Flere rejsetips om Vietnam

Kristina Pultz
Esbjerg
28. jan. 2009

The real Vietnam på motorbike!

Efter 3 dage på motorbike tur i Vietnam var jeg så fascineret af folket og kulturen at denne tur bestemt er en af grundene til at dette land er en af mine favoritter i dag.
De små piger er igang med at spinde silken op så det kan bruges til klæder m.m.

Dalat - Lak Lake

Den bedste måde at opleve ”The Real Vietnam” på er helt sikkert at tage på en af de berømte motorbiketours. En 3 dags tur er passende, vi tog med vores to guider Mr. Lee og Ann fra Dalat. Vores første stop var ved ”Crazy house” huse der var lavet ud af træ, inde i træ, skået ud i alle mulige forskellige udsmykninger og lejes ud som hotelværelser med forskellige temaer i hvert værelse, meget specielt.
Vi hoppede på motorbiken igen vores næste stop var ved en af de berømte kaffeplantager, hvor vi mødte en familie der passede deres egen lille kaffeplantage mens de boede i et lille skurhus.
Dernæst var der stop i Silk village, hvor vi så hvordan de laver silke ud af en slags orme, meget interessant og her kan du købe billig silketørklæder, -slips m.m..
Så var der lige et stop ved et tempel og kæmpe buddah, før vi stoppede ved Elephant Falls, som er et stort vandfald. Det sidste stop vi gjorde den første dag var ved endnu nogle lokale, hvor vi fik en smagsprøve på den kendte risvin og så hvordan de groede svampe på plastikposer.
Efter en lang dag kom vi frem til en lille landsby Lak Lake hvor vi skulle overnatte i et stilt-house, som de lokale. Så stod den ellers på god vietnamesisk mad.
En af de hårdt arbejdende kvinder fra den lille landsby Lieng Minority Village

Lak Lake - Buon Me Thuot City

Næste morgen tog vi med en lille båd over til en meget fattig lille landsby, Lieng Minority Village. Hvor vi så børn i skole og hårdt arbejdende folk, her kommer man virkelig tæt på det virkelig fattige liv i Vietnam.
Vi hoppede på motorbikesne igen og stoppede ved et lille "firma" hvor de lavede mursten.
Vi fortsatte til Boun Me Thout City, hvor vi fik endnu en pragtfuld vietnamesisk middag på et meget lokalt lille sted. Derefter fortsatte vi ud af Ho Chi Minh Trail ned og se Dray Sap Falls og Gia Long Falls.
Vi skulle overnatte på et lille hotel i Buon Me Thuot City, skønt med vand ud af hanen.
Unge arbjedere ved Lak Lake

Buon Me Thuot City - Nah Trang

Sidste dag satte vi kursen mod Nah Trang. Vi besteg Elephant Rock undervejs og gjorde et stop ved hotsprings, hvor vi afprøvede at koge æg i vandet, som de lokale gør det. Lige før vi blev sat af så vi Pongada Cham Tower, som er lige udenfor Nah Trang City. Vi hyggede os rigtig meget med vores guider og vi tog på café med dem om aften sammen med den ene guides venner. Meget sjovt, for vi kom steder hvor vi var de eneste turister.
Her vi på en af de små lokale "restauranter" god mad

Biketur 3-5 dage, Fascinerende!

På denne fasinerende tur oplevede jeg det virkelige liv i Vietnam, jeg vil helt klart anbefale sådan en tur, hvis du er vild med at komme væk fra turisterne og kan klare dig uden et bad et par dage, man får selvfølgelig også lidt ondt i bagen, men det overlever man. Her kommer du tæt på folket og de er vilde med dig. En biketur i Vietnam er et must, med et par gode guider går du ikke galt. I Dalat er der rigtig mange guider, det er somregel herfra de fleste tager afsted fra nogle tager 3 dage andre 5 dage. Det er en oplevelse for livet!