Flere rejsetips om Naturområder nationalparker

Læs mere om rejser til Naturområder nationalparker

Valby
1. dec. 2010

Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Vækkeuret ringede lidt i 05:00 om morgenen på et hotel i Breckenridge, Colorado. Det var turens anden overnatning. I et splitsekund spillede jetlag mig et puds og jeg vidste ikke rigtig hvor jeg var. Kort efter kom jeg i tanke om hvorfor jeg var stået op på dette tidspunkt: Jeg havde lavet en aftale to måneder forinden og hvis telefonen på værelset ringede inden kl. 05:00 var den aflyst pga. vejret. Den ringede heldigvis ikke og jeg begav mig ud i mørket. To timer senere lettede jeg i en varmluftsballon over Rocky Mountains i Colorado.
3 uger bag rattet på et amerikansk ikon

Tilbage i 2005 kørte jeg den klassiske road trip på vestkysten i en cabriolet. Ganske vist ’kun’ en Chrysler Sebring, men stadig væk en cabriolet og oplevelsen af den store natur i USA er bare anderledes i sådan en. Men den ultimative cabriolet til en road trip i USA er en Ford Mustang og i 2008 skulle turen endelig foregå i sådan en.
Rute på 3400 km - roadtrip

Ruten rundt i midtvesten og Rocky Mountains havde længe været på tegnebrættet, men altid med den fodnote at det helst skulle gøres i en Ford Mustang og i august 2008 gik kabalen endelig op, selvom det var lige ved at gå galt før vi var kommet i gang.
Ruten endte med at være 3400 miles lang og gik gennem 5 stater. Turen indeholdt flere oplevelser og steder end jeg har kunne få med i denne fortælling og de der er med er til tider fortalt om lige lovligt hurtigt. Det beklager jeg meget men håber det er nok til at andre bliver inspireret til en ligende tur.

Ekstra landing i militærlufthavn

Pga. et slemt uvejr over New York, hvor vi skulle mellemlande på turen mod Denver, var Newark lukket i 3 timer. Det skabte trafikkaos, men på trods af effektive ventemønstre, måtte vores kaptajn meddele os, at vi ville foretage en ekstraordinær landing for at fylde benzin på. Landingen blev foretaget lidt nord for New York på en National Guard airbase hvor vi fik fyldt lidt ekstra benzin på og efter en halv times tid kunne fortsætte vi mod Newark. Forsinkelsen betød vi ikke nåede vores connecting flight og fra en meget lang kø i Newark lufthavn ringede jeg til Hertz for at høre om hvordan og hvorledes med vores Ford Mustang da vi nu ikke var med det fly vi havde oplyst. Vi ville nok først ankomme til Denver 6 timer senere end først antaget, langt efter midnat. Hertz kunne dog berolige os med, at alt var i den skønneste orden og en Ford Mustang ville stå og vente på os. Og det gjorde den.
Når det regner på taget, slår man det ikke ned

Den første dag i Denver gik med lidt shopping. Der blev bl.a. købt gode sko til bjergvandring og et altimeter, så vi kunne holde øje med de store højdeforskelle på vores tur. Efter frokost kørte vi ud af byen mod Breckenridge. Desværre var vejret dårligt, så vi havde endnu ikke haft den fulde oplevelse af vores cabriolet. Vi ankom til Breckenridge sidst på eftermiddagen. Byen var vores udgangspunkt for to meget forskellige oplevelser. Den første var en ridetur i bjergene omkring byen.
På hesteryg ad smalle bjergstier

Breckenridge er skiresort om vinteren og om sommeren bruges bjerget til et hav af aktiviteter. Oppe midt på en af løjperne er der i sommer månederne en lille ranch med en masse heste. Da vi endelig fandt derop i bil skiftede vi vores Mustang ud med en quater horse. Det var en stille og rolig ridetur med guide. Ikke en spetakulær oplevelse på højde med hvad vi skulle opleve de næste par uger, men en anderledes måde at opleve bjergene på. Det er dog ikke en tur for folk der er bange for højder. For det første sidder man på en hest nogle meter over jorden og gynger. For det andet, så gik ruten nogle gange af meget smalle og ujævne bjergstier med store fald og når man betragtede fødderne på hesten foran en og hvordan de løse sten og jord til tider skøjtede rundt, skulle man ikke tænke for meget over om hvor (u)sikkert det var og blot forsikre sig selv om, at hesten jo heller ikke havde lyst til at styrte ned.
Tidligt op og puste i ballon

Den anden aktivitet fra Breckenridge var turen i varmluftballon. Den startede ikke i byen. Langt fra. Men man blev samlet op på en parkeringsplads kl 5:30 om morgenen og kørte så en god time ud i bjergene og op på en højslette.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Fra opsamling til afsætning, godt 5 timer senere, havde jeg den til dato bedste oplevelse i USA. Efter en times kørsel var solen stået op og vi befandt os midt i ingenting. Vi drejede ind af en grusvej og kørte mod den eneste bygning i miles omkreds. Det var et lille skur som gjorde det ud for hovedkvarter for vores lille eventyr. I løbet af 5 minutter havde vores to guides, en ballonkaptajn og en hjælper, stillet bord, bænke og et lille buffet bord op og serveret kaffe, juice og nogle granola bars. Egentlig morgenmad ville vi først få efter vores ballonfærd.
Vi pustede og pustede

Da man var færdig med sin kaffe var de klar til at man kunne hjælpe til med at puste ballonen op. Det var altså ikke kun en flyvetur vi kom med på, men muligheden for at få hele oplevelsen med og den næste halve time gik med at holde, trække, løfte mm. mens ballonen langsomt tog form.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Så snart den var blæst op var der afgang og vi hævede os langsomt over jorden og landskaber åbenbarede sig. En utrolig følelse at svæve i ballonen med vinden, som betød det var en nærmest lydløs tur på nær når der skulle blæses mere luft i og gasbrænderne brølede.

Til tonerne af klassisk musik nød vi stilheden og udsigten indtil vi lige skulle have på plads (nok mest mændene) hvordan det hele fungerede med styring mm. hvilket område vi var i, dyreliv mm.

Efter en god times flyvetur gik vi gang med at gøre klar til landing. Vinden bestemmer på sådan en flyvetur og vi var nu 7 miles fra hvor vi startede. Hjælperen og kaptajnen holdt kontakt over radioen og guidede hinanden. Vi kunne se hjælperen, i minibus med kæmpe trailer, køre ud over en mark og parkerede hvor efter han gjorde klar til at tage imod.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Vi blev instrueret i hvordan og hvorledes ved landing, men den gik formidabelt. Efter landing gik vi straks i gang med at pakke ballonen sammen igen og ca. 20 minutter senere var den pakket sammen i traileren og vi var på vej tilbage til startstedet. For oplevelsen var langt fra slut.
Champagne kl. 10 om morgenen

En gammel ballonfærd-tradition er at skåle i champagne, hvilket vi gjorde, og mens vi gjorde det blev der lavet en morgenmadsbuffet med æg, bacon, brasede kartofler, danish mm. og da det var færdigt sad vi i strålende solskin, drak champagne (eller juice, for man skulle jo køre videre samme dag) og spiste morgenmad i stilhed på sletten. Men det sluttede ikke her.
Guitar og mundharmonika på sletten

For det viste sig at hjælperen kunne andet end pakke balloner sammen og lave morgenmad. Han ernærede sig som musiker og pludselig sad han på en barstol med guitar og mundharmonika og spillede løs klokken 10 om morgenen. En super afslutning på en fantastisk morgen og en smule surrealistisk at sidde med morgenmad, champagne og live musik en tidlig morgen i Rocky Mountains. Du kan se en video af et af numrene her: http://bit.ly/gz2ThB
Bliktallerkner og 5-dobbelt fiddle champ

Senere på morgenen gik vores tur fra Breckenridge mod Colorado Springs. Et stykke fra Colorado Springs kunne vi skimte vores næste store oplevelse: Pikes Peak. Men først skulle vi til Chuckwaggon Dinner. Klassisk cowboy grub som steak, coleslaw, baked beans, bagt kartoffel og majskolber. Alt sammen serveret på en bliktallerken og skyllet ned med limonade. Da man man var færdig med maden gik underholdningen i gang. En oplevelse der bedst beskrives som en cowboy udgave af linie 3, men med mere fokus på musik. Blandt de underholdende var en 5-dobbelt fiddle champ og han viste flere gange hvorfor. Her kan du se en optagelse af hans kundskaber: http://bit.ly/7IrMbd
Op i 4300 meters højde med taget nede

Dagen efter Chuckwaggon Dinner skulle vores Mustang endelig stå sin prøve. Vi skulle op på toppen af Pikes Peak: 14.110 fod (4300 m). Der er flere måder at komme derop på. De mest populære er Cog Rail toget eller at køre selv. Man kan også bestige bjerget af diverse stier eller cykle op. En gang om året er der et rally, hvor man på tid ræser op af hårnåle svingene for at nå toppen hurtigst.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Selvom mange vil rynke på næsen af hårnålesving og en Ford Mustang (eller generelt en amerikansk bil på sådan en vej) så går tingene bare op i en højere enhed i sådan en grad, at oplevelsen på ingen måde kunne have været den samme i en Mazda eller Honda. Det er svært at beskrive, men med taget nede i en Mustang er oplevelsen bare en anden: Det klassiske ikon, bjerget, udsynet, naturen mm. gjorde det til en utrolig oplevelse.
Tømmermænd på toppen

I 4300 meters højde er der kun halvt så meget iltindhold som ved havoverfladen, så man risikere at få højdesyge. Man kan forberede sig ved at drikke rigeligt med væske. Alligevel måtte vi, efter en times tid på toppen sig farvel den utrolige udsigt, da højdesygen kom snigende. Det føles som tømmermænd og der er kun en kur og det er at køre ned igen. Nede igen gik turen videre mod Canon City og Royal Gorge.
Royal Gorge

Royal Gorge er en 380 meter dyb slugt. Den er 15 meter bred på det smalleste sted i bunden og med en funicular kan man komme helt ned til Arkansas River i bunden. Dernede stifter man også bekendtskab med den jernbane der følger floden. Floden kan man opleve på en whitewater rafting tur eller man kan tage en scenic tour med jernbanen.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Oppe igen kan man se slugten lidt oppe fra ved at gå ud på den hængebro som krydser slugten. Her kan man bl.a. læse om diverse rekorder, bungee jumps, base jumps mm. som er sat fra broen.

Vil man se det hele lidt mere fra oven, så er der også en arial tram som man kan tage på tværs af slugten.

Vi sluttede besøget af med at krydse broen i bil og køre ned til Great Sand Dunes National Park hvor vi lige nåede at få lidt sand mellem tæerne, inden et stort uvejr kom truede nært og vi måtte have taget op på Mustangen.
Et vandfald før morgenmaden

Dagen efter stod vi tidligt op for vi havde hørt fra nogle af gæsterne til vores Chuckwaggon oplevelse, at Zapata Falls var et besøg værd. Det lå den modsatte vej af hvad vi skulle, men ved at stå tidligt kunne vi få det til at hænge sammen. Her kan du se en video fra besøget: http://bit.ly/eoHoGD
Durango

Næste stop på turen var Durango, Colorado. Herfra skulle vi op og køre i bjergene i både off-roader, damplokomotiv og ATVs (firhjulede motorcykler).
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Vi blev samlet op i Durango og kørt op til Silverton. En gammel sølvmine by og dagens første oplevelse gik med 4 og 6 hjulstrukne biler op til de gamle miner ovenfor byen. På trods af et træls regnvejr var det en god tur og man fik prøvet nogle bjergveje man normalt ikke ville være kommet på i egen bil.
I røg og damp tilbage til Durango

Nede i byen igen fik vi lidt frokost inden vi steg ombord på et tog, trukket af et damplokomotiv. Det var en mere end 100 år gammel bane som dengang blev brugt til at fragte sølvmalm længere ned af bjerget. Iltindholdet i Silverton var for lavt til at man kunne opnå den varme der skulle til for at udvinde sølvet.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Turen tog nogle timer og man kom igennem nogle utrolige naturområder og nogle steder hvor der nærmest var frti fald fra siden af toget og mere end 100 meter ned. Landskabet skiftede hele tiden udseende og karakter så de tre timer er givet godt ud og man når at opleve en masse natur fra vinkler man normalt ikke gør. Flere billeder fra turen kan ses i denne video: http://bit.ly/eJKEYg
Støv over det hele

Dagen efter havde vi en sidste oplevelse i Durango inden turen gik videre. Vi kørte et stykke op i bjergene og skiftede vores Mustang ud med en ATV. Det var en støvet tur op ad bjerget og selv med hjelm og briller kom støvet ind alle steder.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

På grusvejene kunne man give den ekstra meget gas, men det var skovhugstområde, så der kom fra tid til anden 18-wheelers ned af bjerget fyldt med tømmer, så man skulle være opmærksom.
Ulykkelig kærlighed skyld i skovbrand

Grunden til den store skovhugst på bjerget var, at der i 2002 havde været en stor skovbrand og man var nu ved at rydde op blandt de døde træer. Det var skræmmende at se de store, ødelagte områder der her, 6 år efter, stadig bar stor præg af ødelæggelserne.
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Længere nord på i Colorado var det gået mere galt. En Forest Ranger (dem der normalt skal holde øje med brand) trodsede et ild-forbud og brændte nogle kærestebreve af. Det udløste en af de største skovbrande i USA og kostede op mod 1 milliard $. Hun endte med at blive dømt for ildspåsættelse og fik 12 år.
Kortet lokkede med en overlook

Fra Durango gik turen en smule mod vest mod Utah. Og så nordpå mod Arches National Park. Utah har oplevelser som perler på en snor og vi havde planlagt 2. Men en rød prik på mit road atlas et stykke før Moab lød spændende: Needles Overlook. Uden at vide hvad det var drejede vi fra. Generelt er de fleste overlooks i USA et stop værd, så helt galt kunne det vel ikke gå? Og det gjorde det heller ikke. Et imponerende skue mødte os og det var den lille omvej værd. Flere billeder og video kan ses her: http://bit.ly/fLibdc
Djævelens have

Arches National Park kan man sagtens bruge en dags tid på. Kommer man om sommeren, så husk rigeligt med vand, for der er varmt og ubarmhjertigt. Ikke for sjov et af stederne hedder Devils Garden (Djævelens Have).
Fra 4300 meters højde til jordens indre i en åben Ford Mustang

Vi brugte en del tid i det område og fik set det meste. Igen er der en video som viser mere end jeg kan skrive om her.

Andre ting så vi kun på afstand fra vejen, så der er helt klart masser man kan komme tilbage og se en anden gang.
Flammernes Dal

Nu gik turen nordpå mod Wyoming og Jackson. Der var kun lagt et enkelt stop ind, nemlig Flaming Gorge. Det er relativt hurtigt overstået men ikke mindre imponerende af den grund.
Lidt skumsprøjt inden Yellowstone

I Jackson, WY var det tid til at gøre klar til Yellowstone national Park, men først skulle jeg lige en tur på whitewater rafting. Året før havde jeg prøvet en funyak (enkeltmands kajak) i Wisconsin. Det havde ikke været den helt store oplevelse, så nu skulle prøven stå med en vaskeægte whitewater tur på en klasse IV strækning (noget med hvor vildt det er). Pga et særdeles stort snefald den forgående vinter (man kunne stadig se sne mange steder i august) så var der rigeligt med vand i floden. Normalt er whitewater noget der topper i foråret, men har var der rigeligt med vand.
Min hollandske familie

Jeg havde købt hele to vandtætte engangskamera. Da min bror stod denne oplevelse over, så var der ikke nogen til at tage billeder af mig, men med i min båd var der en hollandsk familie. De fik det ene kamera, hvis de skød nogle billeder af mig og så kunne vi senere udveksle billeder på mails. Det virkede perfekt og jeg har nu også nogle billeder af mig selv fra den tur. De fleste billeder kan ses her: http://bit.ly/g8EMhX
Jordens indre i Yellowstone

Yellowstone var den nationalpark vi havde set mest frem til på hele turen. Vi brugte to dage i parken (jeg vil ikke anbefale at bruge mindre end det) og så det meste, men der er oplevelser til ugevis i parken. Den er dejlig bekvemt indrettet med et loop der kører det meste af parken rundt. Med nogle enkelte afstikkere kan man få alle de klassiske oplevelser med indenfor relativ kort tid.
Gamle trofast

Old faithful er parkens varemærke og er også ventetiden værd. Desværre er den ikke så pålidelig som førhen, men imponere stadig på nogenlunde troværdige klokkeslæt. Området omkring den kan man opleve fra nogle anlagte stier og den stort opsatte tribune er ikke nødvendigvis det bedste sted at opleve geyseren.
Ude omkring i parken er der også masser af inner earth activity og man kan komme dejlig tæt på rigtig mange ting.
Vandfald

Parken er hjemsted for rigtig mange vandflad og en af dagene fik vi knipset og filmet de fleste. De kan ses på denne video: http://bit.ly/dQ9e1F
Komentarerne og referencerne til andre i USA på denne (og de tidligere) videoer er fordi der på samme tid os var nogle venner i USA som fulgte vores tur på nettet – og vi fulgte deres.
Blaze of glory

Efter et par dage i Yellowstone kørte vi østpå gennem Wyoming mod South Dakota. Vi havde booket en overnatning på det historisk The Irma Hotel i Cody. Hjemsted for Buffalo Bill. Der var gunfight ude foran hotellet hver aften sommeren over og det er et stort tilløbsstykke.
8 second ride

En anden stor ting i Cody er deres rodeo. Der er rodeo hver aften sommeren over. Det variere meget med antallet af tilskuere, men på trods af et lavt antal denne aften, så var det en fed oplevelse, specielt fordi man kan sidde lige bag hvor alt backstage action sker og følge med i alle aktiviteterne både inde og uden for banen. Du kan se min video fra min rodeo night her: http://bit.ly/hzAgJs

Jeg vil stoppe med fortællingen her. Resten af ruten bød bl.a på Devils Tower, Mt. Rushmore, Crazy Horse, Needles Highway og Rocky Mountains national Park.

3 ugers udbytte

Selvom det kan virke som om 3 uger var i underkanten for denne tur, så passede tingene faktisk meget godt. Med alle road trips i USA går man på et eller andet kompromis og der er også lavet mange for at få denne tur til at gå op. For man kunne selvfølgelig sagtens bruge 4 eller 5 uger på at køre samme tur og få endnu flere oplevelser med hjem, eller måske lige kør op til Montana, eller længere ind i Utah osv.

Jeg planlagde turen så jeg fik det meste med og så har jeg, med målet om at nå en overnatning i alle 50 stater, håbet om at jeg kunne komme tilbage og få det sidste med og de omkringliggende stater mm. Noget der bl.a lykkedes i 2010 hvor jeg var tilbage i Utah, Jackson, WY og Yellowstone og fik set en smule mere de utrolige områder.

Kommentarer til rejsetippet om Naturområder nationalparker

Re: Flot beretning!

14/02 2011 René Frederiksen
Hej Ivan,
Tak for ros.
Mht. beskrivelsen, så er det ikke hele turen det år der blev plads til i beretningen.
Du kan se hele turen fra start til slut her:
Bl.a. kan du se forskellige videoer fra turen.
Et imponerende CV du har på oplevelser i USA.

Jeg har også været i mange af de samme områder som jer.
Hvis du går ind på min blog, ( http://www.renefrederiksen.dk/blog-2/ ) så kan du i højre side under kategorier klikke ind på turen for de forskellige år:
2005: Classic California
2006: Syden og FLorida
2007: Midwest
2008: Rocky Mountains
2009: New England
2010: Texas, Big Bend, Påsken
2010: Pacific Northewest, sommer
2010: Texas, Nytårsaften

Hvis du har lyst til at dele nogle af dine oplevelser i USA med andre, så kan jeg altid bruge flere gæstebloggere på min side:

Flot beretning!

13/02 2011 Ivan Johnsen
Utrolig flot og udførlig rejseberetning. Har ledt længe efter rejseoplevelser fra dette område, og når endelig jeg fandt en, var det tyndt, dårligt skrevet og ikke særligt gode fotos. Vi skal derover i aug./sept. og skal køre fra LA over Vegas og Salt Lake City til Yellowstone. Derfra videre til Glacier og igennem Banff og Lasper NP til Edmonton i Canada. Derfra til South Dakota og Denver og til slut retur til LA. Tror det bliver lidt af en oplevelse, ikke mindst efter at have læst din beretning og set dine billeder.
PS: Jeg har lidt samme drøm som dig om at nå alle USA'a stater. For 6 år siden kørte vi fra LA til San Diego og igennem det sydlige Arizona og New Mexico til Big Bend NP i Texas. Derfra til Santa Fe NM og via 4 corners monument og Mon. Valley til Flagstaff, som vi brugte som base for bl.a. Sedona og Grand Canyon. Derfra til Vegas, Death Valley, Lake Tahoe, Reno, San Francisco og retur til LA. For 3 år siden fløj vi til NYC og kørte til Washingtin DC og ned gennem Virginia til Charlotte NC og Savannah GA. Derfra mod vest til Panama City FL, Mobile AL, Biloxi og New Orleans. Derefter mod nord til Memphis og Nashville og dermed masser af Rock, Blues og Countrymusik. Derfra videre mod nord igennem Kentuckey, Ohio og Pensiyvania til Buffalo og Niagara Falls, hvorfra vi kørte nord om Lake Ontario til bl.a. Tonoto, inden vi returnerede til NYC. Her til marts varmer vi lige op til årets tur med 14 dage i det sydlige Florida, hvor vi bare skal dase, bade, slikke sol og selvfølgelig også opleve The Keys, Everglades, Kennedy Space Center o.s.v.
Mvh
Ivan Johnsen

Re: Fantastiske billede

15/12 2010 René Frederiksen
Hej Tomas,
Jeg har været i arkivet og fundet det + en række andre billeder fra Great Sand Dunes frem.
De kan ses her: http://www.renefrederiksen.dk/2010/12/15/uvejr-great-sand-dunes-national-park/

Fantastisk billede

14/12 2010 Thomas René Sidor, Projektleder
Dit billede af uvejret over ørkenen er helt utroligt lækkert! Ville elske at se det i en større version :)

Misundelse

07/12 2010 Henning Rytter
Hej Rene
Misundelse er en grim sindstilstand, men det dækker den fornemmelse, jeg oplevede ved at læse din beretning. Du har godt nok prøvet lidt af hvert.
Min svoger og jeg har besøgt flere af de steder, du beskriver. Jeg var den gang over 70 år, så man forlangte en lægeerklæring og et eftstatnings fravalg, før jeg fik lov at rafte.
Jeg vil bruge din beskrivelse som guide, hvis, der bliver en næste gang.