Information om covid-19: Til dig, der allerede har bestilt rejse

Har du allerede booket en rejse? Sådan er dine rettigheder

Har du booket en rejse, men er i tvivl om hvordan dine rettigheder er i forhold til covid-19? Så kan du få svar på alle dine spørgsmål her. Se bl.a. hvordan du er stillet i forhold til aflysning af din pakkerejse eller andre rejseydelser, hvornår du kan annullere din rejse og hvad dine muligheder er, hvis din rejse bliver aflyst grundet covid-19.

Og er du i tvivl, så husk, at du altid kan ringe til os på 70 11 60 11

Regler og rettigheder


Rejserestriktioner


 

”Hvilke restriktioner gælder for rejsende og indbyggere i EU?”

Svar: Den 18. juni annonceret Udenrigsministeriet grænseåbninger til lande, der opfylder krav om lavt smittetryk og testmetoder. Ud fra de valgte kriterier har langt de fleste lande i EU- og Schengenområdet været åbne, men med stigende smittetryk har der løbende været justeringer i Udenrigsministeriets vurdering af de europæiske destinationer. 

Udenrigsministeriet fraråder indtil videre fortsat alle ikke-nødvendige rejser til resten af verden, hvilket vil sige, at der ikke er sat en udløbsdato på rejseforbuddet for unødvendige rejser.

Listen over åbne lande opdateres hver torsdag på Udenrigsministeriets hjemmeside, så hold øje med udviklingen her.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledninger her

Er du i tvivl er du altid velkommen til at ringe til os og høre på 70 11 60 11.

 

Bemærk at du også bør orientere dig om lokale restriktioner forud for rejsen

Der findes landespecifikke indrejserestriktioner, der ikke findes på UM’s rejsevejledninger, og her skal du fx være opmærksom på, om:

•    du skal registrere dig hos myndighederne på destinationen inden indrejsen
•    der er specifikke indrejseforbehold som fx karantæne ved indrejse eller obligatorisk COVID-19-test

Du kan løbende holde dig orienteret om udviklingen i det land, du rejser til via den danske ambassade i landet og de lokale myndigheder. Du kan altid henvende dig til danske ambassader og konsulater, når du er på rejse i udlandet og har brug for hjælp.

Vi anbefaler også, at du downloader appen ”Rejseklar” og tilmelder dig Danskerlisten, så du modtager information direkte fra UM, hvis der indføres omfattende restriktioner i landet, eller hvis rejsevejledningen skifter farve.

Du kan tillige benytte https://reopen.europa.eu/da oprettet og vedligeholdt af Den Europæiske Union, hvor der løbende opdateres informationer om rejser, tjenesteydelser samt sundhed og sikkerhed for hvert enkelt EU land. 
 


PakkerejseR


 

"JEG HAR EN PAKKEREJSE, HVAD SKAL JEG GØRE?”

Svar: Har du en planlagt pakkerejse er det afgørende, hvilken status Udenrigsministeriet giver landet.

Er landet grønt eller gult fraråder Udenrigsministeriet ikke rejser til landet, så du kan tage afsted, være påpasselig og nyde din ferie.

Er landet orange fraråder Udenrigsministeriet alle unødvendige rejser, og du har under visse omstændigheder ifølge Pakkerejseloven have ret til at ændre eller få din rejse refunderet fuldt ud. Du skal have købt din pakkerejse i en periode, hvor landet var grønt eller gult for at være dækket af Pakkerejselovens bestemmelser om fritstillelse.

Er din destination af et udrejseforbud og har du bestilt rejsen, mens rejseforbuddet ikke var gældende, så vil vore rejsespecialister kontakte dig for at aftale det videre forløb for din pakkerejse. 

Vi kontakter vore pakkerejsekunder 14 dage før afrejsedatoen.  

Læs også: Hvad er en pakkerejse, og hvordan sikrer den mig som kunde

 

”Kan jeg ANNULLERE MIN REJSE OG pengeNE retur på min pakkerejse, HVIS DER FRARÅDES UNØDVENDIGE REJSER”

Svar: Hvis du afbestiller din rejse mere end 14 dage før din afrejse, så gælder FDM travels almindelige Handelsbetingelser, da vi på dette tidspunkt ikke kender Udenrigsministeriets vurdering på dit afrejsetidspunkt.

Du kan dog godt selv vælge at afbestille din rejse. Afbestiller du din rejse, skal du betale et afbestillingsgebyr, da vi bliver opkrævet tilsvarende af vores leverandører.

Vi kan også forsøge at ombooke din rejse, men her må du betale en eventuel højere pris samt de omkostninger, som vi får fra vore leverandører.

Læs også: Hvad er en pakkerejse, og hvordan sikrer den mig som kunde

 

”Jeg har bestilt en rejse, men skal vi betale vores restbeløb, når situationen er så usikker?”

Svar: Ja - I skal betale jeres restbeløb, hvis I har bestilt en rejse, så I opfylder jeres betingelser for købet. Gør I dette og rejseforbuddet efterfølgende forlænges ind over din afrejsedato, så får I alle pengene retur for pakkerejsen.

 

”Får vi alle vores penge retur på vores pakkerejse, hvis udrejseforbuddet forlænges og dækker vores afrejsetidspunkt?”

Svar: Det korte svar er ja – hvis du har bestilt en Pakkerejse. Hvis udrejseforbuddet på bestillings tidspunktet ikke var gældende, så er I fuldt dækket, hvis Udenrigsministeriet herefter udsteder et rejseforbud, der dækker jeres destination og afrejsedato.

Det er en af fordelene ved at bestille sin rejse hos et dansk rejsebureau som FDM travel, der arbejder under den danske pakkerejselov. Så er I sikret som nu ved corona-udbruddet, men også i tilfælde af forsinkelse på udrejsen, konkurs eller andre uforudsete hændelser på ferien.

 

”Hvad er muligheden for at annullere vores rejse?”

Svar: Lige nu er der ikke nogen der ved, hvordan forholdene ser ud om et par uger eller flere måneder. Vi handler derfor ud fra, at alle rejser  kan gennemføres og tager løbende stilling om dette er muligt 14 dage før den aktuelle afrejsedato. Derfor er det de almindelige handelsbetingelser, der gælder, såfremt I ønsker at annullere jeres rejse.

Har I en Pakkerejse, er I dækket gennem Pakkerejseloven, hvis rejseforbuddet skulle gælde jeres rejseperiode - og rejsen vel at bemærke er bestilt før rejseforbuddet blev udstedt.

Vi vil derfor anbefale jer have tålmodighed og se tiden an. Meget kan nå at ske, og vi kan kun forholde os til og handle ud fra det som officielt er meldt ud af Udenrigsministeriet”.
 

”Hvad er muligheden for at ændre en allerede bestilt rejse til et senere tidspunkt?”

Svar: Vi hjælper gerne med at ændre allerede bestilte rejser til et senere afrejsetidspunkt på året, men vi kommer desværre ikke udenom, at der ofte vil være omkostninger forbundet ved en ændring. Vi anbefaler at du ændrer afrejsetidspunktet så tidligt som muligt, og vi vil, omstændighederne taget i betragtning, gøre vores yderste for at holde omkostningerne ved en ændring så lave som muligt.

 


Andre rejseydelser


 

”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har købt en flyrejse?”

Svar: ”Desværre kan du ikke få dine penge retur på en flybillet købt uden hotel eller andet rejsearrangement. Her skal du kontakte luftfartsselskabet direkte for at høre nærmere”

Forbrugerrådet skriver om køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangementer, når Udenrigsministeriet fraråder rejser:

”Du har ikke krav på at få pengene for flybilletterne tilbage. Sælgeren er som udgangspunkt ansvarlig for din rejse. Kontakt sælgeren og hør, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen (her fx fdm-travel.dk) ikke har fraskrevet sig ansvaret. Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 

Såfremt flyselskabet aflyser rejsen, så siger Forbrugerrådet:

”Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret. 
Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.” 
Kommentar: "Portalen" er det rejsebureau, hvor du har købt flybilletten - her fx fdm-travel.dk.
 

Ved køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangement hos FDM travel gør vi klart opmærksom på, at luftfartsselskabet er aftalepartneren og leverandøren.

Udsnit af handelsbetingelser i forbindelse med Corona

 

”Får jeg pengene retur, hvis jeg kun har bestilt lejebil, autocamper, feriehuse eller hotel?”

Svar: Da "løse rejsekøb" ikke er omfattet af Pakkerejseloven refunderes sådanne køb almindeligvis iht. annulleringsbetingelserne i vore Handelsbetingelser. På grund af corona-situationen fik FDM travel specielle annulleringsvilkår fra vores billeverandør, således at vi undtagelsesvis og kulancemæssigt kunne refundere rettidigt annullerede reservationer for leje af personbiler under udrejseforbuddet.

Med ophævelsen af udrejseforbuddet vil alle fremtidige annulleringer af lejebiler, autocampere, hoteller og feriehuse være i henhold til vore almindelige handelsbetingelser.


Afbestillingsforsikring


 

"DÆKKER MIN AFBESTILLINGSFORSIKRING EN ANNULLERING?"

Svar: ”Jeres afbestillingsforsikring dækker desværre ikke i forbindelse med Udenrigsministeriets rejseforbud. Her er det Pakkerejseloven som dækker. Jeres afbestillingsforsikring dækker afbestilling ved f.eks. akut opstået sygdom.

Grundet covid-19 har vi dog ekstraordinært udvidet dækningen på vores afbestillingsforsikring. Det betyder, at du nu kan annullere din hotelreservation gebyrfrit, selvom du kun har bestilt overnatning (og dermed ikke er dækket af pakkerejseloven), hvis du har booket mere end 2 overnatninger og rejsevejledningerne efterfølgende ændrer sig fra gul til orange og rejser til destinationen frarådes.