Information om covid-19: Til dig, der allerede har bestil rejse

Har du allerede booket en rejse? Sådan er dine rettigheder

Har du booket en rejse, men er i tvivl om hvordan dine rettigheder er i forhold til covid-19? Så kan du få svar på alle dine spørgsmål her. Se bl.a. hvordan du er stillet i forhold til aflysning af din pakkerejse eller andre rejseydelser, hvornår du kan annullere din rejse og hvad dine muligheder er, hvis din rejse bliver aflyst grundet covid-19.

Og er du i tvivl, så husk, at du altid kan ringe til os på 70 11 60 11

Regler og rettigheder


Rejserestriktioner


”Hvilke restriktioner gælder for rejsende og indbyggere i EU?”

Svar: Den 18. juni blev der annonceret grænseåbninger til lande, der opfylder krav om lavt smittetryk og testmetoder. Den nye model træder i kraft lørdag den 27. juni, og der fremlægges den 25. juni en liste over åbne- og karantænelande. Ud fra de valgte kriterier ser det ud til, at langt de fleste lande i EU- og Schengenområdet samt UK vil blive åbne lande – pt. bortset fra Sverige og Portugal. 

Udenrigsministeriet fraråder fortsat alle ikke-nødvendige rejser til resten af verden til og med den 31. august 2020

Listen over åbne lande opdateres hver torsdag på Udenrigsministeriets hjemmeside, så det er vigtigt at holde øje med udviklingen.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger her

Er du i tvivl er du altid velkommen til at ringe til os og høre på 70 11 60 11


Pakkerejser med afgang inden 31. august


"JEG HAR EN PAKKEREJSE MED AFGANG INDEN 31. august 2020, HVAD SKAL JEG GØRE?”

Svar: Har du en planlagt pakkerejse med afgang inden 31. august 2020, så har du nu med udvidelsen af rejseforbuddet, ifølge Pakkerejseloven, ret til at ændre eller få din rejse refunderet fuldt ud. Du skal dog have købt din pakkerejse, før området blev erklæret usikkert at rejse til.

Derfor arbejder vores rejsespecialister på højtryk for at kontakte dig for at aftale det videre forløb for din pakkerejse. 

Vi kontakter vore kunder ud fra afrejsedato, således at vi starter med de nærmest liggende datoer og arbejder os videre frem mod udrejseforbuddets udløb. Vi vil derfor bede dig have tålmodighed med dine spørgsmål indtil vi kontakter dig. 

Læs også: Hvad er en pakkerejse, og hvordan sikrer den mig som kunde


Pakkerejse med afgang efter 31. august


 

”Kan jeg få mine penge retur på min pakkerejse med afrejse efter 31. august 2020?”

Svar: Hvis du afbestiller din rejse med afgang efter 31. august, så kan du ikke få refunderet i henhold til Pakkerejseloven, da Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser efter denne dato.

Du kan dog godt selv vælge at afbestille din rejse. Afbestiller du din rejse, skal du betale et afbestillingsgebyr, da vi bliver opkrævet tilsvarende af vores leverandører.

Vi kan også forsøge at ombooke din rejse, men her må du betale en eventuel højere pris samt de omkostninger, som vi får fra vore leverandører.

Læs også: Hvad er en pakkerejse, og hvordan sikrer den mig som kunde

 

”Jeg har bestilt en rejse med afgang efter 31. august, men skal vi betale vores restbeløb, når situationen er så usikker?”

Svar: Ja - I skal betale jeres restbeløb, hvis I skal rejse efter 31. august 2020, da udrejseforbuddet gælder til og med den dato. Hvis rejseforbuddet efterfølgende forlænges ind over din afrejsedato, så får I alle pengene retur for pakkerejsen.

 

”Får vi alle vores penge retur på vores pakkerejse, hvis udrejseforbuddet forlænges og dækker vores afrejsetidspunkt?”

Svar: Det korte svar er ja – hvis du har bestilt en Pakkerejse. Hvis rejseforbuddet på bestillingstidspunktet ikke dækkede eller gik ind over jeres udrejsedato, så er I fuldt dækket, hvis det herefter forlænges og dækker jeres afrejsedato.

Det er en af fordelene ved at bestille sin rejse hos et dansk rejsebureau som FDM travel, der arbejder under den danske pakkerejselov. Så er I sikret som nu ved corona-udbruddet, men også i tilfælde af forsinkelse på udrejsen, konkurs eller andre uforudsete hændelser på ferien.

 

”Hvad er muligheden for at annullere vores rejse?”

Svar: Lige nu er der ikke nogen der ved, hvordan forholdene ser ud om flere måneder. Vi handler derfor ud fra, at alle kunder som rejser efter 31. august skal afsted, da Udenrigsministeriets rejseforbud udløber 31. august 2020. For rejser til de EU-lande, hvor der vil blive åbnet op pr. 27. juni 2020 vil annulleringsretten være ophævet for ankomster efter denne dato.

Har I en Pakkerejse, er I dækket gennem Pakkerejseloven, hvis rejseforbuddet skulle blive forlænget til jeres rejseperiode.

Da der lige nu ikke ligger noget reelt grundlag for, at jeres rejse ikke skulle kunne finde sted (da Udenrigsministeriets rejseforbud pt. kun er sat til og med 31. august 2020), er det de almindelige handelsbetingelser som gælder. 

Vi vil derfor anbefale jer have tålmodighed og se tiden an. Meget kan nå at ske, og vi kan kun forholde os til og handle ud fra det som officielt er meldt ud af Udenrigsministeriet”.
 

”Hvad er muligheden for at ændre en allerede bestilt rejse til et senere tidspunkt?”

Svar: Vi hjælper gerne med at ændre allerede bestilte rejser til et senere afrejsetidspunkt på året, men vi kommer desværre ikke udenom, at der vil være omkostninger forbundet ved en ændring. Vi anbefaler at du ændrer afrejsetidspunktet så tidligt som muligt, og vi vil, omstændighederne taget i betragtning, gøre vores yderste for at holde omkostningerne ved en ændring så lave som muligt.

Det er desværre pt. ikke muligt at ændre afrejsen til sommeren 2021, da fx flyafgange tidligst er til tilgængelige 11 måneder i forvejen, men for efteråret 2020 er alt klar til jeres rejse. 


Andre rejseydelser


 

”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har købt en flyrejse?”

Svar: ”Desværre kan du ikke få dine penge retur på en flybillet købt uden hotel eller andet rejsearrangement. Her skal du kontakte luftfartsselskabet direkte for at høre nærmere”

Forbrugerrådet skriver om køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangementer, når Udenrigsministeriet fraråder rejser:

”Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage. Sælgeren er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt sælgeren og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen (her fx fdm-travel.dk) ikke har fraskrevet sig ansvaret. Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 

Såfremt flyselskabet aflyser rejsen, så siger Forbrugerrådet:

”Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret. 
Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 
Kommentar: "Portalen" er det rejsebureau, hvor du har købt flybilletten - her fx fdm-travel.dk.
 

Ved køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangement hos FDM travel gør vi klart opmærksom på, at luftfartsselskabet er aftalepartneren og leverandøren.

Udsnit af handelsbetingelser i forbindelse med Corona

 

”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har bestilt lejebil, autocamper, feriehuse eller hotel?”

Svar: Da "løse rejsekøb" ikke er omfattet af Pakkerejseloven refunderes sådanne køb almindeligvis iht. annulleringsbetingelserne i vore Handelsbetingelser. På grund af corona-situationen fik FDM travel specielle annulleringsvilkår fra vores billeverandør, således at vi undtagelsesvis og kulancemæssigt kunne refundere rettidigt annullerede reservationer for leje af personbiler under udrejseforbuddet.

Med ophævelsen af udrejseforbuddet vil alle fremtidige annulleringer af lejebiler, autocampere, hoteller og feriehuse være i henhold til vore almindelige handelsbetingelser.


Afbestillingsforsikring


 

"DÆKKER MIN AFBESTILLINGSFORSIKRING EN ANNULLERING?"

Svar: ”Jeres afbestillingsforsikring dækker desværre ikke i forbindelse med Udenrigsministeriets rejseforbud. Her er det Pakkerejseloven som dækker. Jeres afbestillingsforsikring dækker afbestilling ved f.eks. akut opstået sygdom.

Grundet covid-19 har vi dog ekstraordinært udvidet dækningen på vores afbestillingsforsikring. Det betyder, at du nu kan annullere din hotelreservation gebyrfrit, selvom du kun har bestilt overnatning (og dermed ikke er dækket af pakkerejseloven), hvis du har booket mere end 2 overnatninger og rejsevejledningerne efterfølgende ændrer sig fra gul til orange og rejser til destinationen frarådes.