Information om Coronavirus

Opdateret 11. maj 2020

Vores butikker holder lukket, men vi er stadig klar til at hjælpe dig

For at mindske smitte-risici følger vi myndighedernes anbefalinger om hjemmearbejde. Det betyder, at vi fra den 13. marts 2020 og indtil videre holder lukket i vores otte butikker. Det forhindrer os dog heldigvis ikke i at være klar til at hjælpe dig på telefon eller online.

Vore åbningstider på telefon 70 11 60 11 vil i den kommende tid være:

Mandag-fredag:             10-16
Lørdag-søndag:             Lukket

Vi følger udviklingen nøje, og glæder os til at kunne byde velkommen i vores butikker igen, når situationen normaliseres. Men indtil da er du meget velkommen til at kontakte os på telefon eller vores kontaktformularer på hjemmesiden.


Hvordan skal du som rejsende forholde dig til Coronavirus?

Vi følger situationen nøje og opdaterer her med relevante links og informationer i forhold til dine rettigheder som rejsende. Så ved du, hvordan du skal forholde dig ift. coronavirus, hvis du skal ud at rejse eller overvejer at bestille en rejse.

Her på siden kan du få svar på, hvordan du skal forholde dig før, under og efter din rejse.


Før afrejse


 

”Hvor længe gælder Udenrigsministeriets rejseforbud?”

Svar: Udrejseforbuddet blev annonceret den 13. marts 2020 og her blev det meddelt, at det gælder en måned frem til 13. april 2020. På pressemødet den 6. april 2020 blev udrejseforbuddet forlænget til og med den 10. maj 2020, og senest blev det på pressemødet den 9. maj forlænget til og med 31. maj 2020.

Se oversigten over Udenrigsministeriets vurdering her

 

    ”JEG HAR EN PAKKEREJSE MED AFGANG INDEN 31. MAJ 2020, HVAD SKAL JEG GØRE?”

    Svar: Har du en planlagt pakkerejse med afgang inden 31. maj 2020, så har du nu med udvidelsen af rejseforbuddet, ifølge Pakkerejseloven, ret til at ændre eller få din rejse refunderet fuldt ud. Derfor arbejder vores rejsespecialister på højtryk for at kontakte dig for at aftale det videre forløb for din pakkerejse. 

    Vi kontakter vore kunder ud fra afrejsedato, således at vi starter med de nærmest liggende datoer og arbejder os videre frem mod udrejseforbuddets udløb. Vi vil derfor bede dig have tålmodighed med dine spørgsmål indtil vi kontakter dig. 

     

    ”Får jeg pengene retur på min pakkerejse med afrejse til og med 31. maj 2020?”

    Svar: Pakkerejseloven giver dig ret til at afbestille din rejse og få alle dine penge retur uden at betale et afbestillingsgebyr, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse til området.

    Du skal dog have købt din pakkerejse, før området blev erklæret usikkert at rejse til.

     

    ”Får jeg pengene retur på min pakkerejse med afrejse efter 31. maj 2020?”

    Svar: Hvis du afbestiller din rejse med afgang efter 31. maj, så kan du ikke få refunderet i henhold til Pakkerejseloven, da Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser efter denne dato.

    Du kan dog godt selv vælge at afbestille din rejse. Afbestiller du din rejse, skal du betale et afbestillingsgebyr, da vi bliver opkrævet tilsvarende af vore leverandører.

    Vi kan også forsøge at ombooke din rejse, men her må du betale en eventuel højere pris samt de omkostninger, som vi får fra vore leverandører.

     

    ”Får vi alle vores penge retur på vores pakkerejse, hvis udrejseforbuddet forlænges og dækker vores afrejsetidspunkt?”

    Svar: Det korte svar er ja – hvis du har bestilt en Pakkerejse. Hvis rejseforbuddet på bestillingstidspunktet ikke dækkede eller gik ind over jeres udrejsedato, så er I fuldt dækket, hvis det herefter forlænges og dækker jeres afrejsedato.

    Det er en af fordelene ved at bestille sin rejse hos et dansk rejsebureau som FDM travel, der arbejder under den danske pakkerejselov. Så er I sikret som nu ved corona-udbruddet, men også i tilfælde af forsinkelse på udrejsen, konkurs eller andre uforudsete hændelser på ferien.

     

    ”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har købt en flyrejse?”

    Svar: ”Desværre kan du ikke få dine penge retur på en flybillet købt uden hotel eller andet rejsearrangement. Her skal du kontakte luftfartsselskabet direkte for at høre nærmere”

    Forbrugerrådet skriver om køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangementer, når Udenrigsministeriet fraråder rejser:

    ”Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage. Sælgeren er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt sælgeren og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen (her fx fdm-travel.dk) ikke har fraskrevet sig ansvaret. Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 

    Såfremt flyselskabet aflyser rejsen, så siger Forbrugerrådet:

    ”Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret. 
    Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 
    Kommentar: "Portalen" er det rejsebureau, hvor du har købt flybilletten - her fx fdm-travel.dk. 
     

    Ved køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangement hos FDM travel gør vi klart opmærksom på, at luftfartsselskabet er aftalepartneren og leverandøren.

    Udsnit af handelsbetingelser i forbindelse med Corona

     

    ”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har bestilt lejebil eller hotel?”

    Svar: Da "løse rejsekøb" ikke er omfattet af Pakkerejseloven refunderes sådanne køb almindeligvis iht. annulleringsbetingelserne i vore Handelsbetingelser. Da FDM travel på grund af corona-situationen har opnået specielle annulleringsvilkår fra nogle af vore leverandører, vil vi undtagelsesvis og kulancemæssigt refundere reservationer for leje af personbil og hotel med afrejse til og med 31. maj 2020 - dog fratrækkes eventuelle omkostninger, som opkræves af vore leverandører.

     

    ”Hvornår får jeg mine penge retur fra min Pakkerejse, der er annulleret pga. Udenrigsministeriets rejseforbud?

    Svar: Vi udbetaler løbende, så du har dine penge retur indenfor 14 dage.

     

    ”Hvad er muligheden for at annullere vores rejse?”

    "Jeg kan se af handelsbetingelserne, at man kan opsige aftalen uden betaling af gebyr i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder. Hvilket må siges at være tilfældet nu. Vi påtænker derfor at annullere vores rejse”.

    Svar: ”Lige nu er der ikke nogen der ved, hvordan forholdene ser ud om flere måneder. Vi handler derfor ud fra, at alle kunder som rejser til sommer skal afsted, da Udenrigsministeriets rejseforbud udløber 31. maj 2020. 

    Da I har en Pakkerejse, er I dækket gennem Pakkerejseloven, hvis rejseforbuddet skulle blive forlænget til jeres rejseperiode. 

    Da der lige nu ikke ligger noget reelt grundlag for, at jeres rejse ikke skulle kunne finde sted (da Udenrigsministeriets rejseforbud pt. kun er sat til og med 31. maj 2020), er det de almindelige handelsbetingelser som gælder.  

    Vi vil derfor anbefale jer, at have tålmodighed og se tiden an. Meget kan nå at ske, og vi kan kun forholde os til og handle ud fra det, som officielt er meldt ud af Udenrigsministeriet”. 

     

    ”Hvad er muligheden for at ændre en allerede bestilt rejse til et senere tidspunkt?”

    Svar: ”Vi hjælper gerne med at ændre allerede bestilte rejser til et senere afrejsetidspunkt på året, men vi kommer desværre ikke udenom, at der vil være omkostninger forbundet ved en ændring. Vi anbefaler at du ændrer afrejsetidspunktet så tidligt som muligt, og vi vil, omstændighederne taget i betragtning, gøre vores yderste for at holde omkostningerne ved en ændring så lave som muligt.

    Det er desværre pt. ikke muligt at ændre afrejsen til sommeren 2021, da fx flyafgange tidligst er til tilgængelige 11 måneder i forvejen, men for efteråret 2020 er alt klar til jeres rejse. 

     

    DÆKKER MIN AFBESTILLINGSFORSIKRING EN ANNULLERING?

    ”Vi vil gerne bruge vores afbestillingsforsikring til at annullere vores rejse, fordi vi ikke tror vi kommer afsted.”

    Svar: ”Jeres afbestillingsforsikring dækker desværre ikke i forbindelse med Udenrigsministeriets rejseforbud. Her er det Pakkerejseloven som dækker. Jeres afbestillingsforsikring dækker afbestilling ved f.eks. akut opstået sygdom


    PÅ REJSE


     

    ”Jeg er på rejse og den danske regering anbefaler, at jeg kommer hjem”

    Svar: "Et rejsebureau er forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om en evakuering. I den nuværende situation, hvor den danske regering anbefaler danskere at komme hjem på grund af coronavirus, er der ikke tale om en evakuering, så du skal komme hjem igen på din planlagte hjemrejse.

     

    "Jeg vil gerne hjem fordi jeg er utryg"

    Svar: Et rejsebureau er som udgangspunkt kun forpligtet til at få dig hjem, hvis der er tale om evakuering. Hvis du vil hjem før den oprindelige afrejse, så tal med dit rejsebureau og hør om vi kan hjælpe. Ellers skal du selv købe en ny hjemrejse.

     

    ”Får jeg pengene retur for ubrugt landarrangement, hvis jeg har måttet afbryde min rejse før tid?”

    Svar: Hvis du selv har valgt at afbryde din rejse, så får du som udgangspunkt ikke refunderet ubrugte hotelovernatninger eller et resterende antal af billejedøgn. Men kontakt os for en nærmere snak herom, så vi kan undersøge, om vi kan få delvis refusion fra vore leverandører”.


    HAR DU BESTILT FERIE MED AfREJSE EFTER 31. maj 2020?


     

    ”Skal vi betale vores restbeløb, når situationen er så usikker?”

    Svar: Ja - I skal betale jeres restbeløb, hvis I skal rejse efter 31. maj 2020, da udrejseforbuddet gælder til og med den dato. Hvis rejseforbuddet efterfølgende forlænges ind over din afrejsedato, så får I alle pengene retur for pakkerejsen.

     

    ”Vi overvejer at købe en rejse, men vi er ikke sikre på om vi tør bestille på nuværende tidspunkt”.

    Svar: ” Vi har ingen indikation på hvorvidt udrejseforbuddet bliver forlænget, således at det skulle berøre sommerferien.

    Ved bestilling af en pakkerejse igennem FDM travel, er I dækket ind under Pakkerejseloven. Dette betyder, at I fortsat trygt kan bestille rejser, uden at være bekymrede for pludselig at stå uden en ferie og have mistet alle jeres penge.

    Såfremt perioden med afrejseforbud forlænges ind over jeres afrejse, så er I fuldt ud dækket af pakkerejseloven, således at I får det indbetalte beløb retur

    Hvis ikke I har fået svar på jeres spørgsmål her på siden, så er I naturligvis velkomne til at ringe til os.