Flere rejsetips om Ho Chi Minh

København
27. sept. 2011

Vietnam - Betal lidt ekstra for din egen guide og oplev mere

Jeg vil gerne give mine tips videre til andre som skal rejse fra sydvietnam til nordvietnam og som kun har 3 uger til dette.
Vi startede i syd- Ho Chi Minh efter et 3 dgs ophold i Bangkok, det kan anbefales nu når man rejser så langt og Bangkok er en dejlig men hektisk by.
(Husk at tage en en guide cykeltur i Vietnam ,det var det bedste vi oplevede i Bangkok og vær obs på Tuc Tuc chauffører som kører jeg rundt i timevis til adskillige skræddere.

Vi el. rettere jeg :) havde planlagt alt hjemmefra lige fra flybilletter til hvilke seværdigheder der skulle ses i Vietnam.

Vi startede i Ho Chi Minh hvor vi var i 3 dage, vi havde fået et tip fra en hollandsk familie som var udstationeret at vi skulle betale lidt ekstra for at få vores egen guide i privat bil og slå turen i Mekong Delta og Chu Chi tuneller sammen så vi ikke skulle bruge 2 dage på dette sammen med 50 andre turister hvor du ikke har mulighed for at tale så meget med guiden. Det gjorde vi og det var de ekstra 700 kr hver, vi brugte et guide fra happytour.com som var utrolig flink og fortalte alt om krigen mv, tog os på plantager hvor de lavede banaslik, kokos slik, vi holdte en slange, øer hvor der ikke er andre turister hvor vi fik talt med de lokale, derudover tog han mange billeder for en, så vi havde omkring 100 par billeder :)

For at få mest ud af de 3 uger valgte vi at flyve indenrigs fra Ho Chi Minh til Danang med Jetstar, det tager kun 1 time og koster 200kr pr. person og sparede os adskillige timer i tog el bus som ikke er det mest behagelig eller hurtigt, da vejnettet er utroligt hullet og folk kører 60 km/timen på motorvejen, hurtigtogene har en max hastighed på 40 km i timen, så det tager tid.

Byen Danang er ikke så spændende, så brug hellere mere tid i Hoi Ann, som er en fantastisk og en afslappende by ift. Ho chi Minh hvor det er et scotterhelvede og meget larm. I Hoi Ann er der en god strand, du kan få syet en masse tøj til ingen penge, men vær obs på at der er nogle som syer tøj i dårlig kvalitet dvs. kun med 1 sting, det skal være med dobbelt sting samt af et godt stof - OG husk at sige halvdelen af den pris de siger og gå hvis de siger nej, tro mig så henter de Jer tilbage. Vi fik syet 10 stk tøj for 1000 kr, men vi fandt ud af efter at have talt med nogle danskere at det var i den dyre ende, hvor de havde fået syet 23 stykker tøj for 1500 kr., men de havde også boet i byen i 3 mdr og var blevet gode venner med skrædderen. For at opleve det rigtige Vietnam skal man tage på landet og det kan man eksempelvis gøre ved at tage en cykeltur som udbydes af bicycletour heaven and earth som er fantastisk, I kommer forbi rismarker, vandbøfler, sejler i en båd lavet af ko-lort, laver sivmåtter mv., taler med lokale, guiderne taler rigtig godt engelsk. Hvis det er muligt skal I prøve at planlægge, at I er i Hoi Ann når det er fuldmåne for så er der fest i gaden, de fejrer fuldmåne hver mdr. med drager og andre farverige dyr i vandet, flotte rislamper med lys i og andet gøgl. Og husk at gå over den japanske bro og i den gl. bydel rigtig flot. Endvidere skal man prøve den lokale specialitet Cao Lao som er nudler med grøntsager el. kød og en banankage til dessert det smagte SÅÅ godt. Vi var ærgelige over at vi kun have 3 dg i byen vi ville gerne have haft lidt flere.

For at opleve de lokale mere, kan man tage toget fra Danang til Hué, det var en spøjs oplevelse, heldigvis tog turen kun 3 timer = 100 km for toget er pakket med mennesker og skrald- det eneste der manglede var nogle dyr :)- folk ligger i gangen og sover, men alle er utrolige søde, de sang sange for os, fordi vi var de eneste udlændinge i toget, endvidere er det en flot natur man kører igennem bjergene med en hastighed på 50 km i timen så der tid nok til at se det hele :) Husk at bestille soft seat ellers sidder I på en bænk uden betræk.

Hue er også en flot by med et stort kejsertempel hvor man kan ride på en elefant igennem templet, det nåede vi dog ikke, da den havde fyraften da vi kom :) Templet skal ses samt en tur på perfumefloden og bo evt. på et luksushotel ved Lang Co stranden for at få slappet fuldstændigt af, da det kan være lidt hektisk i byerne.

Så er turen kommet til Hanoi samt Halong Bugten. I Hanoi er der forskellige ting at se, de er kendt for deres vanddukketeater , det var ok at opleve men ikke nogen wauw oplevelse, derudover er der Hoan Kiem Søen med et lille tempel, fængslet, forh. Asiens længste bro og en tur i deres cykeltaxi som er en oplevelse da trafikken er meget tæt og undervejs tror man flere biler eller scottere vil køre en ned. Vi boede i den gl. bydel i Hanoi, som var et hyggeligt sted med mange små lokale butikker, husk at få et hotelværelse væk fra gaden grundet støjen.

Vi have 3 dage i Hanoi inden vi tog til Halong bugten hvor vi også havde 3 dg, vær obs på at pris og kvalitet hænger sammen ift. de ture der bliver udbudt til Halong Bugten, vi bookede hjemmefra for at være på den sikre side og ift, sikkerhed, vi overnattede på båden og havde 1 nat på Cat Bat øen og det var vi glade for.

Halong Bugten er virkelig en oplevelse værd, når båden ligger til anker kan I få en kajak og padle rundt om klipperne i vandet, det var dejligt og afvekslende- turen til Halong tager ca. 5 timer hver vej og vejen er meget hullet så lad vær med at sætte jer bagerst i bussen som vi gjorde, da man flyver op og ned af sædet hele tiden. På Cat Bat Øen er det en National Park som vi var ude at vandre i som var rigtig stejlt og hårdt men når man kom til tops var det utroligt flot- Husk vand, da men ikke møde en vand bod på vej op og det er meget varmt og høj fugtighed inden i parken. Derudover sejlede vi ud på Monkey Island for at opleve de lokale aber, I behøver ikke vandre øen tynd for at finde dem, de kommer hver eftermiddag ved 15 tiden ned til stranden for at lede efter mad, det troede vi ikke rigtig på, MEN det passede :) Man skal bare holde afstand da de godt kan bide. Nå må jeg vist holde, blev et lidt langt indslag -det er ikke til at stoppe igen.

Alt i alt en kæmpe oplevelse at se en kultur som er så langt fra europæisk kultur men stadig meget mere imødekommende.
God rejse :)

Kommentarer til rejsetippet om Ho Chi Minh

Svar til Heidi

20/06 2013 Jørgen Martens
Hej Heidi.
Vedr. turen til HaLong - jeg kan varmt anbefale Handspan, som du kan finde på nettet. Ikke det billigste, men rigtigt godt. Ikke alt for mange passagerer, og de lægger til for overnatning fjernt fra alle de andre turbåde, så der er fred og ro.
Vi tog en 2-dages tur, og det dækker egentligt ret godt, incl. tid til badning og kajaksejlads mellem de smukke tuf-klipper.

Du kan ikke sammenligne HoChi Minh byen og Hoi An. Den ene er en hektisk og meget trafikeret millionby. Alligevel et par dages besøg værd, hvor især skal fremhæves det spændende overdækkede marked samt det interessante Museum om krigen med USA - desuden rigtigt gode spisesteder.
Hoi An er en rigtig lille charmerene og hyggelig by med ca. 60.000 indbyggere. Her kan I cykle ud til stranden 3-4 km væk, få syet tøj til en særdeles billig pris, samt bare sidde og nyde livet ved floden - en stor del af byen er uden biler. Også et dejligt sted at få massage.

Jeg ville droppe Nha Trang - den har en super strand, men alt for mange højrøstede turister fra et stort land i Østeuropa. Overvej evt. Mui Ne længere sydpå, hvis I vil have dasedage.
God fornøjelse, I har noget at glæde jer til.

Halong bugten - 3 dages tur

13/06 2013 Heidi
Hej.
Vi er et ungt par, der overvejer en 15 dages rejse til Vietnam. Vi har set, at 3 dages turen til Halong bugten er meget brugt, men hvilket selskab bør man tage, hvis man booker hjemmefra? Jeg har læst et sted, at nogle selskaber kun har 16 personer med max., og dette gør turen behageligere pga. det mindre antal turister.
Et andet spørgsmål er,hvilken by du foretrækker; Ho Chi Minh eller Hoi Ann. Vi tænker, at tage til Hanoi og Nha Trang på turen også:-)

Venlig hilsen
Heidi

Svar:

16/01 2012 AG
Hej Monika

Jeg bookede dem via jetstars egen hjemmeside (jetstar.com). Jetstar er det billigste flyselskab, vi havde dog 2 timers flyforsinkelser begge gange vi fløj, ved ikke om vi var uheldige el. om det er kutyme.

Mvh
Anne-Grethe

Indenrigsflyvninger

14/01 2012 Monika
Hei Anne-Grethe
tak for din udførlige beskrivelse, den giver virkelig blod på tanden! Vi overvejer lige en tur til vietnam med vores to drenge, men har kun 2 uger. Derfor lyd det godt hvad du skrev om indenrigsflyvninger, hvordan har i booket dem?