Info til FDM travel-rejsende - sommeren 2022

Skal du rejse på sommerferie, har vi samlet svar på en række af de mest hyppige spørgsmål, vi bliver stillet. Så er du godt forberedt på, hvordan du eksempelvis skal forholde dig i lufthavnen ved evt. flystrejke, angående billeje og hvis der er problemer, når du ankommer til lufthavnen. Vi opdaterer løbende siden.

Flyrejse

Hvad gør jeg i forbindelse med en flystrejke?

Hvad sker der, hvis en strejke indtræffer og dit fly bliver annulleret:

Vi har alle hørt om varslede strejker indenfor luftfartsselskaberne denne sommer, hvor specielt den varslede konflikt hos SAS fra piloter og flyteknikere vil kunne påvirke danske rejsende (tidligst fra den 29. juni iht. varsling). Hverken vi eller SAS har på forhånd mulighed for at ombooke flyrejser, som kan blive ramt af en eventuel strejke, da vi ikke ved om den bliver til noget eller hvor længe den eventuelt vil vare. I tilfælde af at en strejke indtræffer, skal følgende prioritering ske:

  1. Flyselskabet kontakter alle de berørte rejsende for at tilbyde dem alternativ flyvning, for eksempel med partnere som Lufthansa eller United Airlines eller refundering af flybilletten.
     
  2. Hvis I ikke bliver kontaktet af SAS på forhånd, skal I møde op i lufthavnen til den planlagte afgang selv om der på lufthavnens og SAS’ hjemmeside står, at flyvningen er aflyst. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til SAS på stedet at forsøge at finde alternativ transport. Grundet det store antal rejsende i forhold til antal fly, kan det dog være svært for flyselskabet at finde alternativer.
     
  3. Hvis I ikke kan få hjælp af SAS, bedes I kontakte os, og så vil vi forsøge at finde alternativer. Har I en pakkerejse, er sidste mulighed at vi udsætter eller annullerer jeres rejse, og i tilfælde af annullering vil rejsen blive refunderet i henhold til pakkerejseloven.
Begrænsninger i flytrafikken

Rigtig mange danskere og andre europæere har en stor udlængsel efter at opleve verden igen efter Covid-19. Det er dejligt, at verden stort set er åben igen for rejsende, men den pludselige og store efterspørgsel giver på den korte bane en række logistiske udfordringer for flyselskaberne og lufthavnene, primært i Europa. Her skal genansættes og trænes alt fra piloter og sikkerhedspersonale til medarbejdere, der håndterer bagage, så rejserne kan blive afviklet godt og trygt.

De logistiske udfordringer har medført at en række flyselskaber har været nødt til kraftigt at nedjustere deres afgange sommeren over, ligesom nogle af de store lufthavne i Europa – fx Schiphol i Amsterdam - har været nødt til at indføre begrænsninger på antal fly og passagerer per dag sommeren over. Alt dette medfører, at flyselskaberne har aflyst flere afgange; og vi kan ikke udelukke at yderligere fremtidige afgange kan blive berørt.

Der er ingen tvivl om at disse ændringer giver betydelige gener for mange rejsende, men det er værd at huske, at ændringerne foretages for at sikre forudsigelighed og tryghed, når du som passager først møder op i lufthavnen.

Hvordan kommer jeg nemmest igennem lufthavnen?

Der er rigtig travlt i de danske lufthavne i de kommende dage og uger, så hjælp dig selv bedst muligt igennem lufthavnen og frem til flyet ved at følge disse enkle råd:

  • Check ind til din afgang på forhånd hjemmefra
    Spring den første kø i lufthavnen over og check ind online hjemmefra. Hos de fleste flyselskaber kan du selv check ind online dagen før afrejse, så du på denne måde er et skridt foran ved at have dit boarding kort, og eks. nemt kan aflevere dit bagage ved bag-drop.
     
  • Hav styr på dine rejsedokumenter
    Rigtig mange danskere har ikke været udenlands de seneste år, så check alle dine rejsedokumenter på forhånd. Er dit pas gyldigt, er dit blå EU-sygesikringskort ved rejser indenfor EU gyldigt og har du styr på rejseforsikringen til både nære og fjerne rejsemål? Har du styr på de nødvendige corona-informationer og dokumentation for vaccination eller test? Tag et check i god tid inden afrejsen, så dine rejsedokumenter er klar, når du skal afsted.
     
  • Check indrejsekrav til din destination
    Nogle lande har fortsat restriktioner ifm. corona, så hav styr på disse og hav de korrekte og nødvendige dokumenter med. Download app’en Re-open EU for informationer indenfor EU og check eller Udenrigsministeriet hjemmeside for vejledning.
     
  • Kom i god tid i lufthavnen
    Der er godt tryk på de danske lufthavne med mange rejsende og fortsat manglende bemanding efter corona. Du skal møde minimum 2 timer før en afgang indenfor Europa og 3 timer ved en oversøiske afgang, men betragt det som absolut minimum og læg gerne en time til. Det er dit eget ansvar at komme gennem lufthavnen og frem til afgangsgaten i tide, så misser du dét, har du også misset din afgang.
     
  • Hav styr på din bagage og reglerne for security
    Du kan komme hurtigst gennem check ind, security og andre flaskehalse ved at have godt styr på din bagage. Overholder du mål og vægtbegrænsningerne for bagage på din afgang, har du pakket væsker i din håndbagage i en plasticpose og er de på under 100 ml? Og har du elektronik med, der skal scannes separat? Det er både surt at måtte pakke om undervejs eller holde en kø tilbage forbi du ikke har styr på reglerne i security.
Hvad skal jeg gøre, hvis mit fly er aflyst?

Bliver jeres fly aflyst, har flyselskabet stadig den såkaldt transportforpligtigelse. Det gælder også selvom at I har købt jeres rejse igennem et rejseselskab som FDM travel. Det betyder, at flyselskabet skal sørge for at ombooke jer til en alternativ flyvning evt. til et andet flyselskab. Selvom I får besked om, at jeres fly er aflyst, er det dog stadig vigtigt, at I møder op i lufthavnen rettidigt. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I nemlig indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til flyselskabet på stedet at forsøge at finde alternativ transport. 

Billeje

Skal jeg gøre noget, hvis mit fly er forsinket eller har ændret ankomsttidspunkt?
  • Hvis flyet er forsinket eller rejsetidspunktet er ændret, skal du ikke gøre noget, hvis du har oplyst flynummer i din bilbooking (har du købt via en af vores rejsekonsulenter er dette gjort).
     
  • Hvis flyselskabet har ændret din rejse til et andet flynummer, skal du kontakte FDM travel, hvis billejen er booket hos os.

Hotel

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ankommer til et hotel som er lukket eller ikke kender min booking?
  • I skal kontakte vores hotel-leverandør direkte - se kontaktinfo nederst på jeres voucher. Hvis der ikke står kontaktinfo, bedes I kontakte FDM travel.
     
  • Bemærk at nogle få vouchers har et gammelt telefonnummer til Sunhotels. Nyt nummer til Sunhotels er: +45 80820164

Gode råd, når du rejser i bil fra Danmark

Hvordan undgår jeg trafikale flaskehalse?

Det kan være svært helt at undgå bilkøer, når turen går ned gennem Europa. Men med en smule planlægning kan du undgå de værste. Se her, hvordan FDM hjælper dig uden om de værste trafikale flaskehalse

FDMs køprognose for den kommende weekend

Følg med i køprognoser, så du kan planlægge din ferie bedst muligt for at undgå at sidde for meget i kø. Se FDMs køprognose for den kommende weekend

Få styr på mærkaterne

På nogle strækninger skal du bruge motorvejsmærker, og flere og flere steder skal du desuden have købt miljømærkater til bilen. Se FDMs oversigt over motorvejs- og miljømærkater

Regler i udlandet

Har du styr på reglerne i de lande, som du vil køre i på din ferie? Selvom færdselsreglerne grundlæggende er de samme, er der lokale variationer. Derfor anbefaler vi, at du altid opdaterer dig på regler og afgifter, inden du kører hjemmefra. Se FDMs oversigt over væsentlige trafikregler i udlandet