gøre en billig handel, vi kørte f.eks 120 km i en lækker taxi og aftalte at han skulle hente os en anden dato for 100 dollar og her kan du så holde ind og spise eller købe drikkelse undervejs.

Et "must" inden man forlader hovedstaden, er vil jeg sige, at køre til Cu chi, som er de tunneler som vietcong gravede under krigen. man kan komme ned i dem og se hvordan de kunne lave mad og operere og hvordan man på jorden intet kunne se før man stod på en dør der førte en ned, og med et netværk af gange på 250 km kunne man godt forstår at de kunne overraske amerikanerne. Her følger guide med og fortæller på engelsk.
Gemt i bjergene.

Vi kørte længere op langs kysten og havde en overnatning (incl. chafføren, der selv fandt et sted at sove) i byen vung tau en fiskerby med alt godt fra havet, og hvor man om aften kan gå tur langs kysten og spise ved de små gadeboder der kommer til livs om aftenen. Efter en tur i det noget saltet kinesiske havvand, kørte vi videre til en anden men noget mere turistpræget fiskerby Phan Thiet, men nej hvor var der smukt og en dejlig behagelig brise fra havet. Vi indlogerede os på et hotel i nogle dejlige bungaloer og var cirka 500 m fra vandkanten. Der er alt godt fra havet og om morgen kunne man se de lokale komme og sælge fisk , ja man kunne endda selv købe og få det tilberedt. Vi havde valgt en lille restaurant 300 m fra vandet, her kunne vi nyde de utrolige smoothies af friske frugter og fisk og kød marineret med alverden krydderier. I mens vi var i Phan Thiet tog vi på tur først til et meget gammelt khmer tempel derefter på den vildeste tur op i bjergene til en buddafigur der når man står ved fødderne er 6 meter høj.
Strande ved Phan thiet

Det sydkinesiske hav

Med bus til H o Chi Minh City

Anbefaling er 100 % at booke en tur langs Vietnams kyst, her er alt godt fra havet og man kan stadig komme i kontakt med den lokale befolkning der er smilende og utrolige venlige til at hjælpe. Da vi havde været i Phan Thiet besluttede vi at skulle prøve, noget nyt frem for knallertkørsel og taxier. Vi ville med bus, for 5 dollar per snude kom vi op i en dejlig behagelig bus med aircondition og sæder med skulle man tro indbygget fjedder. Vi kørte cirka 4 timer med pause undervejs og kunne nyde solnedgangen og da vi nærmede os HCMC kunne man fornemme den tætte trafik .
Vi har som sagt før været i Vietnam, og kan kun varmt anbefale det, både som ældre men også med børn. min datter var 18 mdr denne gang og trods varmen gik det fint.
Jeg vil gerne anbefale HCMC zoo med et museum inde i selve parken, hvis man opholder sig i HCMC og gerne vil lidt væk fra larmen derudover er der Ben Than der er et stort center midt i HCMC og hvor man kan handle til billige priser de syr sågar ens tøj på et par timer. Og hvis man er vild med templer så ligger der et khmer tempel inde midt i byen hvor munkene gerne fortæller på engelsk om buddas rejse gennem livet (gratis).

Hvis man vil op i bjergene er byen Da Lat at anbefale, men her skal man vænne sig til ændret klima, men tilgengæld en meget smuk natur.
Vi håber snart at kunne tage afsted igen og har denne gang planer om at aflægge cambodias Ang kho wat et besøg.