Flere rejsetips om Rom

• Gensyn med den evige stad

Den flimrende sommersol siver ind gennem mine persienner på Nørrebro, og da jeg ruller persiennen op hilser solen mig godmorgen og de gyldne stråler rammer mit ansigt.
  • Kulturskatkammer eller kliché pasta by?

16.01.14: Sascha Anthony
    Den italienske tjener byder smilende velkommen på både sit modersmål og derefter på engelsk, til den lille charmerende restaurant Giolitti på den brostensbelagte Via Del Corso, en af de berømte gader i midtpunktet af Italien, nemlig Rom.
  • Gode spisesteder

28.11.13: Anni Buch Hansen
    Rom er en fantastisk by at besøge, men fuld af "turistfælder" fsv angår spisesteder.
    Gå i en stor bue uden om de steder, der lokker med turistmenuer og de steder, hvor der står nogen udenfor og lokker dig ind.

Læs mere om rejser til Rom

Glostrup
19. marts 2012

En brækket tå, ingen hindring i Rom

Når drømmen bliver til virkelighed
Sidste år var jeg så heldig at vinde 5000 kr. på et rejsetip, der kom et gavekort, min historie kom på hjemmesiden, og så begyndte drømmene, hvad skulle jeg se.
På FDM vart der rejser nok at vælge imellem, så jeg rejste i tankerne den halve verden rundt, jeg var på safari i Afrika, oplevede på papiret vidderne i Australien, og drømte om nordlyset på Nordkap. Ja forventningens glæde er stor, og efter alle drømmerejserne, blev jeg lidt mere jordnær, der er jo trods alt grænser for hvor langt man kommer for 5000 kr. Storbyferie i Europa var indenfor rækkevidde, og efter at have læst om de fleste, havde jeg nu fundet Byen, og min datter skulle med, hun havde lige overvundet en alvorlig sygdom, og det skulle fejres. Det blev til en rejse til Rom i 5 dage på et 4.stjernet hotel. Nu er det søndag og vi starter på vores lille eventyr, som blev noget anderledes end vi havde forestillet os.
Byggerod

Flyveturen gik fint, Alperne lå badet i sol et fantastisk syn, vi havde medvind så turen tog kun godt 2 timer, vi landede i Rom lidt i elleve. Blev kontaktet af en taxa, han var vist ikke helt autoriseret, men vi aftalte en pris og vandrede den halve lufthavn rundt før vi nåede hans bil, en gammel bil med kun 2 døre, men han var flink og rar og kørte os til hotellet. Vi kunne først få vores værelse kl.14, så vi gik ud og så os lidt omkring. Hotellet var ved at blive renoveret, køkkenet var lukket ned, der var 2 retter at vælge imellem, hele vejen rundt om hotellet var byggerod, alle de steder hvor gæsterne kunne sidde var spærret af. Så vi fandt et marked hvor vi købte brød, pålæg og vin, som vi tog med op på værelset, her var der kun sengen at sidde på, men vi var enige om at her, skulle vi heller ikke opholde os.
Besøg på skadestuen

Da vi havde pakket ud ville min datter lægge sin kuffert op på en hylde, hun var så uheldig at den gled fra hende, og havnede med det ene hjul på hendes storetå.
Det gjorde meget ondt, den var lidt rød men vi var enige om at det var slaget, så vi gik en tur for at finde et sted hvor vi kunne spise aftensmad. Da vi kom hjem kunne hun næsten ikke få skoen af, og nu var den blevet mørkeblå og meget hævet, så vi ringede efter en taxa og kørte på skadestuen, her blev vi modtaget af en sygeplejerske der ikke kunne tale engelsk, det blev der meget grin ud af, ved hjælp af Google oversatte hun fra italiensk til dansk, det kom der meget morskab ud af, heldigvis er min datter lægesekretær så hun kunne da tjekke hvad der stod. Tåen blev røntgenfotograferet og det viste sig den var brækket, så den blev plastret godt ind, og så blev vi sendt hjem med den besked, holdes i ro i 8 dage is på hver 4 time . Vi kiggede på hinanden og tænkte hvad nu. Så grinede vi lidt, drak et glas rødvin og blev enige om at vi måtte sove på det.

Peterskirken

På sightseeing

. Den
Næste morgen tog vi en taxa ind til centrum, vi boede 5 km udenfor. Her skulle vi finde et par badetøfler, hun kunne få fødderne ned i de sko hun havde med. Så udstyret med en lærredssko og en badetøffel trodsede vi lægens ordre, tog en taxa til byen og fandt en sightseeingbus, og på toppen af den, så vi så alle Roms seværdigheder eller de fleste af dem, billetten gjaldt i 48 timer, så dagen efter tog vi turen igen, men denne gang stod vi af engang imellem, spiste frokost, drak kaffe og spiste is, eller satte os bare, drak et glas vin og kiggede på bylivet. Der kom hele tiden en ny bus og den tog vi så bare videre. Det var bestemt ikke den optimale måde at holde ferie på, men vi kunne ikke opholde os på hotellet, der var
En brækket tå, ingen hindring i Rom

der var en forfærdelig støj fra alle håndværkerne, så vi havde ikke så mange andre muligheder. Torsdag hvor vi skulle flyve hjem kl. 19.15 tog vi allerede i lufthavnen kl. 10. det var umulig at være på hotellet for støj. Det var en lang dag derude, men vi fandt en bænk uden for i solen så det klarede vi også. Nu er vi så hjemme igen, en oplevelse rigere, vi fik kørt meget i taxa, og jeg må indrømme det var en oplevelse for sig selv. Vi fik vel ikke alt hvad vi kom for, men vi oplevede trods alt en masse som vi kan grine af, og tåen vokser jo sammen igen.og så var det jo godt det ikke regnede.