Info til FDM travel-rejsende - sommeren 2022

Skal du rejse på sommerferie, har vi samlet svar på en række af de mest hyppige spørgsmål, vi bliver stillet. Så er du godt forberedt på, hvordan du eksempelvis skal forholde dig i lufthavnen ved evt. flystrejke, angående billeje og hvis der er problemer, når du ankommer til lufthavnen. Vi opdaterer løbende siden.

Flyrejse

Hvad gør jeg i forbindelse med en flystrejke?

Hvad sker der, hvis en strejke indtræffer og dit fly bliver annulleret:

Vi har alle hørt om varslede strejker indenfor luftfartsselskaberne denne sommer, især den varslede konflikt hos SAS. Hverken vi eller SAS har på forhånd mulighed for at ombooke flyrejser, som kan blive ramt af en eventuel strejke, da vi ikke ved om den bliver til noget eller hvor længe den eventuelt vil vare. I tilfælde af at en strejke indtræffer (hvilket netop er sket 4/7 kl. 12), skal følgende prioritering ske:

  1. Flyselskabet kontakter alle de berørte rejsende for at tilbyde dem alternativ flyvning, for eksempel med partnere som Lufthansa eller United Airlines eller refundering af flybilletten.
     
  2. Hvis I ikke bliver kontaktet af SAS på forhånd, skal I møde op i lufthavnen til den planlagte afgang selv om der på lufthavnens og SAS’ hjemmeside står, at flyvningen er aflyst. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til SAS på stedet at forsøge at finde alternativ transport. Grundet det store antal rejsende i forhold til antal fly, kan det dog være svært for flyselskabet at finde alternativer.
     
  3. Hvis I ikke kan få hjælp af SAS, bedes I kontakte os, og så vil vi forsøge at finde alternativer. Det vil dog kræve accept fra SAS' side af. Har I en pakkerejse, er sidste mulighed at vi udsætter eller annullerer jeres rejse, og i tilfælde af annullering vil rejsen blive refunderet i henhold til pakkerejseloven.

Uddybning ift. step 1 og 3: SAS har ved at bekræfte din reservation og modtage betaling herfor påtaget sig det, som kaldes ”transportpligten” til at få dig/jer ud og hjem på de aftalte afgange. Hvis der sker noget uforudset som tekniske fejl eller strejke, der forhindrer gennemførelsen af de aftalte transporter, så har SAS pligten til at ombooke dig/jer. Det betyder, at de har pligt til at få dig/jer hjem hurtigst muligt, og hvis det ikke er med et SAS fly så med en anden afgang så tæt på det aftalte tidspunkt som muligt. Så længe SAS ikke tillader rejsebureauer som FDM travel at agere på vegne af SAS og ombooke, så er det kun SAS, der kan og skal påtage sig ombookinger. 

Hvad skal jeg gøre, hvis mit fly er aflyst?

Bliver jeres fly aflyst, har flyselskabet stadig den såkaldt transportforpligtigelse. Det gælder også selvom at I har købt jeres rejse igennem et rejseselskab som FDM travel. Det betyder, at flyselskabet skal sørge for at ombooke jer til en alternativ flyvning evt. til et andet flyselskab. Selvom I får besked om, at jeres fly er aflyst, er det dog stadig vigtigt, at I møder op i lufthavnen rettidigt. Ved at møde frem rettidigt til den planlagte afgang har I nemlig indfriet jeres del af transportaftalen, og det vil dermed være op til flyselskabet på stedet at forsøge at finde alternativ transport. 

Se også svar vedr. spørgsmål om flystrejke ovenfor.

Hvad kan du få i kompensation, hvis dit fly er aflyst?

Forsinket flyrejse:
FDM travel giver ikke kompensation for mistede eller annullerede afgange, da det er flyselskabet, der skal gøre det. Er jeres fly forsinket eller annulleret – eller bliver I uforskyldt afvist ved check-in, kan I være berettiget til kompensation jf. EU forordning 261/2004. 
For at komme i betragtning til kompensation, skal den berørte flystrækning falde ind under en eller begge nedenstående:

  1. Starte i DK/EU 
  2. Returnere til DK/EU med et selskab, der hører hjemme i et EU land

Flyselskaberne skal ikke udbetale kompensation, hvis forsinkelsen/aflysningen kan tilskrives en situation, de er uden indflydelse på.

Kompensationssatserne er som følgende:

  1. 250 EUR for alle flyvninger på højest 1500 km, med ankomst mere end 2 timer senere end planlagt. 
  2. 400 EUR for alle flyvninger inden for EU på mere end 1500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1500-3500 km, med ankomst mere end 3 timer senere end planlagt. 
  3. 600 EUR for alle flyvninger, der ikke falder ind under 1 eller 2, med ankomst mere end 4 timer senere end planlagt

Det er også muligt at søge EU kompensation igennem et af de advokatfirmaer (f.eks. Flyforsinkelse), der har specialiseret sig i flypassagerers rettigheder. De tager ca. 25-30% i provision af det eventuelt tilkendte beløb – men er I ikke berettiget til kompensation, koster det jer ikke noget.

Ifølge forordningens artikel 3, stk. 5 er det kun flyselskabet, der er forpligtet til at udbetale kompensation til passagerer efter forordningen, hvis de vel at mærke er berettiget til kompensation. Rejsebureauer skal derfor aldrig udbetale kompensation efter EU forordning 261/2004. 

Hvis I har en pakkerejse, og I er forsinket mere end 6 timer på udrejsen, har I også mulighed for at søge kompensation jf. pakkerejselovens regler og dags- og døgnandele. I vil dog normalt få mest ud af at søge EU kompensation. I er nemlig oftest bedst stillet ved at søge kompensation for det forsinkede eller aflyste fly, så vores råd er at søge denne, da kompensationen for mistede feriedage udregnes efter den eller de dage, som du har mistet på destinationen.

I kan ikke søge om erstatning for den samme forsinkelse 2 gange, så I kan ikke både få kompensation jævnfør pakkerejseloven og EU lovgivningen. I har dog mulighed for først at søge om EU kompensationen, og hvis I ikke får denne tilkendt, vende tilbage til os og modtage kompensation jævnfør pakkerejseloven (husk dokumentation på afslaget).

Hvem betaler for udgift til hotel, hvis mine ændrede flyafgange medfører en overnatning undervejs?

Du/I skal selv lægge ud og få en kvittering, der efterfølgende skal indsendes til SAS for refundering. Husk at tage en kopi, så du altid har en dokumentation for dit/jeres udlæg.

Hvornår kan jeg frit annullere min pakkerejse?

Du må være indstillet på en rimelig ombooking, da der ikke er mange pladser på flyene lige nu. Hvis du fx skal 5 dage til Italien og dit/jeres afrejsealternativ er med 2 dages forsinkelse, så har du fri hæveret og ret til fuld refundering af din rejse, da en væsentlig del heraf er annulleret. Hvis du/I fx skal på en 2-3 ugers tur til USA, må du/I være indstillet på en rimelig forsinkelse på 2-3 dage. Husk at du/I ved en sådan forsinkelse kan få en kompensation på 600 EUR pr. rejsende iht. EU forordning 261/2004, se mere herom i spørgsmål og svar ovenfor.

Kan jeg ombooke allerede nu, selvom jeg ikke ved, om min afgang bliver berørt?

Du kan først blive ombooket, når din flyafgang er annulleret. Vælger du/I at blive booked om inden informationen om din afgang, så er det for egen regning.

Hvordan kommer jeg nemmest igennem lufthavnen?

Der er rigtig travlt i de danske lufthavne i de kommende dage og uger, så hjælp dig selv bedst muligt igennem lufthavnen og frem til flyet ved at følge disse enkle råd:

  • Check ind til din afgang på forhånd hjemmefra
    Spring den første kø i lufthavnen over og check ind online hjemmefra. Hos de fleste flyselskaber kan du selv check ind online dagen før afrejse, så du på denne måde er et skridt foran ved at have dit boarding kort, og eks. nemt kan aflevere dit bagage ved bag-drop.
     
  • Hav styr på dine rejsedokumenter
    Rigtig mange danskere har ikke været udenlands de seneste år, så check alle dine rejsedokumenter på forhånd. Er dit pas gyldigt, er dit blå EU-sygesikringskort ved rejser indenfor EU gyldigt og har du styr på rejseforsikringen til både nære og fjerne rejsemål? Har du styr på de nødvendige corona-informationer og dokumentation for vaccination eller test? Tag et check i god tid inden afrejsen, så dine rejsedokumenter er klar, når du skal afsted.
     
  • Check indrejsekrav til din destination
    Nogle lande har fortsat restriktioner ifm. corona, så hav styr på disse og hav de korrekte og nødvendige dokumenter med. Download app’en Re-open EU for informationer indenfor EU og check eller Udenrigsministeriet hjemmeside for vejledning.
     
  • Kom i god tid i lufthavnen
    Der er godt tryk på de danske lufthavne med mange rejsende og fortsat manglende bemanding efter corona. Du skal møde minimum 2 timer før en afgang indenfor Europa og 3 timer ved en oversøiske afgang, men betragt det som absolut minimum og læg gerne en time til. Det er dit eget ansvar at komme gennem lufthavnen og frem til afgangsgaten i tide, så misser du dét, har du også misset din afgang.
     
  • Hav styr på din bagage og reglerne for security
    Du kan komme hurtigst gennem check ind, security og andre flaskehalse ved at have godt styr på din bagage. Overholder du mål og vægtbegrænsningerne for bagage på din afgang, har du pakket væsker i din håndbagage i en plasticpose og er de på under 100 ml? Og har du elektronik med, der skal scannes separat? Det er både surt at måtte pakke om undervejs eller holde en kø tilbage forbi du ikke har styr på reglerne i security.
Begrænsninger i flytrafikken

Rigtig mange danskere og andre europæere har en stor udlængsel efter at opleve verden igen efter Covid-19. Det er dejligt, at verden stort set er åben igen for rejsende, men den pludselige og store efterspørgsel giver på den korte bane en række logistiske udfordringer for flyselskaberne og lufthavnene, primært i Europa. Her skal genansættes og trænes alt fra piloter og sikkerhedspersonale til medarbejdere, der håndterer bagage, så rejserne kan blive afviklet godt og trygt.

De logistiske udfordringer har medført at en række flyselskaber har været nødt til kraftigt at nedjustere deres afgange sommeren over, ligesom nogle af de store lufthavne i Europa – fx Schiphol i Amsterdam - har været nødt til at indføre begrænsninger på antal fly og passagerer per dag sommeren over. Alt dette medfører, at flyselskaberne har aflyst flere afgange; og vi kan ikke udelukke at yderligere fremtidige afgange kan blive berørt.

Der er ingen tvivl om at disse ændringer giver betydelige gener for mange rejsende, men det er værd at huske, at ændringerne foretages for at sikre forudsigelighed og tryghed, når du som passager først møder op i lufthavnen.

Billeje

Skal jeg gøre noget, hvis mit fly er forsinket eller har ændret ankomsttidspunkt?

Ja, du skal kontakte os, så vi kan tilrette din bil og dine andre rejsearrangementer til den nye afgang. Specielt for billeje er det vigtigt, da du ellers risikerer at den er annulleret ved din nye ankomst ligesom din rejserute i givet fald skal tilpasses de nye datoer.

  • Bilen skal afhentes på det tidspunkt, den er bestilt til eller senest en time derefter. Er ankomstflynummeret sat ind i reservationen, vil Avis dog holde bilen til flyet er ankommet – hvis det ankommer indenfor kontorets åbningstid på den oprindelige dato. Hvis ikke bilen hentes rettidigt, vil Avis overtage råderettigheden og kan dermed leje den ud til andre kunder. Du risikerer derfor at skulle oprette et nyt lejemål til aktuel dagspris. Uanset forsinkelsens størrelse er det vigtigt, du møder op hos Avis for at se, om de stadig skulle have lejen åben til dig.
  • Hvis flyet er forsinket eller rejsetidspunktet er ændret, skal du ikke gøre noget, hvis du har oplyst flynummer i din bilbooking (har du købt via en af vores rejsekonsulenter er dette gjort).
  • Hvis flyselskabet har ændret din rejse til et andet flynummer, skal du kontakte FDM travel, hvis billejen er booket hos os.
Hvilke betalingskort skal jeg medbringe ifm. afhentning af lejebil i USA og Canada?

Ved afhentning af lejebil i USA og Canada, stiller biludlejningsselskabet krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort. Benytter du fx. et Visa/Dankort eller Visa/Electron ved afhentning, vil du risikere at bilen ikke kan udleveres, da disse kort er debitkort, som det ikke er muligt at reservere et depositum på. Det kan stille dig i en meget problematisk situation, hvis du kun har medbragt dit Visa/Dankort, dvs. et debitkort.

Du skal i stedet anvende et gyldigt internationalt kreditkort udstedt i lejerens navn, når du afhenter bilen. Der vil ved afhentningen blive reserveret et beløb på dit internationale kreditkort som et depositum, der anvendes som sikkerhed for betaling af fx. p-afgift, påfyldning af brændstof, selvrisiko osv. Eksempler på internationale kreditkort er fx. Visa Credit og MasterCard. Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse. Se flere spørgsmål og svar om billeje

Hotel

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ankommer til et hotel som er lukket eller ikke kender min booking?
  • I skal kontakte vores hotel-leverandør direkte - se kontaktinfo nederst på jeres voucher. Hvis der ikke står kontaktinfo, bedes I kontakte FDM travel.
     
  • Bemærk at nogle få vouchers har et gammelt telefonnummer til Sunhotels. Nyt nummer til Sunhotels er: +45 80820164

Gode råd, når du rejser i bil fra Danmark

Hvordan undgår jeg trafikale flaskehalse?

Det kan være svært helt at undgå bilkøer, når turen går ned gennem Europa. Men med en smule planlægning kan du undgå de værste. Se her, hvordan FDM hjælper dig uden om de værste trafikale flaskehalse

FDMs køprognose for den kommende weekend

Følg med i køprognoser, så du kan planlægge din ferie bedst muligt for at undgå at sidde for meget i kø. Se FDMs køprognose for den kommende weekend

Få styr på mærkaterne

På nogle strækninger skal du bruge motorvejsmærker, og flere og flere steder skal du desuden have købt miljømærkater til bilen. Se FDMs oversigt over motorvejs- og miljømærkater

Regler i udlandet

Har du styr på reglerne i de lande, som du vil køre i på din ferie? Selvom færdselsreglerne grundlæggende er de samme, er der lokale variationer. Derfor anbefaler vi, at du altid opdaterer dig på regler og afgifter, inden du kører hjemmefra. Se FDMs oversigt over væsentlige trafikregler i udlandet